Auteur Topic: Welke wet is in strijd met arikel 60, lid 7b?  (gelezen 1394 keer)

Beveiliger64

• Erelid
    • Bekijk profiel
Welke wet is in strijd met arikel 60, lid 7b?
« Gepost op: zaterdag 13 januari 2024, 11:26 »
Welke wet is in strijd met arikel 60, lid 7b?

Planner

• Erelid
    • Bekijk profiel
Re: Welke wet is in strijd met arikel 60, lid 7b?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 13 januari 2024, 15:56 »
Het Burgerlijk Wetboek, boek 7 artikel 634

Planner

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 13 januari 2024, 16:09 »
Overigens heb jij al eens eerder een vraag gesteld over de indexering, nog voor dat de vakbonden kwamen met dit verhaal. Toen heb ik alles al een keer uitgelegd, het zal toch niet zo zijn dat ik de bonden toen op een idee heb gebracht?

https://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14304981.0#msg14332794

En mijn antwoord toen:

https://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14304963.msg14332468#msg14332468

« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 januari 2024, 16:12 door Planner »

Beveiliger64

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: zondag 14 januari 2024, 10:20 »
Het Burgerlijk Wetboek, boek 7 artikel 634

Dank je planner.

<<Art. 7:634 BW kent de werknemer een recht op vakantie toe van in beginsel minstens viermaal de overeengekomen arbeidsduur. Bij een fulltime werkweek is dit dus vier weken. Art. 7 Richtlijn 2003/88/EG3 legt ditzelfde minimum vast. Vakantie is de vrijstelling van de verplichting tot het verrichten van arbeid.4 ADV-dagen zijn geen vakantiedagen. Vakantiedagen strekken ter recuperatie, terwijl middels ADV-dagen extra arbeidsplaatsen moeten worden gecreëerd.5 Ook algemeen erkende feestdagen en roostervrije dagen zijn in beginsel geen vakantiedagen.6 Ditzelfde geldt voor ‘plaatselijke’ rooms-katholieke of protestantse feestdagen, tenzij deze op grond van de arbeidsvoorwaarden als snipperdag (vakantiedag) kwalificeren.

Een werknemer bouwt vakantie op als hij recht heeft op loon. Dit is dus ook het geval bij schorsing7 (tijdens welke een werknemer ook vakantie kan genieten) 8 of vakantie (7:639 BW). Art. 7:635 BW maakt een aantal uitzonderingen op deze regel. De koppeling van het verwerven van vakantie aan het loon lijkt in strijd met de richtlijn, nu het Hof van Justitie aan het ontstaan van de vakantieaanspraak geen beperkingen duldt.9 Deze strijdigheid is met de wetswijziging van 2012 evenwel in stand gelaten.10>>

Beveiliger64

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: zondag 14 januari 2024, 10:26 »
Overigens heb jij al eens eerder een vraag gesteld over de indexering, nog voor dat de vakbonden kwamen met dit verhaal. Toen heb ik alles al een keer uitgelegd, het zal toch niet zo zijn dat ik de bonden toen op een idee heb gebracht?

https://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14304981.0#msg14332794

En mijn antwoord toen:

https://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14304963.msg14332468#msg14332468

Klopt.

Maar toen speelde die nieuwsbrief van het CNV van 13 augustus 2023 nog niet.

Ik heb vanaf de publicatie van die nieuwsbrief contact gehad met het CNV, met o.a. dhr. Erik Honkoop en hun Juridisch medewerker, naar aanleiding van de mail van dhr. Honkoop, dat het CNV geen collectieve kwestie van maken, maar wel open staan tot het behandelen van individuele kwesties. Dat was ook de reden om met een Juridisch medewerker aan de hang te gaan.

Echter. Het probleem wat er nu is, is dat vanuit het CNV bestuur een veranderde mening is ontstaan. Want gisteren (zaterdag 13-01-2024) ontving ik van dhr. Honkoop, dat men niet ingaat met individuele kwesties, maar dat de (3) vakbonden het collectief willen gaan regelen, en dat de onderhandelingen met de werkgevers 5 punten op tafel liggen, waaronder koopkracht, en het schrappen van artikel 60, lid 7b uit het CAO.

Dus het is afwachten.

Planner

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: zondag 14 januari 2024, 15:36 »
Toen speelde het inderdaad nog niet bij de vakbonden, zoals ze wel vaker oost indisch doof zijn. Nu speelt het wel, en is wat ik toen schreef precies de vinger op de zere plek.

Dan wilden ze het niet centraal doen. Dan heb je wel heel veel boter op het hoofd, want ze hebben het zelf mede veroorzaakt. Dan laten ze weer een jaar verstrijken en dan opeens bedenken ze, dat zij het wep collectief gaan aanpakken. Goed nieuws natuurlijk, maar wat ze iedereen meteen hadden moeten adviseren is om de verjaring te stuiten, of ze het nu collectief willen gaan  doen of dat ze het jullie allemaal zelf wilden laten doen, je kunt immers maar 5 jaar terug vorderen, de enige manier om dat tegen te gaan is de verjaring stuiten. Het was slechts een simpel (standaard) briefje/mailtje wat iedereen naar zijn werkgever(s) had moeten sturen (mits al langer dab 5 jaar werkzaam onder de CAO natuurlijk. Maar goed, jij en met jou velen wachten liever alleen maar af, en daar zit in deze sector ook een heel groot probleem, de solidariteit is ver te zoeken. 1 voor allen, en allen voor 1 kent men niet, ik kent men wel....

Pappadijkie

• Actief lid
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: zondag 14 januari 2024, 20:20 »
Als je met pensioen gaat (augustus 2024), kan je dan ook nog aanspraak maken als er een uitspraak komt.

Planner

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: zondag 14 januari 2024, 21:54 »
In principe kan je altijd met 5 jaar terug een loonvordering doen. Wanneer je uit dienst bent, dus ook wanneer je met pensioen bent, kan je dus altijd bij je exwerkgever een loonvordering doen. Er is dan al een eindafrekening gemaakt, op basis van een te laag aantal vakantieuren.

Wat de bonden collectief willen gaan doen weet ik niet, dus ook niet of zij werkgevers gaan dwingen om ex werknemers te benaderen.