Auteur Topic: VOIP naar analoog conversie Internetproviders  (gelezen 584 keer)

Weerstand

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
VOIP naar analoog conversie Internetproviders
« Gepost op: vrijdag 22 januari 2021, 11:46 »
Een Guardall PX34 huiscentrale met SmartDail analoog kiezer was altijd aangesloten op een analoge KPN telefoonaansluiting. De ouderwetse analoge KPN telefoonaansluiting is komen te vervallen en is nu aangesloten op een Ziggo connectbox.

De Ziggo Connectbox heeft een speciale aansluiting voor een ouderwetse analoge vaste telefoon. De ouderwetse vaste telefoon werkt prima op dezelfde aansluiting waarop de Guardall SmartDail analoog kiezer is aangesloten.

Ik snap dat ingesproken teksten of koppeling met PAC niet werkt. Maar wat ik niet snap is dat het zelfs niet lukt om mijn GSM nummer (alleen maar) over te laten gaan. "Lijnfout" staat er dan in het display van het bedieningspaneel, terwijl ik op de print netjes 50 Volt meet.

De Guardall SmartDail analoog kiezer ondersteunt de volgende protocollen: Menu 11 -> Format- (0=Uit 1=ADEMCO 2=Superfast 3=Point-ID 4=Guardall 9=SIA). Ik heb ze allemaal geprobeerd.

Wat moet ik doen om de kiezer mijn GSM nummer over te laten gaan?

nayonowe

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 348
    • Bekijk profiel
    • Alarm-winkel.nl
  • Bedrijf: Alarm-winkel.nl
  • Functie: Technisch adviseur / specialist
Re: VOIP naar analoog conversie Internetproviders
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 22 januari 2021, 11:54 »
Vaak geven deze voip modems een andere spanning of kiestoon af dan de ouderwetse analoge telefoonlijn.
Zet lijnspanningsdetectie of kiestoondetectie eens uit en dan zou het wel moeten werken.

Weerstand

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: VOIP naar analoog conversie Internetproviders
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 22 januari 2021, 18:34 »
nayonowe bedankt voor je reactie,

Goede suggestie, ik heb het vanmiddag geprobeerd maar helaas zonder resultaat.

erikj

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: security / mbv / tbv
Re: VOIP naar analoog conversie Internetproviders
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 22 januari 2021, 20:39 »
kan ook het verschil nog zijn tussen toon kiezen en puls wat je bij analoge telefonie had

Weerstand

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: VOIP naar analoog conversie Internetproviders
« Reactie #4 Gepost op: zondag 24 januari 2021, 17:41 »
erikJ en nayonowe,

Bedankt voor jullie suggesties. Dit heeft me geholpen bij het isoleren van de mogelijke oorzaken. Wat me ook deed blijven proberen was dat jullie aangaven dat het wel zou moeten kunnen werken.

Uiteindelijk kwam het doordat een instelling in de Guardall "PX/QX Installatie en programmeerhandleiding"  zeer vaag (fout) was geformuleerd (blz 13, menu Code-10, Doormelding):
" Landencode-31 (Default=31) (Keuze 00-99) (Omschrijving: In Nederland op 031 laten staan). ::)

Dat bracht me in verwarring: default 31, maar in Nederland op 031 laten staan?  Terwijl de centrale in werkelijkheid geen (Keuze 00-99) maar 0000, dus 4 cijfers aangaf. Dus ik dacht: stel 0031 in en laat bij het telefoonnummer de voorloopnul weg.

Nee dus, landencode op 31 (ok, misschien stom van mij, dat zou de default waarde zijn) en dan dus wel de voorloopnul vermelden.  ??? Wat is dan de functie van de landencode?

Gelukkig werkt het nu. :D