Auteur Topic: Bosch FCP500 optisch nc contact voor inbraakcentrale  (gelezen 2954 keer)

Gert-bv

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Bosch FCP500 optisch nc contact voor inbraakcentrale
« Gepost op: zaterdag 16 mei 2020, 20:14 »
Is de bosch FCP500 optische melder ook mogelijk om aan te sluiten op een inbraakmeld centrale dmv een nc contact? Evt met wat extra electronica.
Volgens de handleiding niet, maar het is de enige inbouw melder die ik ken.
De centrale is een alphatronics unii.


https://www.osec.nl/files/docs/eb361ed1a65a2182df874b3fa6af95.pdf

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 979
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bosch FCP500 optisch nc contact voor inbraakcentrale
« Reactie #1 Gepost op: zondag 17 mei 2020, 00:56 »
Je zegt volgens de handleiding niet, maar waar zie jij dat dan staan?

het testen van deze melder gaat dacht k wel wat lastiger.

Gert-bv

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bosch FCP500 optisch nc contact voor inbraakcentrale
« Reactie #2 Gepost op: zondag 17 mei 2020, 08:07 »
In het linkje staat dat deze melder op diverse brandmeldcentrales aangesloten kan worden. Inbraakcentrales worden niet letterlijk genoemd.
Maar als het kan zou dat prettig zijn. Hoe dient dit aangesloten te worden?

Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bosch FCP500 optisch nc contact voor inbraakcentrale
« Reactie #3 Gepost op: zondag 17 mei 2020, 10:26 »
Ik heb even snel door je pdfje heen gekeken en zie dat de voedingsspanning tussen de 8,5 en 33 volt ligt dus dat is alvast gunstig.

Ik heb thuis de Apollo S65 serie rookmelders hangen en deze installeren wij vaak ook bij klanten als deze op het alarmsysteem aangesloten worden.

Dit is een conventionele rookmelder en voor deze melders is er ook een speciale sokkel voor verkrijgbaar waarmee je dan een potentiaalvrij wisselcontact hebt als uitgang.
Deze sokkel is echter niet heel bijzonder: op het printje zit een 12v relais waarvan de uitgangen zijn afgewerkt op een klemmenstrook. De spoel van het relais zit aangesloten op de nevenindicator aansluiting van de rookmelder.

Met andere woorden: als jij een 12v relais aansluit op de aansluitingen voor de nevenindicator en het NC contact van het relais gebruikt voor het aansluiten aan de inbraakcentrale moet dit gewoon werken.

De grootste uitdaging zal denk ik zijn om het extra relais in de sokkel van de rookmelder zien te krijgen en dat alles past.

Gert-bv

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bosch FCP500 optisch nc contact voor inbraakcentrale
« Reactie #4 Gepost op: zondag 17 mei 2020, 13:04 »
Dank Joep, inderdaad een mooie oplossing. Er is wat ruimte in de voet over en anders is er altijd nog het verlaagde plafond dus dat gaat helemaal lukken.

Ik had nog de stiekume hoop dat het wellicht ook met een a1/b1 alarm contact opgelost kon worden. Ik zal de melder eens doormeten in alarm stand.

Enne, hoe reset ik het alarm dan? Ik kan hem niet even los draaien uit de sokkel :) Of haalt de Unii automatisch de spanning er even af als je een brandmelding reset?

Gert-bv

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bosch FCP500 optisch nc contact voor inbraakcentrale
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 2 juni 2020, 09:00 »
Na het doormeten blijkt hij een NO alarm contact te hebben, dus scheelt weer een relais

Resetten kan toch makkelijk door los te klikken

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 979
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bosch FCP500 optisch nc contact voor inbraakcentrale
« Reactie #6 Gepost op: zondag 7 juni 2020, 07:13 »
Dank Joep, inderdaad een mooie oplossing. Er is wat ruimte in de voet over en anders is er altijd nog het verlaagde plafond dus dat gaat helemaal lukken.

Ik had nog de stiekeme hoop dat het wellicht ook met een a1/b1 alarm contact opgelost kon worden. Ik zal de melder eens doormeten in alarm stand.

Enne, hoe reset ik het alarm dan? Ik kan hem niet even los draaien uit de sokkel :) Of haalt de Unii automatisch de spanning er even af als je een brandmelding reset?

Was jij niet opzoek naar een inbouw rookmelder? of is die apollo melder ook in een inbouw versie?

normaal werkt inbraak op een NC contact, of stel jij jou centrale in op een NO-contact?

het resetten gaat vaak doormiddel van de spanning van de rookmelder er even vanaf te halen, na dat het probleem verholpen is.