Auteur Topic: Minuren  (gelezen 2405 keer)

Brookie

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 38
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Minuren
« Gepost op: maandag 22 mei 2023, 14:21 »
Ik had op het forum begrepen dat je minuren (voor zowel fulltime als partime) niet meer hoeft in te halen. Nu lees ik in de CAO (versie 6 mei 2022) dat het wel verplicht (voor fulltime) kan worden om de minuren in te halen. Klopt dit?

guard67

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 23 mei 2023, 01:03 »
CAO-partijen hebben afgesproken dat beveiligers niet verplicht kunnen worden om meer te werken dan 144 uur. Dat betekent dus dat je geen minuren meer hoeft in te halen.

Het is echter nog niet duidelijk wat er precies is afgesproken en hoe de afspraak wordt vertaald naar een tekst in de CAO. Kan je bijvoorbeeld verplicht worden tot 8 uur overwerk als je in een loonperiode 136 uur hebt gewerkt en 8 uur vakantie hebt opgenomen? In de nieuwe CAO wordt het aan de hand van de teksten misschien duidelijk.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 23 mei 2023, 03:16 »
In het geval van overwerk is er volgens mij juist geen onduidelijkheid. Daar heeft men het in de CAO dus wel over arbeidstijd en niet over gewerkte uren. Als fulltimer ka  je dus niet verplicht worden tot meer dan 144 uur arbeidstijd, dus minuren kunnen niet verplicht worden ingehaald, tenzij er natuurlijk een keer sprake is van een calamiteit.


Unknown

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 23 mei 2023, 11:26 »
Als je onder de 144uur staat, mag de planning jouw vakantieuren gebruiken als aanvuluren zodat je op de 144uur komt?
Volgens mij mag dit niet, maar dit wordt wel gezegd "anders kom je in de minuren"
Volgens mij komt dit op rekening van de werkgever, als zij niet de juiste uren kunnen inplannen.

In het geval van overwerk is er volgens mij juist geen onduidelijkheid. Daar heeft men het in de CAO dus wel over arbeidstijd en niet over gewerkte uren. Als fulltimer ka  je dus niet verplicht worden tot meer dan 144 uur arbeidstijd, dus minuren kunnen niet verplicht worden ingehaald, tenzij er natuurlijk een keer sprake is van een calamiteit.



Wat is een calamiteit, de planning kan bij alles wel roepen om een dienst dicht te krijgen, en is dat dan  wel zo?


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 23 mei 2023, 12:01 »
Om te bepalen of er sprake is van overuren gaat het om de totale arbeidstijd, en die is gedefineerd als alle loongerechtigde arbeidsuren, waaronder dus ook ziekte en vakantie.

Een calamiteit is natuurlijk niet heel objectief, maar wanneer je gewoon 144 uur bent ingeroosterd en je collega komt je te laat aflossen, dan zal je toch even moeten wachten op je aflossing.. .

Brookie

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 38
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 23 mei 2023, 12:03 »
Bedankt voor de reacties!

Wanneer gaat de regeling dan in van maximaal 144 uur werken?

@ Unknow; De planning mag geen vakantieuren afschrijven, zonder jou uitdrukkelijk verzoek.
Als de werkgever niet voldoende uren kan inroosteren dan ligt dit probleem bij de werkgever.

guard67

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 23 mei 2023, 12:09 »
Vakantieuren mogen niet gebruikt worden als aanvuluren. Dat zou ik niet accepteren.

Minuren zijn bedoeld om in te halen waardoor pieken en dalen in de planning opgevangen kunnen worden en waardoor betere roosters kunnen worden gemaakt.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 23 mei 2023, 12:30 »
Wanneer gaat de regeling dan in van maximaal 144 uur werken?.


Dat komt te staan in de nieuwe CAO, die inmiddels al geldt....

Brookie

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 38
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 23 mei 2023, 12:40 »
Die is neem ik aan nog niet zichtbaar, tenminste ik kan hem niet vinden. Waar kan ik zien (maximaal 144 uur werken) waar dit in is verwerkt?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 23 mei 2023, 13:16 »
Heb jij dan helemaal niets meegekregen van de CAO onderhandelingen in de afgelopen maanden?

https://www.beveiligingsbranche.nl/actueel/partijen-maken-cao-afspraken/

1 van de afspraken die dus al gelden is dat je niet veeplicht kan worden tot overwerk,m.a.w. max 144 uurper loonperiode

Brookie

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 38
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 23 mei 2023, 14:36 »
Ja zeker wel. Met je antwoord en de link word het voor me weer een stukje duidelijker, dank je!

Er staat ook in de text; Werkgevers benaderen hun parttime medewerkers met de vraag of zij hun contracturen (peildatum einde loonperiode 13/2022) willen behouden. In het geval zij expliciet
aangeven dat zij hun contracturen niet willen behouden, gaat het aantal contracturen
naar rato omlaag met ingang van loonperiode 1/2023 of zoveel later als afgesproken
wordt (144/152 x contracturen). Het parttimepercentage blijft dan gelijk. Artikel 12 blijft
daarmee voor deze laatste groep medewerkers buiten beschouwing.

Voor parttimers die geen keuze maken, geldt dat zij hun contracturen (peildatum einde
loonperiode 13/2022) behouden, wat ertoe leidt dat hun parttimepercentage omhoog
gaat.

Geeft dit laatste aan dat je geen recht meer hebt op de partime regels en automatiche overgaat naar de fulltime regels?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 23 mei 2023, 23:02 »

Geeft dit laatste aan dat je geen recht meer hebt op de partime regels en automatiche overgaat naar de fulltime regels?

Wanneer je een parttime contract voor 144 uur had en die houdt je, dan ben je inderdaad fulltimer geworden.

Brookie

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 38
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 24 mei 2023, 15:17 »
Top, dank je Planner.

Als ik het goed heb komen minuren op maximaal 40 uren te staan in periode 1 2023. Dit kan ik misschien niet goed hebben.
Als je als fulltimer maximaal 144 uur per periode mag draaien, wat is dan nog de meerwaarde van minuren?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 24 mei 2023, 16:35 »
Ze vertegenwoordigen in ieder geval een bepaalde waarde. Wellicht dat er in de toekomst andere
afspraken komen die er wel voor zorgen dat er meer weggewerkt kunnen worden.

Het probleem is en blijft dat de CAO een gedrocht is waae niemand heel blij van wordt, en dat er dan steeds daarbovenop nieuwe afspraken komen zonder precies naar de totale context en dus ook tekst van de CAO gekeken wordt, maar ze dat dus pas gaan doen nadat her akkoord er eindelijk is.

Keer op keer weer, een ezel die.....geen 2x......steen, cao partijen lopen daarintegen vol met het voorhoofd tegen hetzelfde rotsblok. Ze blijven volhouden dat het geen pijn doet....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 24 mei 2023, 16:36 »
Ze vertegenwoordigen in ieder geval een bepaalde waarde. Wellicht dat er in de toekomst andere
Afspraken komen die er wel voor zorgen dat er meer weggewerkt kunnen worden.

Het probleem is en blijft dat de CAO een gedrocht is waae niemand heel blij van wordt, en dat er dan steeds daarbovenop nieuwe afspraken komen zonder precies naar de totale context en dus ook tekst van de CAO gekeken wordt, maar ze dat dus pas gaan doen nadat her akkoord er eindelijk is.

Keer op keer weer, een ezel die.....geen 2x......steen, cao partijen lopen daarintegen vol met het voorhoofd tegen hetzelfde rotsblok. Ze blijven volhouden dat het geen pijn doet....