Auteur Topic: Databus hoorbaar op de spekaer, Alphatronics NG  (gelezen 2402 keer)

sjoshke

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Databus hoorbaar op de spekaer, Alphatronics NG
« Gepost op: zondag 21 november 2021, 13:51 »
Hoi,
Ik ons recentelijke nwe huis zat een Ng centrale. Na bouwen van een schuur (15 meter verderop) daar een uitbreiding geplaatst. Spanning komt vanuit huis (3fase).
In de schuur heb ik een DLM100 opgehangen samen met een I/O module.
De bus bekabeling is afgeschermd. Zodra ik de "0"van de bus aansluit hoor ik gekraak uit de speaker van de centrale. Lijkt wel of ik de databus hoor. Tevens is er een kleine "vonk" zichtbaar zodra de "0" ader de centrele raakt. De centrale ziet beide uitbreidingen wel. Zodra ik uit de programering ga komt het "gekraakt" weer uit de speaker.

Alle combinaties van afscherming al geprobeerd. DLM heeft een eigen voeding. De + van de databus is niet aangesloten naar de schuur toe.

Iemand nog een idee?

Gr Jos

Wim63

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 74
    • Bekijk profiel
Re: Databus hoorbaar op de spekaer, Alphatronics NG
« Reactie #1 Gepost op: zondag 21 november 2021, 14:37 »
Ik zou die DLM100 eerst maar eens afkoppelen en dan horen of het nog steeds kraakt. En anders die DLM100 in de woning plaatsen. Voor een GSMmodule maakt het niet zoveel uit waar die zit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


sjoshke

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Databus hoorbaar op de spekaer, Alphatronics NG
« Reactie #2 Gepost op: zondag 21 november 2021, 14:48 »
Lokaal doet de DLM100 hetzelfde. De reden dat deze in de schuur hangt is dat ik gelijk de I/O module ook hiermee kan voeden. Alsmede bedien paneel en sensoren.
Alles losgekoppeld en lokaal (naast de centrale) blijft het hetzelfde.

Wim63

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 74
    • Bekijk profiel
Re: Databus hoorbaar op de spekaer, Alphatronics NG
« Reactie #3 Gepost op: zondag 21 november 2021, 15:23 »
Maar een I/O module heeft toch een eigen voeding? Die hoeft niet de spanning uit de DLM te krijgen. Zoek eerst maar uit of het geluid uit de I/O module of uit de DLM komt. Dus slecht één module op de bus.

Wordt die busbekabeling ook nog voor andere doeleinden gebruikt? Kan dan ook overspraak geven op de bus.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Databus hoorbaar op de spekaer, Alphatronics NG
« Reactie #4 Gepost op: zondag 21 november 2021, 18:44 »
Loopt de kabel direct naast de 400v kabel in dezelfde mantelbuis, want anders eens proberen om deze spanning af te schakelen en kijken of het dan ook nog steeds is.
Wel zorgen dat je inbraak apparatuur in de schuur dan blijft werken, anders heeft het waarschijnlijk nut om dit te gaan testen.

Wim63

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 74
    • Bekijk profiel
Re: Databus hoorbaar op de spekaer, Alphatronics NG
« Reactie #5 Gepost op: zondag 21 november 2021, 19:25 »
Je kunt ook de 230v van de ccs en modules uitzetten en op de accu verder. Heb je dan nog steeds een kraak uit de speaker?

Verstuurd vanaf mijn smartphone met Tapatalk


Ben Beemster

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 29
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Ben Beemster Service
  • Bedrijf: Ben Beemster Service
Re: Databus hoorbaar op de spekaer, Alphatronics NG
« Reactie #6 Gepost op: zondag 28 november 2021, 11:49 »
Heb je de afscherming alleen in huis of aan beide zijdes aangesloten?
Als je hem aan beide zijdes hebt aangekoppeld zou ik hem losmaken aan de kant van de uitbreiding.