Auteur Topic: Spinnetje in Networx NX8  (gelezen 1530 keer)

JanGroen

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Spinnetje in Networx NX8
« Gepost op: zondag 26 juni 2022, 16:40 »
Gisteravond toen ik het alarm aan ging doen, zag ik een spinnetje in / achter de display van mijn alarmbediening (Networx NX8) bewegen.

Kan ik het kastje zo open schroeven / los schroeven van de muur of krijg ik dan te maken met een sabotagealarm / foutmelding in het systeem (heb ik ook wel eens gehad met een melder op de muur die ik los wilde schroeven vanwege schilderwerk)? Zo ja, weet iemand wat de code is om het systeem even op de servicestand te zetten?

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 979
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Spinnetje in Networx NX8
« Reactie #1 Gepost op: zondag 26 juni 2022, 18:49 »
Als het goed is, krijg je inderdaad een sabotage alarm.
Wat de code is van jouw installatie, ik mag hopen dat het hier op het forum niet bekend is, hiervoor moet je namelijk bij je installateur zijn.

JanGroen

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Spinnetje in Networx NX8
« Reactie #2 Gepost op: zondag 26 juni 2022, 18:53 »
Dat snap ik, maar is dat niet een standaard code van * en # met de cijfers 0-10 bijvoorbeeld gevolgd door je eigen pincode?

HandokoF

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 129
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Werkvoorbereider beveiliging
Re: Spinnetje in Networx NX8
« Reactie #3 Gepost op: zondag 3 juli 2022, 03:04 »
Dat snap ik, maar is dat niet een standaard code van * en # met de cijfers 0-10 bijvoorbeeld gevolgd door je eigen pincode?
Beste Jan,

Tenzij het systeem is geďnstalleerd door een amateur zal deze niet standaard zijn. Als uw systeem een standaard code gebruikt dan is het wel erg gemakkelijk voor een kwaad willende om het systeem “even” in de service stand te zetten en gewoon lekker z’n gang gaan.

U dient uw installateur te bellen en hen te vragen de storing op te heffen. Iedere storing en officieel zelfs ieder alarm dient vastgelegd te worden in een logboek. In het onderhoudscontract heeft u er ook voor getekend dat u in geen geval zelf of door derden aan het systeem gaat sleutelen of wijzigingen gaat aanbrengen. In hetzelfde onderhoudscontract staat als het goed is ook vastgelegd dat u de installateur dient te informeren voordat u een bouwkundige wijziging aanbrengt die de goede werking van uw alarmsysteem ten nadelen kan zijn.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

JanGroen

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Spinnetje in Networx NX8
« Reactie #4 Gepost op: zondag 3 juli 2022, 10:01 »
Nogmaals: als je de zogenaamde servicecode moet bevestigen met je eigen pincode kan toch niemand zomaar de servicestand activeren?

En van een onderhoudscontract en logboek is helemaal geen sprake: het systeem is gewoon aangelegd en meerdere keren uitgebreid / aangepast door dezelfde installateur.

HandokoF

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 129
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Werkvoorbereider beveiliging
Re: Spinnetje in Networx NX8
« Reactie #5 Gepost op: zondag 3 juli 2022, 17:49 »
Nogmaals: als je de zogenaamde servicecode moet bevestigen met je eigen pincode kan toch niemand zomaar de servicestand activeren?

En van een onderhoudscontract en logboek is helemaal geen sprake: het systeem is gewoon aangelegd en meerdere keren uitgebreid / aangepast door dezelfde installateur.
Nogmaals, de servicestand is een stand welke nadelige gevolgen heeft voor uw alarmsysteem zolang deze in de servicestand staat. Om die reden word deze nooit standaard gelaten. U kunt contact opnemen met uw installateur om de code op te vragen.

Uit uw verhaal heb ik begrepen dat het alarmsysteem geen eis is van de verzekeraar en dat uw installateur geen enkele verantwoordelijkheid heeft in het goed functioneren van uw systeem. Het opvragen van deze code zou dan ook geen enkel probleem moeten zijn. Mocht het wel een eis zijn van uw verzekeraar dan adviseer ik u om in gesprek te gaan met uw installateur om ervoor te zorgen dat uw documenten in orde worden gemaakt. Zonder onderhoudscontract bent u namelijk niet verzekerd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk