Auteur Topic: plusuren hoe zit dit nu precies  (gelezen 1193 keer)

Safetyguard

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiliger
plusuren hoe zit dit nu precies
« Gepost op: zondag 10 maart 2024, 14:57 »
ik heb 150 plusuren staan, stel ik wil een aantal vrije dagen hiervan opnemen, dan begint de planner te gillen dat ik eerst mijn vakantiedagen op moet maken, maar dit lijkt mij toch niet de bedoeling, het zijn plusuren en geen vakantie uren, want stel dat ik eerst mijn vakantie dagen opmaak, en nog mijn plusuren heb staan dan kan de werkgever als er minder werk is mijn toch verplichten om deze te gebruiken?

Mijn werkgever wil dat iedereen met meer dan 50 plusuren deze gaat opnemen, kan hij dit verplichten, terwijl er op het object genoeg werk is, en kan hij de eis stellen van 50 plusuren.

Loon het de moeite om deze uit te laten betalen, of zegt men, het gros gaat naar de belastingdienst?

Alvast weer bedankt.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: plusuren hoe zit dit nu precies
« Reactie #1 Gepost op: zondag 10 maart 2024, 15:30 »
Plusuren bestaan helemaal niet in de CAO, ze hadden gewoon uitbetaald moeten worden. Mijn tip,laat ze uitbetalen, en koop er vakantiedagen voor.

En nee overuren worden door de belastingdienst niet extra belast, ook al zeggen veel mensen dit omdat het daar op het eerste gezicht wel op lijkt. Waar deze mensen geen rekening mee houden is dat op je normale salaris alle vrijstellingen al zijn verrekend, en het dus lijkt alsof je daar minder belasting over betaald.

« Laatst bewerkt op: zondag 10 maart 2024, 15:35 door Planner »

Safetyguard

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiliger
Re: plusuren hoe zit dit nu precies
« Reactie #2 Gepost op: zondag 10 maart 2024, 15:42 »
Bedankt voor deze info!

joepie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 152
    • Bekijk profiel
Re: plusuren hoe zit dit nu precies
« Reactie #3 Gepost op: maandag 11 maart 2024, 23:20 »
Plusuren   ;D

Wie controleert eigenlijk de werkgevers op naleving van de CAO?
Zijn dat de bonden, die alleen in actie komen wanneer zij klachten binnen krijgen van leden?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: plusuren hoe zit dit nu precies
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 12 maart 2024, 01:35 »

Madsen

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 37
  • "I like saying 'no.' It lowers their enthusiasm."
    • Bekijk profiel
Re: plusuren hoe zit dit nu precies
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 12 maart 2024, 08:14 »
ik heb 150 plusuren staan, stel ik wil een aantal vrije dagen hiervan opnemen, dan begint de planner te gillen dat ik eerst mijn vakantiedagen op moet maken, maar dit lijkt mij toch niet de bedoeling, het zijn plusuren en geen vakantie uren, want stel dat ik eerst mijn vakantie dagen opmaak, en nog mijn plusuren heb staan dan kan de werkgever als er minder werk is mijn toch verplichten om deze te gebruiken?

Mijn werkgever wil dat iedereen met meer dan 50 plusuren deze gaat opnemen, kan hij dit verplichten, terwijl er op het object genoeg werk is, en kan hij de eis stellen van 50 plusuren.

Loon het de moeite om deze uit te laten betalen, of zegt men, het gros gaat naar de belastingdienst?

Alvast weer bedankt.

Plusuren? Bedoel je tijd voor tijd? Sommige werkgevers hebben daar inderdaad een regeling voor (Trigion bijvoorbeeld). De uren die je overwerkt mag je dan vrijwillig in een potje steken en later ergens inzetten als vrij dag. Dit staat echter nergens opgenomen in de CAO en is een interne regeling.

Of er wel of geen genoeg werk is, je werkgever kan je natuurlijk nooit verplichten vrij te nemen omdat hij vind dat er teveel vakantie uurtjes open staan. Je werkgever is gewoon verplicht bij minder werk je contract aan te vullen tot je contractuele uren.

Of het de moeite loont weet ik niet, want je moet er wel belasting over betalen. Ik zou ze liever openemen dan uitgeven. Met 150 plusuren zou ik eieren voor mn geld kiezen en een hele periode verlof openemen. Maar dat ben je natuurlijk niet verplicht.

Tip, ga bij een bond. Dit soort malafide dingen zijn voer voor juristen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: plusuren hoe zit dit nu precies
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 12 maart 2024, 15:05 »
Sommige werkgevers hebben daar inderdaad een regeling voor (Trigion bijvoorbeeld). De uren die je overwerkt mag je dan vrijwillig in een potje steken en later ergens inzetten als vrij dag. Dit staat echter nergens opgenomen in de CAO en is een interne regeling.

Het is helemaal niet in het voordeel van werknemers. Trigion is vertegenwoordigd in de werkgeversdelegatie die de CAO afsluit, het is daardoor extra zorgelijk dat zelfs deze partij denkt het anders te moeten doen als de CAO. Ik zou andere werkgevers die in de werkgeversdelegatie zitten en de vakbonden willen oproepen om hen te weren bij de CAO onderhandelingen wanneer zij bewust de CAO naast zich neer blijven leggen

nadina

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: GOB Support BV
Re: plusuren hoe zit dit nu precies
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 12 maart 2024, 22:12 »
Ik had een paar jaar geleden een controlebezoek van het controleorgaan. Ik had 1 medewerker die graag tijd voor tijd wilde, dus hadden we gedaan. Stond keurig geregistreerd en al, inclusief zijn eigen schriftelijke verzoek. Ik moest het terugdraaien en uitbetalen, anders kwam ik niet zonder kleerscheuren uit de controle.

Dit gedaan, uitgelegd aan de medewerker, medewerker chagrijnig, ik chagerijnig, want extra werk. Nu met de constructie van verlofuren bijkopen geprobeerd, maar dat vindt niemand een fijn systeem, dus ook weer op de schop. Elk jaar vragen ze opnieuw of ze niet alsnog tijd voor tijd kunnen krijgen, des noods buiten de boeken, maar daar beginnen we niet aan.

Bijzonder overigens dat zo’n grote partij als Trigion afwijkt van de CAO die ze mede zelf bedacht hebben.

Misschien goed om met het nieuwe CAO tijd voor tijd een optie te maken.


joepie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 152
    • Bekijk profiel
Re: plusuren hoe zit dit nu precies
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 12 maart 2024, 23:01 »
https://www.beveiligingsbranche.nl/controleorgaan/

Ik heb niet zo'n hoge hoed op van deze club. Vraag mij af wat zij dan precies controleren. Het zou eens goed als zij ook actief medewerkers gaan benaderen en vragen naar misstanden. Denk dat er dan een beerput opengaat.

Want als bijvoorbeeld een planner onterecht en ongevraagd verlofuren afboekt, is dat natuurlijk niet te controleren. Ook het feit dat planners o.a. hiermee bonussen kunnen verdienen over de ruggen van de werknemers is natuurlijk geen zuivere koffie.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: plusuren hoe zit dit nu precies
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 13 maart 2024, 14:34 »
Ik had een paar jaar geleden een controlebezoek van het controleorgaan. Ik had 1 medewerker die graag tijd voor tijd wilde, dus hadden we gedaan. Stond keurig geregistreerd en al, inclusief zijn eigen schriftelijke verzoek. Ik moest het terugdraaien en uitbetalen, anders kwam ik niet zonder kleerscheuren uit de controle.

Dit gedaan, uitgelegd aan de medewerker, medewerker chagrijnig, ik chagerijnig, want extra werk. Nu met de constructie van verlofuren bijkopen geprobeerd, maar dat vindt niemand een fijn systeem, dus ook weer op de schop. Elk jaar vragen ze opnieuw of ze niet alsnog tijd voor tijd kunnen krijgen, des noods buiten de boeken, maar daar beginnen we niet aan.

Bijzonder overigens dat zo’n grote partij als Trigion afwijkt van de CAO die ze mede zelf bedacht hebben. .

Dat bedoel ik dus. Een (klein/middelgroot) bedrijf dat zich niet aan de CAO houdt (ook al is het in onderling overleg en met toestemming van de werknemer) wordt op de vingers getikt, maar als 1 van de partijen die aan de onderhandelingstafel zit dit ook gewoon doet dan is er niets aan de hand. Ik snap niet dat vakbonden gewoon aan tafel gaan zitten met partijen die zich niet aan de CAO wensen te conformeren.

nadina

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: GOB Support BV
Re: plusuren hoe zit dit nu precies
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 13 maart 2024, 20:47 »
Ik heb niet zo'n hoge hoed op van deze club. Vraag mij af wat zij dan precies controleren. Het zou eens goed als zij ook actief medewerkers gaan benaderen en vragen naar misstanden. Denk dat er dan een beerput opengaat.

Terecht. Ze controleren een aantal medewerkers voor een x periode. Vervolgens proberen ze zo goed mogelijk de CAO te interpreteren en hierop actie te ondernemen. Ik had 2 controleurs op bezoek waarvan er een voornamelijk uit de taxibranche kwam, en ons CAO eigenlijk niet echt goed kende.

Vervolgens kwamen ze met een rapport op naam van een ander bedrijf. Toen ik vroeg om mijn eigen rapport kreeg ik sneertjes, na lang draaien ook ons eigen rapport, maar dan wel vol fouten. Zo zou ik de pensioenpremie niet goed hebben berekend aan de hand van de standaard rekentool. Ik vragen welke tool ze bedoelden.leek die niet te bestaan, maar de pensioenafdrachten wel klopten.

Ook nog wat gezeur over ORT bij ziekte en verlof, en het bleek dat wij teveel ORT hadden betaald, dus moesten maar geld terughalen bij een aantal (oud) medewerkers. Niet gedaan, want vind ik onzin. Ga geen gedoe aan om tientjeswerk.

Moest nog wat stukken aanleveren, en ze wilde me op de zwarte lijst zetten omdat ze waren vergeten in de mail te kijken en niet hadden gezien dat ik die stukken al had aangeleverd. Nog wat strijd gevoerd over die zwarte lijst en de kosten waar ze mee dreigden. (Hercontrole).

Uiteindelijk met vlag en wimpel door de controle gekomen, certificaat hangt aan de muur. Heb daarna nog wat serieuze vragen over het CAO aan dat cotroleorgaan gesteld, maar volgens hun is het altijd een kwestie van interpretatie en kunnen ze je eigenlijk nooit van een goed antwoord voorzien.



Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: plusuren hoe zit dit nu precies
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 13 maart 2024, 21:34 »
Heb daarna nog wat serieuze vragen over het CAO aan dat cotroleorgaan gesteld, maar volgens hun is het altijd een kwestie van interpretatie en kunnen ze je eigenlijk nooit van een goed antwoord voorzien.

Heel herkenbaar. Wanneer je inhoudelijke moeilijke vragen gaat stellen dan wordt het angstvallig stil

Safetyguard

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiliger
Re: plusuren hoe zit dit nu precies
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 14 maart 2024, 10:41 »
Mijn tip,laat ze uitbetalen, en koop er vakantiedagen voor.

Dit lijkt mee een goed voorstel Planner, ik kan echter niks vinden in de CAO in Hoofdstuk 7 over hoeveel je er kan kopen voor zeg maar 150 uur. Ikweet dat sommige CAO een max hebben, geldt bij ons ook zo?

Bedankt

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: plusuren hoe zit dit nu precies
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 14 maart 2024, 12:13 »
Een fulltimer kan 18 dagen kopen, een parttimer naar rato (artiktel 7 lid 2) . Als je parttimer bent en de uren worden uitbetaald, dan moet je naast de uren ook extra vakantie uren en pensioen opbouwen.

joepie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 152
    • Bekijk profiel
Re: plusuren hoe zit dit nu precies
« Reactie #14 Gepost op: zondag 17 maart 2024, 10:50 »
Terecht. Ze controleren een aantal medewerkers voor een x periode. Vervolgens proberen ze zo goed mogelijk de CAO te interpreteren en hierop actie te ondernemen. Ik had 2 controleurs op bezoek waarvan er een voornamelijk uit de taxibranche kwam, en ons CAO eigenlijk niet echt goed kende.

Vervolgens kwamen ze met een rapport op naam van een ander bedrijf. Toen ik vroeg om mijn eigen rapport kreeg ik sneertjes, na lang draaien ook ons eigen rapport, maar dan wel vol fouten. Zo zou ik de pensioenpremie niet goed hebben berekend aan de hand van de standaard rekentool. Ik vragen welke tool ze bedoelden.leek die niet te bestaan, maar de pensioenafdrachten wel klopten.

Ook nog wat gezeur over ORT bij ziekte en verlof, en het bleek dat wij teveel ORT hadden betaald, dus moesten maar geld terughalen bij een aantal (oud) medewerkers. Niet gedaan, want vind ik onzin. Ga geen gedoe aan om tientjeswerk.

Moest nog wat stukken aanleveren, en ze wilde me op de zwarte lijst zetten omdat ze waren vergeten in de mail te kijken en niet hadden gezien dat ik die stukken al had aangeleverd. Nog wat strijd gevoerd over die zwarte lijst en de kosten waar ze mee dreigden. (Hercontrole).

Uiteindelijk met vlag en wimpel door de controle gekomen, certificaat hangt aan de muur. Heb daarna nog wat serieuze vragen over het CAO aan dat cotroleorgaan gesteld, maar volgens hun is het altijd een kwestie van interpretatie en kunnen ze je eigenlijk nooit van een goed antwoord voorzien.

Dat gaat lekker daar bij die club van Ard van der Steur.
Een controleur sturen die de CAO niet eens kent, wow.