Auteur Topic: Waar staat the complete text van artikel 80 PB?  (gelezen 1880 keer)

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Waar staat the complete text van artikel 80 PB?
« Gepost op: maandag 2 januari 2023, 17:01 »
Uit een eerdere topic heb  ik vragen gesteld over diensten langer dan 8 uur per dag.

https://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14304964.0

In artikel 80 is de oudere regeling opgenomen waarin duidelijke afspraken staan m.b.t. dat de werkgever je niet kan verplichten om langer te werken dan 8 uur per dag, of langer te werken dan 38 uur per week. Alleen ik dan dat hele artikel 80, 55plus regeling niet terug vinden. Ik heb wel de schriftelijke bevestiging van HR waarin deze bepalingen duidelijk zijn opgenomen.

https://www.fnv.nl/getmedia/4c9dd1bb-4e1e-479a-bea1-f44acb711a7a/893-particuliere-beveiliging-cao-2018-2023-v040521.pdf?ext=.pdf

Volgens het CNV, waarover ik vragen heb gesteld over de diensten langer dan 8 uur, en meer dan 38 uur krijg ik maar een vaag antwoord op mijn vraag of ik de langere diensten mag weigeren.

Reactie CNV:

Uit uw e-mail maak ik op dat de werkgever het rooster heeft aangepast, waardoor het rooster op dat moment nadelig voor u wordt. Ik zal onderstaand puntsgewijs ingaan op uw genoemde punten. Ik maak hierbij gebruik van de cao voor de particuliere beveiliging.

Werken buiten eigen woonplaats en of standplaats
Als je een vaste standplaats/locatie hebt waarop je werkt, dan kun je daar in eerste instantie rechten aan ontlenen. Als echter in de arbeidsovereenkomst staat dat je zoveel mogelijk in je eigen woonplaats ingezet wordt, betekend dit niet dat je niet buiten je woonplaats ingezet kan worden. In dit geval kun je dus niet weigeren om op een andere locatie ingezet te worden.

Inzetbaarheid algemeen
U haalt artikel 80 van de cao aan, maar ik haal daar geen concrete feiten en of afspraken uit. De tekst is als volgt:
“Cao-partijen onderzoeken samen hoe werknemers langere tijd inzetbaar blijven. Zij stimuleren dit met scholing en training. Dit doen zij:
 binnen de mogelijkheden van de organisatie
binnen de doelstellingen van het Sociaal Fonds Particuliere Beveiliging.”

 “Je werkgever beoordeelt of de werknemer verschillende functies kan uitvoeren
Dit doet je werkgever als de werknemer daar om vraagt
Dit doet je werkgever als dat organisatorisch mogelijk is
 En als dat past binnen de bedrijfsvoering.”

De cao geeft in artikel 21 aan dat een tijdsvak maximaal 10 uur kan duren, dus diensten van 10 uur zijn niet uitgesloten. Als u een schriftelijke afspraak hebt dat u 8 uur op een dag werkt, dan geldt dit uiteraard nog steeds. Omgekeerd werkt het echter ook. Als u aangegeven heeft dat u bereid bent om meer dan 38 uur in de week te werken, dan mag de werkgever u daar ook aan houden. De werkgever mag uiteraard artikel 26 lid 1 niet schenden, dus gemiddeld 55 uur per week in elke periode van 4 weken achtereenvolgend en gemiddeld 48 uur per week in elke periode van 16 weken achtereenvolgend werken is maximaal toegestaan.

Momenteel zie ik geen overtredingen van de cao en of de wet, dus ik raad u aan mijn antwoorden en de cao goed door te lezen. Bij vervolgvragen mag u uiteraard weer contact met mij opnemen.

Doch uit 2017 staat deze regeling vermeld in het CAO 2017.

https://www.flexnieuws.nl/wp-content/uploads/2017/02/CAO-Particuliere-Beveiliging-2017-21-02-17.pdf

____________________

Mijn vraag is waar staat deze regeling???

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Waar staat the complete text van artikel 80 PB?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 2 januari 2023, 17:16 »
Vraag gaat over.

Blijkt dat het artikel nummer 80 is veranderd in het CAO 2018-2023 in artikel 73, blz. 52-53.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Waar staat the complete text van artikel 80 PB?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 2 januari 2023, 17:43 »
Je hebt zelf het antwoord inderdaad al gevonden. Blijft alleen nog over de reactie van het CNV, waaruit maar weer eens blijkt dat wanneer je inhoudelijke vragen aan een vakbond stelt, deze veelal beantwoord worden door mensen die werkelijk geen idee hebben waarover ze het hebben.

Dat jij hen op het verkeerde spoor zet door artikel 80 te noemen, wil niet zeggen, dat ze alleen maar even in artikel 80 moeten kijken en dan een antwoord moeten formuleren. Ze moeten weten dat de CAO tekstueel is veranderd, waarbij artikelnummers zijn aangepast, en ze moeten ook weten dat het niet altijd ophoudt bij 1 artikel, maar dat je de volledige CAO in zijn samenhang moet lezen om tot een antwoord te komen, omdat in andere artikelen soms weer uitzonderingen gemaakt worden.

En dit is echt niet alleen zo bij het CNV. Ik ben hier maar ook in de praktijk zelf al vele antwoorden van vakbonden tegengekomen die inhoudelijk gewoon onjuist waren! Deze medewerker zou zich diep moeten schamen en door de bestuurder aangesproken moeten worden dat dit niet de manier is hoe je vragen moet beantwoorden.

By the way, heb je de rest van het artikel ook gelezen? Wellicht val jij ook nog onder de afbouwregeling....
« Laatst bewerkt op: maandag 2 januari 2023, 17:48 door Planner »

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Waar staat the complete text van artikel 80 PB?
« Reactie #3 Gepost op: maandag 2 januari 2023, 18:07 »
Je hebt zelf het antwoord inderdaad al gevonden. Blijft alleen nog over de reactie van het CNV, waaruit maar weer eens blijkt dat wanneer je inhoudelijke vragen aan een vakbond stelt, deze veelal beantwoord worden door mensen die werkelijk geen idee hebben waarover ze het hebben.

Dat jij hen op het verkeerde spoor zet door artikel 80 te noemen, wil niet zeggen, dat ze alleen maar even in artikel 80 moeten kijken en dan een antwoord moeten formuleren. Ze moeten weten dat de CAO tekstueel is veranderd, waarbij artikelnummers zijn aangepast, en ze moeten ook weten dat het niet altijd ophoudt bij 1 artikel, maar dat je de volledige CAO in zijn samenhang moet lezen om tot een antwoord te komen, omdat in andere artikelen soms weer uitzonderingen gemaakt worden.

En dit is echt niet alleen zo bij het CNV. Ik ben hier maar ook in de praktijk zelf al vele antwoorden van vakbonden tegengekomen die inhoudelijk gewoon onjuist waren! Deze medewerker zou zich diep moeten schamen en door de bestuurder aangesproken moeten worden dat dit niet de manier is hoe je vragen moet beantwoorden.

By the way, heb je de rest van het artikel ook gelezen? Wellicht val jij ook nog onder de afbouwregeling....

Ik heb idd even doorgelezen, maar ik zal het nog een paar keer goed moeten lezen.

Ik krijg het idee, dat je dat moet aanvragen of gaat die afbouwregeling zoals in lid 4,

4. Als je ouder bent dan 57 jaar en fulltime werkt, krijg je extra vrije dagen
a. Je hebt recht op arbeidstijdverkorting. Je mag dan korter werken met behoud van loon.

Dat dat automatisch, of moet je die zelf aanvragen?

En dan is er lid 6:

6. Overgangsregeling arbeidstijdverkorting voor oudere werknemers
a. Werk je fulltime, ben je 57 jaar of ouder en had je op 1 januari 2021 al recht op
arbeidstijdverkorting? Dan geldt lid 5 niet.

Lid 7 sub.d is eenvoudig, ik werk meer dan 15 jaar bij dezelfde werkgever.

Lid 8 is voor mij niet van toepassing.

Ik neem aan dat de vakbond mij goed moet uitleggen lol.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Waar staat the complete text van artikel 80 PB?
« Reactie #4 Gepost op: maandag 2 januari 2023, 19:55 »
Ik heb idd even doorgelezen, maar ik zal het nog een paar keer goed moeten lezen.

Ik krijg het idee, dat je dat moet aanvragen of gaat die afbouwregeling zoals in lid 4,

Nee, dat is de oude regeling. Per 1 januari gelden lid 5 en 6. Er vanuit gaande dat jij in 1964 geboren bent was jij op dat moment dus nog geen 57 (maar 56)  en geldt voor jou dus lid 6. Dat hoef je verder niet aan te vragen, dat hoort jouw werkgever zelf te berekenen. Je bouwt die dagen gedurende het jaar op (vanaf de loonperiode dat je dus 57 jaar of ouder bent. Dus wanneer je 58 wordt (er van uitgaande dat je fulltime werkt) heb je in dat voorgaande jaar een dag opgebouwd, wanneer je 58,5 jaar bent krijg je de volgende dag, wanneer je 59 wordt krijg je weer een dag.

En ik denk zo maar dat lid 3 ook wel van toepassing van zijn wanneer je eerst veel nachtdiensten had en nu niet meer, en zeker ook wanneer je geen overuren meer draait.

Ik neem aan dat de vakbond mij goed moet uitleggen lol.

Dat mag ik aannemen. Ik zou zeggen, probeer het eens, kijken met wat voor onzin ze nu weer aankomen.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Waar staat the complete text van artikel 80 PB?
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 4 februari 2023, 08:16 »
 Uit navraag bij HR blijkt, dat zij totaal geen iedee hebben hoe het zit met die oude lullen dagen. Ben hiermee 3 weken bezig. Het is nergen teug te zien op loonstroken. Bij de planning is er ook niets bekend, en ze lopen maar in een circel.

M.a.w. Nog steeds niets.

Blijft de vraag open.

Hoe nu verder.

Is de de vrijedag tegen betaling door werkergever als je 57 jaar wordt, met het bewijs dat de werkgever het is vergeten.. met terugwerkende kracht op mijn saldo komt, eveneens als de 2 dagen die men krijgt als je 58 jaar wordt.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Waar staat the complete text van artikel 80 PB?
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 4 februari 2023, 21:21 »
Voor alle duidelijkheid, je krijgt de extra vrije tijd niet op 1 dag bijgeschreven,maar gedurende het jaar komt er extra verlofopbouw bij. En als dat ten onrechte niet gebeurt, kan je dat met 5 jaar terugwerkende kracht laten herstellen wanneer ze het eindelijk snappen. Dus maak je niet druk, laat ze eerst maar eens goed leze watver allemaal staat, en dan hun systemen daar op in laten richten. Mochten ze het niet snappen, kunnen zij mij altijd een berichtje sturen....

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Waar staat the complete text van artikel 80 PB?
« Reactie #7 Gepost op: zondag 5 februari 2023, 17:33 »
Voor alle duidelijkheid, je krijgt de extra vrije tijd niet op 1 dag bijgeschreven,maar gedurende het jaar komt er extra verlofopbouw bij. En als dat ten onrechte niet gebeurt, kan je dat met 5 jaar terugwerkende kracht laten herstellen wanneer ze het eindelijk snappen. Dus maak je niet druk, laat ze eerst maar eens goed leze watver allemaal staat, en dan hun systemen daar op in laten richten. Mochten ze het niet snappen, kunnen zij mij altijd een berichtje sturen....

Dank je planner  :)

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Waar staat the complete text van artikel 80 PB?
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 10 februari 2023, 18:22 »
Kreeg via mijn werkgever te horen, dat ik helaas geen aanspraak maak o de ouderenregeling vanaf 57 jaar, omdat in artikel 73, lid 5, dat de regeling per 01-01-2021 is aangepast vanaf 60 jaar. Ik ben na deze datum 57 jaar geworden. Iedereen die al van deze regeling gebruik maakt die 57 jaar of ouders is veranderd niets. Ik zal helaas moeten wachten todat ik 60 word.