Auteur Topic: particuliere recherche  (gelezen 17679 keer)

Raymond

  • Gast
particuliere recherche
« Gepost op: zondag 29 januari 2012, 22:49 »
Hallo!

Ik ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met de opleiding particulier onderzoeker / rechecheur?
Is het als thuisstudie goed te doen of toch maar terug de schoolbanken?

Op internet ben ik 2 verschillende opleidingen tegengekomen:
- Vakopleiding particulier rechercheur
- Detective

En hoe raar het misschien ook klinkt, als ik zie welke modules in de opleiding zitten lijkt me detective toch nuttiger. Ondanks dat de vakopleiding bij de SVPB getoetst wordt en bij detective er slechts een certificaat behaald wordt...
« Laatst bewerkt op: zondag 29 januari 2012, 23:49 door Raymond »

X-Beveiliger

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 82
  • IT Security
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Diversen
  • Functie: Technical Systems Engineer
Re: particuliere recherche
« Reactie #1 Gepost op: maandag 6 februari 2012, 00:58 »
Ik kom er in dit geval bij Minerva maar 1 tegen:
http://www.minerva-bv.nl/Opleidingen/Opleidingen/Particulier%20Onderzoeker/Opleiding.html
Alleen die van particulier onderzoeker dus. Heb je wat links?

Mijn ervaring is dat een mondelinge training valt of staat bij de kwalitiet van de docent. Dat weet je niet altijd van te voren tenzij je een afspraak kunt maken welke docent je kunt krijgen.
Ik heb zelf de meeste beveiligings opleidingen mondeling bij of van een Minerva docent op locatie gevolgd.

Raymond

  • Gast
Re: particuliere recherche
« Reactie #2 Gepost op: maandag 6 februari 2012, 01:35 »

Libo

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 96
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: particuliere recherche
« Reactie #3 Gepost op: maandag 13 februari 2012, 15:21 »
Denk eraan dat je om als particulier onderzoeker of particulier detective te kunnen werken het SVPB-diploma Particulier onderzoeker verplicht is. Een diploma van een opleider is niet voldoende.

Mockingbird

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: particuliere recherche
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 18 februari 2012, 07:59 »
Hoi,

zag net je bericht op google langs komen. Even een korte reactie van mij.

1. De bijdrage van Libo zegt het al, als je als particulier onderzoeker aan de slag wilt moet
    je het wel conform het SVPB doen. De detective cursus is bij NTI onder de topic 'Hobby
    en vrije tijd cursussen' te vinden. De opleiding tot Particuler Onderzoeker daarentegen
    valt onder het kopje 'MBO / Vakopleiding' dus dat zegt al genoeg.
2. Als je van plan bent om het SVPB diploma te behalen, doe je zelf een lol en schrijf je niet
    in bij het NTI (helaas heb ik het wel gedaan en ik heb er spijt van) de opleiding is zijn
    geld niet waard. Het kost bakken van geld, en je krijgt daar niets voor terug.

Je kunt beter via WilCon+ het boek 'Leer- en werkboek voor de particulier onderzoeker' bestellen (kost +/- €90 excl. btw als ik mij goed herinner). Het zelfde boek krijg je namelijk ook van het NTI (ik heb dat boek ooit via het NTI ontvangen). Tevens is bij het studiegeld van het NTI geen examenkosten in opgenomen. Om dus het een en ander te verduidelijken.

Kosten NTI 
Inschrijven                                       €522,00
Examen via het SVPB per toets (2x)       €83,00
Examen (Onderzoek en rapportage)      €133,00
Kosten totaal                                   €821,00

Kosten wannee je alles zelf doet
Boek                                               €107,01
Examen via het SVPB per toets (2x)       €83,00
Examen (Onderzoek en rapportage)      €133,00
Kosten totaal                                   €407,00

Dus je ziet je spaart 50% als je het zelf doet.
Nu zul je wellicht zegge, 'Ja, maar als ik het via het NTI doe, krijg ik begeleiding en krijg ik feed back op de uit gewerkt opdrachten'

Nou dat dacht ik dus ook, maar ik zal je vertellen

DAT IS NIET ZO

Het NTI kan het het niet schelen wat er met je gebeurd een klach van mij werd niet eens serieus in behandeling genomen, vanuit de reactie van hun werd nogal vrij duidelijk dat je betaald voor een online-leer-omgeving (die echt K*T is en waar je geen reet aan hebt want de 'docenten' / 'mentoren' kijken daar nauwelijks op c.q. gaan niet fatsoenlijk in op je vraag), diploma (geen flauw idee over welk diploma het gaat want je krijgt uiteindelijk eentje van het SVPB) een begeleiding (die je, zoals je inmiddels wel hebt kunne lezen, niet krijgt).

Nou ik hoop dat ik je voldoende heb geinformeerd en dat ik je ook bewaard hebt voor een beslissing van die je spijt zou krijgen.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: zaterdag 18 februari 2012, 08:06 door Mockingbird »

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: particuliere recherche
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 18 februari 2012, 19:31 »
Of iedereen de discipline heeft om zelfstandig te leren, is maar de vraag. Vaak is het heel lastig om dat te doen naast je werk erbij.
evt daadwerkelijk naar school en les krijgen werkt voor de meesten vaak toch beter.
Je zou kunnen denken les te krijgen via een ROC.

Raymond

  • Gast
Re: particuliere recherche
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 18 februari 2012, 21:02 »
De enige keus die ik heb is thuis studie, terug naar het ROC zit er niet in.
Maargoed dat ik me nog niet had ingeschreven bij NTI als ik dit verhaal zo hoor.

Raymond

  • Gast
Re: particuliere recherche
« Reactie #7 Gepost op: zondag 19 februari 2012, 21:16 »
Ik kan trouwens nergens een goede boekenlijst vinden..
Heeft iemand de titels van de boeken?

Mockingbird

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: particuliere recherche
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 1 maart 2012, 18:50 »
Hoi,

helaas kun je voor die opleiding geen les volgen op het ROC (zo veer ik weet). Dus je moet wel een bepaalde discipline hebben. Voordeel is wel als je de opleiding tot Beveiliger hebt afgerond dat je dan
al redelijk wat weet qua wet- en regelgeving.
Raymond, op http://www.wilconplus.nl/page7.php kun je het
'Leer- en werkboek voor de particulier onderzoeker' bestellen (onderste stukje). Lees dat boek goed door, tevens kan ik je ook nog met andere materiaal voorzien indien nodig (stuur mij dan ajb een prive-bericht dat kan ik het naar je toe sturen). En als je de toets gaat doen, moet je je via het svpb aanmelden. Ik ga in april de 2x MC toetsen doen, eens kijken of dat wil.

Als je verder nog vragen hebt hoor ik het wel, het kan wel zijn dat het wat duurt voordat ik reageer ivm mijn werk.