Auteur Topic: Nachtdiensten  (gelezen 27639 keer)

Vic

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Nachtdiensten
« Gepost op: woensdag 29 oktober 2014, 17:19 »
Een ieder weet dat de CAO er is om werknemers te beschermen t.a.v. werk- en rusttijden.
Een niet nader te noemen werkgever wordt nu gehouden aan het maximaal aantal nachtdiensten per periode.
Maar wat als iemand uitsluitend nachtdiensten wil draaien, om wat voor reden dan ook?

Is hier een mogelijkheid voor?

Zolang de werkgever zich netjes houd aan de rusttijden zie ik geen problemen hierin.
Is de enige drijfveer hierin een TNO-onderzoek, een FNV-bevinding?

Je hebt nu eenmaal ochtend-/avond- en nachtmensen, waarom bepaalt een ander voor jou wat het beste is?






Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: Nachtdiensten
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 29 oktober 2014, 20:59 »
Is hier een mogelijkheid voor?

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/kan-ik-toestemming-krijgen-om-alleen-maar-nachtdiensten-te-werken.html

Zolang de werkgever zich netjes houd aan de rusttijden zie ik geen problemen hierin.
Is de enige drijfveer hierin een TNO-onderzoek, een FNV-bevinding?

Nee, dit staat gewoon in de arbeidstijdenwet

Je hebt nu eenmaal ochtend-/avond- en nachtmensen, waarom bepaalt een ander voor jou wat het beste is?

Er zijn vele zaken die door de overheid voor iedereen opgelegd worden. En het feit dat iemand alleen maar nachtdiensten wil draaien, wil nog niet zeggen dat dit inderdaad "het beste" is voor degene, ook al denkt die persoon dat misschien wel.

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Nachtdiensten
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 1 november 2014, 15:08 »
Citaat
Is hier een mogelijkheid voor?

Officieel niet, maar word geen controle op gehouden, dus als werknemer dit graag wil, en werkgever stemt hier mee in, waarom niet?

Ik heb zelf 8 maanden lang alleen maar nachtdiensten gedraaid.(was toen nog zelf ondernemer)
Vond het een leuke klus, dus ging er zelf staan. 4 dagen in de week, 8 maanden lang.

Ik voelde me er heerlijk bij.. Ik ben ook een nachtmens.
Zelfs als ik vrij ben, ben ik vaak in de nacht wakker.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: Nachtdiensten
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 1 november 2014, 15:30 »
Officieel niet, maar word geen controle op gehouden,

Oh nee? Er worden niet zo veel controles gehouden, maar ze komen wel degelijk voor, en een werkgever moet de administratie van de planning 5 jaar lang bewaren dus er kan bij controle ver teruggekeken worden.

http://www.inspectieszw.nl/images/brochure-de-arbeidstijdenwet_tcm335-312381.pdf

dus als werknemer dit graag wil, en werkgever stemt hier mee in, waarom niet?

Omdat het niet mag van de wet. Als er ergens niet of niet nauwelijks op wordt gecontroleerd, wil dat toch niet zeggen dat het daarom geen probleem is om de wet te overtreden? Overigens zeg je het precies goed, de werkgever moet hiermee instemmen. Dat is degene die bij controle mag uitleggen waarom de wet wordt overtreden en die kans loopt op een boete dus waarom zou een werkgever er mee instemmen? Kennelijk stemt de werkgever er (terecht) niet mee in, anders was deze vraag waarschijnlijk niet gesteld.

Ik heb zelf 8 maanden lang alleen maar nachtdiensten gedraaid.(was toen nog zelf ondernemer)

En dan geldt de ATW niet

Vond het een leuke klus, dus ging er zelf staan. 4 dagen in de week, 8 maanden lang.

Maar dat is voor een werkgever/werknemer dus geen goede reden om de wet te overtreden.

Ik voelde me er heerlijk bij.. Ik ben ook een nachtmens.
Zelfs als ik vrij ben, ben ik vaak in de nacht wakker.

Ik heb laten zien dat er wel degelijk een mogelijkheid is om vanuit persoonlijke redenen binnen de wettelijke kaders dit te regelen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 1 november 2014, 15:34 door Planner »

Pappadijkie

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Nachtdiensten
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 1 november 2014, 15:30 »
Dit is hetzelfde als stelen mag niet, maar de gevangenis zit vol, Of te wel overtreed de wet maar, want er is toch geen controle op

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: Nachtdiensten
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 1 november 2014, 19:07 »
Het zou prettig zijn als de werknemer zich ook aan de CAO en ATW houdt en niet altijd de werkgever verwijt dat hij het niet doet.

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Nachtdiensten
« Reactie #6 Gepost op: zondag 2 november 2014, 18:45 »
Een ieder weet dat de CAO er is om werknemers te beschermen t.a.v. werk- en rusttijden.
Een niet nader te noemen werkgever wordt nu gehouden aan het maximaal aantal nachtdiensten per periode.
Maar wat als iemand uitsluitend nachtdiensten wil draaien, om wat voor reden dan ook?

Is hier een mogelijkheid voor?

Zolang de werkgever zich netjes houd aan de rusttijden zie ik geen problemen hierin.
Is de enige drijfveer hierin een TNO-onderzoek, een FNV-bevinding?

Je hebt nu eenmaal ochtend-/avond- en nachtmensen, waarom bepaalt een ander voor jou wat het beste is?

Ja, daar is een mogelijkheid voor.
Het ligt er alleen maar aan hoe creatief jouw planner is.
De controle is éénvoudig te omzeilen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: Nachtdiensten
« Reactie #7 Gepost op: maandag 3 november 2014, 18:24 »
Ja, daar is een mogelijkheid voor.

inderdaad, klik op de link uit mijn eertste reactie! Maar.....

.
Het ligt er alleen maar aan hoe creatief jouw planner is.
De controle is éénvoudig te omzeilen.

... wat jij hier suggereert is dat behalve dat de ATW (bewust) overtreden wordt, er ook nog fraude gepleegd gaat worden. Dit lijkt mij niet de manier hoe er gewerkt moet gaan worden!!!  Door dit soort praktijken is deze branche kapot gemaakt...

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Nachtdiensten
« Reactie #8 Gepost op: maandag 3 november 2014, 19:41 »

... wat jij hier suggereert is dat behalve dat de ATW (bewust) overtreden wordt, er ook nog fraude gepleegd gaat worden. Dit lijkt mij niet de manier hoe er gewerkt moet gaan worden!!!  Door dit soort praktijken is deze branche kapot gemaakt...
Ach planner wat dramatisch, dit gaat al vele jaren zo.
Dergelijke planners zijn een uitkomst voor collega's zoals Vic.
Je kunt natuurlijk ook een lulverhaal verzinnen op jouw formuliertje.
Maar waarom zou je het jezelf moeilijk maken?

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: Nachtdiensten
« Reactie #9 Gepost op: maandag 3 november 2014, 20:36 »
 :(
Ach planner wat dramatisch, dit gaat al vele jaren zo.
Dergelijke planners zijn een uitkomst voor collega's zoals Vic.
Je kunt natuurlijk ook een lulverhaal verzinnen op jouw formuliertje.
Maar waarom zou je het jezelf moeilijk maken?

Jij bent typisch iemand die de CAO en ATW zo toepast als het in jouw voordeel is en dit overschrijdt als het je uitkomt, zo iemand die er zoals planner zegt de branche naar de kloten heeft geholpen. Lees je eigen opmerkingen maar eens na....

http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14301726.msg14313576#msg14313576

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Nachtdiensten
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 4 november 2014, 10:19 »
:(
Jij bent typisch iemand die de CAO en ATW zo toepast als het in jouw voordeel is en dit overschrijdt als het je uitkomt, zo iemand die er zoals planner zegt de branche naar de kloten heeft geholpen. Lees je eigen opmerkingen maar eens na....

http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14301726.msg14313576#msg14313576

Ik lijk wel een werkgever in de beveiliging.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: Nachtdiensten
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 4 november 2014, 16:11 »
Ik lijk wel een werkgever in de beveiliging.

Jij scheert alle werkgevers in de beveiliging over 1 kam. Er zijn echter ook werkgevers die het wel volgens de regels (willen) doen. Het is een beetje raar, om een werkgever, die in dit geval conform de CAO en vooral ook Wet, niet iemand altijd nachtdiensten wil laten lopen, dit "af te dwingen" met als argument "andere werkgevers doen dat ook", en helemaal ook nog te zeggen dat de planner dan maar even creatief moet gaan boekhouden om dit voor controlerende instanties te maskeren!!!!

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Nachtdiensten
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 5 november 2014, 07:50 »
Jij scheert alle werkgevers in de beveiliging over 1 kam. Er zijn echter ook werkgevers die het wel volgens de regels (willen) doen. Het is een beetje raar, om een werkgever, die in dit geval conform de CAO en vooral ook Wet, niet iemand altijd nachtdiensten wil laten lopen, dit "af te dwingen" met als argument "andere werkgevers doen dat ook", en helemaal ook nog te zeggen dat de planner dan maar even creatief moet gaan boekhouden om dit voor controlerende instanties te maskeren!!!!
Geef mij even een lijst van de beveiligingsbedrijven die zich keurig aan de CAO / Wet houden en
hiertegen nooit overtredingen begaan.
Dat dit bedrijf niet wil meewerken aan het verzoek van Vic zegt natuurlijk helemaal niets over
de totale naleving van de CAO / Wet door dit bedrijf.
Waarschijnlijker is het dat dit bedrijf de weg niet weet hoe deze regelgeving te omzeilen is.
Het is voor dit bedrijf een kleine moeite en niemand heeft hier verder last van.
Nu is Vic de sigaar.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: Nachtdiensten
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 5 november 2014, 12:31 »
Geef mij even een lijst van de beveiligingsbedrijven die zich keurig aan de CAO / Wet houden en
hiertegen nooit overtredingen begaan.

Er zijn vele honderden kleine en grote(re) bedrijven. Het is onmogelijk dat ik of iemand anders je precies aan zou kunnen geven hoe het zit. Wellicht kan je eens bij de vakbonden gaan informeren?

Dat dit bedrijf niet wil meewerken aan het verzoek van Vic zegt natuurlijk helemaal niets over
de totale naleving van de CAO / Wet door dit bedrijf.

Inderdaad, net zo min dat het iets zegt over het gegeven of dit bedrijf de wet en regelgeving verder totaal aan zijn laars lapt

Waarschijnlijker is het dat dit bedrijf de weg niet weet hoe deze regelgeving te omzeilen is.

Jij roept nu zo maar iets waar jij geen weet van hebt. Verder is het zo, dat het niet de werkgever is van wie het initiatief uit moet gaan om deze regelgeving "te omzeilen". Het is aan de werknemer, die een heel goed persoonlijk verhaal moet hebben om vervolgens het initiatief te nemen, wat niet wil zeggen dat elke aanvraag dan ook zo maar positief beoordeeld zal worden, want de regeling spreekt over "zeer bijzondere sociaal-maatschappelijke privéomstandigheden".

Het is voor dit bedrijf een kleine moeite en niemand heeft hier verder last van.

Oh nee? Als hij alleen maar nachtdiensten draait, betekend dat automatisch dat andere collega's minder nachtdiensten gaan draaien. Dat zullen sommige collega's wellicht niet erg vinden, maar anderen wel. Zij lopen daardoor bijvoorbeeld ook ORT mis. Verder zal hij ook wel eens een keer ziek worden of op vakantie gaan. Dan komen er dus opeens heel veel nachtdiensten open, die dan opgevuld moeten worden. Dan moeten opeens andere collega's wel de nachtdiensten op gaan vullen en worden hun roosters (en privésituatie) dus aangepast.

Jij bekijkt alles te veel vanuit het standpunt van 1 werknemer, en overziet geenszins het grote plaatje. Dat leg jij neer op het bordje van de planner/werkgever, zonder je te realiseren dat deze dat alleen maar kan doen met de beschikbare werknemers, die allemaal zo hun eigen wensen hebben, die helaas niet allemaal gehonoreerd kunnen worden. Elk verzoek wat toegekend wordt aan 1 werknemer heeft in meer of mindere mate gevolgen voor 1 of meer andere werknemers.

Nu is Vic de sigaar.

Het gaat mij wat te ver om iemand die (terecht) zijn zin niet krijgt in de slachtofferrol te plaatsen.

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: Nachtdiensten
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 5 november 2014, 12:51 »
Wat als in de nachtdienst er met de beveiliger een ongeluk gebeurt op het werk? Dan komt de arbeidsinspectie en die wil de roosters zien. Dan kan je de roosters gemanipuleerd hebben maar als zij vervolgens de rapportages van de betrokken beveiliger er naast legt ontstaat er een heel ander beeld. De werkgever kan niet alleen een forse boete tegemoet zien maar ook aansprakelijk gesteld worden voor de schade die ontstaan is. Dat is een goede reden om als werkgever de CAO en ATW na te leven.