Auteur Topic: Stijging van bovenwettelijke verlofuren van 2019  (gelezen 1725 keer)

De Zaklamp

• Aspirant
  • **
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Stijging van bovenwettelijke verlofuren van 2019
« Gepost op: donderdag 9 november 2023, 10:13 »
Collega's

Ik wordt sinds mei dit jaar geconfronteerd met de stijging van mijn bovenwettelijke verlofuren saldo van 2019. De uitleg van H&R is dat als ik meer verlofuren opneem dan beschikbaar zijn aan wettelijke uren in 2023 deze uren worden afgeschreven van het bovenwettelijke saldo van 2019. Als er dan weer wettelijke verlofuren worden opgebouwd in 2023 worden deze uren bijgeschreven bij het saldo van 2019.
Ik begrijp de uitleg wel maar volgens mij kan dit niet de bedoeling zijn of wel? Deze koehandel met uren is mij in ieder geval nooit opgevallen voor mei dit jaar.   

Planner

• Erelid
    • Bekijk profiel
Re: Stijging van bovenwettelijke verlofuren van 2019
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 9 november 2023, 13:35 »
Ik denk te snappen wat jij zegt/schrijft.

Een werkgever dient vakantie uren af te schrijven uit het potje wat als eerste vervalt. Wettelijke uren hebben een vervaltermijn van een half jaat na het jaar waarin ze opgebouwd worden, en bovenwettelijk uren 5 jaar.

Wanneer je dan veel uren hebt staan, dan heb je dus bv eerst de bovenwettelijk uren van 2018 over, die vervallen eind 2023, dan de wettelijke uren van 2023, die vervallen halverwege 2024, dan de bovenwettelijke uren van 2019, die vervallen eind 2024, dan de wettelijke uren van 2024 (die er dus nog niet kunnen zijn), etc....

Aangezien de CAO zegt dat je vakantieuren opbouwt over de gewerkte uren (maximaal over 144 uur per periode) kan je in bovenstaande uitleg dus in 2023 nog wetttelijke (en bovenwettelijke) uren opbouwen die dan zouden vervallen halverwege 2024. Als jij dus dit jaar uit de bovenwettelijke uren van 2019, die pas eind 2024 vervallen, uren hebt opgenomen, dan is het alleen maar in jouw voordeel dat ze achteraf de uren nog even verplaataen naar het juiste potje, zodat jij ze nog zo lang mogelijk kan gebruiken.

Echter, in de CAO is al heel lang opgenomen dat de wettelijke vakanteuren net als de bovenwettelijke pas vervallen na 5 jaar (artikel 60 lid 7a). En dan gaat bovenstaande dus niet op.

Kennelijk heeft jouw werkgever dit artikel over het hoofd gezien en gaat gewoon uit van de wettelijke vervaltermijn van een half jaar voor de wettelijke uren. Ik zou je werkgever dus wijzen op dit artikel, en dan kunnen ze de openstaande vakantieuren dus goed verdelen over de juiste potjes. Dat moet binnenkort waarachijnlijk toch gebeuren, omdat er als het goed is ook weer uren bijkomen doordat de indexering (artikel 60 lid 6b) geen wettelijke basis heeft

In hetzelfde artikel staat overigens ook nog dat je elk jaar minimaal het aantal opgebouwde wetelijke uren op moet nemen (artikel 60 lid 3). Wanneer je elk jaar precies het aantal wettelijk uren opneemt, dan wordt dat dus niet elk jaar uit het potje wettelijke uren van dat jaar gehaald. Een voorbeeld, waarbij ik het even over vakantiedagen heb en ik uitga van een fulltimer die dus 24 vakantiedagen (20 wettelijke, 4 bovenwettelijk) heeft en ook nog 6 extra bovenwettelijke dagen opbouwt ivm doordeweekse feestdagen. Elk jaar neemt hij/zij 20 dagen op vanaf 2018, en houdt dus elk jaar 10 dagen over. Ik laat de eindsaldos van de versxhillende potjes zien

Eind 2018 w 2018 0, bw 2018 10
Eind 2019 w 2019 10, bw 2019 10
Eind 2020 w 2020 20, bw 2020 10
Eind 2021 bw 2020 10, w 2021 20, bw 2021 10
Eind 2022 w 2021 10, bw 2021 10, w 2022 20, bw 2022 10
Eind 2023 w 2022 20, bw 2022 10, w 2023 20, bw 2023 10

In 2024 worden dus eerst de dagen/uren van 2022 aangesproken (eerst wettelijk, dan bovenwettelijk, daarna die van 2023 en daarna pas de opgebouwde uren van 2024

Uit bovenstaande volgt dus ook, dat er pas een situatie kan gaan ontstaan dat er vakantieuren/dagen gaan vervallen wanneer je aan het eind van enig jaar nog meer dan 150 dagen over hebt (wanneer de indexering met terugwerkende kracht is teruggedraaid)

« Laatst bewerkt op: donderdag 9 november 2023, 13:44 door Planner »

Ad

• Erelid
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maandag 13 november 2023, 13:15 »
Is er dan al een rechtszaak begonnen over de indexering van de (bovenwettelijke) vakantieuren?

Unknown

• Volledig lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maandag 13 november 2023, 16:03 »
Dit betreft Securitas:

Aanpassing verlofuren conform CAO 📢

Aan het begin van 2023 zijn de uitgangspunten voor de verlofdagen aangepast naar de afspraken zoals gemaakt binnen de CAO, artikel 60.7B.

Door de uurloonverhoging van 14,5% (8,5% indexatie en 5,6% ADV) is het verlofsaldo met een groot aantal uren afgenomen. Vanuit Securitas hebben wij gekeken wat wij hieraan kunnen doen, binnen de mogelijkheden die de CAO biedt.

Inmiddels is duidelijk geworden dat de CAO ruimte biedt aan Securitas om alleen de indexatie mee te nemen in de berekening voor verlofdagen. Zodoende hoeft de ADV (arbeidsduurverkorting) in deze berekening niet meer meegenomen te worden. Dat is goed nieuws voor jou ✨!

Securitas heeft dan ook besloten om alleen de indexatie van 8,5% mee te nemen in de berekening van de verlofdagen. Het aantal uren dat aan het begin van 2023 te veel naar beneden is bijgesteld, wordt gecorrigeerd op de loonstrook van loonperiode 12. Wij willen dit zorgvuldig doen, vandaar dat we hier extra de tijd voor genomen hebben ⏱.

De correctie is complex en lastig om exact onder te brengen onder het verlofsaldo van het juiste opgebouwde jaar. Securitas heeft daarom besloten om, in het voordeel van jou, de correctie toe te voegen aan het bovenwettelijk verlof van 2023 🤩.

Kortom, een ingewikkeld verhaal met een positieve uitkomst voor jullie 💪.

De Zaklamp

• Aspirant
  • **
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maandag 13 november 2023, 17:26 »
Nou niet zo positief voor mij want ik raak mijn verlof over 2018 kwijt.
@Planner dank voor de uitleg, er wordt aan gewerkt 

Planner

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maandag 13 november 2023, 22:57 »
Nou niet zo positief voor mij want ik raak mijn verlof over 2018 kwijt.

Hoe bedowl je dat?

@Planner dank voor de uitleg, er wordt aan gewerkt

Graag gedaan. Wat bedoel je, heeft je werkgever gezien dat ze het artikel over het hoofd gezien hebben?

Planner

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maandag 13 november 2023, 23:03 »
Is er dan al een rechtszaak begonnen over de indexering van de (bovenwettelijke) vakantieuren?

Nog niet. Als het dit jaar (nog) niet geregeld is, zorg dan dat je de verjaring van de indexatie van 1 januari 2019 stuit door voor het eind van het jaar je werkgever kenbaar te maken dat de indexatie van vakantiedagen/uren geen wettelijke basis heeft en dat je dat dus met (5 jaar) terugwerkende kracht hersteld wil hebben.

Planner

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maandag 13 november 2023, 23:06 »
Dit betreft Securitas:

Aanpassing verlofuren conform CAO 📢

Aan het begin van 2023 zijn de uitgangspunten voor de verlofdagen aangepast naar de afspraken zoals gemaakt binnen de CAO, artikel 60.7B.

Door de uurloonverhoging van 14,5% (8,5% indexatie en 5,6% ADV) is het verlofsaldo met een groot aantal uren afgenomen. Vanuit Securitas hebben wij gekeken wat wij hieraan kunnen doen, binnen de mogelijkheden die de CAO biedt.

Inmiddels is duidelijk geworden dat de CAO ruimte biedt aan Securitas om alleen de indexatie mee te nemen in de berekening voor verlofdagen. Zodoende hoeft de ADV (arbeidsduurverkorting) in deze berekening niet meer meegenomen te worden. Dat is goed nieuws voor jou ✨!

Securitas heeft dan ook besloten om alleen de indexatie van 8,5% mee te nemen in de berekening van de verlofdagen. Het aantal uren dat aan het begin van 2023 te veel naar beneden is bijgesteld, wordt gecorrigeerd op de loonstrook van loonperiode 12. Wij willen dit zorgvuldig doen, vandaar dat we hier extra de tijd voor genomen hebben ⏱.

De correctie is complex en lastig om exact onder te brengen onder het verlofsaldo van het juiste opgebouwde jaar. Securitas heeft daarom besloten om, in het voordeel van jou, de correctie toe te voegen aan het bovenwettelijk verlof van 2023 🤩.

Kortom, een ingewikkeld verhaal met een positieve uitkomst voor jullie 💪.

Mooi sprookje, maar ze rekenen zich rijk. De indexatie moet gewoon helemaal van tafel, dat is het simpele verhaal

Safetyguard

• Aspirant
  • **
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiliger
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 19 december 2023, 09:47 »
Even een 3 vraagjes want ik blijft het een ingewikkeld ding vinden, ik heb nog 144,5 bovenwettelijke uren staan, die zouden verlopen op 30 Juni 2024.

Vraag 1 als ik ze niet opneem dan ben ik ze kwijt, want met uitbetalen steun ik denk ik alleen de Blauw brieven brigade.

Vraag 2 ik kan dus mijn werkgever bericht sturen dat ik deze 18 dagen, wil opnemen voor 30 Juni?.

Vraag 3 Is er nog een andere mogelijkheid?

Bij voorbaat dank

Beveiliger64

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 19 december 2023, 12:52 »
Even een 3 vraagjes want ik blijft het een ingewikkeld ding vinden, ik heb nog 144,5 bovenwettelijke uren staan, die zouden verlopen op 30 Juni 2024.

Vraag 1 als ik ze niet opneem dan ben ik ze kwijt, want met uitbetalen steun ik denk ik alleen de Blauw brieven brigade.

Vraag 2 ik kan dus mijn werkgever bericht sturen dat ik deze 18 dagen, wil opnemen voor 30 Juni?.

Bij voorbaat dank

M.b.t. 2 kunt u overwegen om vakantie van 18 dagen op te nemen. Als uw werkgever lastig zou doen, kunt u wijzen of het feit dat deze uren op 30 juni komen te vervallen. Verlof/vakantie nemen is handig in het laag seizoen.

U kunt er ook voor kiezen om de 18 dagen per loonperiode uit te smeren voor de datum van 30 juni 2024 om in het rooster verlof te laten zetten. U kunt dat bespreken met uw planner. In plaats van 2 of 3 dagen per loonperiode werken, verlof nemen.

Planner

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 19 december 2023, 13:20 »
ik heb nog 144,5 bovenwettelijke uren staan, die zouden verlopen op 30 Juni 2024.

Dit kan niet en klopt niet. Volgens de wet vervallen de wettelijke verlofdagen/uren een half jaar na het jaar waarin ze opgebouwd zijn, en de bovenwettelijke dagen/uren 5 jaar na het jaar dat ze opgebouwd zijn. Dus de wettelijke dagen/uren zouden normaal gesproken vervallen op 30 juni van enig jaar, en de bovenwettelijke dagen/uren altijd op 31 december van enig jaar.

Echter, in de CAO staat al jarenlang dat ook de wettelijke dagen/uren een verjaringstermijn van 5 jaar hebben (artikel 60 lid 7a), dus ook die kunnen alleen op 31 december van enig jaar vervallen. Dus dat er op 30 juni 2024 (boven) wettelijke dagen/uren vervallen dat kan helemaal niet!

Als jij dagen uit laat betalen, betaal jij daar net zo veel belasting over als wanneer jij een loonsverhoging gaat krijgen. Wil je die dan ook niet?

Natuurlijk, dat is altijd de manier hoe het gaat. Jij bepaald wanneer je vakantie opneemt. De werkgever kan dat alleen weigeren als deze daar zwaarwegende argumenten voor heeft. En als jij niet op de door jou gewenste momenten vakantiedagen op kan nemen, dan moet jij, ook nadat ze eigenlijk zouden verjaren, alsnog vakantie op mogen nemen (dat is bijv het geval wanneer je door ziekte geen vakantie op hebt kunnen nemen). En je werkgever moet jou ook vroegtijdig waarschuwen wanneer dagen/uren dreigen te vervallen

Nee. Wanneer het zou gaan om bovenwettelijke dagen/uren kan je deze eventueel uit laten betalen en de andere dagen moet je, dus binnen 5 jaar nadat deze zijn opgebouwd, zelf opnemen. De opgebouwde dagen/uren die dit jaar, 2023, zijn opgebouwd (zowel wettelijk als bovenwettelijk dus), vervallen/verjaren dus pas op 31-12-2028! En bij het opnemen moeten eerst de dagen/uren worden afgeboekt die als eerste verjaren, waarvan eerst de wettelijke dagen/uren, en pas daarna de bovenwettelijke dagen/uren
« Laatst bewerkt op: dinsdag 19 december 2023, 13:27 door Planner »

Safetyguard

• Aspirant
  • **
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiliger
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 20 december 2023, 09:47 »
Planner, bedankt vor de uitleg, gaan we meteen even voor leggen bij PZ.

Planner

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 20 december 2023, 12:32 »
Top, eindelijk wel iemand die gewoon even voor zichzelf opkomt en zijn/haar werkgever aanspreekt op een fout. Het is allemaal niet zo moeilijk, maar wanneer je je werkgever als een kwaad monster gaat zien en er op die manier over en wellicht mee gaat praten, dan is de dialoog snel zoek.