Auteur Topic: ATS1500 en EOL weerstanden van oude centrale  (gelezen 195 keer)

GJ

• Aspirant
  • **
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
ATS1500 en EOL weerstanden van oude centrale
« Gepost op: zondag 11 februari 2024, 18:20 »
Hallo,

Excuses dat ik als "doe het zelluf" deze vraag aan jullie stel maar zoeken op het forum levert niet op waar ik op hoopte.

Vanwege problemen met het keyboard van mijn zeer op leeftijd zijnde Saffier 8-32 / Guardall Balmoral centrale door een ATS-1500. Het is een eenvoudige installatie met een paar contacten, een paar PIRren en deze laatsten zijn aangesloten via een concentrator (gedoe met trekken leidingen door dit pand)

Er is een issue met de EOL weerstanden. In de documentatie kom ik de tekening tegen zoals in de bijlage.

Een ATS1500 gebruikt standaard type (3) met RA en RT beide 4K7. In rust levert dit 4K7 op. Bij alarm staan de twee weerstanden in serie en dat levert 9K4 op.

De oude Saffier gebruikt overal type (5) waarbij RA is 2K7 en RT is 8K2. In rust staan deze weerstanden parallel, dat levert 2K op. Bij alarm onderbreekt RA en houden we 8K2 over.

In beide situaties zijn zaken als sabotage en sluiting hetzelfde.

Ik moet nu alle contacten en sensoren openmaken. Maar is dat echt nodig? De documentatie zegt dat ik de weerstandwaarden van de EOL weerstand in kan stelllen, maar er zijn beperkingen.

Ik lees hier in het forum niets over. Hoe doen jullie professionalisten dit? Maken jullie alles open om overal de weerstanden te vervangen of gaan jullie deze instellingen wijzigen zodat alles dicht kan blijven? Is deze vraag zo dom dat ik er daarom niets in dit forum over lees?

(Sturen van een bijlage gaat niet; "de upload directory staat dicht". Dan maar een beschrijving:  bij Aritech sluit het alarmcontact een weerstand kort, bij de saffier staat het alarmcontact in serie een weerstand (2K7) en staat dit samen parallel met de tamper-weerstand)

Dré

• Erelid
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS1500 en EOL weerstanden van oude centrale
« Reactie #1 Gepost op: maandag 12 februari 2024, 17:02 »
Afhankelijk van de oude weerstandsconfiguratie en de grote van de installatie vervangen wij de weerstanden.
Is het een vrij kleine installatie gaat onze voorkeur uit om de weerstanden te vervangen.
Is het een grote installatie en kan de centrale het aan, dan doen we het niet.
Maar is natuurlijk ook afhankelijk of je overal bij kunt.
De ATS is namelijk alleen instelbaar voor de hele uitbreiding (of centrale) sommige andere systemen kunnen per ingang dit aanpassen.

Maar jouw configuratie van 2K7 +  8K2, zie ik niet in de ATS terug komen, dus denk toch dat je de weerstanden moet gaan vervangen.