Auteur Topic: 20 uur groeimodel, gemiddeld 36 uur per week werken.  (gelezen 3869 keer)

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
20 uur groeimodel, gemiddeld 36 uur per week werken.
« Gepost op: maandag 30 mei 2022, 11:50 »
Sinds begin maart ben ik weer actief in de beveiligingsbranche aan het werk.
De teamleider die mij heeft aangenomen is op de hoogte van mijn privé situatie en bood me daarom een contract aan voor gemiddeld 20 uur per week.
Ik stom, heb er niet bij bedongen om dat een vast model te laten zijn.
Ik weet dat het plannen van diensten op dit moment zeer moeilijk is voor de planners met het oog op schaarste aan beveiligingsmedewerkers.

Wanneer ik de balans op maak na een periode van 12 weken werken en de dertiende week in aantocht, kom ik gemiddeld op 36 uur per week uit wat ik werk voor deze werkgever.
Nu weet ik dat er veel collegae jaloers zullen zijn op zo'n aantal uren, en zouden blij zijn als zij die konden draaien om op de duur een hoger uren contract te kunnen claimen.

Ik echter niet, ik wil niet claimen, maar op een rustige manier qua uren werken naar mijn pensioen toe werken.

Er is al contact geweest met zowel de planners als met de teamleider die mij heeft aangenomen.
Teamleider heeft uiteraard geen bemoeienis meer met de locaties en objecten waarvoor hij me heeft aangenomen en reageert met een politiek correct antwoord op mijn vraag of er wat meer rekening kan worden gehouden met mijn contract uren opdat ik ook nog tijd overhoud voor mantelzorg.
De planners hebben laten weten dat ze hun best zullen doen om er rekening mee te houden.
Dit zie ik helaas niet terug in het vierweeks rooster.
Mijn contract loopt begin november 2022 af.

Mijn vraag in deze.
Kan ik met een botte bijl gaan hakken, en een bericht naar de planning sturen waarin ik voor de loop van mijn contract dagen aangeef waarop ik niet inzetbaar ben, om toch nog tijd vrij te kunnen maken voor de mantelzorg?

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 20 uur groeimodel, gemiddeld 36 uur per week werken.
« Reactie #1 Gepost op: maandag 30 mei 2022, 12:19 »

Ik echter niet, ik wil niet claimen, maar op een rustige manier qua uren werken naar mijn pensioen toe werken.

Hier moet ik nog iets aan toevoegen zie ik.

Ik echter niet, ik wil niet claimen, maar op een rustige manier qua uren werken naar mijn pensioen toe werken, en de mantelzorg verlenen die ik heb toegezegd aan de zorgvrager en andere mantelzorgers voor dezelfde zorgvrager.
Mantelzorg werd al gegeven op moment van in dienst treden bij werkgever.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 20 uur groeimodel, gemiddeld 36 uur per week werken.
« Reactie #2 Gepost op: maandag 30 mei 2022, 16:31 »
Dat groeimodel is in mijn beleving volstrekt belachelijk. Ik vind dat wanneer je een parttime contract heb je dat als werkgever gewoon moet respecteren. En in overleg kan je natuurlijk altijd meer werken, een planner kent zijn/haar medewerkers die dat graag willen echt wel.

Maar goed, je bent eigenlijk net te laat, je kunt in periode 1 en 7 kan je een groei naar vast model om laten zetten, maar dat moet je eigenlijk een maand van te voren aanvragen. Ik zou zeggen zsm doen, kijken of ze er een punt van maken.

Ze waren en zijn op de hoogte van je omstandigheden, laat ze blij zijn dat jij gewoon je 20 uur wilt werken. Andere bedrijven zitten om je te springen....


Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 20 uur groeimodel, gemiddeld 36 uur per week werken.
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 31 mei 2022, 08:37 »
Mail verstuurd aan zowel teamleider, planning als HR afdeling.

Ik had de voorwaarden voor omzetting reeds gelezen en ging er van uit dat het sowieso geen zin meer zou hebben.
Met jouw uitleg alsnog gedaan onder het motto wie niet waagt wie niet wint.

Bij geen winst, kan ik alsnog de botte bijl pakken.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 20 uur groeimodel, gemiddeld 36 uur per week werken.
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 31 mei 2022, 12:28 »
Heel goed, eerst gewoon het gesprek aan gaan. Jij hebt gewoon een duidelijk verhaal, ze weten de omstandigheden en desondanks smeren ze jou een groeimodel aan, daar waar zij, gezien jou omstandigheden, hadden moeten beseffen dat jij een vast model nodig hebt.

En als je dat hebt, kunnen ze natuurlijk altijd een keer vragen of jij hier en daar wellicht iets extras kunt doen, het is de toon die de muziek maakt, een goede planner weet dat....

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 20 uur groeimodel, gemiddeld 36 uur per week werken.
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 1 juni 2022, 13:41 »
Ik heb in ieder geval bericht terug van de TL dat hij er naar gaat kijken.

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 20 uur groeimodel, gemiddeld 36 uur per week werken.
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 4 juni 2022, 05:45 »
TL zijn instemming en mijn aanvraag zijn doorgestuurd naar HR.
Helaas wel de traagste afdeling binnen de organisatie.
Echter goede hoop dat er binnen afzienbare tijd iets veranderd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 20 uur groeimodel, gemiddeld 36 uur per week werken.
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 4 juni 2022, 08:50 »
Tja, weer zo"n organisatie waar ze het niet snappen. Een TL en/of planning hebben hier niets mee te maken. Ze moeten gewoon HR hier over laten beslissen, dat is de enige afdeling waar dit thuishoort.

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 20 uur groeimodel, gemiddeld 36 uur per week werken.
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 7 juni 2022, 08:01 »
Ik heb geen idee hoe het bij andere organisaties geregeld is, maar in de notulen van mijn (grote) organisatie geeft men aan wanneer je van groei naar vast wilt je dit via de TL aanvraagt.
In de CAO staat specifiek werkgever, echter ik vermoed dat mijn brief aan de hoogste baas waarschijnlijk niet eens bij hem aankomt.
Ik zie het zo, TL heeft mij aangenomen en is voor mij het directe aanspreekpunt met het oog op werk en arbeidsomstandigheden.
En als hij mijn aanvraag doorstuurt, hoef ik me niet nog eens in allerlei bochten te wringen om de nagenoeg niet bereikbare HR afdeling te overtuigen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 20 uur groeimodel, gemiddeld 36 uur per week werken.
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 7 juni 2022, 08:09 »
Dat is op zich mooi, maar het gaat er om dat (directe) collega's en /of leidingevenden niets te maken hebben met jouw prive omstandigheden. Op deze manier ligt er mogelijkerwijze een drempel om dit soort aangelegenheden bespreekbaar te maken die er niet zou moeten zijn

Wanneer het gaat om contract aangelegenheden is het HR die namens de werkgever het aanspreekpunt. Veel bedrijven maken er een hobby van om werknemers van het kastje naar de muur te sturen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 7 juni 2022, 08:14 door Planner »

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 20 uur groeimodel, gemiddeld 36 uur per week werken.
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 16 juni 2022, 18:57 »
Kom hier nog even op terug.
@planner, wat u stelt in de laatste alinea ben ik volkomen met u eens.
Schijnbaar heeft men bij Tr*g*on er ook zo'n spelletje van gemaakt.
Daar waar het eerst van een leien dakj leek te gaan, werd ik ineens terug verwezen naar een portaal waar een knop zou moeten zitten waarmee ik wanneer ik mijn contract wilde omzetten de aanvraag kon opstarten.

Het was al een hels karwei mom die knop te vinden, en  toen ik hem eenmaal had gevonden werkte die niet naar behoren.
Dus maar weer een mailtje gestuurd richting HR, en krijg doodleuk een mail terug dat deze mail niet in behandeling kon worden genomen omdat die niet via het portaal kon worden verzonden.

Na heel veel vijfen en zessen, waarbij ik intussen ook nog 2 dagen zonder internet zat, de aanvraag maar weer via die knop proberen te doen.
Warempel gelukt, en 2 uurtjes later een mail 9buite dat zo heilige portaal om) dat de aanvraag in behandeling was genomen en dat de TL dat weer via een knop moet goedkeuren.

TL daarop ook gelijk maar weer bericht gedaan, en van hem bevestiging gekregen dat hij op de bewuste knop heeft gedrukt.

Al met al zit ik nu nog met het zweet tussen de billen met de hoop dat het echt per periode 7 kan ingaan.
Wanneer ik naar de planning kijk lijkt het alsof zij al meer weten dan ik.
Wordt mogelijk vervolgd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 20 uur groeimodel, gemiddeld 36 uur per week werken.
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 16 juni 2022, 21:54 »
Vanaf mijn computerscherm is het natuurlijk makkelijk praten, en in heel mijn leven heb ik mij ook nog nooit laten intimideren door dit soort organisaties met hun zelf verzonnen regeltjes en onnodige drempels. Ik besef mij dat terdege dat niet iedereen er zo in staat

Elke rechter zal vinden dat een mail naar een HR afdeling een heel normale gang van zaken is, het is volstrekt belachelijk dat een organisatie niet in staat zou zijn om dergelijke mails te verwerken. Straks wordt een ontslagbrief via mail of post ook niet geaccepteerd, en moet je daar ook een knop voor indrukken die dan langs 26 andere personen gaat!

Ik had al lang op de betreffende afdeling op het kantoor gestaan en een gesprekje gevoerd met de HR manager, en als die het niet regelt, 2 deuren verder de directie kamer ingestapt. Maar goed, dat is de aard van dit beestje... 

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 20 uur groeimodel, gemiddeld 36 uur per week werken.
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 17 juni 2022, 11:53 »
Dat laatste deed ik een jaar of 20 terug ook nog wanneer er iets te bespreken of te veranderen viel.
Echter zou ik nu 2 uur moeten reizen naar Schiedam, dan maar afwachten of de muts die mijn belangen aldaar zou moeten behartigen daadwerkelijk op 1 van de 12 verdiepingen aanwezig is, en indien niet het geval met een vette druppel aan de neus weer huiswaarts keren.

Waarom zeg ik dat van die muts?
Om de doodeenvoudige reden dat wanneer er eens telefonisch contact is, er wel heel vaak geluiden van kleine kinderen op de achtergrond te horen zijn.
M.a.w. thuiswerken, en te horen aan het accent zou ik dan vanuit Schiedam nog eens in de regio Limburg moeten gaan reizen om daar naar mutsje te zoeken.

Ik vind dat ik goed genoeg en op tijd mijn best heb gedaan om aan te geven dat het too much is, en mochten de planners wel weer beginnen met volop plannen, gooi ik de botte bijl er toch maar. en zeg diensten af.

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 20 uur groeimodel, gemiddeld 36 uur per week werken.
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 24 juni 2022, 00:32 »
Kogel is door de kerk na heel veel soebatten.
HR zit heerlijk verscholen achter één of ander portaal waar alles doorheen moet voor het überhaupt in behandeling wordt genomen.
Op de valreep op de laatste doordeweekse vrijdag voor het ingaan van periode 7 kunnen zien dat mijn aanvraag is afgehandeld.
Maar, nog niks gezien gevonden of toegestuurd gekregen waarin zwart op wit staat vermeld dat ik nu een vast model heb.

Planners waren er volgens mij ook mee op de hoogte, want nog geen half uur later had ik een nieuwe planning waar ik net op 21 uur uitkwam, en niet zoals eerst voorlopig gepland op weer eens 42 uur.

Vandaag kreeg ik mijn nieuwe rooster, en dat ziet er weer uit alsof Jan van Haasteren een puzzle heeft gebouwd.
Voor de komende 4 weken de volgende uren toebedeeld gekregen.
wk 26 14
wk 27 16

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 20 uur groeimodel, gemiddeld 36 uur per week werken.
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 24 juni 2022, 08:04 »
Laatste stukje werd afgekapt.

Hier het volledige wat ik wilde typen.
Vandaag kreeg ik mijn nieuwe rooster, en dat ziet er weer uit alsof Jan van Haasteren een puzzle heeft gebouwd.
Voor de komende 4 weken de volgende uren toebedeeld gekregen.
wk 26 14
wk 27 16
wk 28 36
wk 29 33 uren

Gemiddeld 25 uur per week over 4 weken gerekend.
Kan helaas in de CAO niet echt duidelijk krijgen in artikel 21 en 22 of dit de opzet is van een vast model.