Auteur Topic: Wat vindt jij een goed uniform voor de beveiliging ?  (gelezen 10743 keer)

enrico1972

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Wat vindt jij een goed uniform voor de beveiliging ?
« Gepost op: donderdag 12 januari 2012, 16:40 »
Dit vraag ik omdat je steeds meer verschillende uniformen ziet waarbij ik nou niet kan zeggen dat ik ze
allemaal even mooi vind of kan zeggen dat het echt beveiliging uitstraalt.

Vroeger toen ik de beveiliging in kwam in 1995 en ook de jaren daarvoor zag je hoofdzakelijk blauwe
uniformen waardoor je wist van hé daar is een beveiliger, maar tegenwoordig lijken het wel
kantoormedewerkers in 3-delige maatpakken en herken je ze op afstand en van dichtbij niet meer als beveiliger.
Als ik sommigen winkels bijvoorbeeld in loop dan heb ik echt zo iets van loopt hier ook beveiliging en dan
is het oja daar loopt er 1.

Terwijl zeker met winkelsurveillance de beveiliging gericht is preventie en niet op repressie.
En in dat licht zou ik gaan voor het blauw een bijkomend voordeel kan zijn dat je daarmee het
veiligheidsgevoel van de winkeliers en winkelend publiek kan vergroten dus er zit ook een stukje
psychologische gedachte achter.

Persoonlijk zou ik kiezen:
Objectbeveiliging en Winkelsurveillance voor Blauwe pantalon, lichtblauw overhemd, clipdas en trui of Pull-over.
Evenementen en Mobiele Surveillance de ME-broek met blauw poloshirt met opdruk Security ( voor de
koude maanden blauwe coltrui ).
Evenementen waar je in het net moet lopen het uniform van de Objectbeveiliging met colbert.
Dienstjas zou of donkerblauw of zwart kunnen worden of een veiligheidsjas met in beide gevallen Security
op de rug zodat je ook van achteren duidelijk herkenbaar bent.
Standaard voor elke beambte defensiekisten en defensiesokken dan ben je van dat probleem ook af dat
iedereen verschillende soorten schoenen draagt onder het uniform.
Een optie voor de wintermaanden voor personeel wat veel buiten surveilleert zoals in winkelgebieden een bontmuts.

Voor surveillance in winkelcentra en winkelstraten zou ik voor de warme periode kiezen voor het Gele RWS
veiligheidshesje met Security op de rug zodat je altijd goed herkenbaar en aanspreekbaar bent. Heeft ook
weer te maken met het psychologische puntje dat men ziet dat er beveiliging loopt en je dat gevoel kan vergroten.

Wat op zich ook wel onderscheidend was eind jaren ’90 bij de HBD was dat we een platte pet met
bedrijfslogo droegen. En eigenlijk had het wel wat zeker als het regende.


Veiligheidsjas waar ik aan denk die het zou kunnen worden is.

« Laatst bewerkt op: donderdag 12 januari 2012, 16:46 door enrico1972 »
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

G-STAR

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 28
  • Het leven is te kort om te lang na te denken
    • Bekijk profiel
Re: Wat vindt jij een goed uniform voor de beveiliging ?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 12 januari 2012, 18:53 »
Citaat
"Objectbeveiliging en Winkelsurveillance voor Blauwe pantalon, lichtblauw overhemd, clipdas en trui of Pull-over.
Evenementen en Mobiele Surveillance de ME-broek met blauw poloshirt met opdruk Security ( voor de
koude maanden blauwe coltrui ).
Evenementen waar je in het net moet lopen het uniform van de Objectbeveiliging met colbert.
Dienstjas zou of donkerblauw of zwart kunnen worden of een veiligheidsjas met in beide gevallen Security
op de rug zodat je ook van achteren duidelijk herkenbaar bent.
Standaard voor elke beambte defensiekisten en defensiesokken dan ben je van dat probleem ook af dat
iedereen verschillende soorten schoenen draagt onder het uniform.
Een optie voor de wintermaanden voor personeel wat veel buiten surveilleert zoals in winkelgebieden een bontmuts."

Heel veel bedrijven hebben deze soorten kledingen toch al?? dan wel eenswaar geen blauw maar zwart of donker grijs.. bij mij op men werk ( 3 stuks) heb ik als kleur donker blauw(broek) en een donkerblauw en een witte polo en bij de ander zwarte broek en grijze polo. zwart.

Zelf vindt ik persoonlijk zwart beter staan.. maar vindt eigenlijk ook dat het eigenlijk niet echt uit maakt wat voor kleur het is als er maar duidelijk Security op staat.

daarin tegen hoef ik geen muts of een "platte"pet te hebben. puur omdat het te veel op politie lijkt. als ik zo graag een platte pet wil dan was ik wel naar de politie gegaan :D en ook omdat dan mijn haar door de waar gaat ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 januari 2012, 23:14 door Raymond »

Spongebobfan

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
    • Bekijk profiel
Re: Wat vindt jij een goed uniform voor de beveiliging ?
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 13 januari 2012, 21:27 »
Op dit moment stelt de wet al een aantal eisen aan het uniform van de particuliere beveiliger. Opzich volstaat dit redelijk. Ik denk dat het ongewenst is om alle beveiligers in 1 en het zelfde uniform te stoppen. Ieder bedrijf moet de vrijheid hebben om zelf te bepalen welke uniform hun personeel draagt. Ieder bedrijf moet haar eigen kleuren kunnen kiezen. Aan het uniform moet men kunnen zien met welk beveiligingsbedrijf men te maken heeft. Dat is belangrijk in geval van klachten, maar ook voor het bedrijf is het een vorm van reclame, een visite kaartje. Een klein bedrijfslogotje op het uniform volstaat niet. Ik zie regelmatig uniformen voorbij komen met een heel klein bedrijfslogootje van nog geen 1 x 1 cm. Wat ik eigenlijk onherkenbaar vind. 

Ik denk alleen dat de wet iets meer eisen mag stellen aan het uniform van de beveiliger die de herkenbaarheid moet vergroten. Bijvoorbeeld:

- Het woord "beveiliging" of "security" moet duidelijk zichtbaar op het uniform aanwezig zijn ( niet alleen een klein Vtje wat je alleen aan de voorkant kan zien) Voor dit woord moet een minimum afmeting vastgesteld worden om zichtbaarheid en herkenbaarheid te garanderen. Bijvoorbeeld: op de rug en op de borst een opdruk of epauletten met schuifpassanten.

- Minimum afmetingen voor het bedrijfslogo zodat zichtbaarheid en herkenbaarheid is gegarandeerd. Het bedrijfslogo en bedrijfsnaam op beide mouwen van het uniform of epauletten met schuifpassanten.

- Tevens zou een pet met een Vtje of "beveiliging" of "security" een verplichting moeten zijn om de herkenbaarheid te vergroten.

Telkens noem ik bovenstaand meerdere mogelijkheden. Daarmee bedoel ik dat beveiligingsbedrijven daarin een keus moeten krijgen om zo hun eigen unieke uniform vast te stellen en met een beetje geluk te laten goedkeuren.

enrico1972

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Wat vindt jij een goed uniform voor de beveiliging ?
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 18 januari 2012, 13:26 »
Heel veel bedrijven hebben deze soorten kledingen toch al?? dan wel eenswaar geen blauw maar zwart of donker grijs.. bij mij op men werk ( 3 stuks) heb ik als kleur donker blauw(broek) en een donkerblauw en een witte polo en bij de ander zwarte broek en grijze polo. zwart.

Zelf vindt ik persoonlijk zwart beter staan.. maar vindt eigenlijk ook dat het eigenlijk niet echt uit maakt wat voor kleur het is als er maar duidelijk Security op staat.

daarin tegen hoef ik geen muts of een "platte"pet te hebben. puur omdat het te veel op politie lijkt. als ik zo graag een platte pet wil dan was ik wel naar de politie gegaan :D en ook omdat dan mijn haar door de waar gaat ;)

Dank voor je reactie G-STAR.
Lang niet alle bedrijven hebben het uniform wat ik voorstel. En dat er nog al wat verschil is kan je zien in
http://www.beveiligingsforum.nl/forum/index.php?topic=804.msg4667#msg4667

Maar behalve donkerblauw zou zwart ook kunnen inderdaad en het heeft als voordeel dat je daar nog
minder snel vuil op ziet. Niet op alle kleding stukken staat de tekst SECURITY even goed denk bijvoorbeeld
aan overhemden of een colbert maar zeker op de dienstjas zorgt het voor een stuk herkenbaarheid en
met evenementen op een polo shirt natuurlijk.
Witte polo's heb ik in de beveiliging nog nooit gezien eigenlijk maar lijkt me niet handig omdat je elk vuiltje
er gelijk op ziet dus dat zou mijn voorkeur nooit hebben.

De platte pet was een voorbeeld zoals ik al aangaf maar een goeie muts voor de koude maanden vind ik
wel prettig maar dat komt ook omdat ik beter tegen de zomer temperatuur kan dan de kou.
En of mijn haar er van in de wat gaat zal mij een zorg zijn in dat geval.

« Laatst bewerkt op: woensdag 18 januari 2012, 13:31 door enrico1972 »
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

enrico1972

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Wat vindt jij een goed uniform voor de beveiliging ?
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 18 januari 2012, 13:56 »
Op dit moment stelt de wet al een aantal eisen aan het uniform van de particuliere beveiliger. Opzich volstaat dit redelijk. Ik denk dat het ongewenst is om alle beveiligers in 1 en het zelfde uniform te stoppen. Ieder bedrijf moet de vrijheid hebben om zelf te bepalen welke uniform hun personeel draagt. Ieder bedrijf moet haar eigen kleuren kunnen kiezen. Aan het uniform moet men kunnen zien met welk beveiligingsbedrijf men te maken heeft. Dat is belangrijk in geval van klachten, maar ook voor het bedrijf is het een vorm van reclame, een visite kaartje. Een klein bedrijfslogotje op het uniform volstaat niet. Ik zie regelmatig uniformen voorbij komen met een heel klein bedrijfslogootje van nog geen 1 x 1 cm. Wat ik eigenlijk onherkenbaar vind. 

Ook voor jou dank voor het reageren Spongebobfan.
Het klopt helemaal wat je zegt dat er nu al regels gesteld worden aan het uniform en ik zeg ook niet dat
mijn voorkeur het moet worden maar meer om te kijken wat men vindt wat voor uniform zij goed dan wel
geschikt vinden.
De herkenbaarheid van sommige uniformen laat in mijn ogen ook soms te wensen over door inderdaad
hele kleine bedrijfslogo's voor zover je het al zo kan noemen. Bij mij in Rotterdam ken ik 2 bedrijven die dat hebben.
In het begin dacht ik ook o.a. in de supermarkt die zakenman loopt in een mooi pak bleek het een beveiliger te zijn en dat vind ik persoonlijk ook niet kunnen.

Verder kan het ook gevolgen hebben voor de belastingdienst omdat die het dan niet zien als bedrijfskleding
want om daar aan te voldoen moet je bedrijfslogo uit mijn hoofd bestaan uit een totaal oppervlakte van
75 vierkante cm.

Ik denk alleen dat de wet iets meer eisen mag stellen aan het uniform van de beveiliger die de herkenbaarheid moet vergroten. Bijvoorbeeld:

- Het woord "beveiliging" of "security" moet duidelijk zichtbaar op het uniform aanwezig zijn ( niet alleen een klein Vtje wat je alleen aan de voorkant kan zien) Voor dit woord moet een minimum afmeting vastgesteld worden om zichtbaarheid en herkenbaarheid te garanderen. Bijvoorbeeld: op de rug en op de borst een opdruk of epauletten met schuifpassanten.

- Minimum afmetingen voor het bedrijfslogo zodat zichtbaarheid en herkenbaarheid is gegarandeerd. Het bedrijfslogo en bedrijfsnaam op beide mouwen van het uniform of epauletten met schuifpassanten.

- Tevens zou een pet met een Vtje of "beveiliging" of "security" een verplichting moeten zijn om de herkenbaarheid te vergroten.

Telkens noem ik bovenstaand meerdere mogelijkheden. Daarmee bedoel ik dat beveiligingsbedrijven daarin een keus moeten krijgen om zo hun eigen unieke uniform vast te stellen en met een beetje geluk te laten goedkeuren.

De mogelijkheden die je noemt zijn zeker niet verkeerd en zouden makkelijk uit te voeren moeten zijn.
Persoonlijk zou ik dan voor SECURITY gaan mede gelet op toeristen en omdat niet iedereen standaard
Nederlands spreekt en weet wat Beveiliging zal betekenen terwijl haast iedereen wel weet wat Security is.
Alleen wordt dat lastig bij o.a. colbert of overhemd dat lijkt me geen gezicht en kan je dan ondervangen
door inderdaad een duidelijk bedrijfslogo op de mouwen.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

Securesolutions

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 20
  • Securesolutions.nl - Spy&Beveiliging
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securesolutions
  • Functie: Directeur, Oprichter
Re: Wat vindt jij een goed uniform voor de beveiliging ?
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 4 februari 2012, 12:50 »
Ik heb een aantal beveiligers als klanten en die bestellen kleding op maat bij ons. En hun voorkeur tot nu toe is een hoodie geweest met groot
security op de rug en en V'tje aan de voorkant. Ook komen jassen vaak voor omdat ze daar onder makkelijk hun vest kunnen dragen met veel ruimte.
Ook die jassen willen ze meestal met en V'tje aan de voorkant en security op de achterkant.

Het ligt meestal aan de persoonlijke voorkeur.

Kevin
www.securesolutions.nl spy&beveiliging, expert op het gebied van Camerabewaking, afluisterapparatuur, beveiligingskleding en meer.