Auteur Topic: PSTN alarm (initial varel vs36) overzetten naar Ziggo Lijn  (gelezen 5957 keer)

RF

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
PSTN alarm (initial varel vs36) overzetten naar Ziggo Lijn
« Gepost op: dinsdag 4 mei 2021, 16:31 »
Sinds 1 april heeft KPN het kopernetwerk uitgeschakeld in 6 plaatsen als pilot:
https://tweakers.net/nieuws/146401/kpn-stopt-in-april-2020-in-zes-gebieden-met-dienstverlening-via-kopernetwerk.html

Helaas was KPN niet netjes met de communicatie en zodoende ontvingen wij half april een brief met daarin de mededeling dat ze het jammer vonden dat we per 1 april als klant weg waren gegaan bij KPN. Op basis daarvan hebben we KPN gebeld en bleek dat de PSTN lijn al sinds 1 april was afgesloten vanwege de pilot. Deze lijn is verbonden met het alarmsysteem, maar aangezien er nog geen alarm was geweest sinds 1 april is dit niet opgemerkt en het systeem heeft ook geen controle systeem om te bepalen of de lijn wel werkt. Dus eigenlijk was er bij alarm geen melding uitgegaan.

Nu zijn we op zoek naar alternatieven om het werkend te krijgen en daarvoor heb ik op dit forum, en het ziggo forum, al verscheidene opties gevonden. Maar tot op heden is het nog niet gelukt het werkend te krijgen. Daarom heb ik dat jullie kunnen helpen!

Ook heb ik contact gezocht met de beheerder van de alarm centrale. Die zegt dat het een oude centrale is en dat deze voor 1600 euro vervangen moet worden. Een ander bedrijfs dat we hebben gebeld gaf hetzelfde aan voor 1500 euro. Toen ik na wat research ze belde en vroeg of ik het werkend kan krijgen op de ziggo modem zeiden ze: dat kan wel, maar moet je zelf uitzoeken. Met andere woorden: ze willen de oude systemen uitfaseren en een nieuwe verkopen, maar niet helpen om dit werkend te krijgen.

Details
Centrale: Initial Varel
Type: VS36
Bedieningspaneel: CD9031
Kiesmodem: RD6201 (ISDN Terminal Adapter type RDS2001)
Handleiding: https://www.beveiligingswinkel.nl/pdf_handleidingen/aritech/cd_serie/advisor_rd6201_programmeer_handleiding.pdf

Omdat ik 1500/1600 best een hoop geld vindt wil ik toch eerst zelf uitzoeken wat er kan. De makkelijkste optie in mijn ogen was het alarmsysteem aan te sluiten op de ziggo modem. Die heeft een phone1 aansluiting waar een nummer aan gekoppeld is. Ik heb de kabel die in de koperlijn ging  geknipt aan een RJ11 connector en deze in de ziggo lijn gestopt. Bij het testen of dit werkt kwam er helaas geen melding door van de alarm centrale.

Nu las ik dat het alleen werkt als de alarm centrale TOON kiezen gebruikt en niet Pulse. Standaard staat deze centrale op Toon. Ik heb de handleiding van de alarmcentrale bekeken, maar kreeg nog niet helder hoe ik kan achterhalen hoe deze is ingericht. Er was wel een menu voor, maar ik kon niet vinden hoe, heeft iemand hier ervaring mee?
meer informatie: https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Is-het-mogelijke-om-analoge-telefonie-te-gebruiken-met-een-jaren/m-p/129191

Op internet las ik dat het enige nadeel van een Ziggo modem is dat bij stroomuitval er niet uitgebeld wordt, maar dit wil ik oplossen door er een UPS tussen te plaatsen. Die kan zeker een paar dagen stroom voorzien voor de ziggo modem.

Ook heb ik gelezen dat je er een gsm melder achter kunt plaatsen, alleen vroeg ik mij af hoe die werken en of dat eenvoudig is aan te sluiten is op een huidige installatie of dat daar allemaal trucjes voor zijn.

Een laatste alternatief is een pulse naar toon convertor gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee: https://www.bol.com/nl/p/dialgizmo-puls-toon-converter-voor-draaischijf-telefoons-of-puls-kiezende-telefoons/9200000101154012/?Referrer=ADVNLGOO002015-G-115031018323-S-1171915982391-9200000101154012&gclid=EAIaIQobChMI_PbS1J2w8AIVh-R3Ch3rkg8vEAQYASABEgKRaPD_BwE
Uiteraard gaat dit alleen werken als de het alarm systeem nu op pulse staat waar ik sterkte twijfels over heb.

Ik denk dat het eenvoudig zelf op te lossen moet zijn via de Ziggo modem, maar mis net de juiste tip of expertise. ALs iemand een gouden tip kan geven dan stuur ik je een bierpakketje (of iets anders als je geen bier drinkt :)).

Alvast bedankt voor het meedenken/de reacties

JamLaMin

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
  • Functie: Beveiligings Engineer
Re: PSTN alarm (initial varel vs36) overzetten naar Ziggo Lijn
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 4 mei 2021, 16:34 »
Misschien niet een antwoord op je vraag;
Maar ik ben benieuwd hoeveel zones (detectoren) je systeem betreft?
Vindt die 1500€ nogal een prijs..

RF

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: PSTN alarm (initial varel vs36) overzetten naar Ziggo Lijn
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 4 mei 2021, 16:43 »
Beste JamLaMin

De reden dat de prijs zo hoog is omdat ze de hele centrale en 2 codebedieningspanelen (VS3020) moeten vervangen naar een voip systeem (dat is hun mening)

In totaal is dit wat er is:
2 magneet contacten opbouw (Type MM115)
3 ruimtelijke melders (passief - infrarood - type EV125P)
3 ruimtelijke melders (passief - infrarood/ultrasonoor - Type DD325S4)
1 rookmelder (type DP721R)

Ze geven wel aan dat de sensoren niet vervangen hoeven te worden, alleen de centrale/bedieninspanelen
« Laatst bewerkt op: dinsdag 4 mei 2021, 16:44 door RF »

erikj

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 212
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: security / mbv / tbv
Re: PSTN alarm (initial varel vs36) overzetten naar Ziggo Lijn
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 4 mei 2021, 19:51 »
dan is die 1500 behoorlijk hoog ja

gieter

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 192
    • Bekijk profiel
Re: PSTN alarm (initial varel vs36) overzetten naar Ziggo Lijn
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 4 mei 2021, 20:29 »
Systeem is ook erg oud en wordt al jaren niet meer geproduceerd en ondersteund.

Je schrijft dat je een rd6201 ISDN hebt. Dit dient een normale rd6201 te zijn. Hier zit je ook nog met versie 5 en 6 welke deels compatible zijn.
En indien niet aanwezig heb je nog een spraakprint nodig.
Dit alles kun je op marktplaats vast nog wel vinden.

Je kunt eventueel een universele kiezer op contactbasis installeren en deze op de ziggo telefoonlijn aansluiten.

Ik zou zelf wel adviseren om het systeem te vervangen. Je hebt er dan meteen een app bij welke pushmeldingen verstuurd bij een alarm.
1600 vind ik ook erg duur.

Wat voor systeem hebben ze eigenlijk aangeboden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RF

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: PSTN alarm (initial varel vs36) overzetten naar Ziggo Lijn
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 4 mei 2021, 22:01 »
Vervangen centrale met IP doormelding via app (zonder meldkamer). Hieronder een specificatie:

- Demotage oude en montage nieuwe componenten
- ATS Advanced IP 8-32 zones, grade 2 + ATS1135 + ATS626 (kit centrale (zone 1t/m8) + bediendeel
- Accu 12V-7,0/7,2Ah droog (BS127N) gecertificeerd t.b.v. brand
- ATS Advanced LCD Prox. Codebediendeel Residentieel (t.v.v. 2e bediendeel)
- Opbouwrand bediendeel
- Patchkabel UTP CAT5E, Bruin, 3 meter
- ATS Advanced 8 plug-in input uitbreiding

- Levering en aanleg bekabeling en leidingwegen
- Levering en aanleg bekabeling (excl. leidingwegen)
- Klein materiaal
- Programmeren, opleveren, instructie en inbedrijfstellen
- Projectleiding
- Parkeerkosten
- Voorrijtarief zakelijk met contract

RF

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: PSTN alarm (initial varel vs36) overzetten naar Ziggo Lijn
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 4 mei 2021, 22:07 »
Er waren nog 2 andere opties om de hoek gekomen nu; Deze zijn beide met een meldkamer, terwijl we nu telefoonkiezer met spraakmodule hebben en dat voor ons afdoende is.

1. IP module plaatsen en programmeren (iris touch 220). Dat is 650 euro eenmalig + 310 euro per jaar voor een meldkamer.

2. GPRS kiezer (CSL DigiAir Pro GPRS Module incl. simkaart + antenne)
Dit kost eenmalig 300 euro + jaarlijks 310 euro voor meldkamer + jaarlijks 120 euro voor de simkaart (is 430 jaarlijks).

Ik beide gevallen zou ik nog eerder de 1500/1600 euro betalen. Bij optie 1 en 2 heb ik die naar 3 jaar terugverdient aangezien die wel gewoon belt.

RF

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: PSTN alarm (initial varel vs36) overzetten naar Ziggo Lijn
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 5 mei 2021, 13:56 »
Buitenom een offerte check die nooit kwaad kan ben ik wel benieuwd of ik het werkend kan krijgen met de huidige installatie op de Ziggo lijn.

@gieter: je gaf aan dat ik een universele kiezer op contact basis van inzetten, is dat eenvoudig te realiseren voor iemand met weinig kennis van beveiligings systemen?

JamLaMin

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
  • Functie: Beveiligings Engineer
Re: PSTN alarm (initial varel vs36) overzetten naar Ziggo Lijn
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 5 mei 2021, 19:28 »
Het punt is of je dat nog wil investeren.
3x zo veel en je hebt een nieuw systeem met pushberichten en bedienen via een APP

gieter

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 192
    • Bekijk profiel
Re: PSTN alarm (initial varel vs36) overzetten naar Ziggo Lijn
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 5 mei 2021, 19:29 »
Buitenom een offerte check die nooit kwaad kan ben ik wel benieuwd of ik het werkend kan krijgen met de huidige installatie op de Ziggo lijn.

@gieter: je gaf aan dat ik een universele kiezer op contact basis van inzetten, is dat eenvoudig te realiseren voor iemand met weinig kennis van beveiligings systemen?
Je zult de uitgangen van de centrale moeten programmeren en deze op de ingangen van de kiezer aansluiten.
Goed programmeren zij kan best even tegenvallen.
Daarnaast is het nog maar de vraag of dit überhaupt goed werkt op een Ziggo lijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

gieter

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 192
    • Bekijk profiel
Re: PSTN alarm (initial varel vs36) overzetten naar Ziggo Lijn
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 5 mei 2021, 19:30 »
Het punt is of je dat nog wil investeren.
3x zo veel en je hebt een nieuw systeem met pushberichten en bedienen via een APP
Volledig mee eens


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: PSTN alarm (initial varel vs36) overzetten naar Ziggo Lijn
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 5 mei 2021, 19:35 »
Buitenom een offerte check die nooit kwaad kan ben ik wel benieuwd of ik het werkend kan krijgen met de huidige installatie op de Ziggo lijn.

@gieter: je gaf aan dat ik een universele kiezer op contact basis van inzetten, is dat eenvoudig te realiseren voor iemand met weinig kennis van beveiligingssystemen?
Op contact basis betekend wel dat je uitgangen van de inbraakinstallatie moet hebben, die zal jij / je installateur moeten bijmaken en programmeren. Ik denk dat je al heel snel te veel kosten gaat maken om dit systeem nog werkend te houden.

Ik denk dat je 2 opties hebt.
- het doen met deze installatie zonder doormelding (hij doet het nog steeds goed, maar zou er geen kosten voor maken om nog uit te breiden).
- je centrale en bediendelen vervangen, met doormelding via een app (of meldkamer met maandelijkse kosten).

RF

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: PSTN alarm (initial varel vs36) overzetten naar Ziggo Lijn
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 7 mei 2021, 23:14 »
Bedankt voor jullie meedenken en reacties.
Morgen gaan we zitten om te bepalen welke keuzes we gaan maken. Jullie input/reactie daarin zijn zeer waardevol en worden zeker meegenomen!

Pietje22589

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 468
    • Bekijk profiel
Re: PSTN alarm (initial varel vs36) overzetten naar Ziggo Lijn
« Reactie #13 Gepost op: zondag 9 mei 2021, 09:54 »
Hoi, de prijzen zijn redelijk oke. Als bedrijf nieuwe spullen verkopen tikt de prijs wel door. Ats setje 600 uitbreiding 80, bediendeel 180 arbeid en btw erbij zit je zo op die 1500.

Dat zou mijn keuze zijn.
Luisteren betekent voor velen: wachten totdat de
ander is uitgesproken.

Ben Beemster

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 29
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Ben Beemster Service
  • Bedrijf: Ben Beemster Service
Re: PSTN alarm (initial varel vs36) overzetten naar Ziggo Lijn
« Reactie #14 Gepost op: zondag 9 mei 2021, 21:18 »
Ik zit met enige verbazing de discussie hier te volgen. We hebben het hier dus over apparaten die meer dan 20 jaar oud zijn. Als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat hiermee een betrouwbare installatie gebouwd gaat worden die diefstalgevoelige producten gaat bewaken(en dat dan ook weer enige tijd gaat doen)?