Auteur Topic: bewegingsmelder met kat of glas breukmelder?  (gelezen 9630 keer)

nadine

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
bewegingsmelder met kat of glas breukmelder?
« Gepost op: maandag 17 februari 2014, 20:33 »
 Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuw alarmsysteem en zit op dit moment te denken om een jablotron systeem aan te schaffen.
Ik heb echter nog twee vragen en hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.

Ik heb gelezen dat de bewegingssensoren diervriendelijk zijn. Ik heb een kat en vraag me af of dit ook echt werkt of dat je regelmatig vals alarm krijgt als de kat bijvoorbeeld op tafel springt?
Een andere optie leek mij glas breukmelders in combinatie met deurmagneten. Ik kan over de glasbreukmelders echter weinig ervaringen vinden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: bewegingsmelder met kat of glas breukmelder?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 17 februari 2014, 21:16 »
Hi,

Er zijn inderdaad diervriendelijke melders. Deze melders zijn minder gevoelig onder de 80cm van de grond, mits je ze op de goede voorgeschreven hoogte plaatst.
Ik heb dit soort melders bij 1 klant van mij geinstalleerd met een kat. Ik hoor hier weinig over. Geen bericht lijkt me goed bericht.

Glasbreukmelders heb ik nog geen ervaring mee. Is wel een optie. Misschien 1tje proberen en uittesten en als het naar je wensen functioneert, meer bestellen.

Succes

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: bewegingsmelder met kat of glas breukmelder?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 17 februari 2014, 21:22 »
Kan uit persoonlijke situatie vertellen.
Ook ik heb een kat en had een diervriendelijke detector, nadeel wat poster hierboven ook aangeeft je moet de precieze hoogte aanhouden en hij negeert dan de 0 tm 60cm maar bij mij sprong de kat regelmatig op de tv meubel waardoor hij boven de 60cm uitkwam met als gevolg nodeloos alarm.

Heb nu dan ook een glasbreuk detector geplaatst en deurcontact op schuifpui.
Bewegingsdetector is altijd beter maar soms is het gewoon niet anders en dan is een glasbreukmelder/trilcontact  een goed opvolger.

Digiguard

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Eerst Denken -> Dan Doen !
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service & onderhouds-monteur
Re: bewegingsmelder met kat of glas breukmelder?
« Reactie #3 Gepost op: maandag 17 februari 2014, 21:23 »
Een bewegingsmelder vindt ik qua beveiligings nivo meer hebben dan een glasbreuk melder en zou zeker mijn voorkeur hebben.

Mijn eigen ervaring is dat zolang de kat normaal door huis beweegt (dus niet op 2 meter hoge kasten springt) hij niet gedetecteerd wordt.
Zowel met mijn draadloze Visonic Powermax, draadloze Networx NX-8 als draadloze ATS heeft de pir in onze woonkamer in 7 jaar tijd nog nooit een ongewenste melding gegeven op onze kat (3-4 kilo).
Heb je twee katten die achter elkaar aan jagen of heb je een Cheetoh / Savannah dan wordt het een ander verhaal  ;)

Mocht je toch voor een glasbreuk melder gaan let dan wel op dat je een type kiest wat bij je soort ruiten past (enkel of dubbel glas, evt coating of folie aanwezig) en wat het bereik is van die microfoon.

Cardelli

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Cardelli
  • Bedrijf: Cardelli
  • Functie: Eigenaar
Re: bewegingsmelder met kat of glas breukmelder?
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 18 februari 2014, 21:55 »
Ik zou bewegingsmelders adviseren, een glasbreukmelder geeft geen alarm wanneer een slot of deur geforceerd wordt.deze reageert enkel op de frequentie van het breken van het glas. Er zijn ook diverse melders verkrijgbaar die imum zijn tot 23 Kg infrarood verplaatsing.

Met vriendelijke groet,
Cardelli beveiliging

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.109
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: bewegingsmelder met kat of glas breukmelder?
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 18 februari 2014, 23:36 »
Een beetje melder kan simpel het onderscheid maken tussen een huisdier en een persoon.
Of de melders van jablotron dat ook kunnen weet ik niet, dat zou de installateur je moeten kunnen vertellen.
Er zit echter wel een groot verschil in huisdier vriendelijke melders en huisdier vriendelijke melders.
Sommigen leveranciers roepen dat ze huisdier vriendelijke melders hebben, maar maken dat simpel mogelijk door de gevoeligheid van de melder terug te schroeven en de pulscount op te schroeven waardoor dus ook personen eenvoudiger (zonder gedetecteerd te worden) door de ruimte kunnen lopen.
De betere melders kunnen aan het detectiepatroon zien of het daadwerkelijk om een huisdier gaat of om een persoon en blijven dus in de huisdiervriendelijke stand nog steeds even gevoelig.

Maar ook glasbreukmelders zijn niet heilig om huisdieren vrij rond te kunnen laten lopen.
Ten eerste moet je heel goed rekening houden met de montage (gordijnen of vitrage/zonwering open of dicht maakt al en heel groot verschil in de detectie)
Maar ook omgevingsgeluiden spelen een rol, het belletje van de magnetron is bijv. zoiets dat als glasbreuk gezien kan worden of een ketting langs een metalen voerbak of het op de grond gooien van zo'n bak kan al voor problemen zorgen.
De betere glasbreukmelders zijn hier weer op gebouwd en werken via 2 principes om een goede detectie te verkrijgen, maar of die er ook in draadloos zijn?

suc6

Gerrit
suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.