Auteur Topic: Wanden tussen bedrijven zien als buitenwanden?  (gelezen 592 keer)

gb1974

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Wanden tussen bedrijven zien als buitenwanden?
« Gepost op: vrijdag 15 maart 2024, 17:21 »
Wanneer ik meerdere bedrijven naast elkaar heb en deze zijn gescheiden door stenen wanden half steens.
Dien ik deze wanden dan mee te nemen als buitenwanden in mijn beveiligingsoplossing?

erikj

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 212
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: security / mbv / tbv
Re: Wanden tussen bedrijven zien als buitenwanden?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 15 maart 2024, 19:27 »
welke grade  zijn de panden ?

dehaanadviseur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Wanden tussen bedrijven zien als buitenwanden?
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 16 maart 2024, 15:28 »
Beste:
Eisen aan wanden staan in artikel 3.3 van de VRKI 2.0 deel B versie 2024 tabel 3.4 typen muren

Bedrijven: Muren van bedrijven moeten voldoen aan het gekozen BK-niveau als direct achter deze muur de attractieve goederen (H en ZH) aanwezig zijn en er geen sprake is van compartimentering of meeneembeperkende maatregelen volgens het gekozen niveau. Dit geldt voor alle aanvalszijden van de ruimte(n), ook als dit binnenmuren, vloeren en plafonds zijn.

gb1974

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Wanden tussen bedrijven zien als buitenwanden?
« Reactie #3 Gepost op: maandag 18 maart 2024, 14:50 »
Men wil naar risicoklasse 4.
Maar dit heeft volgens mij nog wel wat voeten in aarde.
Ik weet nu nog niet hoe dik de tussenmuren naar andere bedrijven zijn.

erikj

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 212
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: security / mbv / tbv
Re: Wanden tussen bedrijven zien als buitenwanden?
« Reactie #4 Gepost op: maandag 18 maart 2024, 19:08 »
dan heb je heel wat detectie aantebrengen

dehaanadviseur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Wanden tussen bedrijven zien als buitenwanden?
« Reactie #5 Gepost op: maandag 18 maart 2024, 20:32 »
Uitgangspunt bedrijven
De beveiligingsfilosofie voor bedrijven is gericht op signaleren en compartimenteren. Niveau BK3 en BK4 maatregelen voor bedrijven in klasse 3 en 4 zijn primair bedoeld voor de gevels waarachter zich direct attractieve goederen H of ZH bevinden, die niet beveiligd zijn met CO en/of ME maatregelen. Vanaf risicoklasse 3 kan tevens ramkraakbeveiliging van toepassing zijn
Bij risicoklasse 4 geldt (VRKI 2.0 versie 2024)
of: O2 + BK2 + EL4 + AT4 + RE4 + CO4 en/of ME4
0f: O2 + BK4 + EL4 + SD3 + AT4 + RE4
optie 2 met BK4 is vrijwel niet te realiseren. (alle muren en gevelelementen verzwaren ?) BK4 is met name bedoeld om een bouwkundig compartiment te samen te stellen.
Rest de combinatie met BK2 + ME4 (mistgenerator) als realistische oplossing en is nog betaalbaar.
Met een advies om als extra maatregel de scheidingsmuur met een belendend pand met SD3 uit te voeren.
De beveiligingsfilosofie blijft: eerst (zo snel mogelijk bij een aanval op de tussenmuur) signaleren en daarna vertragen. en alarmopvolging binnen de vertragingstijd.
Effectief beveiligd met OSVOŽ https://www.youtube.com/watch?v=vWAI5SS7mi0

gb1974

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Wanden tussen bedrijven zien als buitenwanden?
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 20 maart 2024, 13:21 »
Ik weet nu iets meer van het pand.
Plafond/dak is een dikke betonvloer met wapening. Er zitten 3 lagen appartementen boven.
Wanden naar andere panden zijn denk ik van beton, maar zeker heb ik dit niet vast kunnen stellen.
Vloer ook beton met wapening en er zitten 2 kruipluiken naar kruipruimte die overigens niet doorloopt naar de naastgelegen panden (betonmuur gescheiden).
Moet ik dan de kruipluiken in klasse 4 ook beveiligen of aangezien men er vanaf andere panden niet onder kan komen niet?

Verder is de achterzijde van het pand voorzien van een deur met metalen sterk rolluik en de ramen aan de binnenzijde voorzien van een rolluik voorzien van detectie.
De voorzijde van het pand is ook voorzien van rolluiken aan de binnenzijde die na sluiting dicht gaan. Ook deze zijn voorzien van detectie.

Nadeel van het pand is ook dat het een huurpand is en er niet alles mag helaas.