Auteur Topic: Hoe begrip vast model te intepreteren?  (gelezen 3817 keer)

enrico1972

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 202
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe begrip vast model te intepreteren?
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 16 februari 2023, 00:24 »
Kan misschien aan mij liggen maar ik vind die tijdvakken belachelijk.
De vaste klanten c.q. objecten zeg maar weet je voor het hele jaar wat er gewerkt moet worden en kan je een vast rooster voor maken wat zich het hele jaar door herhaalt. Kwestie van 1 keer een rooster maken en dat kan je door kopieren lijkt mij. Toch ?

Zelfde geldt voor de mobiele surveillance in mijn ogen. Je weet hoeveel wagens je hebt rijden en op welke tijden en je weet hoeveel mensen je daarvoor nodig hebt dus maak een rooster wat zich steeds herhaalt.

Alle andere zaken kan je dan los plannen lijkt mij in overleg met je personeel.
Heb het idee dat er tegenwoordig steeds meer paniek planning is i.p.v. structureel weten wat je kan plannen.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.368
    • Bekijk profiel
Re: Hoe begrip vast model te intepreteren?
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 16 februari 2023, 00:38 »
Kan misschien aan mij liggen maar ik vind die tijdvakken belachelijk.

Ik ken niemand die die tijdvakken een goed idee vind. Maar toch staat het al jaren en nog steeds in de CAO, bedacht door vakbonden en werkgevers aan een onderhandelingstafel., na vele maanden onderhandelen.

Vervolgens beseffen zij dat het niets is, leggen vast dat er een andere (en betere) systematiek moet komen, die was er volgens hen bijna, toen kwam corona, en die blies het sprookje kennelijk uit  .
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 februari 2023, 00:44 door Planner »

enrico1972

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 202
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe begrip vast model te intepreteren?
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 16 februari 2023, 00:58 »
Dan mag men dat met de volgende onderhandeling maar snel weer oppakken en er mee verder gaan waar men voor corona gebleven was.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.368
    • Bekijk profiel
Re: Hoe begrip vast model te intepreteren?
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 16 februari 2023, 01:01 »
Dan mag men dat met de volgende onderhandeling maar snel weer oppakken en er mee verder gaan waar men voor corona gebleven was.

Dan hoop ik alleen dat ze een heel andere weg in slaan en afstappen van 1 roostersystematiek voor de hele sector, want dat kan toch nooit voor iedereen goed zijn en zij hebben wel bewezen dat zij zeker niet in staat zijn om dit soort zaken goed uit te werken.....

enrico1972

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 202
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe begrip vast model te intepreteren?
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 16 februari 2023, 01:05 »
Zoals ik in het verkeer ook zeg. Verbaas je niet verwonder je slechts.
Ik sta nergens meer gek van te kijken.

Kan jij niet aan tafel gaan zitten daar ? Zal men misschien niet leuk vinden maar wel heel hard nodig.

Mis de Like knop op dit forum trouwens.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.368
    • Bekijk profiel
Re: Hoe begrip vast model te intepreteren?
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 16 februari 2023, 01:33 »
Ik zou daar best bij willen zitten, maar niet namens 1 van de partijen maar als neutrale partij om de scherpe randjes van beide partijen er een beetje af te halen, en bij te schaven welke richting het op gaat.

En mijn handen jeuken om de hele CAO korter, duidelijker maar vooral ook eenduidig te maken. Overwerk is dan bijvoorbeeld gewoon 'alle arbeidstijd per periode boven de fulltime norm'. Daar hoeft dus geen getal bij te staan, die staat al in de definitie van fulltime norm, en wanneer die aangepast wordt, veranderd daarmee vanzelf de norm voor de overwerktoeslag.

enrico1972

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 202
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe begrip vast model te intepreteren?
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 16 februari 2023, 01:43 »
Als neutrale partij zou je wat mij betreft een welkome aanvulling zijn.
En inderdaad de CAO moet ook korter en duidelijke geschreven worden.
Jou voorstel over de Overwerk tekst is al veel beter dan wat er nu in de CAO staat ja.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe begrip vast model te intepreteren?
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 17 februari 2023, 15:38 »
Dank heren en of dames, want dames kunnen ook guard zijn nietwaar?
Ik ben nu op locatie, en geniet van een unicum welke ik op dit object tot nu nog niet heb meegemaakt.
In totaal 6 collegae op dienst, die allen van de hoed en de rand weten, en er zijn er 4 nodig om het object goed te bemannen, dan wel te beveiligen.
2 zijn vliegende keeper en zo heb ik de kans dit te lezen en er op in te gaan.
Zal eerst vermelden dat ik bij het ingaan van de nieuwe regeltjes voor de contracten vanaf de HR de keuze heb gehad om mijn aantal uren te houden of om te laten zetten naar het nieuwe percentage.
Ik heb gekozen om mijn aantal uren gelijk te houden en ben dus in parttime percentage omhoog gegaan.
Het verschil in arbeidsduur  en arbeidstijd is mij nu helemaal helder.
Wat @planner aanhaalt klopt, communicatie is een essentieel onderdeel van het welbevinden in je werk, maar daarnaast ook heel belangrijk om in de privé situatie goed uit de voeten te kunnen en die te plannen.
Mantelzorg kies je niet, maar krijg je er zo even bij, en redt je er maar mee.
Het kromme in deze situatie is dat zowel de regiomanager als mijn directe TL, en de TL van het object waar ik veel werk me geen strobreed in de weg leggen, maar dat de planning er schijnbaar alles aan doet om me zo veel als mogelijk bij mijn privé situatie weg te trekken.
De uitleg van @planner in combinatie met de oude tekst maakt het voor mij niet direkt duidelijker, maar blijft wel in mijn geheugen gegrift en is mogelijk bruikbaar wanneer het qua planning weer misloopt.
Om antwoord te geven op wat @guard67 zich afvraagt, Ik heb gisteren telefonisch contact met de planning opgenomen en mijn probleem voorgelegd.
Ik was van mening dat ik dat beter voor de publicatie van het nieuwe 4 wekelijks rooster kon doen dan er na.
Uiteraard een backup planner aan de lijn die daar niet zelf over kon beslissen, maar wel aangegeven dat het me om het even is welke diensten ze weg halen maar dat per periode 80 prachtig is en meer voor mij niet kan en hoeft.
Kort voor ik gisteren zou vertrekken voor aanvang van mijn dienst kreeg ik telefonisch te hoern dat ze mijn diensten hadden herbekeken en ik volgende week 3 diensten minder heb dan vooraf gepland. HULDE.
Gevolg is dat ze nu het rooster dusdanig hebben omgegooid dat zoals het er nu naar uitziet ik aan het einde van periode 3 vet in de min ga.
Ze zoeken het maar uit, want als ik het goed heb begrepen kunnen ze me niet verplichten om dit buiten mijn arbeidsduur  in te halen.
@planner, het hele stuk wat je schrijft over het plannen en de insteek daarin van bestuurders van bonden denk ik te herkennen, ook onze planners maken daar schijnbaar gebruik van.
Ik ben me terdege bewust dat plannen een kunst is en zeker niet makkelijk wanneer je dat moet doen met een balans tussen privé en werk van mensen.
Heb zelf in het verleden transportplanning gedaan, en dat was dood materiaal van A naar B en zeker niet makkelijk.
Nu moet ik maar even gaan doen waarvoor ik op dit object ben aangesteld, maar b en deze reactie kwijt.
Mochten er vragen zijn ben ik uiteraard bereid die te beantwoorden als ik dat kan, en rest mij jullie nogmaals te bedanken dat jullie er zo op ingaan.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.368
    • Bekijk profiel
Re: Hoe begrip vast model te intepreteren?
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 17 februari 2023, 15:57 »
Mochten er nog (detail) vragen zijn, stuur dan een privebericht?

guard67

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe begrip vast model te intepreteren?
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 18 februari 2023, 16:06 »
Dank voor de uiteenzetting. Je komt goed voor jezelf op. Vanuit die sterke positie kun je de planners helpen als het jou past.

Bij het aangaan van contracten met klanten kunnen werkgevers (zeker na het cao akkoord) geen garanties meer afgeven op bezetting van posten.

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe begrip vast model te intepreteren?
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 16 december 2023, 08:49 »


De les is, je moet gewoon niet zo maar iets doen wat jij niet wilt, en wanneer jij een nieuwe planner krijgt, wees vanaf het begin aan duidelijk over hoe de situatie thuis is en jij echt niet de beroerste bent (zie het gegeven dat jij steeds te veel uren hebt gewerkt), maar dat jij dat niet trekt en wilt en vooral ook, niet hoeft!

In overleg denk ik dat  er met jou best wel wat re regelen is, dat jij echt niet de kwaadste bent, maar dat ze het gewoon eerst met jou moeten overleggen, zodat jij het thuis goed op orde hebt en houdt. En als ze dat doen is het omgekeerde natuurlijk ook het geval, mocht er bij jou thuis iets onverwacht gebeuren, dan ga jij ook in overleg.

We zijn ongeveer een jaar verder, en het is een tijd goed gegaan.
Na tussenkomst van TL en Regiomanager nog eens een gesprek met elkaar gehad, en tot en met Oktober op een prettige manier met planning van alles kunnen regelen.
Verschuivingen op mijn verzoek en verschuivingen op hun verzoek mits een beetje op tijd bekend, geen probleem.

Toen diende het zich aan dat mijn object zich plantechnisch in een andere regio ging bevinden, en ik daarbij een andere afdeling planning toegewezen kreeg.
Minimaal 3 van de 4 daar werkzame planners zijn gedurende een periode of 3 door de vorige planners begeleidt, en tot ongeveer November geen probleem.
De voorlopige planningen van de daarin liggende periode bevatten vanaf dag 1 van die periode een verlof van 4 weken (de hele periode dus), er werden er vrolijk 136 uren weggezet als zijnde verlof.
Dit kunnen tackelen, en na correctie bleef er 80 uren verlof over.

Tijdens mijn verlof kreeg ik uiteraard de daaropvolgende planningen, en tot mijn verbazing werd ik 1 week niet gepland, 1 week 1 dienst van 8 uren, 1 week van 32 uren en 1 week van 40 uren.
Dus tijdens verlof maar weer kostbare tijd besteed aan het proberen corrigeren van de planning.
Let op, deze planners zijn begeleid en weten door de vorige planners van mijn persoontje en mijn omstandigheden.
Als reactie op mijn vraag om mijn uren wat te nivelleren kreeg ik aangegeven dat dit niet in hun systeem was opgenomen als privilege, en zij niet aan mijn verzoek konden voldoen.
Voor mij is het geen privilege maar bittere noodzaak, maar dat even buiten beschouwing laten.

Wederom de TL ingeschakeld, en enig succes bereikt, diensten werden iets genivelleerd.
TL heeft zowel naar mij als de planners gecommuniceerd over deze kwestie, en toegezegd dat hij dit in het systeem gaat verwerken.
Eind goed al goed denk je dan.

Echter de komende periode (01 24) wederom een preview staan 1 week geen uren, tweede week 8 uren.
Het schijnt weer dezelfde kant op te gaan.
Op mijn vraag aan TL of ik dat wat zij privilege noemen en verwerkt wordt in een systeem voor mij ook ergens terug te vinden is, kreeg ik een negatief antwoord.
Schijnt alleen inzichtelijk te zijn met een speciale autorisatie binnen dit systeem.

Ik zit inmiddels weer tegen het plafond, en overweeg wederom de handdoek in d ring te gooien.

Wat zijn mijn mogelijkheden, rechten en eventuele verplichtingen in deze?



Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.368
    • Bekijk profiel
Re: Hoe begrip vast model te intepreteren?
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 16 december 2023, 21:27 »
Ik zou in eerste instantie ook HR er bij betrekken. Dat is namelijk de afdeling die de arbeidsovereenkomsten regelt, en die er ook is om dit soort problemen v
Intern aan te kaarten. Desnoods laat jij een addemdum aan jou contract toevoegen, waar een min max aantal uren per week in vastgelegd wordt en/of 1 of meer vaste vrije dagen of dagdelen.

Dit soort problemen levert als het lang voortmoddert vaak ook ziekteverzuim op. De arbodienst is er ook ter preventie van ziekteverzuim, elke werknemer heeft het recht om naar het open spreekuur te gaan.

Mocht dat allemaal geen soelaas bindem, ga dan eenscse juridische mogelijkheden onderzoeken. Dat begint door naar zowel HR als de planning nog eenmaal duidelijk jou wensen en mogelijkheden aan te geven, waarbij je een termijn (2 weken) noemt waarin jij een oplossing verwacht. En dat jij, wanneer zij geen oplossing bieden, juridische stappen overweegt.

Mocht dat niet werken, probeer dan, indien van toepassing, jouw rechtsbijstsnds verzekering, jouw vakbond, het juridisch loket of een andere jurist.

Maar goed, ik ben altijd positief en ga uit van een cooperatieve HR en planning medewerker of manager, zo moeilijk kan dit toch niet zijn!!!

Overigens leiden

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe begrip vast model te intepreteren?
« Reactie #27 Gepost op: maandag 18 december 2023, 08:57 »
Planner Dank.

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe begrip vast model te intepreteren?
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 4 januari 2024, 21:10 »
@Planner.
Bedankt voor je laatste reactie.
Mijn vorige bedankje had ik in de ochtend geschreven, en in de avond ging het met mijn moeder (één van de twee personen waar ik mantelzorger voor was) hard achteruit.
Laat in de avond heeft ze ons verlaten.
Heb hierin wel alle medewerking van de huidige planners gekregen, en ben nu in staat om na de periode van beestachtige neergeslagen dagen me bezig te houden met de afwikkeling ervan.

De mantelzorg voor de tweede persoon loopt daarnaast gewoon door, en heb me nog niet weer met welke planning van de werkgever bezig gehouden.



Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.368
    • Bekijk profiel
Re: Hoe begrip vast model te intepreteren?
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 4 januari 2024, 23:20 »
Gecondoleerd.

Ik hoop van harte dat de planning vanaf nu wat meer empathie toont.