Auteur Topic: Geen nachtdiensten vanaf je 60stste  (gelezen 1394 keer)

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Geen nachtdiensten vanaf je 60stste
« Gepost op: donderdag 22 februari 2024, 17:36 »
Wanneer is het raadzaam, de organisatie schriftelijk te informeren, dat je vanaf je 60ste geen nachtdienst meer wilt draaien, artikel 73 van het CAO, PB.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Geen nachtdiensten vanaf je 60stste
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 22 februari 2024, 18:36 »
Minimaal 5 weken voordat het zich aandient, aangezien dan de roosters minimaal 4 weken van te voren gemaakt worden.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Geen nachtdiensten vanaf je 60stste
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 23 februari 2024, 05:19 »
Minimaal 5 weken voordat het zich aandient, aangezien dan de roosters minimaal 4 weken van te voren gemaakt worden.

Dank je planner.

Madsen

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 37
  • "I like saying 'no.' It lowers their enthusiasm."
    • Bekijk profiel
Re: Geen nachtdiensten vanaf je 60stste
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 12 maart 2024, 08:28 »
Dank je planner.

Eerder is beter natuurlijk. Als je het nu al weet, en je moet nog 3 maanden kan de planner er veel ruimer van tevoren rekening mee houden. Wel zo sociaal lijkt me, gezien veel planners zelfs een paar weken vooruit werken.

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Geen nachtdiensten vanaf je 60stste
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 12 maart 2024, 10:10 »
Het staat heel droog in de CAO, artikel 73 lid 2.
"2. Als je 60 jaar of ouder bent
Als je geen nachtdiensten meer wilt werken, kun je dit schriftelijk aan je werkgever laten weten. Je
werkgever kan je dan niet meer verplichten om nachtdiensten te werken."

Vijf weken van tevoren is redelijk, en afhankelijk van de relatie met je HR en Planning, en de relatie en werkbaarheid tussen die twee afdelingen kan het in no time geregeld zijn.

Mijn HR en planning stuurden mij een bericht dat ze mijn verzoek in het kader van ouderenbeleid in behandeling namen.
Heb daarop aan beiden een bericht terug gedaan dat het geen verzoek was, maar een mededeling, planning verwerkte daarop binnen een week, HR deed er ongeveer een maand over.......

M.a.w ik werkte geen nachtdiensten meer terwijl HR het nog moest behandelen........

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Geen nachtdiensten vanaf je 60stste
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 15 maart 2024, 10:40 »
Ik heb in de afgelopen 14 maanden maar 8 of 9 nachten gedraaid, de rest alleen maar dag. Heb meer rust in mijn lijf, slaap beter, en het inkomen is stabiel gebleven. Die extra centen die je krijgt bij de ORT is niet echt veel.

De Zaklamp

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Geen nachtdiensten vanaf je 60stste
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 29 maart 2024, 11:35 »
Ik ben 64 en draai nog steeds nachtdiensten, eigenlijk omdat ik met de nacht en middagdiensten 0 problemen heb, iets wat ik over de ochtenddiensten niet kan zeggen die slopen mij dus echt :( Misschien moet ik eens met de planning overleggen om Artikel 73 andersom te gebruiken  8)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Geen nachtdiensten vanaf je 60stste
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 29 maart 2024, 15:25 »
iets wat ik over de ochtenddiensten niet kan zeggen die slopen mij dus echt :( Misschien moet ik eens met de planning overleggen om Artikel 73 andersom te gebruiken  8)

Het is sowieso altijd handig om met de planners te praten en aan te geven waar pijnpunten zitten. Als bepaalde diensten en/of tijden fysieke of andere medische problemen veroorzaken en de planning kam/wil daar onvoldoende rekening mee houden, dan kan je ook naar de bedrijfsarts stappen en kijken of die iets kan betekenen.


Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Geen nachtdiensten vanaf je 60stste
« Reactie #8 Gepost op: maandag 1 april 2024, 06:54 »
Het is sowieso altijd handig om met de planners te praten en aan te geven waar pijnpunten zitten. Als bepaalde diensten en/of tijden fysieke of andere medische problemen veroorzaken en de planning kam/wil daar onvoldoende rekening mee houden, dan kan je ook naar de bedrijfsarts stappen en kijken of die iets kan betekenen.

Dat zou mooi zijn als planners problemen en regelingen in het CAO respecteren en uitvoeren.

Niet bij mijn werkgever. Want onze planning zijn verraders, die gaan klikken bij mijn manager als ik de planner attendeer dat ik gebruik maakt van art. 73 uit het CAO PB. Vooral diensten langer dan 8 uur wordt in mijn gezicht gegooid dat ik mijzelf beperkingen opleg als ik aanspraak maak op art 73 (is tevens schriftelijk vastgelegd door werkgever m.b.t. tot dat artikel).

Het is Godgeklaagd, dat je als werknemer constant het gevecht aan moet gaan met bepaalde knoeiers die denken dat zij boven de wet en het CAO staan. Gelukkig ben ik lid van de vakbond en heb het zwart op wit.

Ben wel benieuwd hoe  mijn werkgever gaat reageren als ik hun gaan mailen dat ik vanaf mijn 60ste geen nachten meer gaat draaien!!!