Auteur Topic: Planners werken weer eens niet mee.  (gelezen 2164 keer)

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Planners werken weer eens niet mee.
« Gepost op: woensdag 21 december 2022, 18:58 »
Vandaag mijn planners medegedeeld dat ik gebruik ga  maken van de regeling in artikel 73 om geen nachtdiensten meer te draaien vanwege mijn leeftijd.
Ik begin hoe langer hoe meer te merken dat ik dit niet meer trek, mede door het leuke wisselpatroon wat ze hebben bedacht om mijn 20 uur contract in te vullen.
2 nachtjes op dienst, twee dagen geen dienst, 1 ochtenddienst, 2 daagjes geen dienst, 1 avonddienst, 2 dagen geen dienst maar aan het einde van de tweede dag wel weer 2 nachtdiensten en daaropvolgend hetzelfde patroon.
Dus heb ik ze dit op volgende wijze per mail laten weten.
Zij leggen al hun vragen en opmerkingen ook per mail bij mij neer, dus dit is standaard communicatie binnen de organisatie.

Bij deze laat ik u weten dat ik met ingang van periode 2 2023 (09-01-2022) gebruik ga maken van de mogelijkheid zoals aangegeven in de CAO in artikel 73 lid 2 om met mijn leeftijd van 62 jaar geen nachtdiensten meer te draaien.

Voor uw duidelijkheid zend ik als citaat de tekst in de CAO hierbij mee.

"2. Als je 60 jaar of ouder bent
Als je geen nachtdiensten meer wilt werken, kun je dit schriftelijk aan je werkgever laten weten. Je
werkgever kan je dan niet meer verplichten om nachtdiensten te werken."

Tevens maak ik van de mogelijkheid gebruik om geen diensten meer te draaien langer dan 8 uur, zoals omschreven in artikel 73 lid 1b

Voor uw duidelijkheid zend ik ook hier als citaat de tekst in de CAO hierbij mee.

"Artikel 73 Arbeidstijdsverkorting voor oudere werknemers
1. Als je 55 jaar of ouder bent

b. Je werkgever kan je niet verplichten om diensten langer dan 8 uur te werken."

Hopende u zo voldoende te hebben geďnformeerd;

Een klein half uur later een reactie per mail,
Beste ...
Zo werkt dit niet, kun je ons even bellen.
Een klein uurtje later had ik daarvoor de mogelijkheid en wilde desbetreffende persoon graag spreken.
Kreeg uiteraard een collega van hem aan de lijn die probeerde mij door te verbinden.
Lukte niet, de beste man nam niet op.
Zijn collega heeft een terugbel verzoek bij hem neergelegd, met als toevoeging dat ik morgen en overmorgen niet in staat ben om telefonisch contact te hebben (Privé situatie)

De hele dag bereikbaar geweest zowel vast als mobiel, maar geen enkele reactie van betreffende planner.
Zal er wel weer op neer komen dat ze zich verschuilen achter een portaal waarin alles moet worden aangevraagd.

Echter naar mijn mening, zij plannen mij, zij beschikken over mijn vrije tijd, dus zullen zij hier toch zonder meer mee akkoord moeten gaan zonder tussenkomst van wie dan ook?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Planners werken weer eens niet mee.
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 21 december 2022, 21:40 »
Ze moeten niet zeuren, jij hebt precies gedaan wat je moet doen, nota bene met vermelding van de artikelen waar dit staat, en de manier waarop ook is vermeld, namelijk schriftelijk.  De vorm waarop het schriftelijk moet is niet vermeld, dat zij vinden dat het anders moet is hun probleem!

Het enige wat ik je nog zou adviseren, stuur dit ook nog door naar HRM/personeelszaken, dat is vaak de afdeling waar het neergelegd moet worden.

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Planners werken weer eens niet mee.
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 21 december 2022, 22:42 »
Dank je, en dat van die HR vind ik een goede tip, alleen jammer dat dat een afdeling is waar alles op zijn vroegst na 24 uur in behandeling wordt genomen via een doorgeefluik, het portaal.
Tis net de afhaal chinees, jij doet bestelling (aanvraag) wij nemen de tijd om het te behandelen, en jij krijgt een pakketje doorgeschoven en kunt pas bij het uitpakken zien of de inhoud je bevalt.

Als de inhoud je niet bevalt, is de kok allang naar huis en kun je weer opnieuw beginnen.
Ofwel, als je een afwijzend bericht krijgt, en je reclameert daarop, is er geen HR medewerker die zich daar druk om maakt, je dient maar een nieuwe aanvraag in om weer in behandeling te worden genomen.

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Planners werken weer eens niet mee.
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 21 december 2022, 22:48 »
HR inmiddels een bericht in hun brievenbus gedrukt.
Nu maar weer wachten wanneer ze reageren.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Planners werken weer eens niet mee.
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 22 december 2022, 06:30 »
Vandaag mijn planners medegedeeld dat ik gebruik ga  maken van de regeling in artikel 73 om geen nachtdiensten meer te draaien vanwege mijn leeftijd.
Ik begin hoe langer hoe meer te merken dat ik dit niet meer trek, mede door het leuke wisselpatroon wat ze hebben bedacht om mijn 20 uur contract in te vullen.
2 nachtjes op dienst, twee dagen geen dienst, 1 ochtenddienst, 2 daagjes geen dienst, 1 avonddienst, 2 dagen geen dienst maar aan het einde van de tweede dag wel weer 2 nachtdiensten en daaropvolgend hetzelfde patroon.
Dus heb ik ze dit op volgende wijze per mail laten weten.
Zij leggen al hun vragen en opmerkingen ook per mail bij mij neer, dus dit is standaard communicatie binnen de organisatie.

Bij deze laat ik u weten dat ik met ingang van periode 2 2023 (09-01-2022) gebruik ga maken van de mogelijkheid zoals aangegeven in de CAO in artikel 73 lid 2 om met mijn leeftijd van 62 jaar geen nachtdiensten meer te draaien.

Voor uw duidelijkheid zend ik als citaat de tekst in de CAO hierbij mee.

"2. Als je 60 jaar of ouder bent
Als je geen nachtdiensten meer wilt werken, kun je dit schriftelijk aan je werkgever laten weten. Je
werkgever kan je dan niet meer verplichten om nachtdiensten te werken."

Tevens maak ik van de mogelijkheid gebruik om geen diensten meer te draaien langer dan 8 uur, zoals omschreven in artikel 73 lid 1b

Voor uw duidelijkheid zend ik ook hier als citaat de tekst in de CAO hierbij mee.

"Artikel 73 Arbeidstijdsverkorting voor oudere werknemers
1. Als je 55 jaar of ouder bent

b. Je werkgever kan je niet verplichten om diensten langer dan 8 uur te werken."

Hopende u zo voldoende te hebben geďnformeerd;

Een klein half uur later een reactie per mail,
Beste ...
Zo werkt dit niet, kun je ons even bellen.
Een klein uurtje later had ik daarvoor de mogelijkheid en wilde desbetreffende persoon graag spreken.
Kreeg uiteraard een collega van hem aan de lijn die probeerde mij door te verbinden.
Lukte niet, de beste man nam niet op.
Zijn collega heeft een terugbel verzoek bij hem neergelegd, met als toevoeging dat ik morgen en overmorgen niet in staat ben om telefonisch contact te hebben (Privé situatie)

De hele dag bereikbaar geweest zowel vast als mobiel, maar geen enkele reactie van betreffende planner.
Zal er wel weer op neer komen dat ze zich verschuilen achter een portaal waarin alles moet worden aangevraagd.

Echter naar mijn mening, zij plannen mij, zij beschikken over mijn vrije tijd, dus zullen zij hier toch zonder meer mee akkoord moeten gaan zonder tussenkomst van wie dan ook?

Het is vrij simpel. De planners hebben niets te willen, te eisen dat invloed kan hebben op de wens van werkner.

Als u geen nachten meer wilt draaien is het uw recht.

De planners zijn niet onze baas, ze zijn geen teamleider, geen managers, ze zijn niets van ons, het zijn gewoon planners die zich aan de wet moeten houden.

HR is de aangewezen afdeling om dat soort zaken af te handelen en HR informeert de overige afdelingen, zoals planning.

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Planners werken weer eens niet mee.
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 22 december 2022, 07:55 »

HR is de aangewezen afdeling om dat soort zaken af te handelen en HR informeert de overige afdelingen, zoals planning.
Mijn huidige ervaring met de HR is niet zo positief binnen deze organisatie.
Ik ervaar het echt als een loket bij de afhaal Chinees.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Planners werken weer eens niet mee.
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 22 december 2022, 09:00 »
Mijn huidige ervaring met de HR is niet zo positief binnen deze organisatie.
Ik ervaar het echt als een loket bij de afhaal Chinees.

Ach, in dit geval heb jij niets van hen nodig. Jij hebt namelijk geen vraag gesteld, maar hen een mededeling gedaan die zij gewoon af moeten handelen.

Johnny1987!

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 214
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Beveiliger
Re: Planners werken weer eens niet mee.
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 22 december 2022, 09:20 »
Vandaag mijn planners medegedeeld dat ik gebruik ga  maken van de regeling in artikel 73 om geen nachtdiensten meer te draaien vanwege mijn leeftijd.
Ik begin hoe langer hoe meer te merken dat ik dit niet meer trek, mede door het leuke wisselpatroon wat ze hebben bedacht om mijn 20 uur contract in te vullen.
2 nachtjes op dienst, twee dagen geen dienst, 1 ochtenddienst, 2 daagjes geen dienst, 1 avonddienst, 2 dagen geen dienst maar aan het einde van de tweede dag wel weer 2 nachtdiensten en daaropvolgend hetzelfde patroon.
Dus heb ik ze dit op volgende wijze per mail laten weten.
Zij leggen al hun vragen en opmerkingen ook per mail bij mij neer, dus dit is standaard communicatie binnen de organisatie.

Bij deze laat ik u weten dat ik met ingang van periode 2 2023 (09-01-2022) gebruik ga maken van de mogelijkheid zoals aangegeven in de CAO in artikel 73 lid 2 om met mijn leeftijd van 62 jaar geen nachtdiensten meer te draaien.

Voor uw duidelijkheid zend ik als citaat de tekst in de CAO hierbij mee.

"2. Als je 60 jaar of ouder bent
Als je geen nachtdiensten meer wilt werken, kun je dit schriftelijk aan je werkgever laten weten. Je
werkgever kan je dan niet meer verplichten om nachtdiensten te werken."

Tevens maak ik van de mogelijkheid gebruik om geen diensten meer te draaien langer dan 8 uur, zoals omschreven in artikel 73 lid 1b

Voor uw duidelijkheid zend ik ook hier als citaat de tekst in de CAO hierbij mee.

"Artikel 73 Arbeidstijdsverkorting voor oudere werknemers
1. Als je 55 jaar of ouder bent

b. Je werkgever kan je niet verplichten om diensten langer dan 8 uur te werken."

Hopende u zo voldoende te hebben geďnformeerd;

Een klein half uur later een reactie per mail,
Beste ...
Zo werkt dit niet, kun je ons even bellen.
Een klein uurtje later had ik daarvoor de mogelijkheid en wilde desbetreffende persoon graag spreken.
Kreeg uiteraard een collega van hem aan de lijn die probeerde mij door te verbinden.
Lukte niet, de beste man nam niet op.
Zijn collega heeft een terugbel verzoek bij hem neergelegd, met als toevoeging dat ik morgen en overmorgen niet in staat ben om telefonisch contact te hebben (Privé situatie)

De hele dag bereikbaar geweest zowel vast als mobiel, maar geen enkele reactie van betreffende planner.
Zal er wel weer op neer komen dat ze zich verschuilen achter een portaal waarin alles moet worden aangevraagd.

Echter naar mijn mening, zij plannen mij, zij beschikken over mijn vrije tijd, dus zullen zij hier toch zonder meer mee akkoord moeten gaan zonder tussenkomst van wie dan ook?

Je zou het wel kunnen uitprinten en uw handtekening eronder zetten. Zeker bij dit soort aanvragen zou ik dat doen per mail en per post. Ik heb er alle vertrouwen dat ze dit gaan honoreren, vrij weinig andere keus lijkt mij.

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Planners werken weer eens niet mee.
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 22 december 2022, 10:40 »
Tegen een berg aangelopen, er tegenaan gekeken, en warempel gebeld door mijn TL dat er niets in de weg stond.
HR nog niets van gehoord, maar inmiddels een mail van de planner dat ik voor de nachten geblokt sta.

Dank voor jullie input en alvast fijne feestdagen.
Die ik trouwens nog wel in de nachtdienst ga beleven, maar dat is mijn keuze.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Planners werken weer eens niet mee.
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 23 december 2022, 02:38 »
Mijn huidige ervaring met de HR is niet zo positief binnen deze organisatie.
Ik ervaar het echt als een loket bij de afhaal Chinees.

Ik ken het gevoel. Zo had ik een aantal jaren geleden per email aan HR aangegeven om gebruik te maken van Artikel 80 uit het CAO, de 55-plusregeling. Het werd netjes per brief bekrachtigd. Maar een tijd later was het mijn manager en een paar planners dat ik voor mijzelf beperkingen had opgeworpen WTF. Artikel 80 is namelijk om beperkingen te voorkomen om op een gezonde wijze naar je pensioen te gaan komen. Dat laatste heb ik deze personen schriftelijk onder hun neus geduwd.

Het is daarom o.a. van belang dat onwetende beveiligers die door hun werkgever tegen de muur worden aangeduwd lid zijn en worden van een vakbond, liefs een vakbond die ten minste eerlijk is tegen hun leden, want lid zijn heeft altijd zin.