Auteur Topic: opnemen wettelijke en bovenwettelijke verlofuren  (gelezen 4492 keer)

unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
opnemen wettelijke en bovenwettelijke verlofuren
« Gepost op: donderdag 30 april 2020, 21:10 »
In deze moeilijke tijden doet mijn werkgever een beroep op alle medewerkers om de opgebouwde wettelijke en bovenwettelijke verlofuren van 2020 nog dit jaar op te nemen.
Met daarbij de opmerking dat deze uren niet meegenomen kunnen worden naar 2021.

Volgens de CAO moeten wettelijke uren sowieso opgenomen zijn in het lopende jaar. De bovenwettelijke uren hebben een "maximale" houdbaarheidsdatum van 4 jaar.

Het is geen verplichting, doch men doet een dringend beroep op ons.
Nu is echter mijn vraag kan de werkgever dit vragen aan het personeel om de bovenwettelijke uren op te maken in 2020.
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: opnemen wettelijke en bovenwettelijke verlofuren
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 1 mei 2020, 09:29 »
Volgens de CAO moeten wettelijke uren sowieso opgenomen zijn in het lopende jaar. De bovenwettelijke uren hebben een "maximale" houdbaarheidsdatum van 4 jaar.

Dit is onjuist. Volgens het Burgerlijk Wetboek vervallen wettelijke vakantiedagen op 1 juli van het jaar volgend waarop de dagen zijn opgebouwd, dus ze hoeven niet in het lopend jaar opgenomen te worden. Bovenwettelijke vakantiedagen verjaren na 5 jaar Na het jaar waarin deze zijn opgebouwd. Verder is het in principe  de werknemer die bepaald wanneer deze de vakantiedagen opneemt, in het bijzonder de wettelijjke dagen. In een CAO kan bijvoorbeeld wel iets afgesproken zijn over het opnemen van de bovenwettelijke dagen.

Echter is in de CAO in Artikel 64 lid 1 het vervallen van de wettelijke dagen afgeschaft en verjaren deze dus ook na 5 jaar. Behalve over de 18 extra bij te kopen vakantiedagen (die moeten worden opgenomen in het lopende jaar), is er over het opnemen van de overige bovenwettelijke dagen niets vastgelegd.

Als de vraag is, 'Kan/mag een werkgever mij vragen zoveel mogelijk vakantiedagen op te nemen', dan is het antwoord natuurlijk 'Ja, dat mag'. Maar meer dan dat kan eem werkgever niet doen. Ook het dreigen dat de uren niet meegenomen kunnen worden naar 2021 is een loos dreigement.

Dat is het puur juridische antwoord. Maar de uitzonderlijke situatie waarin wij nu zitten vereist volgens mij wel iets mee overleg dan dat. Wanneer een bedrijf door de huidige omstandigheden onvoldoende werk heeft dan kunnen de werknemers natuurlijk wel op hun rechten blijven staan, maar het gevolg is uiteindelijk dat het bedrijf omvalt of dat er wellicht collega's ontslagen moeten gaan worden. Daar zit volgens mij ook niemand op te wachten.

Dus als een bedrijf deze oproep doet (en dit is vast niet het enige bedrijf binnen en buiten de beveiliging) denk ik dat de werknemers deze oproep serieus moeten nemen. Dan is het wel zo handig dat bijvoorbeeld een OR (of wanneer die er niet is, een vertegenwoordiging van het personeel) even met de bestuurder om tafel gaat ziten, om te kijken waar de pijn precies zit, en deze dan proberen om zo eerlijk mogelijk onder het personeel te verdelen.

Maar ook een OR kan geen toezeggingen doen namens het personeel, het blijfft uiteindelijk een verzoek van het bedrijf, eventueel gesteund door de OR/personeelsvertegenwoordiging aan alle werknemers afzonderlijk, die dan zelf hun afweging moeten maken.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: opnemen wettelijke en bovenwettelijke verlofuren
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 1 mei 2020, 09:49 »
Ik heb nog even een aanvulling. Er zijn door de overheid allerlei maatregelen genomen om bedrijven door deze extreme situatie te loodsen. de belangrijkste daarvan voor een beveiligingsbedrijf is de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). Voordat deze regeling op papier stond, werd door de overheid gecommuniceerd dat de maatregel in zou houden dat de overheid 90% van de loonkosten zou doorbetalen, met als voorwaarde(s) dat de medewerkers 100% doorbetaald zouden worden en er niemand ontslagen zou gaan worden (en liefst ook geen tijdelijke contracten werden stopgezet).

Dat klonk toen heel aantrekkelijk en hebben bedrijven zich daar massaal voor aangemeld. Echter toen de maatregel op papier stond en boekhouders gingen rekenen, bleek al snel dat het om MAXIMAAL 90% ging, maar dat het voor veel bedrijven op een (veel) lager percentage uitkomt, tot soms maar 60%. En dus zitten sommige ondernemers nu echt klem. Want als zij dat eerder geweten hadden, dan hadden zij wellicht wel gekozen om niet van de regeling gebruik te maken en bijvoorbeeld wel een deel van het personeel te ontslaan. Stoppen met de regeling kan niet, want dan moeten ze alles terug gaan betalen, maar dat kan ook niet.

Ik denk dat er uiteindelijk toch veel bedrijven om gaan vallen. Als je bij een bedrijf werkt waar het echt helemaal fout zit, dan helpt het inleveren van vakantiedagen ook niet meer, en snij je jezelf alleen maar in de vingers als je die zo maar opgeeft. Maar bij veel beveiligingsbedrijven (op wellicht een paar uitzonderingen na, zoals bijvoorbeeld op Schiphol) denk ik dat die, met steun van de overheid en/of de medewerking van het personeel door wat flexibeler te zijn en aan een dergelijke oproep mee te werken, prima in staat zouden moeten zijn om deze crisis te overleven. Ik zie namelijk in het straatbeeld ook opeens overal beveiligers opduiken, zoals bijvoorbeeld bij winkels. Als de horeca weer open gaat zullen daar wellicht ook weer kansen liggen
« Laatst bewerkt op: vrijdag 1 mei 2020, 09:53 door Planner »

unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
Re: opnemen wettelijke en bovenwettelijke verlofuren
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 1 mei 2020, 15:22 »
Wederom bedankt voor je uitvoerige antwoord Planner. Mijn werkgever kan/hoeft geen beroep te doen op de NOW, alhoewel er wel een fiks aantal collega's thuis zit ivm. afschaling etc.

En ook ik heb mijn zomerverlof al in december 2019 aangevraagd en goedkeuring gekregen op 15-01-2020.
Al mijn wettelijke uren inc veteranendagen zijn al goedgekeurd en ingeroosterd.

Zelf heb ik het standpunt dat als mijn werkgever zoiets vraagt, en dat doet hij niet voor niets, ik bereid ben om hier gehoor aan te geven. Kan nog wel een aantal klussen in huis bedenken, die ik dan ongestoord kan uitvoeren want mijn werkt ook en die kan geen vakantie meer opnemen. ::)

Kan er alleen niet tegen dat er gewoon gezegd word dat je de bovenwettelijke (en wettelijke) niet mee kan nemen naar 2021.....
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: opnemen wettelijke en bovenwettelijke verlofuren
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 1 mei 2020, 15:30 »
Zelf heb ik het standpunt dat als mijn werkgever zoiets vraagt, en dat doet hij niet voor niets, ik bereid ben om hier gehoor aan te geven. Kan nog wel een aantal klussen in huis bedenken, die ik dan ongestoord kan uitvoeren want mijn werkt ook en die kan geen vakantie meer opnemen. ::)

Ja precies, maar dan is het wel zo eerlijk als de lasten een beetje door iedereen in de organisatie gedragen worden.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat mijn werkgever (niet in de beveiliging overigens) tot op heden nog helemaal geen last heeft van de crisis, integendeel, het is zelfs iets drukker. Ik heb net mijn vakantie van juni ingetrokken nadat deze eindelijk officieel gecancceled is door de reisorganisatie, en daar waren ze bij mij maar wat blij mee want er is werk zat!

Kan er alleen niet tegen dat er gewoon gezegd word dat je de bovenwettelijke (en wettelijke) niet mee kan nemen naar 2021.....

Dat is dan ook weer veel te kort door de bocht, en zoals reeds uitgelegd, onrechtmatig. Als dat mocht, dan hadden ze ook geen dringend beroep op een ieder te hoeven doen, het is het 1 of het ander.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 1 mei 2020, 15:33 door Planner »

Beambte

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
Re: opnemen wettelijke en bovenwettelijke verlofuren
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 1 mei 2020, 16:06 »
Ik heb deze brief zelf ook gehad, laat ik het bedrijf maar niet noemen. Maar in dezelfde brief staat de reden dat met geen gebruik kan maken van de NOW regeling, omdat men de afgelopen maanden niet meer dan 20% omzetverlies hebben gedraaid.

Dus je vraagt je medewerkers om vakantiedagen op te nemen terwijl je bedrijf minder dan 20% omzetverlies draait? Tevens wat ik ook absurd vind, als je halverwege de A2 rijdt, dan wordt daar wel even een miljoenen pand als nieuw hoofdkantoor uit de grond gestampt, waar men maar al te blij mee was dat de bouw doorgaat ?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: opnemen wettelijke en bovenwettelijke verlofuren
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 1 mei 2020, 17:36 »
Dus je vraagt je medewerkers om vakantiedagen op te nemen terwijl je bedrijf minder dan 20% omzetverlies draait?

Dus jij denkt dat een beveiligingsbedrijf, wat opeens van de één op de andere dag bv 15% omzetverlies heeft het maandenlang kan uitzingen zonder maatregelen te nemen? Het is vrij simpel, als ik daar aan het roer zou staan dan zou ik ook een beroep op de medewerkers doen om in deze periode zoveel mogelijk vakantiedagen op te nemen. En als ze dat niet massaal doen, dan komt de eerste ontslagronde er snel aan, want dit gaat een bedrijf niet lang trekken, en dan hebben alle werknemers een groot probleem.

Martos

  • Gast
Re: opnemen wettelijke en bovenwettelijke verlofuren
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 16 juni 2020, 22:42 »
De meeste bedrijven die een omzetverlies hebben worden inmiddels gecompenseerd door de overheid. Dat bedrijven een beroep doen op de medewerker om verlof op te nemen bij het verlies van werkuren is toch een win-win situatie (stuwmeer verlofuren, collega inzetten op het verlof van de andere collega enz) alleen moet de medewerker hier wel mee instemmen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: opnemen wettelijke en bovenwettelijke verlofuren
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 17 juni 2020, 10:58 »
De meeste bedrijven die een omzetverlies hebben worden inmiddels gecompenseerd door de overheid. Dat bedrijven een beroep doen op de medewerker om verlof op te nemen bij het verlies van werkuren is toch een win-win situatie (stuwmeer verlofuren, collega inzetten op het verlof van de andere collega enz) alleen moet de medewerker hier wel mee instemmen.

Inderdaad, dat is wel een win-win situatie, alleen betekend het wel dat sommige medewerkers een langdurige vakantie hebben waar ze waarschijnlijk niet al te veel aan hebben. Er zijn ook medewerkers die het gewoon als een spaarpotje zien, en dat is het ook, want vakantieuren vertegenwoordigen een waarde. En dan kan ik mij ook goed voorstellen dat werknemers dit niet zo maar willen.

Het probleem is dat zowel bedrijven als een groep werknemers de vakantiebergen moedwillig heeft gecreerd, omdat werkgevers vaak te weinig werknemers in dienst hebben om alle vakantieuren netjes weg te werken, een bepaalde groep werknemers bewust weinig vakantie opnemen, en de bonden hebben het ook nog eens gefaciliteerd door het vervallen van de wettelijke vakantieuren te schrappen, waardoor ze net als de bovenwettelijke vakantieuren pas na 5 jaar verjaren, waardoor er ook geen enkelijke prikkel voor zowel werkgevers maar ook voor die groep werknemers is om vakantie op te nemen.

Daar waar de vakantiebergen dus (mede) zijn ontstaan omdat werkgevers te weinig personeeel hadden, is het dus wel een goedkope manier om nu opeens te roepen dat die vakantiebergen er zijn en dat die nu dan maar even afgebouwd moeten worden omdat er minder werk is. Maar goed, het lost dus wel (een deel van) de problemen op, waarbij het natuurlijk wel zo is dat de werkgever wel voldoende gereserveerd moet hebben om al die vakantiedagen uit te kunnen betalen, want dat is wat er dan eigenlijk gebeurt!

Het is dus wel een WIN-WIN situatie, maar in de meeste gevallen wint de werkgever meer dan de werknemer. Maar ja, werknemers kunnen wel met de hakken in het zand gaan staan, maar als daardoor bedrijven omvallen, daar zit ook niemand op te wachten.
« Laatst bewerkt op: woensdag 17 juni 2020, 11:01 door Planner »