Nog wel een kleine vraag: jullie stellen de ip module afhankelijk van de meldkamer. Eerlijk gezegd ervaar ik dat niet echt als meerwaarde. Ik zou tezijnertijd natuurlijk ook de meldkamer kunnen opzeggen als ik dit lees.
Klopt mijn aanname? Dus met doormelding naar bijvoorbeeld eigen gsm nummers hoef ik niets te veranderen?
Of het verstandig is om het op te zeggen hangt van verschillende factoren af. Ten eerste, is het een verzekeringseis of niet. Zo ja, dan moet er gekeken worden of u in risico klasse 1 of hoger valt. Valt u in 1 dan is de doormelding naar de meldkamer niet verplicht. Ik zal even een antwoord geven onafhankelijk van uw situatie maar toch kleine notities.
Het nadeel wanneer er geen doormelding naar de meldkamer is:
1. Er is geen controle of de verbinding nog in tact is
2. U heeft geen internet verbinding en ontvangt dus geen push melding. (U heeft hier dan geen last van ivm uw spraakkiezer)
3. U heeft uw telefoon op stil staan en merkt het dus niet.
4. U heeft wel een melding ontvangen, maar niet gehoord. (U heeft een spraakkiezer en de kans dat u het niet hoort is vele malen kleiner).
5. U heeft gehoord dat u een melding heeft ontvangen, maar heeft het nog even te druk en kijkt straks wel. Dat straks kan natuurlijk heel lang duren. (U heeft een spraakkiezer dus dit is niet zo zeer van belang voor u, u wordt immers gebeld).
Nadelen specifiek voor de spraakkiezer:
1. U heeft uw telefoon op stil staan, u heeft niet door dat u gebeld word
2. U word gebeld voor het doorgeven van een alarm. De inbreker saboteert de verbinding, u heeft alleen een gemiste oproep vanuit uw woning.
3. Er is geen controle of uw verbinding nog intact is.
Voordelen van een aansluiting op de meldkamer:
1. Er is een bewaking of de verbinding nog intact is.
2. Als u geen internet verbinding heeft is het geen hinder. De meldkamer belt u namelijk op.
3. U heeft uw telefoon op stil staan en hoort het dus niet, de meldkamer zal bellen naar de volgende in de lijst. De meldkamer adviseert altijd minimaal 3 waarschuw adressen te hebben.
4. U heeft een melding ontvangen maar niets gehoord, u word gebeld, neemt u niet op dan word de volgende gebeld. Neemt niemand op, dan word u weer gebeld.
5. U heeft het te druk om naar de melding te kijken, de meldkamer belt u op, bent u niet in staat om op te nemen, de meldkamer belt de volgende op.
6. Gaat de ene melder naar de andere af en word het systeem niet uitgeschakeld, dan is de kans groot dat het om een echte inbraak gaat. De meldkamer kan ervoor kiezen direct de politie in te schakelen zonder menselijke verificatie op locatie.
7. Heeft u uw alarmsysteem ingeschakeld op gedeeltelijke inschakeling en word er bij u ingebroken en u bijvoorbeeld bedreigd, dan kunt een een verkeerde afmeld code afgeven en een signaal afgeven naar de meldkamer dat u word bedreigd op een subtiele manier. De meldkamer kan dan de politie inschakelen.
8. U kunt eventueel kiezen voor alarmopvolging van een bewakingsdienst.
9. Heeft u camerabewaking dan kunt u de meldkamer toegang geven tot uw camera’s. In geval van een alarm melding kan de meldkamer via de camerabeelden nagaan of er daadwerkelijk een inbraak gaande is en direct de politie waarschuwen.
10. De meldkamer heeft een directe verbinding met de politie. In geval van een geverifieerd alarm kan de meldkamer de politie inschakelen met hoge prioriteit.