Auteur Topic: tijdvakken in de roosters  (gelezen 1741 keer)

unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
tijdvakken in de roosters
« Gepost op: donderdag 15 september 2022, 20:07 »
Zoals bekend krijgt een ieder op de donderdag het rooster voor de volgende 4 weken. Week 1 van de periode ingeroosterde werkdagen, de 3 weken erna 15 tijdvakken van 10 uur. (uitgaande van een fulltimer)
Nu is de vraag: mag een planner de tijdvakken de al vastgesteld zijn verschuiven?
voorbeeld: ma t/m vrijdag tijdvak 1400-2400 dit word woe t/m zondag tijdvak 1400-2400
Vanuit mijn team krijg ik deze vraag, en ik heb geen antwoord beschikbaar (ja ik weet dat de planner mag verplichten en de wernemer jokerdagen heeft)
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: tijdvakken in de roosters
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 15 september 2022, 22:41 »
Ik vind het eigenlijk onbestaanbaar dat vele jaren na invoering van de huidige systematiek het kennelijk nog steeds niet voor iedereen duidelijk is hoe het zou moeten werken, met als logisch gevolg dat er waarschijnlijk nog steeds werkgevers zijn die daar dankbaar gebruik (lees misbruik)  van maken!

Het staat allemaal in artikel 22 van de (vernieuwde) CAO. Het aanpassen en/of verplaatsen (na overleg en met toestemming van de werknemer) van reeds eerder ingeroosterde diensten EN tijdvakken levert gewoon verschuivingstoeslag op (lid 1), tenzij de werkgever van de jokers gebruik gemaakt! (Lid 2), maar ik mag hopen dat werkgevers daar ver weg van blijven....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: tijdvakken in de roosters
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 15 september 2022, 23:56 »
Voor alle duidelijkheid. De planner had dus moeten overleggen, en dan levert het dus 20 uur  verschuivingstoeslag op.

unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
Re: tijdvakken in de roosters
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 16 september 2022, 14:40 »
Planner dank voor je heldere antwoord !  In dit geval ging het niet over de toeslag waar je recht op hebt.
Maar of een planner zonder overleg een tijdvak mag verschuiven.
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: tijdvakken in de roosters
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 16 september 2022, 17:42 »
Het probleem is dat in de cao staat dat de werkgever een aantal keer een wijziging mag verplichten, wat op zich al iets is wat raar is, want wat nu als de werknemer om wat voor reden dan ook helemaal niet kan?

Maar het is natuurlijk helemaal belachelijk dat een werkgever zo maar iets doet zonder overleg. Vandaar mij opmerking dat werkgevers weg moeten blijven van wijzigingen verplichten, en gewoon altijd even in overleg gaan en niet zonder overleg iets doen...