Auteur Topic: CAO-onderhandelingen bericht de Unie  (gelezen 63625 keer)

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #90 Gepost op: donderdag 11 september 2014, 06:56 »
@ Planner met dien verstande dat ik nu dus met een contract van 152 uur wel 200 uur beschikbaar moet zijn voor mijn baas.

@ Denk eens na over je uitspraak? Jij zegt dat een dag vrij hetzelfde is als loonsverhoging? Ik kan van een dag vrij echt niet meer brood kopen jij wel? vreemde redenatie.
Ik heb mijn contract om laten zetten naar 148 uur vast model.
Zogenaamd om de planning tegemoet te komen in de minuren.
Vervolgens iedere punt en komma van de CAO nageleefd.
Alle minuren dus nooit meer ingehaald.
Vervolgens  na 3 maanden een vast rooster op een mooi postje gekregen omdat ze mijn gedrag helemaal zat zijn.
Zo pak je dat aan.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #91 Gepost op: donderdag 11 september 2014, 15:26 »
Mooi topic, ik pak de popcorn erbij en ga alles eens aandachtig zitten lezen wat hier voorbij komt.

En, wat vind je er van?

Ik refereer overigens regelmatig naar ontwikkelingen in het verleden. Wellicht is het ook wel eens aardig, als je dan toch de popcorn erbij hebt gepakt, om een oude discussie tussen mij en Hls-m (Maarten Hoelscher, Sr. belangbehartiger van de Unie) eens terug te lezen. Bedenk even wat de situatie toen was. Er was een 80% document, met ideeën over de nieuwe CAO zoals die nu is.

http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14298485.msg14296993#msg14296993

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #92 Gepost op: donderdag 11 september 2014, 17:59 »
Ik heb net tegen gestemd! Wie heeft er nog meer gestemd?

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #93 Gepost op: donderdag 11 september 2014, 18:12 »
Ik heb net tegen gestemd! Wie heeft er nog meer gestemd?

Ik heb net voor gestemd en wel omdat er verbeteringen in zitten en dit keer geen sigaar uit eigen doos.

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #94 Gepost op: donderdag 11 september 2014, 18:20 »
Ik heb net voor gestemd en wel omdat er verbeteringen in zitten en dit keer geen sigaar uit eigen doos.

En ben je ook echt tevreden over het voorstel?

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #95 Gepost op: donderdag 11 september 2014, 19:55 »
En ben je ook echt tevreden over het voorstel?

Het kan altijd beter maar wie het kleine niet eert is het grote niet weerd. En hopen dat er in de volgende CAO afspraken gemaakt kunnen worden over wat we kwijt zijn geraakt. Met tegenstemmen bereik je dat niet want dan heb je geen CAO en ben je de evaluatie kwijt en dan ga er weer op achteruit.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #96 Gepost op: donderdag 11 september 2014, 20:16 »
Ik heb net voor gestemd en wel omdat er verbeteringen in zitten

Behalve een loonsverhoging, die dan nog eens gedeeltelijk in een eindejaarsuitkering gestopt wordt, over welke "verbeteringen" heb jij het dan? Alleen een kleine loonsverhoging na een tijd geen loonsverhoging lijkt mij nu net echt iets waar je echt heel blij van wordt....

en dit keer geen sigaar uit eigen doos.

Maar die sigaar uit eigen doos van verleden keer is er toch nog steeds?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #97 Gepost op: donderdag 11 september 2014, 20:30 »
Het kan altijd beter maar wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.

Als dat jou insteek is, dan ben jij heel makkelijk tevreden te stellen

En hopen dat er in de volgende CAO afspraken gemaakt kunnen worden over wat we kwijt zijn geraakt.

HOPEN??? Heb jij dan werkelijk niets geleerd van het verleden. Lees nu nog eens goed wat er de afgelopen jaren allemaal gebeurt is, hoe lang het heeft geduurd, hoe lang jullie al hopen, en dat die hoop keer op keer niet wordt beloond

Met tegenstemmen bereik je dat niet want dan heb je geen CAO

Dan zal jij dus NOOIT tegenstemmen? Wat jij zegt is, de bonden zoeken het maar uit. Elk akkoord wat zij sluiten daar ben ik voor, want ik ben zelf niet bereid om voor mijzelf en mijn collega's op te komen.

en ben je de evaluatie kwijt en dan ga er weer op achteruit.

En zo is dus ook de huidige CAO tot stand gekomen. Want hoewel niemand het zag zitten, was het behoud van banen bij contractwisseling te belangrijk.

Kijk, of jij voor of tegen stemt maakt mij niet uit. Alleen zijn jou argumenten boterzacht. Als jij en anderen er zo in staan is dat verder prima, alleen dan denk ik dat je nog heel lang kan blijven hopen. Ben jij nu werkelijk zo naïef, dat werkgevers, die nu niets eens over andere zaken willen praten dan een kleine loonsverhoging,, opeens over 9 maanden zonder enige druk dingen die jullie kwijt zijn geraakt opeens weer terug gaan geven, zonder daarvoor iets terug te willen?

Stel nu eens voor? Over 9 maanden lopen de onderhandelingen weer op niets uit. De CAO wordt weer automatisch  met 9 maanden verlengd voor de zoveelste keer zonder loonsverhoging, want de bonden zeggen de CAO niet op, want anders is er geen CAO, en dat is toch niet wat men wil? Of in het gunstige geval, gaan de werkgevers akkoord met een kleine loonsverhoging, over ander zaken wil men niet praten.

Ongeacht welk scenario, en ongeacht welke loonsverhoging er wellicht uitkomt, kan je ALLE argumenten die jij nu noemt dan ook weer noemen, en ga jij dan dus ook weer akkoord.  Ik ben erg benieuwd hoe lang jij, en met jou waarschijnlijk vele anderen, dit vol denken te houden? Wanneer is het voor jullie dan genoeg?

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #98 Gepost op: donderdag 11 september 2014, 20:58 »

HOPEN??? Heb jij dan werkelijk niets geleerd van het verleden. Lees nu nog eens goed wat er de afgelopen jaren allemaal gebeurt is, hoe lang het heeft geduurd, hoe lang jullie al hopen, en dat die hoop keer op keer niet wordt beloond

Dan zal jij dus NOOIT tegenstemmen? Wat jij zegt is, de bonden zoeken het maar uit. Elk akkoord wat zij sluiten daar ben ik voor, want ik ben zelf niet bereid om voor mijzelf en mijn collega's op te komen.

En zo is dus ook de huidige CAO tot stand gekomen. Want hoewel niemand het zag zitten, was het behoud van banen bij contractwisseling te belangrijk.

Kijk, of jij voor of tegen stemt maakt mij niet uit. Alleen zijn jou argumenten boterzacht. Als jij en anderen er zo in staan is dat verder prima, alleen dan denk ik dat je nog heel lang kan blijven hopen. Ben jij nu werkelijk zo naïef, dat werkgevers, die nu niets eens over andere zaken willen praten dan een kleine loonsverhoging,, opeens over 9 maanden zonder enige druk dingen die jullie kwijt zijn geraakt opeens weer terug gaan geven, zonder daarvoor iets terug te willen?

Stel nu eens voor? Over 9 maanden lopen de onderhandelingen weer op niets uit. De CAO wordt weer automatisch  met 9 maanden verlengd voor de zoveelste keer zonder loonsverhoging, want de bonden zeggen de CAO niet op, want anders is er geen CAO, en dat is toch niet wat men wil? Of in het gunstige geval, gaan de werkgevers akkoord met een kleine loonsverhoging, over ander zaken wil men niet praten.

Ongeacht welk scenario, en ongeacht welke loonsverhoging er wellicht uitkomt, kan je ALLE argumenten die jij nu noemt dan ook weer noemen, en ga jij dan dus ook weer akkoord.  Ik ben erg benieuwd hoe lang jij, en met jou waarschijnlijk vele anderen, dit vol denken te houden? Wanneer is het voor jullie dan genoeg?

Ik heb de vorige keer tegengestemd omdat ik het geen verbetering vond. Dus tegenstemmen zal ik gerust wel. Uiteindelijk is de evaluatie toch een harde afspraak en die zal nagekomen moeten worden anders zijn de werkgevers hun geloofwaardigheid kwijt. Deze CAO is voor 9 maanden, dus een korte looptijd. Tegenstemmen kan altijd de volgende keer als het onvoldoende is.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #99 Gepost op: donderdag 11 september 2014, 21:20 »
Ik heb de vorige keer tegengestemd omdat ik het geen verbetering vond.

OK. Leg dan eens uit WAT jij, samen met de andere tegenstemmers, toen WEL bereikt zou hebben als er een meerderheid tegen had gestemd?

Uiteindelijk is de evaluatie toch een harde afspraak

Nee, dat blijkt achteraf dus een zachte afspraak te zijn geweest. Er was dus eerst een automatische verlenging van de CAO, en nu dus een min of meer gedwongen CAO voor nodig, om die evaluatie, en daarmee gepaard gaande compensatie, te effectueren. En dan "hoop" jij dat het over 9 maanden opeens HEEL anders gaat

Deze CAO is voor 9 maanden, dus een korte looptijd. Tegenstemmen kan altijd de volgende keer als het onvoldoende is.

ELKE CAO in de afgelopen jaren was een korte CAO. Zo kort zelfs, dat er afspraken buiten de looptijd van de CAO gemaakt worden, en die dus helemaal niet zeker zijn, als er de CAO al dan niet automatisch en/of min of meer gedwongen weer verlengd wordt, want anders zijn die afspraken opeens niets meer waard. En ook nu worden er wederom allemaal "zachte" afspraken gemaakt over zaken die men in de toekomst wil regelen, een verhoging van de eindejaarsuitkering buiten de looptijd van de CAO, het is allemaal precies wat er de afgelopen jaren steeds gebeurd is.

Je moet het helemaal zelf weten, alleen zijn de argumenten die jij noemt waarom jij voor stemt, eerder redenen om juist tegen te stemmen. En vooral ook de weg van de minste weerstand. De loonsverhoging is binnen, de rest dat zien we later dan wel weer, hopen (tegen beter weten in) dat het volgende keer heel anders gaat....

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #100 Gepost op: donderdag 11 september 2014, 21:35 »
OK. Leg dan eens uit WAT jij, samen met de andere tegenstemmers, toen WEL bereikt zou hebben als er een meerderheid tegen had gestemd?


Dat is niet gebeurd dus dat wordt speculeren en aan vragen wat als heb je weinig aan. Het is ieders vrije keuze om voor of tegen te stemmen en dat moet kunnen zonder dat er druk op iemand uitgeoefend wordt om voor of tegen te stemmen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #101 Gepost op: donderdag 11 september 2014, 21:44 »
Dat is niet gebeurd dus dat wordt speculeren en aan vragen wat als heb je weinig aan.

Dus jij speculeert nu wel dat wanneer je NEE stemt er uiteindelijk geen CAO komt, en had jij verleden keer geen enkel idee wat er zou gebeuren wat er zou gebeuren als de meerderheid net als jij NEE had gestemd. Ik probeer slechts te achterhalen waarom jij toen niet bang voor een CAO loze periode, en nu wel? Ik zie namelijk het verschil niet

Het is ieders vrije keuze om voor of tegen te stemmen en dat moet kunnen zonder dat er druk op iemand uitgeoefend wordt om voor of tegen te stemmen.

Natuurlijk. Ik probeer alleen uit te vinden welke argumenten er zijn om voor of tegen te stemmen. De enige druk die ik daarmee probeer uit te oefenen, is dat men goed nadenkt alvorens een beslissing neemt. En zoals ik dus al heb gezegd, de argumenten die jij aandraagt lijken mij eerder argumenten om tegen te stemmen, dus ben ik een beetje verbaast over jou keuze.

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #102 Gepost op: donderdag 11 september 2014, 21:55 »
Dus jij speculeert nu wel dat wanneer je NEE stemt er uiteindelijk geen CAO komt, en had jij verleden keer geen enkel idee wat er zou gebeuren wat er zou gebeuren als de meerderheid net als jij NEE had gestemd. Ik probeer slechts te achterhalen waarom jij toen niet bang voor een CAO loze periode, en nu wel? Ik zie namelijk het verschil niet


De vorige CAO stond niet vol met wijzigingen, ik heb tegen gestemd omdat er teveel wijzigingen in zouden zitten die negatief uit zouden pakken. Je hebt dit zelf op dit forum aangedragen, zoals het verlies van vakantieuren. In deze CAO zit dat weliswaar nog steeds maar komt er geld bij. Weliswaar niet veel, maar elke verbetering is er een en er zit deze keer geen verslechtering in t.o.v de huidige CAO.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #103 Gepost op: donderdag 11 september 2014, 22:17 »
De vorige CAO stond niet vol met wijzigingen, ik heb tegen gestemd omdat er teveel wijzigingen in zouden zitten die negatief uit zouden pakken. Je hebt dit zelf op dit forum aangedragen, zoals het verlies van vakantieuren.

Ja, daarmee geef je dus een reden aan waarom jij nee hebt gestemd, maar daarmee beantwoord jij nog steeds niet de vraag "wat jij dan verwacht zou hebben wanneer de meerderheid het met je eens was"? Want nu is dus ook een van de argumenten om voor te stemmen dat er dan geen CAO meer is, maar ja, dat was kennelijk verleden keer geen reden om nee te stemmen.

In deze CAO zit dat weliswaar nog steeds maar komt er geld bij. Weliswaar niet veel, maar elke verbetering is er een

Dus heb jij niet afgewogen of de verbetering groot genoeg is en/of jij nog geen andere punten veranderd zou willen hebben. Jij zegt echter dat jij op andere zaken "hoopt" over 9 maanden. In andere sectoren worden CAO akkoorden waar een (kleine) loonsverhoging ook door de achterban terzijde geschoven en gaat men over tot acties om een beter resultaat.

Is over 9 maanden 1% en de hoop op ander punten ook voldoende om jou tevreden te stellen? Dat is immers ook weer een (kleine) verbetering zonder verslechtering. Het wordt de werkgevers wel heel erg makkelijk gemaakt.....

en er zit deze keer geen verslechtering in t.o.v de huidige CAO.

Dat zou ook wel helemaal te gek zijn als dat wel het geval zou zijn!!!!!

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #104 Gepost op: donderdag 11 september 2014, 23:16 »
Ja, daarmee geef je dus een reden aan waarom jij nee hebt gestemd, maar daarmee beantwoord jij nog steeds niet de vraag "wat jij dan verwacht zou hebben wanneer de meerderheid het met je eens was"? Want nu is dus ook een van de argumenten om voor te stemmen dat er dan geen CAO meer is, maar ja, dat was kennelijk verleden keer geen reden om nee te stemmen.

Dus heb jij niet afgewogen of de verbetering groot genoeg is en/of jij nog geen andere punten veranderd zou willen hebben. Jij zegt echter dat jij op andere zaken "hoopt" over 9 maanden. In andere sectoren worden CAO akkoorden waar een (kleine) loonsverhoging ook door de achterban terzijde geschoven en gaat men over tot acties om een beter resultaat.

Is over 9 maanden 1% en de hoop op ander punten ook voldoende om jou tevreden te stellen? Dat is immers ook weer een (kleine) verbetering zonder verslechtering. Het wordt de werkgevers wel heel erg makkelijk gemaakt.....

Dat zou ook wel helemaal te gek zijn als dat wel het geval zou zijn!!!!!

Dat er geen CAO zou zijn is nooit een overweging geweest en misschien heb ik er te veel vertrouwen in dat werkgevers ook mensen zijn. Niemand is onfeilbaar, jij niet, ik niet en werkgevers ook niet. Als er over 9 maanden geen substantiële verbetering ligt stem ik tegen. Dan kunnen bonden wel zeggen dat ze het maximale eruit gehaald hebben en het positief brengen, maar ook het aan vertrouwen in de bonden komt een eind.