Auteur Topic: Wat als klant via oude VRKI wil?  (gelezen 612 keer)

gb1974

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 103
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Wat als klant via oude VRKI wil?
« Gepost op: vrijdag 31 mei 2019, 14:24 »
Wat doen jullie als een klant aangeeft een installatie volgens de oude VRKI te willen?
Vastleggen in PVE en Beveiligingsplan?

dehaanadviseur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Wat als klant via oude VRKI wil?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 1 juni 2019, 00:40 »
Voor BORG- en VEB erkende bedrijven geldt de VRKI 2.0 versie 2019
Als een klant dit niet wenst kun je verwijzen naar een "Doe Het Zelf" bouwmarkt.
 

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Wat als klant via oude VRKI wil?
« Reactie #2 Gepost op: zondag 2 juni 2019, 21:13 »
Was het maar zo'n feest dat een gecertificeerd bedrijf alleen maar gecertificeerde systemen maakt.

Praktijk is dat je gewoon een aanbieding maakt volgens de oude VRKI maar dat je geen certificaat volgens de VRKI 2.0 af kunt geven.
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

dehaanadviseur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Wat als klant via oude VRKI wil?
« Reactie #3 Gepost op: zondag 2 juni 2019, 22:04 »
Gerrit doelt op artikel 5.5 in de NBRL BORG 2005v2
5.5 LEVERING VAN DIENSTEN
Het BORG-bedrijf verleent op het gebied waarvoor hij, op grond van deze beoordelingsrichtlijn, is gecertificeerd slechts diensten die voldoen aan de criteria van hoofdstuk 3 en 4.
Uitgangspunt is dat het BORG-bedrijf de producten of diensten onder certificatie levert.
Alleen als dat van te voren met de opdrachtgever schriftelijk is overeengekomen, mag het BORG-bedrijf hier van afwijken en geen BORG Certificaat of BORG Opleveringsbewijs afgeven.
Dus als je een beveiliging aanbiedt op basis van een stapeltje oude kranten. Geen probleem !!
Je kunt je hooguit afvragen of je daarmee de reputatie van je bedrijf ("Deskundig en betrouwbaar Vakman") niet 'te grabbel' gooit?

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Wat als klant via oude VRKI wil?
« Reactie #4 Gepost op: zondag 2 juni 2019, 22:58 »
Dus de regeling die tot 31 maart van dit jaar gewoon gold, en waar 99,99% van alle systemen die op dit moment in het veld hangen op gebaseerd zijn, is nu plots totaal waardeloos enkel en alleen omdat er geen VRKI 2.0 stempel op een formuliertje staat?

Laat de regelgever nu eerst eens de echte problemen in de praktijk op gaan lossen en daar de regeling op aan gaan passen, ik denk dat iedereen daar veel meer bij gebaat is dan met het voor de zoveelste keer zinloos goochelen met benamingen van maatregelen.

Om maar weer even een voorbeeld te noemen.
Een paar weken geleden een systeem in onderhoud overgenomen. Nieuwe CCS geplaatst en alles aangesloten maar het vreemde was dat, terwijl de toegangsdeuren open stonden, het systeem toch aangaf dat ze dicht waren.
Na onderzoek bleek het volgende


de 2 loshangende draden zijn dus van de 2 voordeuren waar wel gewoon een deurkontakt in gemonteerd waren en die ook normaal werkten.

En dat terwijl het gecertificeerde bedrijf die het geinstalleerd had er al sinds de nieuwbouw (12 jaar geleden) jaarlijks onderhoud had uitgevoerd en een maand voordat wij het systeem hebben overgenomen er nog was geweest voor een aanpassing.
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Pietje22589

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 423
    • Bekijk profiel
Re: Wat als klant via oude VRKI wil?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 14 juni 2019, 00:04 »
Ik ben van mening dat de controle van de certificering (audit) meer zou moeten zijn als dat bij auto’s het geval is. Afgifte opleverbewijs of certificaat? Dan steekproef ja of nee. De overgenomen installaties zijn vaak betreurenswaardig qua aanleg, terwijl wij ons best doen om t allemaal zo goed mogelijk te doen. En ook daar worden vaak gewoon documenten op afgegeven.

Ook goed onderhoud is waardevol, ook als eigen controle, en een looptest is toch wel t minste wat je kan doen...
Luisteren betekent voor velen: wachten totdat de
ander is uitgesproken.