Auteur Topic: Vrijstelling van nachtdiensten bij 55 jaar ?  (gelezen 1014 keer)

SchipholDude

• Volledig lid
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Vrijstelling van nachtdiensten bij 55 jaar ?
« Gepost op: dinsdag 7 november 2023, 12:13 »
Beste leden,

Naar mijn idee mocht je als je 55 was vrijstelling krijgen voor nachten, staat of stond in de cao. Echter mijn werkgever geeft aan dat het veranderd is naar 60 jaar, maar levert niks van bewijs mee. Is het nu 55 of 60 dan ?

Pappadijkie

• Actief lid
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vrijstelling van nachtdiensten bij 55 jaar ?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 7 november 2023, 14:09 »
Staat gewoon in de CAO

Artikel 73 Rechten van werknemers die 55 jaar of ouder zijn
1. Als je 55 jaar of ouder bent
a. Je hebt recht op een aangepast dienstrooster als hiervoor een medische noodzaak is.
b. Je werkgever kan je niet verplichten om langer dan 8 uur per dag te werken of
om in totaal meer dan 36 uur per week te werken.
c. Je werkgever kan je niet verplichten om te werken op een vooraf vastgestelde vrije dag.
d. Je mag 1 keer per 2 jaar een medische keuring laten doen. Je vraagt de keuring zelf aan. Je
werkgever betaalt de kosten van de medische keuring.

2. Als je 60 jaar of ouder bent
Als je geen nachtdiensten meer wilt werken, kun je dit schriftelijk aan je werkgever laten weten. Je
werkgever kan je dan niet meer verplichten om nachtdiensten te werken.

Madsen

• Actief lid
  • "I like saying 'no.' It lowers their enthusiasm."
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 14 november 2023, 10:01 »
60 jaar helaas. 55 jaar als je voor het Rijk werkt als ambtenaar, want die hebben altijd de extra voordeeltjes.

Hoop dat dit met de nieuwe CAO ook ter bespreking gebracht word. Het is niet meer van deze tijd en komt de gezondheid niet ten goede.

Ik ben overigens met opzet voor een nachtdienstloze post gegaan. Na 15 jaar nachtdiensten gedraaid te hebben werk ik nu maandag tot en met vrijdag, ochtenden en avonden. Een wereld van verschilt qua gezondheid en energie.

Unknown

• Actief lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 14 november 2023, 17:43 »
60 jaar helaas. 55 jaar als je voor het Rijk werkt als ambtenaar, want die hebben altijd de extra voordeeltjes.

In de cao van de particuliere beveiliging staat 55 jaar, het rijk heeft een andere cao:
https://www.caorijk.nl/documenten/publicaties/2023/06/29/cao-rijk-2022-2024-versie-met-indexaties-per-1-juli-2023

Mijn beveiliging bedrijf zegt, alleen op medische basis. Zij willen natuurlijk dat je de nachten blijft werken en de cao negeert, anders moeten we een ander object zoeken, en dat vinden ze niet leuk, en ben je lastig voor hun en willen ze van je af, ook al ben je nooit ziek, werk je 500 uur per periode, sta je altijd standby, etc... etc... etc...

Dit slaat nergens op, als je 60 of ouder bent, dan gaan ze dit natuurlijk ook zeggen, ook al staat het in de cao.

Je kan beter als een slaaf jajaja zeggen en de cao overtreden, dan ben je in hun ogen een goede werknemer...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 14 november 2023, 17:52 door Unknown »

Planner

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 14 november 2023, 17:52 »
Citaat van: Madsen link=topic=14305067.msg14333941#msg14333941 date=1699952518

Hoop dat dit met de nieuwe CAO ook ter bespreking gebracht word. Het is niet meer van deze tijd en komt de gezondheid niet ten goede.

Met de snelle vergrijzing is het juist niet meer van deze tijf om te pleiten voor een verlaging van de leeftijdsgrens!
« Laatst bewerkt op: dinsdag 14 november 2023, 17:54 door Planner »

Madsen

• Actief lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 15 november 2023, 17:37 »
Met de snelle vergrijzing is het juist niet meer van deze tijf om te pleiten voor een verlaging van de leeftijdsgrens!

Dat is natuurlijk discutabel. Door langer nachtdiensten te laten draaien loop je het risico dat er werknemers uitvallen vanwege gezondheidsklachten. Nachtdiensten zijn nu eenmaal ontzettend ongezond en een aanslag op het lichaam. Toen ik 20 was kon ik niet genoeg krijgen van nachtdiensten, nu zou ik er niet meer aan denken.

Daarom heb ik bewust voor een object gekozen zonder nachtdiensten. Ik denk dat je meer hebt aan een niet zieke werknemer, dan een werknemer die uitvalt omdat hij tegen wil en dank nachtdiensten moet blijven draaien.

Ik ben van mening dat een lagere grens een gezondere en dus beter inzetbare werknemer tot gevolg zal hebben. Maar goed, daar mogen de bonden over beslissen.

Planner

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 15 november 2023, 17:43 »
Dat is natuurlijk discutabel. Door langer nachtdiensten te laten draaien loop je het risico dat er werknemers uitvallen vanwege gezondheidsklachten.

En de oplossing is dan om steeds meer nachtdiensten bij een steeds kleinere groep jongere werknemets te droppen?

Volgens mij kan je beter de lasten zoveel mogelijk verdelen over een zo groot mogelijke groep. Wanneer iemand nachtdiensten niet trekt kan je dat altijd nog met de bedrijfsarts bespreken en het op die manier regelen.

Arthion

• Actief lid
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Beveiliger
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 15 november 2023, 19:47 »
Helemaal mee eens met wat hier boevenstaat ! Natuurlijk moet je rekening houden met mensen die ouder worden, maar totaal geen nacht diensten meer hoeven draaien lost de problemen niet op.
Heb het mee moeten maken met mijn ouderwerkgever/klant waar veel collega's van eind 50 en 60+ werken die dus geen nachten meer draaide. Ik zag mijn dienst totaal shiften naar de nachten ver boven wat mag volgens de CAO.
Tevens als je naar de CAO kijkt en je zou volledig tussen 0:00 uur en 06:00 uur werken dan mag je best beperkt aantal van diensten hebben.

Bij mijn huidige werkgever zie ik wel dat nachtdienst vergeven wordt aan ZZP'ers met gevolg dat ik nu op 39 jaar leeftijd al geen nachtdiensten meer draai. Ik vind het soms wel jammer en merk het financieel ook nog eens.

Planner

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 15 november 2023, 21:05 »
Bij mijn huidige werkgever zie ik wel dat nachtdienst vergeven wordt aan ZZP'ers

Als de plannen die er liggen doorgaan dan zijn zzp'ers snel verdwenen. Flexabiliteit moet dan toch weer bij de eigen werknemers gezocht worden. En dat is dus iets wat ik al heel lang roep. Timmer nu niet de hele CAO dixht, maar laar ruimte voor flexabiliteit. Maar wanneer daar een beroep op wordt gedaam, zet er dan ook we nette compensatie tegenover.

Madsen

• Actief lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: zondag 19 november 2023, 11:57 »
Helemaal mee eens met wat hier boevenstaat ! Natuurlijk moet je rekening houden met mensen die ouder worden, maar totaal geen nacht diensten meer hoeven draaien lost de problemen niet op.
Heb het mee moeten maken met mijn ouderwerkgever/klant waar veel collega's van eind 50 en 60+ werken die dus geen nachten meer draaide. Ik zag mijn dienst totaal shiften naar de nachten ver boven wat mag volgens de CAO.
Tevens als je naar de CAO kijkt en je zou volledig tussen 0:00 uur en 06:00 uur werken dan mag je best beperkt aantal van diensten hebben.

Bij mijn huidige werkgever zie ik wel dat nachtdienst vergeven wordt aan ZZP'ers met gevolg dat ik nu op 39 jaar leeftijd al geen nachtdiensten meer draai. Ik vind het soms wel jammer en merk het financieel ook nog eens.

Merk je dat echt financieel? Het verschil tussen avond en nacht is slechts 10%. Ervan uitgaande dat 7 nachten draait per periode verdien je met een week avonddiensten 100 euro extra toeslag en 200 euro met een week nachtdiensten (excl belastingen). Een verschil van 100 euro bruto als we uit gaan van schaal 3.10 - 17.97 per uur.

Van die 200 euro gaat dan 37.25% belasting af. 74.5 euro. Dus hou je aan je nachtdiensten 125.5 euro per periode over. Dan draai ik liever om de week nog maar avonddiensten. Pak een weekeindje erbij en je zit aan hetzelfde bedrag. Nu zit ik redelijk in de slappe was, dus due 125 euro kan ik echt wel missen. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar de vergoeding mag van mij een heel stuk omhoog voor de nachtdiensten wil ik er uberhaupt ooit nog aan denken.

Planner

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: zondag 19 november 2023, 14:25 »
Merk je dat echt financieel? Het verschil tussen avond en nacht is slechts 10%. Ervan uitgaande dat 7 nachten draait per periode verdien je met een week avonddiensten 100 euro extra toeslag en 200 euro met een week nachtdiensten (excl belastingen). Een verschil van 100 euro bruto als we uit gaan van schaal 3.10 - 17.97 per uur.

Van die 200 euro gaat dan 37.25% belasting af. 74.5 euro. Dus hou je aan je nachtdiensten 125.5 euro per periode over. Dan draai ik liever om de week nog maar avonddiensten. Pak een weekeindje erbij en je zit aan hetzelfde bedrag. Nu zit ik redelijk in de slappe was, dus due 125 euro kan ik echt wel missen. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar de vergoeding mag van mij een heel stuk omhoog voor de nachtdiensten wil ik er uberhaupt ooit nog aan denken.

Jouw berekening klopt niet, omdat jij geen rekening houdt met het gegeven dat een nachtdienst meestal meer nachttoeslag uren kent (en vaak ook nog avonddtoeslag uren) dan een avonddienst. En jouw inschatting van de bedragen is te hoog

Als we uitgaan van die 7 nachtdiensten (laten we zeggen 23:00 - 7:00) waarvan 2 in het weekend zijn. Als deze naar een avonddienst gezet worden (laten we zeggen 15:00-23:00) en ook 2 in het weekend.

Het verschil in toeslagen zit alleen op de doordeweekse dagen, dus over 5 dagen

5 (dagen) x (7 (uur) x 20% + 1 (uur) x 10%) = 750% toeslag

5 (dagen) x 5(uur) x 10% = 250%

Het verschil is dus niet 100%, maar 200%. Bij een uurloon van 17,97 euro gaat het dan om  44,93 tegen 134,78

En dat wordt groter als de nachtdiensten niet alleen door avonddiensten gecompenseerd worden
« Laatst bewerkt op: zondag 19 november 2023, 14:35 door Planner »

Madsen

• Actief lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maandag 20 november 2023, 14:23 »
Jouw berekening klopt niet, omdat jij geen rekening houdt met het gegeven dat een nachtdienst meestal meer nachttoeslag uren kent (en vaak ook nog avonddtoeslag uren) dan een avonddienst. En jouw inschatting van de bedragen is te hoog

Als we uitgaan van die 7 nachtdiensten (laten we zeggen 23:00 - 7:00) waarvan 2 in het weekend zijn. Als deze naar een avonddienst gezet worden (laten we zeggen 15:00-23:00) en ook 2 in het weekend.

Het verschil in toeslagen zit alleen op de doordeweekse dagen, dus over 5 dagen

5 (dagen) x (7 (uur) x 20% + 1 (uur) x 10%) = 750% toeslag

5 (dagen) x 5(uur) x 10% = 250%

Het verschil is dus niet 100%, maar 200%. Bij een uurloon van 17,97 euro gaat het dan om  44,93 tegen 134,78

En dat wordt groter als de nachtdiensten niet alleen door avonddiensten gecompenseerd worden

Ah, je hebt gelijk. Daar had ik helemaal overheen gekeken. Maar zelfs dan heb ik niet het idee dat dat het waard is. Een weekeind nacht verdient evenveel als een weekeind dag.

De compensatie voor nachtdiensten mag toch echt een stuk aantrekkelijker gemaakt worden gezien de impact op de gezondheid en het ritme, welke vaak onderschat wordt.