Auteur Topic: Het nieuwe full time (van 152 naar 144 uur)  (gelezen 9103 keer)

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Het nieuwe full time (van 152 naar 144 uur)
« Gepost op: vrijdag 27 mei 2022, 16:27 »
Als je per loonperiode 1 2023 als full timer van 152 uur naar 144 uur gaat. Hoeveel procenten wordt  je nieuwe uur loon op berekend, los van de loonsverhoging, als compensatie.

Hoe wordt dat exact geregeld? En! waar moeten wij op letten, dat dat goed wordt uitgevoerd.



« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 mei 2022, 16:29 door Beveiliger64 »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Het nieuwe full time (van 152 naar 144 uur)
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 27 mei 2022, 20:36 »
Je periodeloon blijft hetzelfde, dus wordt je uurloon vermenigvuldigt met 152/144 =1,056

En daarbovenop komt dus als het goed is een aanzienlijke loonsverhoging

De nieuwe tabellen zullen ook op termijn verstrekt gaan worden...

Waar je op moet letten, is dat je periodeloon dus omhoog gaat met de loonsverhoging, dat deel je door 144 en dat is je nieuwe uursalaris.

Tegelijkertijd gaan dus ook de duur van een vakantiedag wijzigen, van 7,6 naar 7,2 uur
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 mei 2022, 20:39 door Planner »

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Het nieuwe full time (van 152 naar 144 uur)
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 27 mei 2022, 22:00 »
Je periodeloon blijft hetzelfde, dus wordt je uurloon vermenigvuldigt met 152/144 =1,056

En daarbovenop komt dus als het goed is een aanzienlijke loonsverhoging

De nieuwe tabellen zullen ook op termijn verstrekt gaan worden...

Waar je op moet letten, is dat je periodeloon dus omhoog gaat met de loonsverhoging, dat deel je door 144 en dat is je nieuwe uursalaris.

Tegelijkertijd gaan dus ook de duur van een vakantiedag wijzigen, van 7,6 naar 7,2 uur

Is het percentage te vergelijken met de 5,25% uit 2012 met de compensatie afschaf ADV?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Het nieuwe full time (van 152 naar 144 uur)
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 27 mei 2022, 22:37 »
Inderdaad, 5,56% deze keer, iets meer dus. Alleen leverden jullie toen dus de 13 ADV dagen in en bleven jullie per saldo nog steeds 152 per periode werken, nu helemaal niets in en gaan jullie echt 8 uur per periode minder werken!
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 mei 2022, 22:41 door Planner »

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Het nieuwe full time (van 152 naar 144 uur)
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 28 mei 2022, 00:01 »
Inderdaad, 5,56% deze keer, iets meer dus. Alleen leverden jullie toen dus de 13 ADV dagen in en bleven jullie per saldo nog steeds 152 per periode werken, nu helemaal niets in en gaan jullie echt 8 uur per periode minder werken!

Dank je voor je uitleg planner.

Ons uurloon gaat met 5,56% omhoog om hetzelfde inkomen te houden.

Ik denk trouwens, dat het 8 uur minder werken beveiligingsbedrijven in de problemen gaat komen vanwege de personeel tekorten. Daarnaast komen er hogere kosten voor de bedrijven als personeel boven de 144 uur gaan werken, in ieder geval kassa voor de werknemers. Gouden tijden breken aan lol

Jur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 89
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Het nieuwe full time (van 152 naar 144 uur)
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 28 mei 2022, 10:10 »
Ik hoor ook in de wandelgangen dat de contracten blijven zoals ze zijn ,daar er enorm personeelstekort is.
Er zal dan een extra loonsverhoging plaats gaan vinden. Iemand die in de ondernemingsraad zit vertelde mij dat en waar rook is is vuur.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Het nieuwe full time (van 152 naar 144 uur)
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 28 mei 2022, 13:32 »
Ik heb dat ook al eens gezegd dat je dat ook beter kunt doen. Als je dan perse extra dagen vrij wilt zijn, koop deze er dan gewoon bij....

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Het nieuwe full time (van 152 naar 144 uur)
« Reactie #7 Gepost op: zondag 29 mei 2022, 16:27 »
Ik hoor ook in de wandelgangen dat de contracten blijven zoals ze zijn ,daar er enorm personeelstekort is.
Er zal dan een extra loonsverhoging plaats gaan vinden. Iemand die in de ondernemingsraad zit vertelde mij dat en waar rook is is vuur.

Het is is officieel vast gelegd in het CAO. Het open breken van het CAO zal de goedkeuring moeten gaan krijgen van o.a. de leden, en of de leden hieraan hun goedkeuring gaan geven is maar de vraag.

Van het CNV heb ik hier nog geen geluiden gehoord. Het kan tactiek van de bonden zijn, om hun mond te houden, maar zo iets ingrijpends behoort wel openbaar besproken moeten worden.

En! als het bij hetzelfde blijft, is wat Planner zegt, dan moet er een behoorlijke loonsverhoging tegenover staan, en! je lost het probleem niet van de tekorten op.

Het werk in de beveiliging is niet meer aantrekkelijk, niet qua geld, dan wel qua werk.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Het nieuwe full time (van 152 naar 144 uur)
« Reactie #8 Gepost op: zondag 29 mei 2022, 16:54 »
Zo 'ingrijpend' vind ik dit helemaal niet. Zolang ze gewoon die 5,56 % extra betalen en de contracturen gelijk houden zie ik het probleem eigenlijk helemaal niet. Zoals gezegd, je hebt gewoon recht op het kopen van extra vakantiedagen (wat in mijn overtuiging veel slimmer is) en als je echt perse toch die 8 uur minder op contract wil hebben is er geen werkgever die dat tegen kan houden!

En zo slecht is het werken in de beveiliging niet, er zijn wcht sectoren waar het nog veel slechter gesteld is. Met et een aantal dienstjaren en/of periodieken, onregelmatigheidstoeslagen en hier en daar wat overwerk verdienen velen toch best een leuke boteehan

Maar bij een krappe arbeidsmarkt kan er opeens veel meer dan je enkele jaren geleden voor mogelijk had gehouden. Corona heeft naast een hoop narigheid ook voor aantal positieve neveneffecten gezorgd, o.a. de versnelling van het verhogen van het minimumloon en daarmee ook andere lagere lonen.
« Laatst bewerkt op: zondag 29 mei 2022, 16:56 door Planner »

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Het nieuwe full time (van 152 naar 144 uur)
« Reactie #9 Gepost op: maandag 30 mei 2022, 04:54 »
Zo 'ingrijpend' vind ik dit helemaal niet. Zolang ze gewoon die 5,56 % extra betalen en de contracturen gelijk houden zie ik het probleem eigenlijk helemaal niet. Zoals gezegd, je hebt gewoon recht op het kopen van extra vakantiedagen (wat in mijn overtuiging veel slimmer is) en als je echt perse toch die 8 uur minder op contract wil hebben is er geen werkgever die dat tegen kan houden!

En zo slecht is het werken in de beveiliging niet, er zijn wcht sectoren waar het nog veel slechter gesteld is. Met et een aantal dienstjaren en/of periodieken, onregelmatigheidstoeslagen en hier en daar wat overwerk verdienen velen toch best een leuke boteehan

Maar bij een krappe arbeidsmarkt kan er opeens veel meer dan je enkele jaren geleden voor mogelijk had gehouden. Corona heeft naast een hoop narigheid ook voor aantal positieve neveneffecten gezorgd, o.a. de versnelling van het verhogen van het minimumloon en daarmee ook andere lagere lonen.

Nogmaals het terug draaien van 144 uur naar 152 gaat niet zomaar. Het zal een juridisch steekspel worden.

Men heeft die verlaging ingesteld vanwege de problemen met de roosters en de werktijden, en dat veel medewerkers niet meer tot hun rust kwamen.

  8 uur minder werken, dus 1 dag vrij tegen hetzelfde salaris, met behoud van 100% pensioen opbouw etc, werd gezien als een goede oplossing, daar hebben werkgevers en vakbonden akkoord overgesloten, en is bindend verklaard door de Minister van Sociale Zaken.

Ik zie het niet gebeuren, dat de vakbonden, werkgevers en de leden overeenstemming gaan vinden om het terug te draaien.

Kijk planner jij vindt dat het niet zo slecht is om te werken in de beveiliging, daar verschillen de meningen over, ik zie het toch anders.

De krapte op de arbeidsmarkt, zal voor o.a. de beveling alleen maar meer toenemen, zoals de vergrijzing, dat de animo onder jongeren om te kiezen om te werken in de beveiliging voor een laag loon, als zou het om 14 euro bruto per uur gaan. Het loon blijft gewoon te laag, net als de toeslagen.

Veel willen niet meer werken op onregelmatige tijden, feestdagen, weekenden

Er zijn veel personen die uit de beveiliging gaan, omdat ze zijn uitgekeken, en elders betere kansen zijn.
In 4 weken tijd 152 uur werken met weinig vrij is voor jongeren niet aantrekkelijk.

De branch heeft in feiten in de afgelopen 15 jaar zichzelf de nek omgedraaid. Goedkoop inkopen, inlenen, personeel uitknijpen en onderdrukken met het zaaien van angst, slecht CAO, grote verdeeldheid zaaien door de beveiligingsbedrijven, de verkeerde keuzes van de vakbonden, heeft ertoe geleid, dat mensen weg lopen, net zoals op Schiphol het geval is. Want een personeelslid dat zelf is weg gegaan komt niet meer terug.

De krapte is bij de 3 grootste beveilingsbedrijven ongeveer 3000 man. Waar haal je die mensen vandaan om die gaten op te vullen?

Als bedrijven het vertikken om personeel binnen te houden, los je het probleem niet op, om de contracturen van 144 uur terug naar 152 uur te zetten.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Het nieuwe full time (van 152 naar 144 uur)
« Reactie #10 Gepost op: maandag 30 mei 2022, 05:04 »
Nieuwsuur van 29 mei 2022.

Kijk eens goed naar de grafiek dat de beveiliging op Schiphol steeds maar goedkoper is geworden, dat zegt heel veel wat er gaande is.

https://www.npostart.nl/nieuwsuur/29-05-2022/VPWON_1334544

joepie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 152
    • Bekijk profiel
Re: Het nieuwe full time (van 152 naar 144 uur)
« Reactie #11 Gepost op: maandag 30 mei 2022, 08:44 »
152>144. Het is een hot item onder beveiligers en velen leven er naartoe. Afspraak=afspraak! De werkgevers en bonden bekijken het maar,  ze hebben de markt zelf verziekt.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Het nieuwe full time (van 152 naar 144 uur)
« Reactie #12 Gepost op: maandag 30 mei 2022, 09:46 »
Als het alleen maar kommer en kwel is in de beveiliging, dan snap ik niet waarom jullie daar maar jaar in, jaar uit blijven werken en maar blijven klagen. Dit is het ideale moment om van baan te wisselen en een sector te kiezen waar het allemaal wel goed is geregeld en waar je veel meer salaris krijgt voor minder uren te werken....

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Het nieuwe full time (van 152 naar 144 uur)
« Reactie #13 Gepost op: maandag 30 mei 2022, 12:36 »
Als het alleen maar kommer en kwel is in de beveiliging, dan snap ik niet waarom jullie daar maar jaar in, jaar uit blijven werken en maar blijven klagen. Dit is het ideale moment om van baan te wisselen en een sector te kiezen waar het allemaal wel goed is geregeld en waar je veel meer salaris krijgt voor minder uren te werken....

Ik hoef nog minder dan 10 jaar te werken voordat ik met pensioen gaat, dus overstappen ga ik niet doen, ik heb in de afgelopen 33 jaar hoop opgebouwd, dat gooi je niet weg als je elders gaat werken met onzekerheid.

Als je jong bent is het verstandig om iets anders te gaan doen.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Het nieuwe full time (van 152 naar 144 uur)
« Reactie #14 Gepost op: maandag 30 mei 2022, 12:37 »
152>144. Het is een hot item onder beveiligers en velen leven er naartoe. Afspraak=afspraak! De werkgevers en bonden bekijken het maar,  ze hebben de markt zelf verziekt.

Idd.