Auteur Topic: ADV weg ermee??  (gelezen 6230 keer)

joebiedoe

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiligingsmedewerker
Re: ADV weg ermee??
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 6 oktober 2022, 09:00 »
Zwarte dag voor beveiliging. De CPI is bekend.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Groene dag voor de beveiligingsmedewerker

guard67

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ADV weg ermee??
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 6 oktober 2022, 09:06 »
Stijging basisuurloon met 20% is ongekend. En nu maar hopen dat de bedrijven de tarieven met tenminste 22% kunnen verhogen. Wie dat niet kan legt het loodje.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.369
    • Bekijk profiel
Re: ADV weg ermee??
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 6 oktober 2022, 21:46 »

Oktober 2021: 3.42
November 2021: 5,20
December2021: 5,71
Januari 2022: 6,42
Februari 2022: 6,17
Maart 2022: 9,72
April 2022: 9,56
Mei 2022: 8,81
Juni 2022: 8,55
Juli 2022: 10,28
Augustus 2022: 11,96
September 2022: ?

Over 11 maanden is het gemiddelde 86,8 / 11 = 7,89%

Het cijfer in september zal nog wel een stuk hoger zijn als augustus.gezien de laatste berichten. Stel dat het  15,2% is, dan wordt het gemiddeld 102 / 12 = 8,5 %

Veel hoger zal het niet worden!

Het jaarcijfer van september 2022 is 14,5%, dus kom ik uit op 8,44%

Het maandcijfer kan ik echter nog nergens vinden!

Ookis er nog geen communicatie vanuit CAO partijen.wel heb ik nog even het artikel  op de site van de veiligheidsbranche gelezen, waar ze het hebben over een verhoging van 15% van de UURlonen. Als daarin ook de ADV verhoging in is meegenomen, dan denk ik dat bovenstaande berekening toch wel eens juist zou kunnen zijn....

guard67

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ADV weg ermee??
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 7 oktober 2022, 01:55 »
Als het 8,44% wordt dan moet iemand bij de rechter uitleggen waarom vorig jaar wel het CPI- cijfer 2,7% is gevolgd als uitwerking van het cao-resultaat.

Dit staat in het onderhandelingsresultaat:

“Om er zeker van te zijn dat de beveiligers niet worden ingehaald door de inflatie, is afgesproken dat de loonstijging in de periode 2020-2023 minimaal 2,5% bedraagt. Als de inflatie hoger uitvalt, wordt die gevolgd”.

In de laatste tekstversie van de CAO wordt hiervan  afgeweken. Is dat niet merkwaardig?

joebiedoe

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiligingsmedewerker
Re: ADV weg ermee??
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 7 oktober 2022, 08:23 »
Het jaarcijfer van september 2022 is 14,5%, dus kom ik uit op 8,44%

een verhoging van 15% van de UURlonen. Als daarin ook de ADV verhoging in is meegenomen, dan denk ik dat bovenstaande berekening toch wel eens juist zou kunnen zijn....

Juist niet, dan heeft vd Steur op het moment van filmen meer beloofd dan hij kon waarmaken. (bij een verwachting dat we op piek inflatie zaten)
Hij dacht ik kan beter under promise over deliver dus beloof minder en geef uiteindelijk meer.

joebiedoe

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiligingsmedewerker
Re: ADV weg ermee??
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 7 oktober 2022, 08:55 »
Juist niet, dan heeft vd Steur op het moment van filmen meer beloofd dan hij kon waarmaken. (bij een verwachting dat we op piek inflatie zaten)
Hij dacht ik kan beter under promise over deliver dus beloof minder en geef uiteindelijk meer.

Op 2 september verscheen in het AD al een artikel met vd Steur en toen hadden ze het over een verhoging van minstens 15%, toen was het cpi inflatiecijfer 10.28% bekend
https://www.veiligheidsbranche.nl/publicaties/ad-zeer-uitzonderlijke-loonsverhoging-van-15-procent-voor-beveiligers/

guard67

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ADV weg ermee??
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 7 oktober 2022, 09:17 »
VdSteur probeerde te helpen met voorlichting zodat klanten rekening houden met fors stijgende tarieven. Zijn 15% in september is te laag ingeschat. Het CPI cijfer is op 6 oktober bekend geworden. In de markt wordt de tariefstijging ruim 20%.

joebiedoe

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiligingsmedewerker
Re: ADV weg ermee??
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 12 oktober 2022, 08:25 »

Er staat letterlijk:

 2. In 2020-2023 stijgen de lonen minimaal met 2,5%
a. Of met het percentage van de Consumenten Prijs Index (CPI) als deze hoger is dan 2,5%.
b. Je werkgever kijkt daarvoor naar de GEMIDDELDE CPI over de maanden oktober tot en met september van het vorige jaar.

Toch nog even de oorspronkelijke tekstversie van de cao erbij gezocht.
in 2018 werd deze versie gepubliceerd:
De loonstijging bedraagt in de periode 2020 – 2023 tenminste 2,5% of de stijging
van CPI (Consumenten Prijs Index) als deze hoger is. De referteperiode voor de
CPI is 1 oktober tot en met 30 september van het voorafgaande jaar.


In 2021 stond het ineens als volgt omschreven:
In 2020-2023 stijgen de lonen minimaal met 2,5%
a. Of met het percentage van de Consumenten Prijs Index (CPI) als deze hoger is dan 2,5%.
b. Je werkgever kijkt daarvoor naar de gemiddelde CPI over de maanden oktober tot en met
september van het vorige jaar.


Mijn vraag is, op welke manier vinden deze veranderingen in tekst plaats en wie geeft de goedkeuring

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.369
    • Bekijk profiel
Re: ADV weg ermee??
« Reactie #38 Gepost op: woensdag 12 oktober 2022, 11:33 »
Toch nog even de oorspronkelijke tekstversie van de cao erbij gezocht.
in 2018 werd deze versie gepubliceerd:
De loonstijging bedraagt in de periode 2020 – 2023 tenminste 2,5% of de stijging
van CPI (Consumenten Prijs Index) als deze hoger is. De referteperiode voor de
CPI is 1 oktober tot en met 30 september van het voorafgaande jaar.


Dit is duidelijk, het gaat hier om het cijfer van de maand september, en dat is dus in 2021 gebruikt

In 2021 stond het ineens als volgt omschreven:
In 2020-2023 stijgen de lonen minimaal met 2,5%
a. Of met het percentage van de Consumenten Prijs Index (CPI) als deze hoger is dan 2,5%.
b. Je werkgever kijkt daarvoor naar de gemiddelde CPI over de maanden oktober tot en met
september van het vorige jaar.


En hier is dus opeens het woord 'gemiddelde' toegevoegd

Mijn vraag is, op welke manier vinden deze veranderingen in tekst plaats en wie geeft de goedkeuring

Antwoord: De CAO partners

Echter heeft deze wijziging dus juist meer ruis als duidelijkheid veroorzaakt!

Natuurlijk zag niemand deze inflatie aankomen, en kon ook niemand voorspellen dat het (harde) inflatie van september lager zou zijn dan het gemiddelde inflatie cijfer van de afgelopen 12 maanden, dus nee, ga niet roepen dat ze het expres hebben gedaan! Want als het harde cijfer lager zou zijn geweest dan het gemiddelde cijfer uit mijn berekening dan hadden jullie dat woordje 'gemiddeld' dankbaar gebruikt.

Waar het echter in CAO's ook om gaat, is niet wat er letterlijk staat (wat soms ook voor meerdere uitleg vatbaar is), maar wat het doel van de CAO partijen was. Wellicht was het woordje gemiddeld bij de onderhandelingen wel degelijk gevallen en de bedoeling, en hebben ze die later alsnog toegevoegd.

Vandaar dat ik zo benieuwd ben naar de uitleg van de CAO partijen....

joebiedoe

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiligingsmedewerker
Re: ADV weg ermee??
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 12 oktober 2022, 11:44 »
En hier is dus opeens het woord 'gemiddelde' toegevoegd

Wat het extra verwarrend maakt is dat ondanks deze tekstuele wijziging van begin 2021 (?) ze daarna in oktober 2021 gewoon gebruik maken van het CPI cijfer van oktober 2021 voor de salaris verhoging van 2.7% van periode 1 2022,
dus deze tekstuele wijziging heeft geen wijziging in de uitvoering veroorzaakt.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.369
    • Bekijk profiel
Re: ADV weg ermee??
« Reactie #40 Gepost op: woensdag 12 oktober 2022, 12:36 »
In 2021 stond het ineens als volgt omschreven:
In 2020-2023 stijgen de lonen minimaal met 2,5%
a. Of met het percentage van de Consumenten Prijs Index (CPI) als deze hoger is dan 2,5%.
b. Je werkgever kijkt daarvoor naar de gemiddelde CPI over de maanden oktober tot en met
september van het vorige jaar.


ik dacht, jij hebt een typefout gemaakt, maar er staat een fout in de tekst van de nieuwe CAO:

"oktober tot en met september van het vorige jaar."

Dit moet iets zijn als:

"oktober van het vorige jaar tot en met september van het huidige jaar."

joebiedoe

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiligingsmedewerker
Re: ADV weg ermee??
« Reactie #41 Gepost op: woensdag 12 oktober 2022, 12:54 »
ik dacht, jij hebt een typefout gemaakt, maar er staat een fout in de tekst van de nieuwe CAO:

"oktober tot en met september van het vorige jaar."

Dit moet iets zijn als:

"oktober van het vorige jaar tot en met september van het huidige jaar."

Volgens mij klopt het gewoon omdat ze het hebben over een verhoging van 1 januari en daarbij kijken naar de inflatie van het jaar daarvoor (en de periode begint in het jaar voor het voorgaande jaar)
lekker omschreven weer in de cao  :-X

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.369
    • Bekijk profiel
Re: ADV weg ermee??
« Reactie #42 Gepost op: woensdag 12 oktober 2022, 13:25 »
Als je de zin in de context leest dan zou je hem kunnen begrijpen. Als losstaande zin is het niet duidelijk dat vorig jaar slaat op oktober, en niet op september!

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 750
    • Bekijk profiel
Re: ADV weg ermee??
« Reactie #43 Gepost op: woensdag 12 oktober 2022, 15:21 »
Ik heb het CNV hierover om opheldering gevraagd, om eventuele twijfels weg te nemen.

Antwoord van de heer E. Honkoop, CNV.

Ik weet er alles van. De CPI is de gemiddelde stijging van consumentenprijzen. Op pagina 94 van diezelfde cao staat:

<<"In deze salarisschaal zijn de lonen met 2,5% verhoogd ten opzichte van loonperiode 1 2022.
Indien de stijging van de Consumenten Prijs Index (CPI) over de referteperiode 1 oktober tot en met 30 september 2022 hoger dan 2,5% is, zullen de lonen met het meerdere ten opzichte van de 2,5% worden verhoogd.”

Kortom, de CPI is al een gemiddelde. Er is nooit een ‘gemiddelde’ CPI afgesproken. Ook in 2022 en 2020 (de CPI van september 2021 was 2,7 procent, de CPI van september 2019 was 2,6 procent) gold de normale CPI. Verwijzen naar een gemiddelde is fout.>>

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.369
    • Bekijk profiel
Re: ADV weg ermee??
« Reactie #44 Gepost op: woensdag 12 oktober 2022, 16:03 »
Ik heb het CNV hierover om opheldering gevraagd, om eventuele twijfels weg te nemen.

Antwoord van de heer E. Honkoop, CNV.

Ik weet er alles van. De CPI is de gemiddelde stijging van consumentenprijzen. Op pagina 94 van diezelfde cao staat:

<<"In deze salarisschaal zijn de lonen met 2,5% verhoogd ten opzichte van loonperiode 1 2022.
Indien de stijging van de Consumenten Prijs Index (CPI) over de referteperiode 1 oktober tot en met 30 september 2022 hoger dan 2,5% is, zullen de lonen met het meerdere ten opzichte van de 2,5% worden verhoogd.”

Waarbij hij dus verwijst naar de oorspronkelijke CAO,

Kortom, de CPI is al een gemiddelde.

Dat zou ik niet zo willen stellen. Het is de procentuele prijsverhoging (of verlaging) van een standaardpakket producten en diensten tussen 2 tijdstippen. Het CPI gebruikt de term 'gemiddeld' ook alleen maar om de gemiddelde inflatie per kalenderjaar te duiden, en ja, dan gebruiken ze toch echt het gemiddelde van 12 maanden.

Er is nooit een ‘gemiddelde’ CPI afgesproken.

Probleem is alleen, dat ze dat woord wel gebruiken in de nieuwe CAO! En daarmee creëren ze  dus zelf ruis

Ook in 2022 en 2020 (de CPI van september 2021 was 2,7 procent, de CPI van september 2019 was 2,6 procent) gold de normale CPI. Verwijzen naar een gemiddelde is fout.>>

Het kan wel fout zijn, maar dan blijft de vraag, waar komt het woord 'gemiddelde' in de CAO dan vandaan en waarom staat het daar?

Maar als het volgens deze bestuurder allemaal zo klip en klaar is, waarom communiceren zij dan niet gewoon dat de periode salarissen met 14,5% stijgen, en de uurlonen met 20,9% (1,145 * 152 / 144 = 1,2086)? Dat is toch wat er afgesproken is?

En aangezien hij verwijst naar de 'oude' CAO, betekend dat dan dat we de nieuwe CAO dus maar beter weg kunnen gooien? Er zijn denk ik nog wel wat meer vertaalslagen gemaakt die niet helemaal 1 op 1 overeenkomen met de oude CAO...
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 oktober 2022, 16:12 door Planner »