Sinds 1 april heeft KPN het kopernetwerk uitgeschakeld in 6 plaatsen als pilot:
https://tweakers.net/nieuws/146401/kpn-stopt-in-april-2020-in-zes-gebieden-met-dienstverlening-via-kopernetwerk.htmlHelaas was KPN niet netjes met de communicatie en zodoende ontvingen wij half april een brief met daarin de mededeling dat ze het jammer vonden dat we per 1 april als klant weg waren gegaan bij KPN. Op basis daarvan hebben we KPN gebeld en bleek dat de PSTN lijn al sinds 1 april was afgesloten vanwege de pilot. Deze lijn is verbonden met het alarmsysteem, maar aangezien er nog geen alarm was geweest sinds 1 april is dit niet opgemerkt en het systeem heeft ook geen controle systeem om te bepalen of de lijn wel werkt. Dus eigenlijk was er bij alarm geen melding uitgegaan.
Nu zijn we op zoek naar alternatieven om het werkend te krijgen en daarvoor heb ik op dit forum, en het ziggo forum, al verscheidene opties gevonden. Maar tot op heden is het nog niet gelukt het werkend te krijgen. Daarom heb ik dat jullie kunnen helpen!
Ook heb ik contact gezocht met de beheerder van de alarm centrale. Die zegt dat het een oude centrale is en dat deze voor 1600 euro vervangen moet worden. Een ander bedrijfs dat we hebben gebeld gaf hetzelfde aan voor 1500 euro. Toen ik na wat research ze belde en vroeg of ik het werkend kan krijgen op de ziggo modem zeiden ze: dat kan wel, maar moet je zelf uitzoeken. Met andere woorden: ze willen de oude systemen uitfaseren en een nieuwe verkopen, maar niet helpen om dit werkend te krijgen.
Details
Centrale: Initial Varel
Type: VS36
Bedieningspaneel: CD9031
Kiesmodem: RD6201 (ISDN Terminal Adapter type RDS2001)
Handleiding:
https://www.beveiligingswinkel.nl/pdf_handleidingen/aritech/cd_serie/advisor_rd6201_programmeer_handleiding.pdfOmdat ik 1500/1600 best een hoop geld vindt wil ik toch eerst zelf uitzoeken wat er kan. De makkelijkste optie in mijn ogen was het alarmsysteem aan te sluiten op de ziggo modem. Die heeft een phone1 aansluiting waar een nummer aan gekoppeld is. Ik heb de kabel die in de koperlijn ging geknipt aan een RJ11 connector en deze in de ziggo lijn gestopt. Bij het testen of dit werkt kwam er helaas geen melding door van de alarm centrale.
Nu las ik dat het alleen werkt als de alarm centrale TOON kiezen gebruikt en niet Pulse. Standaard staat deze centrale op Toon. Ik heb de handleiding van de alarmcentrale bekeken, maar kreeg nog niet helder hoe ik kan achterhalen hoe deze is ingericht. Er was wel een menu voor, maar ik kon niet vinden hoe, heeft iemand hier ervaring mee?
meer informatie:
https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Is-het-mogelijke-om-analoge-telefonie-te-gebruiken-met-een-jaren/m-p/129191Op internet las ik dat het enige nadeel van een Ziggo modem is dat bij stroomuitval er niet uitgebeld wordt, maar dit wil ik oplossen door er een UPS tussen te plaatsen. Die kan zeker een paar dagen stroom voorzien voor de ziggo modem.
Ook heb ik gelezen dat je er een gsm melder achter kunt plaatsen, alleen vroeg ik mij af hoe die werken en of dat eenvoudig is aan te sluiten is op een huidige installatie of dat daar allemaal trucjes voor zijn.
Een laatste alternatief is een pulse naar toon convertor gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee:
https://www.bol.com/nl/p/dialgizmo-puls-toon-converter-voor-draaischijf-telefoons-of-puls-kiezende-telefoons/9200000101154012/?Referrer=ADVNLGOO002015-G-115031018323-S-1171915982391-9200000101154012&gclid=EAIaIQobChMI_PbS1J2w8AIVh-R3Ch3rkg8vEAQYASABEgKRaPD_BwEUiteraard gaat dit alleen werken als de het alarm systeem nu op pulse staat waar ik sterkte twijfels over heb.
Ik denk dat het eenvoudig zelf op te lossen moet zijn via de Ziggo modem, maar mis net de juiste tip of expertise. ALs iemand een gouden tip kan geven dan stuur ik je een bierpakketje (of iets anders als je geen bier drinkt
).
Alvast bedankt voor het meedenken/de reacties