Auteur Topic: Min uren door Covid-19  (gelezen 4881 keer)

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Min uren door Covid-19
« Gepost op: zondag 2 mei 2021, 09:59 »
Hallo ik heb een vraag.
Wanneer je klachten heb die te maken kunnen hebben met corona, neusverkouden, keelpijn, hoofdpijn en enz.
Je meldt dit bij je werkgever en gaat een PCR test doen, in afwachting van het resultaat moet je thuis blijven.
Thuiswerken kan in de meeste gevallen niet als beveiligingsbeambte.
Als de test negatief is kan je weer aan het werk, maar de dagen dat jij thuis moest zitten die worden bijgeboekt bij je min uren.
Met andere woorden deze kan je later weer inhalen, dit voelt als onrecht omdat dit een overheid maatregels betreft en je er niets aan kan doen.
De werkgever geeft aan dat ze je niet als ziek kunnen zetten omdat deze verkoudheid verschijnselen niet een reden zijn om je ziek te melden.

Gevolg is dat wanneer de volgende collega deze klachten krijgt, hij of zij gewoon blijft werken ook al weet deze niet of ze corona heeft.
Dit is een extra gevaar voor de overige collega`s die hierdoor weer extra risico lopen op besmetting.
Dit is volgens mij niet de bedoeling van deze maatregel.

Ronald W.

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 68
  • Zorg voor veiligheid!
    • Bekijk profiel
Re: Min uren door Covid-19
« Reactie #1 Gepost op: zondag 2 mei 2021, 12:27 »
Het is in deze tijd helaas niet anders dan dat je heel voorzichtig moet omgaan met mensen die verkoudheidsklachten hebben.
Bij ons zet ik iedereen die klachten heeft op ziek en boek geen min-uren.
Dit om precies de reden die je aangeeft, de volgende heeft geen trek in min-uren en blijft doorwerken terwijl deze klachten heeft.
Nu zijn wij een klein bedrijf waarbij iedereen elkaar kent dus de kans op misbruik van deze regeling is gelukkig zeer klein.

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Re: Min uren door Covid-19
« Reactie #2 Gepost op: zondag 2 mei 2021, 16:11 »
Wij werken voor een groot bedrijf, maar je heb niet veel vertrouwen in je werknemers als je aanneemt dat ze er misbruik van maken. Geef ook te denken voor wat voor bedrijf ik werk. Ze denken niet aan de volksgezondheid. Uiteraard mag ik niet vertellen voor wat voor bedrijf ik werk. Maar denk dat dit ook bij meerdere bedrijven zal voorkomen. De vakbond zou hier nu eens wat spelregels moeten opstellen met de corona crisis.

Ronald W.

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 68
  • Zorg voor veiligheid!
    • Bekijk profiel
Re: Min uren door Covid-19
« Reactie #3 Gepost op: maandag 3 mei 2021, 11:12 »
Wij werken voor een groot bedrijf, maar je heb niet veel vertrouwen in je werknemers als je aanneemt dat ze er misbruik van maken.
Ik ga geen enkele uitspraak doen over welk bedrijf dan ook of het personeel wat ze in dienst hebben.
Enige wat ik zeg is dat als men alle collega's goed kent de kans kleiner is dat men collega's opzadelt met extra (adhoc) diensten wanneer iemand een keer geen zin heeft om te gaan werken als ze toch wel worden betaald.

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Re: Min uren door Covid-19
« Reactie #4 Gepost op: maandag 3 mei 2021, 14:11 »
wanneer iemand een keer geen zin heeft om te gaan werken als ze toch wel worden betaald

Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten. :)

Ronald W.

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 68
  • Zorg voor veiligheid!
    • Bekijk profiel
Re: Min uren door Covid-19
« Reactie #5 Gepost op: maandag 3 mei 2021, 15:15 »
Ik weet even niet wie je nu de rol van "waard" geeft.
Ik sta in ieder geval op dit forum onder mijn eigen naam met mijn profiel ingevuld.
Ik vertrouw de mensen waar ik mee werk en hun vertrouwen mij.
Mocht dit niet kloppen staat het hun vrij om mij privé dan wel openbaar aan te spreken.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: Min uren door Covid-19
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 5 mei 2021, 17:51 »
Deze casus komt ook in andere branches voor. Het probleem is dat de overheid wel roept dat iedereen in thuisquarantaine MOET in bepaalde situaties, maar nergens goed beschreven staat wat dan precies de juridische arbeids rechterlijke gevolgen zijn.

Er zijn een aantal redenen waarom je in thuisquarantaine moe(s)t:
 - Je bent in contact geweest met iemand die positief getest is
 - Je hebt zelf (lichte) klachten

In beide gevallen ben je volgens mij niet ziek, in de zin dat in normale tijden dit geen reden was om je ziek te melden.

Vervolgens komt de uitslag binnen, 2 mogelijkheden:
 - negatief, dus je was inderdaad niet ziek
 - positief, dus je hebt feitelijk een (besmettelijke) ziekte, maar veelal zou jij je nog steeds niet ziek hebben gemeld in normale tijden

Heb je heel erg pech en verergeren de klachten, ja, dan ben je natuurlijk echt ziek en dan is het volstrekt duidelijk.

In alle anderen gevallen is er een grijs gebied, waar allerlei deskundigen van alles van vinden, maar waar geen eenduidig verhaal over te vertellen is, omdat degenen die er iets van zouden moeten vinden zich hullen in stilzwijgen. Zo krijg ik van het UWV geen eenduidige antwoorden op vragen die ik stel, via rijksoverheid.nl kom je ook geen steek verder. Ook bedrijfsartsen spreken elkaar tegen.

Ook speelt in ieder een rol of een bedrijf gebruik maakt van de NOW regeling(en). Daarbij is namelijk een heel duidelijke voorwaarde dat werknemers volledig doorbetaald moeten worden, minuren opbouwen lijkt mij geen vorm van volledig doorbetalen. Maar goed, ook daar zijn weer allerlei meningen over.

Er spelen dus een aantal zaken. Wel of niet ziek in bepaalde situaties, wel of niet doorbetalen, wat zijn de regels omtrent doorbetalen.

De enige manier waarop dit helder gaat worden is dat rechters hier iets over roepen, maar ik denk dat er zoveel situaties zijn die net even anders zijn dat dit nog steeds niet voor heel grote groepen duidelijkheid verschaft, De regels zijn gewoon te adhoc en te algemeen opgesteld. Dat is heel begrijpelijk, want er moest iets gebeuren, maar het gevolg is een groot grijs gebied. In het algemeen is het arbeidsrecht wel erg op de hand van werknemers, maar goed, dan moet je dat recht wel gaan halen en ik zie dat nu niet zo snel gebeuren.

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Re: Min uren door Covid-19
« Reactie #7 Gepost op: maandag 10 mei 2021, 05:03 »
Bedankt planner, niet een antwoord waarop ik hoopte maar wel de realiteit.
Ik weet van een collega dat deze 32 min uren heeft gekregen.
Dat geeft een onrechtvaardigheids gevoel, waarbij de volksgezondheid onnodig in gevaar wordt gebracht.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: Min uren door Covid-19
« Reactie #8 Gepost op: maandag 10 mei 2021, 10:36 »
Een 'goed' voorbeeld is de strijd van het FNV tegen Wibra.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/handel/2021/05/fnv-winkelstraat-naar-de-rechter-wibra-moet-now-ur

Wellicht dat daar wat jurisprudentie wordt gemaakt dat ook in andere branches gebruikt kan worden. Maar goed, dat is iets voor de lange termijn, op korte termijn sta je er eigenlijk alleen voor, tenzij er in de beveiliging meer voorbeelden zijn en er ook iets collectiefs gestart kan worden.

Safetyguard

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiliger
Re: Min uren door Covid-19
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 18 juni 2021, 15:17 »
Dank voor het toevoegen, ik had een vraag over het minuren topic, want nogal veel mensen moeilijk vinde.

Kan iemand mij antwoord geven op de volgende vragen:

Moet je deze altijd inhalen?

Ik heb 51min uren, een contract van 128uur, deze periode werk ik 158 uur, gaan deze 30uren nu weer af van mijn minuren?

Er staan niets in mijn contract vermeld over een vast of groei model, had ik misschien beter op moeten letten, want ik had begrepen dat je een vast model niet verplicht kan worde om deze in te halen?

Kan een werkgever je verplichten de minuren in te halen als toezichthouder/niet beveiliger als je bent aangenomen voor een bepaald object als beveiliger?

En stel dat je de uren moet inhalen, dan krijg je deze niet betaald?, maar alleen een geldende toeslag.

Veel vragen, sorry ,maar vindt het zo'n lastig onderwerp, in ieder geval alvast bedankt voor de hulp.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: Min uren door Covid-19
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 19 juni 2021, 00:49 »
Minuren moeten in principe ingehaald worden, maar er zijn wel voorwaarden. Laten we eerst eens beginnen bij het saldo. Jij schrijft dat jij 51 minuren hebt. Maar dat kan niet, aangezien het saldo per periode 1 2021 maximaal 50 is (zie artikel 24 lid 3).

Wat betreft vast/groei model. Jouw werkgever had daar opmoeten letten. Jij bepaald in principe of jij een vast of groeimodel wilt, jij kan dit zelf wijzigen, per loonperiode 1 of 7, waarbij je dat een maand van te voren aangeeft. Alleen  in het geval van zwaarwegende bedrijfsbelangen kan dat verzoek dan gewijzigd worden. Dat is voor een werkgever echter heel moeilijk aan te tonen. In principe ben jij nu net te laat dus, en zou je tot begin volgend jaar moeten wachten, ware het niet dat er helemaal niets is vastgelegd en dat wel moet. Ik zou dus gewoon (schriftelijk) bij jouw werkgever aangeven welk model jij wilt, ik zou vast model doen!)

En ja, als je een vast model hebt kan jij in principe niet verplicht worden tot het inhalen van minuren,maar ja, dan kab jij dus ook nooit extra gaan werken!

En inderdaad, wanneer je minuren inhaald, dan krijg je deze niet uitbetaald (dat zijn ze immers al), maar je hebt wel recht op alle van toepassing zijnde toeslagen.

En of jij andere werkzaamheden moet accepteren, hangt  af wat er precies over staat in jouw contract. Het zou echter van jouw werkgever niet heel slim zijn als hij daar al te veel beperkingen in op gaat leggen, maar goed, ik weet niet wat jullie daar over hebben afgesproken en of dat ook zo op papier staat. 

Safetyguard

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiliger
Re: Min uren door Covid-19
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 19 juni 2021, 09:54 »
Bedankt voor je reactie, Planner

Hier kan ik iets mee richting de werkgever.

In mijn contract staat surveillant/beveiliger, ik vind zelfs dus dat ik geen toezichthouder opdrachten (op een camping rondlopen of op een marktplein (uw mag hier niet fietsen) staan hoef aan te nemen.

Ik ben in het begin gezet ik hoeft niet meer als 32uur te werken, als er iemand ziek is of je zit omhoog dan maakt me dat een keer niet uit, maar voor de rest niet. Je neemt me aan op voor dit object, maar dat is het ook, ik wil geen evenementen of wat dan ook doen, dat heb ik allemaal gehad, wil gewoon de laatste jaren op een rustig object zitten, 32uur werken, af en toe een zaterdagdienst is ook oke, ik zit mijn tijd wel uit. :). Dus dat extra werken hoeft van mij ook niet, als er een collega ziek is dan wil ik best wel inspringen, maar niet inroosteren.

Even het anderen als ik deze periode 158 werk, dan gaan toch die overige 30 uren van de minuren af of begrijp ik dat verkeerd?



 


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: Min uren door Covid-19
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 22 juni 2021, 06:54 »
Inderdaad, die 30 uur gaat van de (50) minuren af.

Wat betreft de werkzaamheden, zit er wat mij betreft een groot verschil tussen een camping of een marktplein. Een camping is particulier bezit, en daar moet de eigenaar natuurlijk, net als in of op elk ander groot object, zelf voor toezicht zorgen, en dat is volgens mij gewoon werk voor een surveillant/beveiliger. Natuurlijk is het wel een heel andersoortig object als het gemiddelde kantoorpand, en loop je veel meer het risico dat je als een soort politieagentje kleine opstootjes snel in de kiem moet smoren, maar door het particuliere karakter ligt daar een verantwoordelijkheid van de eigenaar, die daarvoor een beveiligingsbedrijf inhuurt.

Anders is het toezicht houden op een markt. Dan hebben we het over de Openbare ruimte, en daar zie ik geen rol voor particuliere beveiligers, maar voor BOA's (al dan niet ingehuurd door particuliere bedrijven). Als beveiliger heb je geen enkele bevoegdheid, en als zelfs al BOA's lang niet door iedereen serieus genomen worden, wat moet je daar dan als beveiliger....?
 

Safetyguard

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiliger
Re: Min uren door Covid-19
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 30 juni 2021, 08:39 »
Dank voor je bericht, een paar dagenvrij geweest.

Wat betreft de het marktplein, dat is tegenwoordig iets wat normaal blijk te zijn gisteren was ik in ermelo, stonden er aan elke kant van de markt 2 toezichthouders die mensen moesten aanspreken dat er niet gefietst mocht worden, mag er nooit, maar bij navraag staan ze er alleen als er Markt is, voor de rest van de week niemand te zien, ook geen BOAs

De Camping daar loop je als toezichthouder en niet als beveiliger en heb in het begin bij sollicitatie aangeven werk te doen als de beveiliger en niets als toezichthouder.

Wat betreft de minuren, dat schijnt men op kantoor nog steeds niet te snappen, dus dat wordt maar eens een belletje naar de bond denk ik:

Twee dagen bijzonder verlof is 2 x 7,6 uur is totaal 15,2 uur
De minuren waren t/m periode 53,15.
Periode 6 heb je totaal 7,80 plus uren (gewerkt 17+bijzonder verlof 15,2 + vakantie 103,6 = 135,8 uur minus contract 128 uur) . Waardoor je uitkomt op min 45,35


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: Min uren door Covid-19
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 30 juni 2021, 18:48 »
Wat betreft de uren. Inderdaad maar even naar de bond. Wanneer je saldo in 1 van de periodes van dit jaar boven de 50 uit is gekomen, dan is het saldo in die periode 50 en vervallen de overige minuren, die er ook later niet meer bij geplust kunnen worden als je weer beneden de 50 komt.

Ik zie nog wel iets anders, hoe komen zij aan 103,6 vakantieuren (= 18,5 vakantiedag bij een 128 uur contract), naast nog bijzonder verlof en gewerkte uren?

En of bijzonder verlof bij een 128 uur contract 7,6 uur per dag is.....?