Auteur Topic: Langer werken dan 8 uur per dag  (gelezen 2242 keer)

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Langer werken dan 8 uur per dag
« Gepost op: dinsdag 27 december 2022, 17:23 »
De vraag is simpel, althans ik mag het hopen.

Mijn werkgever wil dat ik diensten draai van 10,5 uur per dag, dus meer dan 8 uur per dag. Het zou dan gaan om 4 diensten per week.

Het is werk buiten mijn woonplaats. (in mijn arbeidscontract is opgenomen dat de werkgever de werknemer zoveel mogelijk te werk stelt in de woonplaats van de werknemer).

Mag dat, zonder overleg?

Daarnaast maak ik gebruik van artikel 80, de 55 plus regeling.

Wat zegt het CAO hierover en moet de werkgever zich houden wat in het arbeidscontract is vast gelegd, en zich te houden aan artikel 80.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Langer werken dan 8 uur per dag
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 27 december 2022, 17:45 »
Je verwijst zelf al naar artikel 80 en zegt dat jij aan je werkgever hebt aangegeven daarvan gebruik te maken, dus je kan daardoor niet verplicht worden tot diensten langer dan 8 uur en/of 38 uur per week. Beide is het geval, dus zal je werkgever altijd moeten overleggen wn jouw tiestemming krijgen....

Het staat er toch duidelijk in, wat wil jij nog meer weten?

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Langer werken dan 8 uur per dag
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 27 december 2022, 17:49 »
Je verwijst zelf al naar artikel 80 en zegt dat jij aan je werkgever hebt aangegeven daarvan gebruik te maken, dus je kan daardoor niet verplicht worden tot diensten langer dan 8 uur en/of 38 uur per week. Beide is het geval, dus zal je werkgever altijd moeten overleggen wn jouw tiestemming krijgen....

Het staat er toch duidelijk in, wat wil jij nog meer weten?

Dank je planner.

Stel ik maak GEEN gebruik van artikel 80. Mag een werkgever zonder overleg jouw diensten laten draaien langer dan 8 uur, of zelfs langer dan 10 uur.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Langer werken dan 8 uur per dag
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 27 december 2022, 20:04 »
Artikel 26 CAO PB Hoeveel uur mag je maximaal werken?

1. Je mag maximaal werken:
* 10 uur per dienst
* 60 uur per week
* gemiddeld 55 uur per week in elke periode van 4 weken achtereenvolgend
* gemiddeld 48 uur per week in elke periode van 16 weken achtereenvolgend

2. Bij bijzondere omstandigheden geldt het volgende

a. Van de uren in lid 1 mag je werkgever afwijken. Dat mag alleen:
* bij een onverwachte wijziging van omstandigheden die incidenteel en niet-periodiek is

of:

* als de aard van de arbeid dit incidenteel en voor korte tijd noodzakelijk maakt

b. Je mag dan maximaal werken:
* 12 uur per dienst
* 60 uur per week
* gemiddeld 48 uren per week in elke periode van 13 weken achtereenvolgend

c. Als je (voor een deel) tijdens een nachtdienst werkt, mag je maximaal werken:

* 10 uur per nachtdienst

* gemiddeld 38 uur per week in elke periode van 13 weken achtereenvolgend.

De uitzondering op lid 1 is als er ''bij een onverwachte wijziging van omstandigheden die incidenteel en niet-periodiek is''

Dat laatste is dus wel, van 06:30-17:00, 5 dagen aaneengesloten.

Dat zou dus betekenen dat het alleen blijft tot lid 1, dus niet meer dan 10 uur per dienst.

unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
Re: Langer werken dan 8 uur per dag
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 7 februari 2023, 11:49 »
Andere vraag, heeft wel met het vorige te maken: mijn collega's werken structureel per dienst 8,5 uur. Zowel vroege als late dienst.
Collega's die minder dan 5 dagen per week verlof hebben bouwen ten op zichte van deze diensten 1,3 minuur op.
Immers een vak dag = 7,2 uur (op basis van 144 uur fulltime )
Aan het einde van de loonperiode worden de uren aangevuld tot 144 uur, en heb je een saldo aan minuren.
Vraag: "moet" de planner dan geen 8,5 uur vak inplannen ipv 7,2 uur
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Langer werken dan 8 uur per dag
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 7 februari 2023, 12:15 »
De regel/logica is, dat zolang er geen diensten zijn ingeroosterd, een vakantiedag 7,2 uur is. Wanneer er wel een rooster is, en je neemt dan verlof op, dan is het verlof de duur van de eerder geplande dienst. Dus meestal vraag je ruim voordat het rooster gemaakt wordt vakantie aan, dus is een vakantiedag 7,2 uur, of naar rato indien het om een parttimer gaat. Neemt iemand een week verlof, dan zijn dat dus 5 dagen van 7,2 uur. Lastiger wordt het als iemand geen hele weken opneemt. In de regel rooster je dan vakantiedagen op de doordeweekse dagen, maar ja, als iemand een weekend verlof op neemt is dat ook weer een beetje raar, dus dat is altijd een beetje natte vinger werk.

Als je altijd 8,5 uur diensten werkt, zou je ook kunnen spreken van een 'vast rooster'. En zou je dus in de (verre) toekomst ook al vast diensten kunnen roosteren, en dan roostert de planner 4 x 8,5 verlof in. Als beide partijen het daar over eens zijn zie ik geen onoverkomelijke problemen. Wanneer er geen hele week verlof aangevraagd wordt, bepaald dan in onderling overleg even hoeveel verlofdagen van 8,5 uur dat dan zijn!

Overigens kom ik met 4 x 8,5 uur uit op 34 uur en geen 36 uur, dus er is al sprake van minuren, tenzij je ergens in de periode nog een keer 8 (8,5) uur werkt. Bij een 36 urige werkweek worden diensten van 9 uur natuurlijk helemaal aantrekkelijk, 4 x 9 = 36, 16 diensten per periode, dus dan klopt het plaatje helemaal, maar goed, dat moet dat wel overeenkomen met de dagelijkse praktijk
« Laatst bewerkt op: dinsdag 7 februari 2023, 12:22 door Planner »

unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
Re: Langer werken dan 8 uur per dag
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 7 februari 2023, 13:41 »
Duidelijk verhaal Planner, 2 collega's hebben de tijd voor tijd regeling en werken dus nu 17 dagen van 8,5 uur maakt een totaal 144.5 uur: als zij 4 vak dagen opnemen per periode = min 4,8 uur
Dan duurt het vervolgens 10 perioden voordat die minuren verdwenen zijn (10 x 0.5 uur per periode)
En dan de rest van de verlofdagen nog indien hetgeen volle weken zijn.....
Die verplichting tot overwerk laten vervallen is zo gek nog niet  ;) ;) ;) ;)
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Langer werken dan 8 uur per dag
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 7 februari 2023, 13:56 »
Duidelijk verhaal Planner, 2 collega's hebben de tijd voor tijd regeling en werken dus nu 17 dagen van 8,5 uur maakt een totaal 144.5 uur: als zij 4 vak dagen opnemen per periode = min 4,8 uur
Dan duurt het vervolgens 10 perioden voordat die minuren verdwenen zijn (10 x 0.5 uur per periode)
En dan de rest van de verlofdagen nog indien hetgeen volle weken zijn.....
Die verplichting tot overwerk laten vervallen is zo gek nog niet  ;) ;) ;) ;)

Ze horen echter 5 x 7,2 verlof ingeroosterd te krijgen bij een week verlof. Maar ik zou gewoon in overleg 4 x 8,5 doen, wel zo overzichtelijk voor iedereen

Ad

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 211
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Langer werken dan 8 uur per dag
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 7 februari 2023, 15:39 »
Dat is toch al zo lang we van 160 naar 152 zijn gegaan? Als je minder dan een week verlof pakt, kom je in de min terecht. Meestal laat ik het dan aanvullen, zodat het weer goed uit komt. Op zich niks mis mee.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Langer werken dan 8 uur per dag
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 7 februari 2023, 17:03 »
Dat is toch al zo lang we van 160 naar 152 zijn gegaan? Als je minder dan een week verlof pakt, kom je in de min terecht. Meestal laat ik het dan aanvullen, zodat het weer goed uit komt. Op zich niks mis mee.

Nee hoor, bij 152 uur moest er 5 x 7,6 uur ingeroosterd worden, dis kwam je ook (in theorie) nieti n de min.

Het probleem is dat niemand natuurlijk 7,2 uur of 7,6 uur per dag werkt, bask is het 8, 8.5 of 9 uur per dag. En dan met dit soort aantallen wordt het al snel onoverzichtelijk en onduidelijk. Lang leve de 'roostersystematiek', die ook nog aangepast zou worden (oh nee, dat mag je niet hardop zeggen, dat zwijgen we namelijk dood....)

Ad

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 211
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Langer werken dan 8 uur per dag
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 7 februari 2023, 17:11 »
Nee hoor, bij 152 uur moest er 5 x 7,6 uur ingeroosterd worden, dis kwam je ook (in theorie) nieti n de min.

Het probleem is dat niemand natuurlijk 7,2 uur of 7,6 uur per dag werkt, bask is het 8, 8.5 of 9 uur per dag. En dan met dit soort aantallen wordt het al snel onoverzichtelijk en onduidelijk. Lang leve de 'roostersystematiek', die ook nog aangepast zou worden (oh nee, dat mag je niet hardop zeggen, dat zwijgen we namelijk dood....)
Denk dat wij hetzelfde bedoelen. Week = werkweek = 5 dagen (theoretisch dan)

Qua nieuw roorstersystematiek, daar zetten we gewoon de komende jaren weer een commissie op.  ;)