Auteur Topic: Nieuwe accu te duur?  (gelezen 10012 keer)

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Nieuwe accu te duur?
« Gepost op: vrijdag 30 december 2016, 19:17 »
Bij een klant bleek vorig jaar tijdens het onderhoud de accu defect.
Dus de klant geďnformeerd dat deze stuk was en wat een nieuw koste (12v 17Ah voor 65 euro) en dat was veeeeeeeeel te duur.
Hij had ze zelf een stuk goedkoper en die waren ook 12v 17Ah.

Let op de naad bij de pijl.

Dus die maar geplaatst om de klant tevreden te houden, maar tijdens het onderhoud afgelopen week opnieuw te weinig capaciteit. In 1 jaar de capaciteit terug gelopen van 17Ah naar nog geen 7Ah.
Dus de accu eens goed bekeken

Hier is de naad beter zichtbaar.

En uiteindelijk de schroevendraaier er maar eens tussen gezet.
Even dacht ik "was er toch vanaf gebleven" maar toen ik beter keek waren het geen accu platen die te voorschijn kwamen.

Maar gewoon een stuk steen. :o

hier nog even wat duidelijker in beeld gebracht.


Je kunt natuurlijk denken "dan heb ik ook een mooi stuk graniet" maar denk dat de meeste toch verwachten dat er geen steen onderin de accu zit.
Maar dat verklaard achteraf wel de naad in de accu.

Voordeel was wel dat er dit keer geen discussie was over de prijs van de accu  ;)

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe accu te duur?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 30 december 2016, 19:20 »
Nou, dat vind ik dan toch weer knap verzonnen, hoef denk niet te vragen waar deze accu vandaan komt.
Maar zo iets heb ik nog nooit meegemaakt, moet ook wel zeggen dat ik ook niet zomaar een accu ga openmaken.

erikj

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 212
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: security / mbv / tbv
Re: Nieuwe accu te duur?
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 30 december 2016, 19:48 »
bizar voor woorden maar je hebt het zo wel duidelijk gemaakt dat goedkoop duurkoop is lol

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe accu te duur?
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 30 december 2016, 20:03 »
Op het oog zag je er ook geheel niets van en ook het gewicht van de accu was ongeveer hetzelfde.
Dat dit alleen maar komt omdat er een blok roze graniet onderin zit daar ga toch ook niemand vanuit.

Maar we waren gewoon benieuwd hoe het kwam dat die accu zo snel in capaciteit terug kon lopen.
In werkelijkheid zit er dus gewoon een 7Ah accu samen met dit stuk steen in de behuizing van een 17Ah accu.
Dus worden er goedkope accu's aangeboden met ook zo'n naad in de behuizing dan ben je gewaarschuwd.

Maar ik heb nog wel een ander voorbeeld van goedkoop is duurkoop.
Ik ben nu een installatie aan het vervangen waarbij je je toch wel afvraagt "en dat is door een gecertificeerd bedrijf geďnstalleerd?  :o
Ik moet de foto's nog even bewerken zodat het niet direct terug te herleiden is naar de installateur(s) die dit gemaakt heeft/hebben maar ik zal proberen dat dit weekend nog te plaatsen.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

amekalala

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 57
  • Bedenk dit: net voor de storing was alles nog goed
    • Bekijk profiel
  • Functie: servicetechnicus inbraakmeld/cctv/data/intercom/etc.
Re: Nieuwe accu te duur?
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 30 december 2016, 23:18 »
Wat heeft die steen gekost, hier heb ik ook nog wel een stapeltje liggen alleen zit daar dan geen plastic omheen maar die zijn wel goedkoper, geven nooit sluiting, gaan nooit lekken, barsten niet open, hoef je nooit te meten, ook niet op te laden, gaan gewoon een leven lang mee.
Onzin natuurlijk maar zo'n stenen accu hoe bedenkt iemand het om dat te maken en te verkopen.
Wel goed dat jullie dit laten zien.
Die klant is nu alleen nog duurder uit, want voor garantie hoeft hij nu ook niet ergens naartoe, en kan nu alsnog een echte accu kopen.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Nieuwe accu te duur?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 30 december 2016, 23:21 »
Zodan,

Dit moet wel het gekste zijn wat je mee kan maken. Serieus! Dat dit gebeurd, te gek voor woorden....

Mvg Nigel

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe accu te duur?
« Reactie #6 Gepost op: zondag 1 januari 2017, 10:03 »
Briljant dit!!  ;D ;D ;D

Het is niet te geloven hoeveel bagger er uit China komt.
Ik had een collega die zo trots was op zijn powerbanks. Jammer alleen dat hij ze maar 3 keer kon opladen en nooit de beloofde capaciteit leverden.

HansHeinen

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 15
    • Bekijk profiel
    • ATC Beveiligingstechniek BV
  • Bedrijf: ATC Beveiligingstechniek BV
  • Functie: directeur
Re: Nieuwe accu te duur?
« Reactie #7 Gepost op: zondag 1 januari 2017, 12:07 »
Maar met alle respect... een klant die de accu niet door ons laat vervangen mag op zoek naar een andere installateur hoor. Leven en laten leven... Maar wel leuk om dit met ons te delen. Een les voor ons allemaal.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe accu te duur?
« Reactie #8 Gepost op: zondag 8 januari 2017, 08:06 »
Maar met alle respect... een klant die de accu niet door ons laat vervangen mag op zoek naar een andere installateur hoor. Leven en laten leven... Maar wel leuk om dit met ons te delen. Een les voor ons allemaal.
De accu is ook door de installateur vervangen zoals je kunt lezen, echter is de accu zelf geleverd door de klant. en ja dan zijn natuurlijk de eventuele gevolgen ook voor jezelf.

Bij een klant bleek vorig jaar tijdens het onderhoud de accu defect.

Dus die maar geplaatst om de klant tevreden te houden, maar tijdens het onderhoud afgelopen week opnieuw te weinig capaciteit. In 1 jaar de capaciteit terug gelopen van 17Ah naar nog geen 7Ah.
Wat ik me wel afvraag, hoe kan een 7AH accu 17Ah leveren, of was de capaciteit van de nieuwe accu niet gemeten een jaar geleden?
« Laatst bewerkt op: zondag 8 januari 2017, 08:10 door Dré »

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe accu te duur?
« Reactie #9 Gepost op: zondag 8 januari 2017, 13:19 »
Meet maar eens een nieuwe 7Ah accu, die levert de 1e 2 jaar vrijwel altijd meer dan de aangegeven 7Ah.
Toen wij hem plaatsten en testen zat die ook ruim boven de 17Ah vandaar dat er ook niets aan opgevallen was.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Nieuwe accu te duur?
« Reactie #10 Gepost op: zondag 8 januari 2017, 17:44 »
Meet maar eens een nieuwe 7Ah accu, die levert de 1e 2 jaar vrijwel altijd meer dan de aangegeven 7Ah.
Toen wij hem plaatsten en testen zat die ook ruim boven de 17Ah vandaar dat er ook niets aan opgevallen was.

suc6

Gerrit
Deze begrijp ik niet....
Capaciteit van 17ah op een accu van 7ah...?

Mvg Nigel

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe accu te duur?
« Reactie #11 Gepost op: zondag 8 januari 2017, 18:00 »
Ja, een nieuwe accu die net vol is geladen heeft vaak veel meer capaciteit dan de opgegeven 7Ah.
Zet je er je tester op dan zal er een veel hogere waarde worden aangegeven.
Ook het 2e en 3e jaar kan dit nog ruim boven de 7Ah liggen, ik meet vaak nog zo'n 8 Ah.

Daarom verwijder ik bij onderhoud meestal als 1e de 230V (heb ik meteen een controle of de spanningsuitval werkt) en meet pas de accu nadat ik de spanningsuitval voorbij heb zien komen.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 310
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Nieuwe accu te duur?
« Reactie #12 Gepost op: zondag 8 januari 2017, 18:51 »
Ja, een nieuwe accu die net vol is geladen heeft vaak veel meer capaciteit dan de opgegeven 7Ah.
Zet je er je tester op dan zal er een veel hogere waarde worden aangegeven.

Ja, een nieuwe net vol geladen accu zal best wat meer capaciteit hebben dan de opgegeven waarde, maar een 7Ah die meer dan 17Ah gemeten waarde aangeeft? Zou toch eens gaan twijfelen aan de gebruikte meter. Maar die meter zal ongetwijfeld goed zijn, het antwoord kennende...

kevs328coupe

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 53
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe accu te duur?
« Reactie #13 Gepost op: zondag 8 januari 2017, 21:38 »
Ik vraag me nu af hoeveel collega's nieuwe accu's meten voordat ze doen plaatsen. Ik in ieder geval nooit.

Groetjes kevin > actieve meelezers:)

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe accu te duur?
« Reactie #14 Gepost op: zondag 8 januari 2017, 22:08 »
Of de meter goed is (ACT gold plus tester) weet ik niet, nooit laten kalibreren, maar er ook nooit echt vreemde zaken mee gemeten.

Nieuwe accu's worden hier altijd getest (overblijfsel van een slechte serie accu's die bij Ademco centrales werden geleverd), daarom ook de accu test direct na de eerste spanningsuitval melding zodat de accu eerst een poos opgeladen kan worden en er aan het eind van het onderhoud een meer realistische laadstroom en opgenomen stroom gemeten kan worden.
Deze laadstroom en totale stroomopname wordt ook in het onderhoudsrapport vermeld zodat je evt. collega volgend jaar kan zien of er iets in de totale stroomopname gewijzigd is wat kan duiden op een mogelijke storing.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.