Auteur Topic: MAKEN DE VAKBONDEN ZICH SCHULDIG AAN DISCRIMINATIE?  (gelezen 3981 keer)

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
MAKEN DE VAKBONDEN ZICH SCHULDIG AAN DISCRIMINATIE?
« Gepost op: dinsdag 7 februari 2023, 17:02 »
Het afgesloten principe CAO voor de Particuliere Beveiliging, laat pijnlijk zien, dat er een kloof bestaat tussen de beveiligers op Schiphol en de overige beveiligers in Nederland. Er blijkt aparte regelingen te zijn opgenomen alleen voor de Schiphol beveiligers in het CAO Particuliere Beveiliging.
 Ongeveer 20.000 beveiligers zijn werkzaam in Nederland, en de meerderheid vallen on het CAO voor de Particuliere Beveiliging (PB). De Beveiligers doe allemaal belangrijk werk en lopen tien tallen jaren achter met loonstijgingen.
 In November 2022 hebben de vakbondsleden tegen gestemd dat de 6% loonsverhoging over drie uitgesmeerd zouden worden, en dat dit bovenop de nog af te spreken loonsverhoging. Dat voornemen was voor de leden van het CNV ongeloofwaardig, en 57% van de leden hebben zich hieruit tegen gestemd. De Unie haalde net 50% van de voorstemmers en het FNV 57% voor.
Achter de schermen hebben de vakbonden en de werkgevers  hierover gesproken en zijn tot een akkoord gekomen dat de 6% per loonperiode 1 2024 zal worden uitgekeerd.
 In het principe akkoord is afgesproken, dat voor ALLEEN de Beveiligers op Schiphol 2,50 euro bovenop de loonsverhoging per uur zal worden uitgekeerd, terwijl voor de overige landelijke beveiligers. Erik Honkoop zegt: dat de beveiligers op Schiphol hiervoor hebben gestaakt. Maar voor de overige beveiligers hebben de vakbonden niets gedaan.

  De FNV leden op Schiphol zijn niet te spreken, dat FNV-bestuurder Debbie van Leiden hebben ingestemd met de werkgevers om de 6% loonsverhoging uit te stellen tot januari 2024. De FNV leden op Schiphol hebben daarom hun vertrouwen in Van Leiden opgezegd.

 In het principe CAO is ook een maximum CPI van 2,5% afgesproken. Stel dat het CPI 10% in september 2023 zal uitkomen, is dat een inkomstenderving, dus achteruitgang in inkomen van 7,5%. De drie vakbonden, FNV, De Unie en CNV spreken van een mooi akkoord en geven alle drie een positief stem advies.

 Dat laatste, met betrekking tot ‘’positief stemadvies’’ dient niet in het belang voor de werknemers, alleen voor de vakbonden en werkgevers. De vakbonden zouden geen advies moeten geven. Zij behoren neutraal te blijven. Door een stemadvies te geven, trachten zij hun leden te bewegen in de richting die de werkgever  prettig vinden. De werkgevers staan niet te juichen  dat hun werknemers goed gaan verdienen, waardoor werkgevers inkomsten mislopen.

 De vakbonden zorgen duidelijk voor een kloof tussen de beveiligers op Schiphol en de overige landelijke beveiligers moge duidelijk zijn. Er is in dat principe CAO PB geen gelijkgezindheid, gelijke rechten voor de werknemers. Er is duidelijk het verschil door de vakbonden bloot gelegd. Die ongelijkheid van de beveiligers die allemaal onder hetzelfde CAO vallen kan gesproken worden over discriminatie. De vakbonden schenden hiermee de fundamentele grondbeginselen van gelijkheid.

 De vakbonden zeggen dat ze luisteren naar hun leden, maar doen dat in feite niet.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: MAKEN DE VAKBONDEN ZICH SCHULDIG AAN DISCRIMINATIE?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 7 februari 2023, 17:09 »
Pff,

Vakbonden luisteren naar hun leden, wat niet wil zeggen dat ze doen wat een paar leden die het hardst roepen zeggen. Zij luisteren, bepalen met hun kaderleden een koers, onderhandelen en leggen een akkoord voor. En dan bepaald de meerderheid wat er gebeurt

Heel democratisch, geen discriminatie, iedereen wordt gehoord maar helaas, niet iedereen zal tevreden zijn. Zeker degenen die het onderste uit de kan willen en moeten hebben, die vinden bijna altijd het deksel op de neus.

Het enige probleem met Schiphol is, dat belangen niet hetzelfde zijn. Dus zou het een goede zaak zijn om daar een aparte CAO te creeeren

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: MAKEN DE VAKBONDEN ZICH SCHULDIG AAN DISCRIMINATIE?
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 7 februari 2023, 17:30 »
Pff,

Vakbonden luisteren naar hun leden, wat niet wil zeggen dat ze doen wat een paar leden die het hardst roepen zeggen. Zij luisteren, bepalen met hun kaderleden een koers, onderhandelen en leggen een akkoord voor. En dan bepaald de meerderheid wat er gebeurt

Heel democratisch, geen discriminatie, iedereen wordt gehoord maar helaas, niet iedereen zal tevreden zijn. Zeker degenen die het onderste uit de kan willen en moeten hebben, die vinden bijna altijd het deksel op de neus.

Het enige probleem met Schiphol is, dat belangen niet hetzelfde zijn. Dus zou het een goede zaak zijn om daar een aparte CAO te creeeren

Idd.

Het probleem om een aparte CO voor deze groep te maken is, onder welk nieuw CAO zou dat dan moeten.

Als deze groep net als de andere grotere groep beveiligers vallen die on het CAO PB, wat heel vaak in de arbeidscontracten is opgenomen. En het is heel goed mgelijk, dat deze groep beveiligers geen nieuwarbeidscontract gaan tekenen waarin het voor hun nieuwe CAO is opgenomen. Er zitten duidelijk haken en ogen aan.

Zoals het er nu voorstaat, zie ik het als discrimintatie. Het zijn dezelfde beveiligers als buiten de airport. Er wordt hier duidelijk met twe maten gewerkt. De vakbonden sluiten het merendeel uit in hetzelfde CAO.

Ad

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 211
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: MAKEN DE VAKBONDEN ZICH SCHULDIG AAN DISCRIMINATIE?
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 7 februari 2023, 17:33 »
Denk niet dat je veel kans maakt bij de sociale commissie, maar daar zou je de vermeende discriminatie voor kunnen leggen. Wel vreemd dat juist een aantal beveiligers op Schiphol nu oproepen om tegen het akkoord te stemmen EN daarnaast de onderhandelingsdelegatie van FNV naar huis te sturen, als het zo goed is geregeld.

Verder denk ik nog steeds dat het CPI een stuk onder de 2,5% blijft in september, maar dat is elders al toegelicht.

Airport- en evenementenbeveiliging hebben toch vaker aparte regels gehad binnen de beveiliging. Zo lang er geen misbruik van wordt gemaakt, zie ik niet echt een probleem.

Johnny1987!

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 214
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Beveiliger
Re: MAKEN DE VAKBONDEN ZICH SCHULDIG AAN DISCRIMINATIE?
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 7 februari 2023, 17:50 »
Pff,

Vakbonden luisteren naar hun leden, wat niet wil zeggen dat ze doen wat een paar leden die het hardst roepen zeggen. Zij luisteren, bepalen met hun kaderleden een koers, onderhandelen en leggen een akkoord voor. En dan bepaald de meerderheid wat er gebeurt

Heel democratisch, geen discriminatie, iedereen wordt gehoord maar helaas, niet iedereen zal tevreden zijn. Zeker degenen die het onderste uit de kan willen en moeten hebben, die vinden bijna altijd het deksel op de neus.

Het enige probleem met Schiphol is, dat belangen niet hetzelfde zijn. Dus zou het een goede zaak zijn om daar een aparte CAO te creeeren

Een addendum lijkt mij het meest logische

guard67

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: MAKEN DE VAKBONDEN ZICH SCHULDIG AAN DISCRIMINATIE?
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 7 februari 2023, 19:03 »
Schiphol zal blij zijn. Beveiligers worden weggetrokken vanaf andere locaties. €2.50 per uur is een serieuze toeslag.

Dat de FNV bestuurder wordt weggestuurd zegt iets over kaderleden.

SchipholDude

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 69
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: MAKEN DE VAKBONDEN ZICH SCHULDIG AAN DISCRIMINATIE?
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 7 februari 2023, 19:38 »
Men leest de kleine letters niet, de 2,50 is tijdelijk, tot 31-12-2024

joepie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 152
    • Bekijk profiel
Re: MAKEN DE VAKBONDEN ZICH SCHULDIG AAN DISCRIMINATIE?
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 8 februari 2023, 01:53 »
Het zou mij niet verbazen dat er bij een eventuele NEE, de 6% en de CPI alsnog gefikst wordt, maar dan alleen voor de beveiligers op de Airports. Om zo alsnog een meerderheid te creëren.

De stem van de beveiligers die niet op een Airport werken worden zo teniet gedaan. Discriminatie of niet, het is wel een vorm van ongelijkheid.

Die €2,50 p/u extra is hier ook zo'n voorbeeld hiervan. We doen allemaal belangrijk werk.

Kan me nog herinneren dat er in het verleden al eens een CAO over de streep getrokken is omdat de leden op Schiphol uiteindelijk de doorslag gaven.

Wat betreft Debbie Van Leiden van het FNV. Ik heb haar diverse keren gemaild. Mevrouw zal ongetwijfeld bekwaam zijn, maar is naar mijn mening niet goed voorbereid om aan de onderhandelingstafel te zitten. Zij is bijvoorbeeld niet op de hoogte van wat er in de recente geschiedenis heeft afgespeeld. Laten we het onterecht afschaffen van de ORT tijdens verlof als voorbeeld nemen. Werkgevers hebben zich hier behoorlijk aan verrijkt. Dit had gewoon als onderdeel van de onderhandelingen als troef gebruikt kunnen worden.


« Laatst bewerkt op: woensdag 8 februari 2023, 01:57 door joepie »

Ad

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 211
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: MAKEN DE VAKBONDEN ZICH SCHULDIG AAN DISCRIMINATIE?
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 8 februari 2023, 08:51 »
Het zou mij niet verbazen dat er bij een eventuele NEE, de 6% en de CPI alsnog gefikst wordt, maar dan alleen voor de beveiligers op de Airports. Om zo alsnog een meerderheid te creëren.

De stem van de beveiligers die niet op een Airport werken worden zo teniet gedaan. Discriminatie of niet, het is wel een vorm van ongelijkheid.

Die €2,50 p/u extra is hier ook zo'n voorbeeld hiervan. We doen allemaal belangrijk werk.

Kan me nog herinneren dat er in het verleden al eens een CAO over de streep getrokken is omdat de leden op Schiphol uiteindelijk de doorslag gaven.

Wat betreft Debbie Van Leiden van het FNV. Ik heb haar diverse keren gemaild. Mevrouw zal ongetwijfeld bekwaam zijn, maar is naar mijn mening niet goed voorbereid om aan de onderhandelingstafel te zitten. Zij is bijvoorbeeld niet op de hoogte van wat er in de recente geschiedenis heeft afgespeeld. Laten we het onterecht afschaffen van de ORT tijdens verlof als voorbeeld nemen. Werkgevers hebben zich hier behoorlijk aan verrijkt. Dit had gewoon als onderdeel van de onderhandelingen als troef gebruikt kunnen worden.
ORT is inmiddels, door tussenkomst van de rechter, toch ook gerepareerd. (Helaas niet met terugwerkende kracht, maar daar heeft Planner in het verleden al wat opmerkingen over gemaakt.)

Ik had begrepen dat die €2,50 een tijdelijke objectgebonden maatregel is, waarvoor Schiphol ook extra betaald. Tja als je dan niet op Schiphol werkt, dan heb je inderdaad pech. Of partijen dit nu in de CAO zetten om de gunst van de Schipholbeveiligers te krijgen, dat zou zo maar kunnen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: MAKEN DE VAKBONDEN ZICH SCHULDIG AAN DISCRIMINATIE?
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 8 februari 2023, 10:17 »
Het is en blijft lekker makkelijk. Wijzen naarvde vakbond en/of bepaalde vakbondsbestuurders. En dan kunnen hier wel een paar mensen naar deze organisaties en/of nensen wijzen en roepen hoe verkeerd die het al die jaren hebben gedaan, feit is en blijft dat de leden waar deze organisaties en bestuurders voor opkomen keer op keer in meerderheid voor de akkoorden hebben gestend. Nu is de eerste keer dat de leden van de CNV op de rem hebben getrapt.

Bedenk dat wanneer je wijst naar een ander, er 4 vingers naar jezelf, en in dit geval naar je mede collega's wijzen. En voordat je wijst, ga dan eerst eens nadenken over waar jullie met z'n allen hebben gedaan en/of nagelaten om de bonden te steunen. Ik denk dat dan iedereen niet anders tot de conclusie kan komen dat de beveiligers de vakbonden en hun bestuurders behoorlijk in de kou hebben laten staan.

En ik vind het dan een beetje flauw om je heel druk te maken over de Schiphol toeslag, waarvan we allemaal precies hebben kunnen zien onder welke druk die tot stand is gekomen, en dan zonder ook maar iets te doen de rest van beveiligend Nederland zich daardoor gediscrimineerd zou moeten voelen.

Langzamerhand merk ik dat alles wel is gezegd, naar argumenten wordt niet geluisterd, men graaft zich steeds dieper in het eigen gelijk. Dat is verder prima, maar het heeft geen zin om zo een discussie te voeren.

guard67

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: MAKEN DE VAKBONDEN ZICH SCHULDIG AAN DISCRIMINATIE?
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 8 februari 2023, 15:39 »
Op dit forum kun je beter geen pijlen op elkaar richten of verwijten maken. Dat is niet nodig.

Ik ben benieuwd naar ieders mening en ik vind het niet erg als iemand argumenten herhaald. Dat herhaaldelijk wordt opgeroepen om in actie te komen of dat je lid moet worden van een vakbond vind ik ook niet erg.

Vakbondsbestuurders doen hun stinkende best. Die hebben bereikt dat beveiliging behoort tot de 6 bedrijfstakken met de sterkste loonontwikkeling. Wat ze nu op het meerwerk hebben binnengehaald grenst aan het ongelooflijke.

Ik vraag me wel af van wie bestuurders de directe steun en advies krijgen. Welke kwaliteitseisen stellen zij aan de kaderleden. Wat is hun niveau? Er zit niemand bij die goed kan uitleggen waardoor de pensioenpremie dit jaar is verlaagd en wat dat betekent voor werknemer/werkgever op de loonstrook en in kosten. Er is dan vast ook niemand die precies weet hoe het zit met de achterliggende details van het cbs cijfer 14.5%, de inflatieverwachting en de compensatie in het netto loon op de prijzen.

Kaderleden worden ingezet bij de onderhandelingen. Ik denk dat ze daar niet geschikt voor zijn. Ik vind dat bestuurders minder zwaar op ze moeten leunen of in ieder geval de eisen moeten aanscherpen naar HBO werk- en denkniveau.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: MAKEN DE VAKBONDEN ZICH SCHULDIG AAN DISCRIMINATIE?
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 8 februari 2023, 16:00 »
Om alle kaderleden over 1 kam te scheren en die als niet geschikt te kwalificeren gaat mij wat ver. Er zitten echt wel wat talenten onder. Maar inderdaad, aan een kaderlidmaatschap hangen niet echt heel veel eisen, wanneer jij je mond wat vaker laat horen bij een vakbond kan je vaak al aanschuiven bij de kadergroep.

Dat betekend niet dat ze onvoldoende kennis en vaardigheden hebben, ze zullen heus niet zo maar elk kaderlid meenemen naar de onderhandelingstafel. En er is ook altijd nog de mogelijkheid dat ze bijgeschoold zijn.

Maar ook ik zie de meerwaarde van een kaderlid aan de onderhandelingstafel niet, maar wellicht zien wij iets over het hoofd? En wat wij daarvan vinden vind ik niet zo belangrijk, als een bestuurder die daar wel de kennis en vaardigheden voor heeft daarvoor kiest, wie ben ik/wij dan om daar iets over te vinden?

Johnny1987!

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 214
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Beveiliger
Re: MAKEN DE VAKBONDEN ZICH SCHULDIG AAN DISCRIMINATIE?
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 8 februari 2023, 16:51 »
Het is en blijft lekker makkelijk. Wijzen naarvde vakbond en/of bepaalde vakbondsbestuurders. En dan kunnen hier wel een paar mensen naar deze organisaties en/of nensen wijzen en roepen hoe verkeerd die het al die jaren hebben gedaan, feit is en blijft dat de leden waar deze organisaties en bestuurders voor opkomen keer op keer in meerderheid voor de akkoorden hebben gestend. Nu is de eerste keer dat de leden van de CNV op de rem hebben getrapt.

Bedenk dat wanneer je wijst naar een ander, er 4 vingers naar jezelf, en in dit geval naar je mede collega's wijzen. En voordat je wijst, ga dan eerst eens nadenken over waar jullie met z'n allen hebben gedaan en/of nagelaten om de bonden te steunen. Ik denk dat dan iedereen niet anders tot de conclusie kan komen dat de beveiligers de vakbonden en hun bestuurders behoorlijk in de kou hebben laten staan.

En ik vind het dan een beetje flauw om je heel druk te maken over de Schiphol toeslag, waarvan we allemaal precies hebben kunnen zien onder welke druk die tot stand is gekomen, en dan zonder ook maar iets te doen de rest van beveiligend Nederland zich daardoor gediscrimineerd zou moeten voelen.

Langzamerhand merk ik dat alles wel is gezegd, naar argumenten wordt niet geluisterd, men graaft zich steeds dieper in het eigen gelijk. Dat is verder prima, maar het heeft geen zin om zo een discussie te voeren.

3 vingers.

Eddo40K

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
  • Met een wijsvinger mag je wijzen
    • Bekijk profiel
  • Functie: Calamiteiten Coordinator
Re: MAKEN DE VAKBONDEN ZICH SCHULDIG AAN DISCRIMINATIE?
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 8 februari 2023, 17:27 »
3 vingers.

2 Vingers...je pink is geen vinger en je duim wijst naar voren
Beter 10 vogels in de lucht, dan 1 die in je hand schijt

Johnny1987!

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 214
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Beveiliger
Re: MAKEN DE VAKBONDEN ZICH SCHULDIG AAN DISCRIMINATIE?
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 8 februari 2023, 20:53 »
2 Vingers...je pink is geen vinger en je duim wijst naar voren

Haha wat is je pink dan  ;D