Merk je dat echt financieel? Het verschil tussen avond en nacht is slechts 10%. Ervan uitgaande dat 7 nachten draait per periode verdien je met een week avonddiensten 100 euro extra toeslag en 200 euro met een week nachtdiensten (excl belastingen). Een verschil van 100 euro bruto als we uit gaan van schaal 3.10 - 17.97 per uur.
Van die 200 euro gaat dan 37.25% belasting af. 74.5 euro. Dus hou je aan je nachtdiensten 125.5 euro per periode over. Dan draai ik liever om de week nog maar avonddiensten. Pak een weekeindje erbij en je zit aan hetzelfde bedrag. Nu zit ik redelijk in de slappe was, dus due 125 euro kan ik echt wel missen. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar de vergoeding mag van mij een heel stuk omhoog voor de nachtdiensten wil ik er uberhaupt ooit nog aan denken.
Jouw berekening klopt niet, omdat jij geen rekening houdt met het gegeven dat een nachtdienst meestal meer nachttoeslag uren kent (en vaak ook nog avonddtoeslag uren) dan een avonddienst. En jouw inschatting van de bedragen is te hoog
Als we uitgaan van die 7 nachtdiensten (laten we zeggen 23:00 - 7:00) waarvan 2 in het weekend zijn. Als deze naar een avonddienst gezet worden (laten we zeggen 15:00-23:00) en ook 2 in het weekend.
Het verschil in toeslagen zit alleen op de doordeweekse dagen, dus over 5 dagen
5 (dagen) x (7 (uur) x 20% + 1 (uur) x 10%) = 750% toeslag
5 (dagen) x 5(uur) x 10% = 250%
Het verschil is dus niet 100%, maar 200%. Bij een uurloon van 17,97 euro gaat het dan om 44,93 tegen 134,78
En dat wordt groter als de nachtdiensten niet alleen door avonddiensten gecompenseerd worden