Auteur Topic: Gedwongen tot overwerk part timer vast model.  (gelezen 1160 keer)

Madsen

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 37
  • "I like saying 'no.' It lowers their enthusiasm."
    • Bekijk profiel
Gedwongen tot overwerk part timer vast model.
« Gepost op: vrijdag 19 mei 2023, 07:13 »
Collegae, het volgende.

Ik ben een part timer met een vast model. Ik werk 136 uur per periode. Ik heb nu al 140 uur gedraaid, en sta morgen ingeplanned voor een 10 uursdienst.

Ik ben al een week over en weer aan het mailen, maar ze weigeren die laatste dienst van de periode weg te halen.

Ik moet er ook bij zeggen, dat de planning "creatief" is omgegaan met mijn rooster. Volgens hun heb ik pas 130 uur gedraaid, want ze hebben mijn verlofdag naderhand omgezet in "niet beschikbaar". Deze verlofdag moest bijzonder verlof zijn, want het was een verhuisdag. Ook die  boeken ze maar niet in. Maar zelfs dan zou ik dit weekeind in het overwerk gaan.

Wat zijn mijn rechten? Kan ik de dienst gewoon weigeren en niet op komen dagen? Ik heb zowel de planner als.de teamleider al duidelijk aangegeven dat ik als vast modeller niet kan worden verplicht tot overwerk, en dus ook niet van plan ben om deze dienst te komen draaien.

Ik ben er na een week wel klaar mee eigenlijk. Dat hun het personeel niet hebben kan niet altijd maar mijn probleem zijn.

Ik ben benieuwd naar de reacties!


guard67

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Gedwongen tot overwerk part timer vast model.
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 19 mei 2023, 08:42 »
Je werkgever mag je niet verplichten om over te werken. Als je niet wilt overwerken, dan hoef je dat niet te doen. Je werkgever kan je wel vragen om over te werken. Als je weigert om over te werken, dan kan dat gevolgen hebben voor de relatie met je werkgever.

Je hebt 1 keer per twee jaar recht op een verhuisdag. Dat is een uitbetaalde dag behorend tot de arbeidstijd.

Om te voorkomen dat de werkgever een fout maakt zou ik als ik jou was een mail sturen naar je planning met een cc naar je leidinggevende met de mededeling dat je op dag X niet op het werk zal verschijnen. Het best kun je dat onderbouwen door in de bijlage een bewijs van verhuizing mee te sturen. Dat recht moet zeker zijn.

Een voorbeeld:

Geachte heer/mevrouw,
Hierbij wil ik u graag informeren over mijn situatie. Ik ben een parttimer met een vast model en ik heb nu al 140 uur gedraaid, terwijl ik normaal gesproken 136 uur per periode werk. Ik sta morgen ingepland voor een 10 uursdienst, maar ik kan deze dienst niet draaien omdat ik al over mijn uren heen ben.

Op xdatumx staat een verhuisdag gepland. Daar is geen misverstand over. Bijgaand een bewijs van verhuizing.

Ik heb al meerdere keren contact gehad met de planner en teamleider om dit probleem op te lossen, maar tot op heden is er nog geen oplossing gevonden. Ik heb ook aangegeven dat ik als vast modeller niet kan worden verplicht tot overwerk.
Ik wil u vragen om deze situatie zo snel mogelijk op te lossen. Ik hoop dat we samen tot een oplossing kunnen komen.
Met vriendelijke groet,

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Gedwongen tot overwerk part timer vast model.
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 19 mei 2023, 12:22 »
Ten eerste denk ik dat je vooral duidelijk moet zijn in het benoemen van wat er aan de hand is. Je hebt het namelijk over 'overwerk', daar waar het gaat om meerwerk.

Dan is het vervolgens de vraag, wat staat er nu precies in de CAO. En daar begint een beetje het probleem.,
want in de CAO staat namelijk bij de definitie van het vast model:

'je gewerkte uren mogen niet meer zijn dan de arbeidsduur'.

Volgens mij wordt hier bedoeld, 'de totale arbeidstijd mag niet meer zijn dan de arbeidsduur', maar dat staat er dus niet! En zo wordt op veel meer plaatsen in de CAO de term 'gewerkte uren' of 'gewerkt' geschreven daar waar het volgens mij dus om de totale arbeidsduur gaat. Want als je de tekst dus letterlijk leest, dan mag iemand met een vast model contract van 50% dus gewoon fulltime ingeroosterd worden na 2 weken vakantie (of ziekte) in een periode. Iedereen snapt dat dat niet de bedoeling kan zijn, maar helaas, het staat er volgens de letter van de CAO wel!

Ik heb dit al jaren geleden aangegeven bij de bonden, maar jaar in, jaar uit blijft deze verwarring in de CAO bestaan omdat de teksten maar niet aangepast worden!

Tot op heden heb ik nog geen (bindende) uitspraken van de Sociale Commissie gezien, en dus zitten de werknemers met de gebakken peren wanneer werkgevers dit aangrijpen om hun gelijk te halen.

Dat ze een verhuisdag zo maar intrekken dat kan natuurlijk niet, ik neem aan dat jij daar vooraf over gecommuniceerd hebt en schriftelijk toestemming hebt? Maar wel of geen verhuisdag, volgends de letterlijke tekst van de CAO zit jij dus op 130 gewerkte uren, dus kan jij nog steeds 6 uur verplicht worden wanneer een werkgever de CAO zo gaat uitleggen.

enrico1972

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Gedwongen tot overwerk part timer vast model.
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 9 juni 2023, 20:02 »
Zie dit onderwerp nu pas maar waarom heb je niet gelijk contact met de vakbond opgenomen als je er lid van bent ?
Zij hadden je gelijk kunnen helpen.
Verder sluit ik mij aan bij wat de rest gezegd heeft.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.