Auteur Topic: Minuren systeem afschaffen!!!  (gelezen 2063 keer)

Beveiliger64

• Erelid
    • Bekijk profiel
Minuren systeem afschaffen!!!
« Gepost op: donderdag 28 september 2023, 15:06 »
 Zou het niet eens tijd worden om de minuren systeem af te schaffen?

Minuren ontstaat wanneer de werkgever de werknemer niet aan zijn contracturen kan laten roosteren. Maar in feiten is dat onzin. Waarom moet de werknemer opdraaien voor het probleem dat een werkgever heeft als er niet genoeg werk is. En! Waarom zou een werknemer zijn of haar eigen vrije tijd gaan inleveren om die minuren weer in te halen?

Het argument: Je roostervrij geweest waar de werkgever de niet gewerkte uren heeft betaald, die moet je weer inhalen, is van de gekke.

De minuren is alleen in het voordeel van de werkgever om werknemer met opzet of door een andere redenen in de minuren terecht te laten komen om, dan de werknemer die uren ''gratis'' te laten werken, mits als die op onregelmatige tijden werkt, zoals avond, nacht etc. Daarvoor krijgt de werknemer volgens het CAO de toeslag en reiskosten betaald.

Het systeem is zo rot as een appel. Dat de werkgever niet altijd werk heeft waardoor een werknemer in de min komt, is een bedrijfsrisico. De werkgever hoort nu eenmaal te zorgen voor werk.

Daarnaast is het minuren systeem zo krom, omdat je een arbeidscontract heb van een x-aantal uren. De uren worden al betaald, geen werk, pech voor de werkgever. Het mag niet op de schouders komen te liggen van de werknemers.

Opvallend is dat, wanneer de uit dienst gaat en je heb nog minuren staan is dat voor rekening van de werkgever. Dat is nu eenmaal zo geregeld.

Beter om het systeem af te schaffen.

Johnny1987!

• Erelid
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Beveiliger
Re: Minuren systeem afschaffen!!!
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 28 september 2023, 19:35 »
Zou het niet eens tijd worden om de minuren systeem af te schaffen?

Minuren ontstaat wanneer de werkgever de werknemer niet aan zijn contracturen kan laten roosteren. Maar in feiten is dat onzin. Waarom moet de werknemer opdraaien voor het probleem dat een werkgever heeft als er niet genoeg werk is. En! Waarom zou een werknemer zijn of haar eigen vrije tijd gaan inleveren om die minuren weer in te halen?

Het argument: Je roostervrij geweest waar de werkgever de niet gewerkte uren heeft betaald, die moet je weer inhalen, is van de gekke.

De minuren is alleen in het voordeel van de werkgever om werknemer met opzet of door een andere redenen in de minuren terecht te laten komen om, dan de werknemer die uren ''gratis'' te laten werken, mits als die op onregelmatige tijden werkt, zoals avond, nacht etc. Daarvoor krijgt de werknemer volgens het CAO de toeslag en reiskosten betaald.

Het systeem is zo rot as een appel. Dat de werkgever niet altijd werk heeft waardoor een werknemer in de min komt, is een bedrijfsrisico. De werkgever hoort nu eenmaal te zorgen voor werk.

Daarnaast is het minuren systeem zo krom, omdat je een arbeidscontract heb van een x-aantal uren. De uren worden al betaald, geen werk, pech voor de werkgever. Het mag niet op de schouders komen te liggen van de werknemers.

Opvallend is dat, wanneer de uit dienst gaat en je heb nog minuren staan is dat voor rekening van de werkgever. Dat is nu eenmaal zo geregeld.

Beter om het systeem af te schaffen.

Dus eigenlijk ga je liever naar een min max contract?
Want dat lijkt mij dan een logisch gevolg.

Unknown

• Actief lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 28 september 2023, 22:11 »
In de wandelgangen heb ik gehoord, dat bij Securitas, dat zij van de minuren af willen vanaf december 2023 of ergens begin in de loop van 2024. Het mag tijd worden !
Maar dat hier nog niet over gesproken mag worden. Er speelt dus wel iets. Afwachten maar wat het gaat worden.
Om er niet over te hebben, is niet meer van deze tijd, met al die flauwekul wat er gaande is.

Beveiliger64

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 29 september 2023, 00:23 »
Dus eigenlijk ga je liever naar een min max contract?
Want dat lijkt mij dan een logisch gevolg.

Waar haal je dat vandaan?

Beveiliger64

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 29 september 2023, 00:35 »
In de wandelgangen heb ik gehoord, dat bij Securitas, dat zij van de minuren af willen vanaf december 2023 of ergens begin in de loop van 2024. Het mag tijd worden !
Maar dat hier nog niet over gesproken mag worden. Er speelt dus wel iets. Afwachten maar wat het gaat worden.
Om er niet over te hebben, is niet meer van deze tijd, met al die flauwekul wat er gaande is.

Als jouw verhaal zou kloppen, dat Securitas het wil afschaffen, zou dat betekenen, dat het ook voor de gehele branche zou moeten worden afgeschaft.

Ik heb Erik Honkoop van het CNV eerder op de dag mijn voorstel en onderbouwing gemaild.

Het is idd flauwekul dit rare systeem dat alleen maar in het voordeel is van de werkgevers, en zwaar nadeel van de werknemers.

Ik durft zeker te bewezen dat de planners opzettelijk zorgen dat werknemers in de min komen en dan verklaren het wordt wat minder met de opdrachten bla bla.

Bij ons krijgen de planners elk jaar een vette bonus, door het jatten van verlof uren van de werknemers om zogenaamd de minuren op te vangen. Het is natuurlijk de verantwoordelijkheid en oplettendheid van de werknemer om zelf hun roosters te controleren en alles te bewaren (roosters, emails = bewijs) om tegengas te geven.

Maar dat zou eigenlijk niet hoeven, als de leiding en planners deze ''strafbare'' gewoonte afleren en ervoor zorgen dat het bedrijf zich netjes aan de regels houdt.

De prikkel dat planners verlof jat met bonus in het vooruitzicht zou deze prikkel weggenomen moeten worden. Werknemers zouden zich duidelijk moeten uitspreken. En! Als werkgevers niet luisteren is een gang naar de vakbond, mits men lid is, anders dan toch lid worden, om je recht te hsalen.

Er is een duidelijk verband tussen geen werk (opzettelijk of niet), minuren - verlof jatten - vette bonus planners en leidinggevende.

Johnny1987!

• Erelid
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 29 september 2023, 09:54 »
Waar haal je dat vandaan?

Omdat werk binnen de beveiliging vaak op aanvraag is dus niet altijd stabiel. Als ik werkgever zou zijn en er mogen geen minuren meer gedraait worden dan zou ik min max contracten uitdelen. Anders zou het toch ongezond zijn voor het bedrijf.

Sjakie

• Erelid
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 29 september 2023, 17:05 »
Omdat werk binnen de beveiliging vaak op aanvraag is dus niet altijd stabiel. Als ik werkgever zou zijn en er mogen geen minuren meer gedraait worden dan zou ik min max contracten uitdelen. Anders zou het toch ongezond zijn voor het bedrijf.
Er zijn genoeg andere branches waar "de aanvraag" niet altijd stabiel is, en waar men niet met zo'n verrot systeem werkt van min uren.

Snap echt niet dat mensen in zo'n systeem werkzaam willen zijn...

Beveiliger64

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 30 september 2023, 05:50 »

Ongezond voor het bedrijf?

Het min uren systeem is ongezond. D.m.v. de last op de schouders van de werknemers die voor het blok werden gezet om de opgelopen min uren op andere vrije dagen in te halen. Het is onrechtvaardig om werknemers op te zadelen door tekort komingen werkgever.

Het is deels juist, dat aanvragen die niet altijd even stabiel zijn in de beveiliging. Daarom trachten bedrijven projecten voor langere tijd binnen te halen. Ad Hoc opdrachten maakt ook deel uit van de bedrijfsvoering, maar en is genoeg stabel werk.

Ad

• Erelid
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 30 september 2023, 11:18 »
Zijn er echt nog collega's die minuren hebben? Mag ik vragen hoe je daar dan aan komt? Voor zover ik weet kunnen de werkgevers de uren vaak niet eens normaal invullen.

Met de huidige CAO afspraken zou ik als werkgever trouwens niet echt happig zijn om mensen in de min te laten komen. Alleen in goed overleg kunnen de uren (bij fulltimers) terug gedraaid worden. Aangezien er geen overwerkvergoeding meer tegenover staat (die uren vallen immers voor het grootste gedeelte binnen 144-152 uur),Wie gaat dan nog de uren inhalen?

Unknown

• Actief lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 30 september 2023, 12:31 »
Zijn er echt nog collega's die minuren hebben? Mag ik vragen hoe je daar dan aan komt? Voor zover ik weet kunnen de werkgevers de uren vaak niet eens normaal invullen.

De planner is degene, als je b.v. diensten van 3, 6, 8, 9, 10 enz..., te laat aflos etc..., dan kom je gauw aan minuren.

Als je alleen 8uren werk, dan is dat makkelijk. 18x8=144

Johnny1987!

• Erelid
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 30 september 2023, 20:54 »
Ongezond voor het bedrijf?

Het min uren systeem is ongezond. D.m.v. de last op de schouders van de werknemers die voor het blok werden gezet om de opgelopen min uren op andere vrije dagen in te halen. Het is onrechtvaardig om werknemers op te zadelen door tekort komingen werkgever.

Het is deels juist, dat aanvragen die niet altijd even stabiel zijn in de beveiliging. Daarom trachten bedrijven projecten voor langere tijd binnen te halen. Ad Hoc opdrachten maakt ook deel uit van de bedrijfsvoering, maar en is genoeg stabel werk.

Ik zie dat toch anders. Je hebt personeel die loyaal is en die kan je grote vaste contracten/vaste uren aanbieden maar iedereen op zo,n contract zetten zou als ondernemer niet slim zijn. Plus het haalt de flexibiliteit weg.

Ik denk dat het heel goed is wat er nu gebeurt dat de minpot niet heel groot meer kan en mag zijn. Dat zorgt voor bescherming van de werknemer.

Planner

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 30 september 2023, 21:31 »
Wat hier totaal buiten beschouwing wordt gelaten is dat behalve de vraag naar personeel per periode kan wijzigen, ook het aanbod van personeel wijzigt, door ziekte, verlof, opleiding en andere afwezigheid, en ook door personeel mutaties. Zo maar even roepen dat een werkgever maar voor voldoende werk moet zorgen is heel kortzichtig.

Beveiliger64

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: zondag 1 oktober 2023, 13:23 »
Wat hier totaal buiten beschouwing wordt gelaten is dat behalve de vraag naar personeel per periode kan wijzigen, ook het aanbod van personeel wijzigt, door ziekte, verlof, opleiding en andere afwezigheid, en ook door personeel mutaties. Zo maar even roepen dat een werkgever maar voor voldoende werk moet zorgen is heel kortzichtig.

Dus: door ziekte, wijzing in personeel, verlof, opleidingen en andere aanwezigheid, zorgt juist voor extra werk bij de werkgevers, want die opengevallen gaten zorgt voor meer werk. En personeelstekort zorgt ook voor meer werk.

Uw opmerking: Zo maar even roepen dat een werkgever maar voor voldoende werk moet zorgen is heel kortzichtig. Volgens mij bent u de weg kwijt planner.
« Laatst bewerkt op: zondag 1 oktober 2023, 13:33 door Beveiliger64 »

Beveiliger64

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: zondag 1 oktober 2023, 13:31 »
Ik zie dat toch anders. Je hebt personeel die loyaal is en die kan je grote vaste contracten/vaste uren aanbieden maar iedereen op zo,n contract zetten zou als ondernemer niet slim zijn. Plus het haalt de flexibiliteit weg.

Ik denk dat het heel goed is wat er nu gebeurt dat de minpot niet heel groot meer kan en mag zijn. Dat zorgt voor bescherming van de werknemer.

Nou, hierin verschillen wij van mening. Blijkbaar snapt u het onderwerp niet.

Er zijn full time en parttime contracten, en inleenbeunhazen die genoeg zorgen dat open diensten worden opgevuld. En! parttime en inleen zorgt voor meer flexibiliteit. Gezien er geen nul urencontacten meer zijn zorgt de inleen voor meer flexibiliteit.

Dat de minuren met de helft is gehalveerd, is opgenomen in het CAO was zeker een goed begin, rest nog tot het laatste maximum van 40 uur, dat afgeschaft mag worden, dan is dat onrechtvaardig systeem ten einde. Werkgevers horen meer verantwoordelijkheid te namen en hun zorgplicht te tonen, en niet anders om.

Planner

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: zondag 1 oktober 2023, 14:43 »
Dus: door ziekte, wijzing in personeel, verlof, opleidingen en andere aanwezigheid, zorgt juist voor extra werk bij de werkgevers, want die opengevallen gaten zorgt voor meer werk. En personeelstekort zorgt ook voor meer werk.

Inderdaad, dat zorgt dis voor meer werk. Maar dus niet in elke periode voor hetzelfde aantal uren.

Uw opmerking: Zo maar even roepen dat een werkgever maar voor voldoende werk moet zorgen is heel kortzichtig. Volgens mij bent u de weg kwijt planner.

Nee hoor. Wat ik bedoel te zeggen, is dat er toch echt linkosom of rechtsom een beplalde mate van flexabiliteit van het personeel nodig is om elke periode vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Het minuren systeem, wat zeker niet optimaal is, voor zowel werknemers maar ook werkgevers zorgt voor een bepaalde flexabiliteit. Dat afschaffen, zoals jij betoogt, betekend dat de benodigde flexabiliteit ergens anders vandaan moet komen. En dat leidt er meestal toe dat de flexabiliteit bij flexkrachten gelegd wordt. Des te minder flexabiliteit bij vaste medewerkers m, des te meer flexkrachten zullen er komen.
« Laatst bewerkt op: zondag 1 oktober 2023, 14:45 door Planner »