Auteur Topic: Invloed grijze pas Snelheidsboete 45 te snel  (gelezen 126 keer)

HMA

• Groentje
  • *
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Invloed grijze pas Snelheidsboete 45 te snel
« Gepost op: donderdag 9 mei 2024, 21:43 »
Goedeavond allemaal,

Onlangs begin december ben ik staande gehouden, omdat ik volgens de surveillanten van de politie 50 te snel, met correctie 45 KM/U te snel heb gereden. Nou zijn de feiten als volgt:
- De A2 t.h.v. Nieuwegein was helemaal leeg tussen de uren 07:30-08:30 op een zaterdag ochtend.
- De BP A2 was gesloten i.v.m. renovaties en de volgende tankstation was 4-5KM verder op
- er was aangegeven dat er sprake was van hoge nood (sanitair) en het bijna in me broek zou doen

Mijn vraag is dus, ik heb een groene pas en wil ik nu mijn grijze pas aanvragen, maar voel ik me onrustig en gespannen over het feit dat ik een strafbeschikking van heb ontvangen. Nou heb ik via een strafrechtadvocaat en een politie kennis navraag gedaan of de feit een overtreding of een misdrijf betreft. Als antwoord kreeg ik terug van beiden dat het niet via wet Mulder gaat maar strafrechtelijk en dat ik een overtreding ben gegaan en geen misdrijf. Dat gaf mij enigszins opluchting, maar ik zit er toch mee of ik mijn grijze pas ga kunnen krijgen.
Het is mijn eerste en tevens laatste overtreding op mijn naam en het te snel rijden keur ik ook niet goed, ookal was het in zon geval wel overmacht.

Momenteel betaal ik de boete in termijnen en is mijn bezwaar er tegen afgewezen.

Nou heb ik het e.e.a. gelezen op de forum over mensen die 50+ te hard hebben gereden, rijbewijs ingeleverd en noem maar op en toch wel hun pas kregen zoniet een verlengen en zij deze direct hebben gekregen of via BW.

Zou iemand mij wat wijsheid kunnen geven?

Planner

• Erelid
    • Bekijk profiel
Re: Invloed grijze pas Snelheidsboete 45 te snel
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 9 mei 2024, 22:32 »
50 km te hard, na correctie 45. Het gaat dus uiteindelijk om 45 km te hard, overschrijding van boven de 40 km/u op de autosnelweg valt idd onder het strafrecht,  je hebt een strafbeschikking gekregen en kennelijk aanvaard. Dat wordt gelijkgesteld aan een veroordeling (van een overtreding) en het feit komt in je strafblad te staan.

Dus ja, het kan wel degelijk van invloed zijn op de aanvraag voor een pas. Echter, ik denk dat je er wel mee wegkomt. Belangrijkste is, wees er eerlijk en open over, ze komen er toch wel achter, en zorg vooral dat het niet nog een keer gebeurd.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0042108/2019-04-12#Circulaire.divisie_Circulaire.divisie3_Circulaire.divisie3.3
« Laatst bewerkt op: donderdag 9 mei 2024, 22:40 door Planner »