Auteur Topic: Minuren verrekend met verlofuren  (gelezen 1659 keer)

jeroent

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Minuren verrekend met verlofuren
« Gepost op: vrijdag 3 februari 2023, 03:53 »
Hallo allemaal.

Situatie: diverse vragen.

Ik heb een vast contract voor 136 uur.
Parttime of voltijd?
Volgens mij parttime.

Ik heb in periode 12, blijkbaar 12 minuren gemaakt.
Terwijl ik wel alle uren gemaakt heb die mijn rooster mij voorschreef.

De 12 minuren zijn weggestreept door 12 verlofuren in te nemen. Is " om het even.." volgens de administratie, maar dat zijn vakantie uren die ik niet meer kan opnemen, behalve als ik ze met overuren terug verdien.

Volgens mij mag dat niet.
Ten eerste omdat ik met 136 uur, 20 extra zou moeten werken om weer aan de 12 uur verlof te komen, als ik er al  voor zou kiezen om overwerk als verlof uit betaald te krijgen ipv geld .
136+8= 144 uur + 12 uur overuren is mijn verlof terug verdiend. (=20 uur).

Volgens mij mag mijn werkgever niet zomaar verlof verrekenen.

Als parttimer met vast contract voor 136 uur (als ik dan parttimer ben, niet helemaal duidelijk) kan ik niet verplicht worden over te werken, maar beslis ik zelf wanneer ik deze uren ga inhalen .

Alvast bedankt voor het meedenken 🌹

guard67

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Minuren verrekend met verlofuren
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 3 februari 2023, 09:30 »
1 deel van je vraag:

Als je in 2023 in hetzelfde rooster blijft werken met hetzelfde aantal uren als in 2022 dan stijgt je salaris per uur en per periode met 14.5%.

Je hebt geen contract voor 144. Je bent dus part-timer.

In 2022 was je part-time percentage 89% en dat stijgt naar 94%.

Je mag gebruik maken van verkorting werktijd. Je kunt dat aangeven bij je werkgever. Je krijgt dan een contract voor 128 uur. Je part-time percentage blijft dan 89%. Je salaris stijgt per uur met 14.5% en je periodesalaris stijgt na verkorting met 8.5%.

Als je het contract op 136 uur laat staan op vast model dan kan je werkgever je niet verplichten meer uur te maken dan 136. Bij een part-time arbeidscontract op groeimodel is dat 144 uur.

Bespreek het met je leidinggevende.

guard67

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Minuren verrekend met verlofuren
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 3 februari 2023, 09:43 »
Klopt het dat je in loonperiode 12 een rooster hebt gekregen waarmee je 124 uur hebt gewerkt?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: Minuren verrekend met verlofuren
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 3 februari 2023, 14:59 »
Klopt het dat je in loonperiode 12 een rooster hebt gekregen waarmee je 124 uur hebt gewerkt?

Dat doet er verder niet toe. Om wat voor reden dan ook zijn er minuren ontstaan. Dat mag, dat is ook helemaal prima maar wat doe je daar dan mee? Deze worden op het minuren tegoed bijgeschreven, en zolang dat potje nog niet gevuld is komen ze er bij, als het potje vol is vervallen ze. Dan is er dus een pot minuren, en die gaat mee naar de volgende periode.

Een werkgever die zo maar even vakantieuren afboekt om minuren weg te strepen is fout bezig  Dus, stuur een mail naar je werkgever dat je gewoon je vakantieuren terug wilt hebben, dat jij geen vakantie op hebt genomen, dat jij bepaald wanneer jij dat doet (met toestemming van je werkgever), en dat jij ook geen toestemming hebt gegeven en/of geeft om het op deze manier administratief te regelen (en ik zou een ieder aanraden om dat ook niet zo te doen).
« Laatst bewerkt op: vrijdag 3 februari 2023, 15:07 door Planner »

guard67

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Minuren verrekend met verlofuren
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 4 februari 2023, 09:40 »
Hallo allemaal.

Situatie: diverse vragen.

Ik heb een vast contract voor 136 uur.
Parttime of voltijd?
Volgens mij parttime.

Ik heb in periode 12, blijkbaar 12 minuren gemaakt.
Terwijl ik wel alle uren gemaakt heb die mijn rooster mij voorschreef.

De 12 minuren zijn weggestreept door 12 verlofuren in te nemen. Is " om het even.." volgens de administratie, maar dat zijn vakantie uren die ik niet meer kan opnemen, behalve als ik ze met overuren terug verdien.

Volgens mij mag dat niet.
Ten eerste omdat ik met 136 uur, 20 extra zou moeten werken om weer aan de 12 uur verlof te komen, als ik er al  voor zou kiezen om overwerk als verlof uit betaald te krijgen ipv geld .
136+8= 144 uur + 12 uur overuren is mijn verlof terug verdiend. (=20 uur).

Volgens mij mag mijn werkgever niet zomaar verlof verrekenen.

Als parttimer met vast contract voor 136 uur (als ik dan parttimer ben, niet helemaal duidelijk) kan ik niet verplicht worden over te werken, maar beslis ik zelf wanneer ik deze uren ga inhalen .

Alvast bedankt voor het meedenken
Als het klopt dat je 124 uur hebt gemaakt zonder vakantie op te nemen om het aantal contracturen te bereiken dan moet je vragen om een correctie.

Vraag het eerst per mail of brief bij de loonadministratie en informeer je leidinggevende.
Vraag het daarna per post aan de directie met een cc. naar de OR en in de bijlage wat je schriftelijk naar de loonadministratie hebt gestuurd.

Het is niet “om het even”.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: Minuren verrekend met verlofuren
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 4 februari 2023, 21:50 »
Als het klopt dat je 124 uur hebt gemaakt zonder vakantie op te nemen om het aantal contracturen te bereiken dan moet je vragen om een correctie.

Vraag het eerst per mail of brief bij de loonadministratie en informeer je leidinggevende.
Vraag het daarna per post aan de directie met een cc. naar de OR en in de bijlage wat je schriftelijk naar de loonadministratie hebt gestuurd.

Het is niet “om het even”.

Email of brief maakt niet uit. En een OR heeft niets te maken met (individuele) loongeschillen, dat is een onderwerp waar zij weg van dienen te blijven.  Ook een leidinggevende heeft daar niets mee te maken.

Kom je er niet uit, dan is een vakbond, rechtsbijstandverzekeraar, advocaat en/of het juridisch loket de instantie waar jij je toe moet wenden om hulp te krijgen en is de Sociale Commissie de instantie waar jij je, al dan niet met hulp van 1 van deze instanties, moet richten om een bindende uitspraak te krijgen, en dat lijkt mij in dit geval een heel makkelijke zaak.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 4 februari 2023, 21:54 door Planner »

guard67

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Minuren verrekend met verlofuren
« Reactie #6 Gepost op: maandag 6 februari 2023, 19:01 »
Email of brief maakt niet uit. En een OR heeft niets te maken met (individuele) loongeschillen, dat is een onderwerp waar zij weg van dienen te blijven.  Ook een leidinggevende heeft daar niets mee te maken.

Kom je er niet uit, dan is een vakbond, rechtsbijstandverzekeraar, advocaat en/of het juridisch loket de instantie waar jij je toe moet wenden om hulp te krijgen en is de Sociale Commissie de instantie waar jij je, al dan niet met hulp van 1 van deze instanties, moet richten om een bindende uitspraak te krijgen, en dat lijkt mij in dit geval een heel makkelijke zaak.
Niet met je eens. Als de loonadministratie niet corrigeerde en de leidinggevende niet acteerde dan is het geen individueel loongeschil meer. Dan wordt deze truc in het bedrijf structureel toegepast.

Pas daarna moet je je recht gaan halen. Dat lijkt mij ook een heel makkelijke zaak.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: Minuren verrekend met verlofuren
« Reactie #7 Gepost op: maandag 6 februari 2023, 20:28 »
Niet met je eens. Als de loonadministratie niet corrigeerde en de leidinggevende niet acteerde dan is het geen individueel loongeschil meer. Dan wordt deze truc in het bedrijf structureel toegepast.

Pas daarna moet je je recht gaan halen. Dat lijkt mij ook een heel makkelijke zaak.

Inderdaad zal het waarschijnlijk wel bedrijfsbreed zijn. Dan nog steeds zal je individueel je recht moeten halen, wanneer de Sociale Commissie een (bindende) uitspraak doet profiteren de andere werknemers er ook van. En zoals gezegd, ook je leidingegevende heeft niets te maken met vertoning. Je moet dus bij de loonadministratie en anders bij de directie zijn, want dat is veelal de enige die boven de loonadministratie staat.

Maar welke weg zie jij dan? Want ook al is het bedrijfsbreed, vertoning daar heeft een OR gewoon van af te blijven wanneer er een CAO is waarin dat geregeld is. Alleen wanneer een OR medezegenschap heeft over arbeidsvoorwaarden, dan kan je naar de OR, maar daar is in de beveiliging dus geen sprake van. Helaas denken veel OR leden dat zij dit ook moeten behandelen, en soms gaat een bestuurder daar in mee. Dan loop je het risico dat een arbeidsvoorwaarde verkeerd wordt uitgelegd (veelal in het voordeel van de werkgever) en dat de bestuurder dan naar de OR gaat wijzen, 'zij hebben er mee ingestemd'. Dus OR leden, behanddel alleen zaken waar jullie je wel mee bezig moet houden, en verwijs dit soort zaken door naar de vakbonden.

Dat is meestal niet zo moeilijk, omdat de meeste OR leden kaderliid zijn bij een vakbond  Behandel die melding(en) dan daar, niet in het OR overleg
« Laatst bewerkt op: maandag 6 februari 2023, 20:32 door Planner »

guard67

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Minuren verrekend met verlofuren
« Reactie #8 Gepost op: maandag 6 februari 2023, 21:48 »
Inderdaad zal het waarschijnlijk wel bedrijfsbreed zijn. Dan nog steeds zal je individueel je recht moeten halen, wanneer de Sociale Commissie een (bindende) uitspraak doet profiteren de andere werknemers er ook van. En zoals gezegd, ook je leidingegevende heeft niets te maken met vertoning. Je moet dus bij de loonadministratie en anders bij de directie zijn, want dat is veelal de enige die boven de loonadministratie staat.

Maar welke weg zie jij dan? Want ook al is het bedrijfsbreed, vertoning daar heeft een OR gewoon van af te blijven wanneer er een CAO is waarin dat geregeld is. Alleen wanneer een OR medezegenschap heeft over arbeidsvoorwaarden, dan kan je naar de OR, maar daar is in de beveiliging dus geen sprake van. Helaas denken veel OR leden dat zij dit ook moeten behandelen, en soms gaat een bestuurder daar in mee. Dan loop je het risico dat een arbeidsvoorwaarde verkeerd wordt uitgelegd (veelal in het voordeel van de werkgever) en dat de bestuurder dan naar de OR gaat wijzen, 'zij hebben er mee ingestemd'. Dus OR leden, behanddel alleen zaken waar jullie je wel mee bezig moet houden, en verwijs dit soort zaken door naar de vakbonden.

Dat is meestal niet zo moeilijk, omdat de meeste OR leden kaderliid zijn bij een vakbond  Behandel die melding(en) dan daar, niet in het OR overleg
Ja, je hebt me overtuigd. De vraag moet je bij de eindverantwoordelijke directie neerleggen en niet bij de OR. Het onderwerp is in de CAO al geregeld.
Je leidinggevende informatie geven is een keuze. Nodig is het niet om je recht te krijgen.