Auteur Topic: Vervanging Aritech centrale CS3500 door ATS1500IP lukt niet  (gelezen 1791 keer)

harrypg

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Vervanging Aritech centrale CS3500 door ATS1500IP lukt niet
« Gepost op: donderdag 28 juli 2022, 12:41 »
Goedendag,

Ik heb laatst mijn Aritech CS350 centrale vervangen door een Aritech ATS1500IP. Na wat rondbellen kreeg ik het idee dat het 1-op-1 vervangen vaker wordt gedaan en niet moeilijk zou zijn. Na alles geleverd gekregen te hebben heb ik op basis van de schema’s in de documentatie de centrale vervangen en de bekabelde PIR’s en het nieuwe bedieningspaneel aangesloten. Op basis van het schema leek het er op dat ongebruikte ingangen middels een weerstand "afgesloten" moesten worden en dat je anders de bedrading kon aansluiten op de ingangen. Na alle ingangen bedraad te hebben aangesloten (alle 8 stuks), heb ik de centrale aangezet en is deze netjes geüpdatet en aangegaan. Alleen gingen er diverse lampjes branden (o.a. !!) en ging het alarm af.
Middels de knop thuis en invoeren pincode van de hoofdgebruiker (2 x) ging het alarm uit. Maar als je dan voor een van de PIR’s ging staan ging het alarm wel weer af. Dit laatste een paar keer gedaan bij de verschillende PIR’s, waardoor ik wel wist dat de juiste signalen doorgegeven werden.

Maar op alle ingangen werd sabotage gemeld. Evenals de GI module en het alarm. Navraag bij mijn verkoper leverde op dat er diverse weerstanden bij geleverd waren. Via YouTube bij een andere installatie kwam ik er achter dat ik 4K7 weerstanden tussen het draadje van de PIR en een genummerde ingang moest plaatsen. En ja bij het weer op stroom zetten van de centrale kreeg ik van die ingang geen sabotage melding meer. Dus nu alle ingangen voorzien van een weerstand, maar bij 1 blijft ie sabotage melden. En ook nog “Paneel Sir sabotage” en “GI 1 Module sab”.
Maar als ik dan langs een PIR loop, gaat het alarm weer af en zie ik sabotage staan bij de ingang waar de PIR op zit. Dit laatste een paar keer gedaan bij de verschillende PIR’s, waardoor ik ook nu weet op welke aansluitingen de PIR's zitten.

•   Wat moet ik doen om alle PIR’s en brandalarmen werkend te krijgen zodat ik via het paneel uit huis kan aangeven of bij binnenkomst het alarm weer kan uitzetten?
•   Moet elke aansluiting van een PIR via een weerstand gaan of mogen er ook 2 op een weerstand zitten?
•   Moet er ook een weerstand tussen het alarm en het paneel komen?

Ook had ik eerst geen toegang via de software (ATS8500), maar via de Ultraconnect en een wachtwoord invullen en aanzetten via het paneel zie deze nu wel staan in de software. Maar als ik de logging wil downloaden staat er dat er iemand bezig is op het paneel en dat er niets gedownload kan worden.

•   Wat moet ik doen om dit wel te kunnen inlezen en waarschijnlijk ook andere wijzigingen kan doorvoeren?

Maar belangrijkste is voor nu is dat ik graag een werkende situatie krijg en daarna via de App kan melding krijgen wanneer er iets gebeurd. Software snap ik wel aangezien dat mijn eigen expertise is, maar weerstanden en zo helaas niet. Helaas geven handleidingen meestal wel de opties, maar beschrijven nooit wat je daarmee kan bereiken  :(.

Alvast bedankt voor hopelijk de reacties waarmee ik bovenstaande aan de praat krijg.

Harry

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 979
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vervanging Aritech centrale CS3500 door ATS1500IP lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 28 juli 2022, 17:20 »
Je verhaal komt voor mij best warrig over, maar heb het idee dat jij een aantal problemen hebt, en niet helemaal precies wist waar je aan begonnen bent.

Ik zou beginnen met het controleren van de weerstanden van de melders, welke weerstandswaarde heb je op je 2 aders van de zone (bij de centrale)?
- waarde als de melder in rust is: ....
- waarde als de melder beweging ziet: ....

Ik zou eerst hier voor zorgen en daarna pas verder gaan.

Betreft paneel sabotage, heb je wel gezorgd dat alle schakelaartjes die aan de behuizing gemonteerd zitten gesloten zijn?
- schakelaar aan de achterzijde van de kast afhankelijk van welke kast/centrale je hebt is deze wel/niet aanwezig.
- schakelaar aan de bovenzijde van de kast. (zorgen dat hij denkt dat de kast gesloten is).
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 juli 2022, 17:24 door Dré »

harrypg

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vervanging Aritech centrale CS3500 door ATS1500IP lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 29 juli 2022, 12:21 »
Bedankt voor de reactie en inderdaad ik wist niet helemaal waar ik aan begon. Meten van de weerstand in rust en beweging impliceert een apparaat dat dat kan meten. Die ik niet heb. Maar ik zal daar naar gaan kijken.
Dus Paneel sir sabotage heeft met kast te maken, niet de sirene zelf. Nogmaals bedankt voor de tips.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 979
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vervanging Aritech centrale CS3500 door ATS1500IP lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 29 juli 2022, 16:32 »
Kleine correctie.
nee sirene sabotage heeft niks met de kast te maken.
Dan heb je of geen sirene aan uitgang S1 en S2 hangen van 1K weerstand (hier zou je een 1K weerstand overheen kunnen zetten als er nog geen sirene aan hangt.

en je hebt ook nog het tamper contact bedoeld voor de sirene, deze moet standaard afgesloten zijn met 4700ohm weerstand.