Auteur Topic: Stand van zaken werkgroep roosters  (gelezen 2352 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Stand van zaken werkgroep roosters
« Gepost op: zaterdag 21 augustus 2021, 15:47 »
In de huidige CAO staat nog steeds de afspraak dat er een nieuwe roostersystematiek zou komen, waarbij de deadline  inmiddels al lang is overschreden. Eind 2019!!! was het verhaal dat men 'er bijna uit was' en dat ze nog iets meer tijd nodig hadden. Toen kwam corona en werd het stil over dit onderwerp.

Nu heb ik eindelijk iets inhoudelijks gevonden:

https://www.beveiligingsbranche.nl/belonen/

Helemaal onderaan (zo belangrijk is het kennelijk) staat een hoofdstuk met bovengenoemde titel. Wat er staat geeft echter totaal geen goed gevoel, en al zeker niet het vertrouwen dat men er al 'bijna is', zoals dus bijna 2 jaar geleden het verhaal was.

Ik lees namelijk alleen maar een aantal aanbevelingen, die vooral een aantal open deuren in trappen. Natuurlijk geeft het werknemers meer rust en inzicht wanneer de planningshorizon langer wordt, de vraag is alleen of dat voor alle bedrijven/objecten mogelijk is?

Langere blokken rust door langere blokken werken, briljant..... probleem is alleen dat er een (groot) aantal werknemers is die langere blokken werken niet trekken (of het zorgt voor spanningen thuis), ik spreek uit (lange) ervaring.

De mooiste vind ik het inzicht dat er wellicht wat te veel regels in de CAO staan. Dat is iets wat ik al minimaal 25 jaar roep. Alleen vonden de bonden in hun 'wijsheid' dat er nogmeer regels moeten komen. Maar net zoals dat ee werknemers zijn die langere blokken werken met als voordeel dat er dan ook langere blokken vrij zijn wel prettig vinden, zo vinden andere werknemers dat helemaal niet prettig.

Dus in plaats van dat soort zaken in 1 keurslijf te persen, geef planners en werknemers dan die vrijheid om dat samen op te lossen, er staan meer dan genoeg regels in de ATW, leg in de CAO vast dat de uitzonderingen alleen mogelijk zijn met toestemming van de individuele werknemer.

En die logica kan je ook doortrekken naar de roostersystematiek. Het was namelijk een volstrekt verkeerde keuze om 1 roostersystematiek te bedenken voor de hele branche, en dan te denken dat alle (of het grootste deel) van de beveiligers EN bedrijven daar blij mee zouden zijn. Daarvoor zijn er veel te veel verschillen tussen bedrijven, soort werkzaamheden, (beperkende) (rand) voorwaarden en natuurlijk niet te vergeten tussen werknemers onderling.

Dus ook het ontwikkelen van een nieuwe roostersystematiek was, gezien het bovenstaande, gedoemd te mislukken. Daar heb ik jaren geleden ook al voor gewaarschuwd, keer op keer herhaald maar bonden zijn Oost-Indisch doof

Wat er moet komen is een eenduidige, flexibele rekenmethode (of meerdere methodes) op basis waarvan je verschillende soorten roostersystematieken kunt ontwikkelen afhankelijk wat er binnen een bedrijf/object mogelijk is, maar er wel een eerlijke, transparante en objectieve manier van berloning plaats kan vinden.

Op het eind lees ik dat ze open staan voor aanbevelingen (ik zou zeggen, lees het bovenstaande en alles wat ik hier al jaren over schrijf), neem eens contact op (bij de Unie weten zij mij te vinden) of stuur hier een privebericht. Er is ook behoefte aan snelheid, aan mij zal het zeker niet liggen....

Wie pakt de handschoen (opnieuw) op?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 augustus 2021, 15:51 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Stand van zaken werkgroep roosters
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 15 september 2021, 22:06 »
En het blijft nog steeds angstvallig stil.....

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Stand van zaken werkgroep roosters
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 18 september 2021, 08:14 »
En het blijft nog steeds angstvallig stil.....
Had je anders verwacht.
Hier komt niets van terecht.
Ik zal wel weer te negatief zijn.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Stand van zaken werkgroep roosters
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 18 september 2021, 22:34 »
Nee hoor,

Ik had ook niets anders verwacht. De beveiligers in NL laten zich al jarenlang fabeltjes op de mouw spelden en trappen er keer op keer weer in.....