Auteur Topic: overuren uitplannen  (gelezen 1284 keer)

stedeling

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: securitas
  • Functie: beveiliger
overuren uitplannen
« Gepost op: vrijdag 16 februari 2018, 21:51 »
Goeie avond ochtend middag,

Ik vroeg mij af of iemand mij kan vertellen wat er nou wel en niet toegestaan is qua diensten uitplannen in onderstaande situatie:

Begin van deze periode kwam ik netjes aan de 152 uur.
Dit veranderde al snel door een vergadering en extra diensten die ik aan nam, totaal 182uur deze periode.
2de week ben ik weekje vrij (vakantie) geweest.

Maar nu komt het, ik zou eigenlijk al dinsdag beginnen met werken en tot mijn verbazing zag ik maandag dat ik de dinsdag dus ook opeens vrij was (tijdvak was verdwenen).
Niks van de planning gehoord erover maargoed 174 uur is ook lekker.

Afgelopen woensdag keek ik nogmaals op mijn rooster en nog steeds stond er 174 uur.
Gister (donderdag) keek ik nogmaals op mijn rooster voor volgende week en zie tot mijn verbazing dat er zonder enige vorm van communicatie 2 diensten zijn afgehaald (die ik normaal gesproken draai in een vast rooster)
Nu komen mijn uren uit op 157, nog steeds wel wat overuren maar half niet zo lekker als 174.

Ik heb dus begin van de periode extra gewerkt en nu op het einde van de rit haalt de planning mij van 2 vaste diensten af.

Mijn vraag is nu dus vooral mag dit zomaar? In de cao kan ik hier niks over vinden.

overigens heb ik de planning gemailed hierover en kreeg ik een mailtje terug dat mijn "leidinggevende" hierover met mij in overleg gaat.
Ik braaf mijn "leidinggevende" berichtje gestuurd maar die stuurt mij dus weer naar de planning.
Kortom ze lijken mij aan het lijntje te willen houden.
  :-\

 

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 3.528
    • Bekijk profiel
Re: overuren uitplannen
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 17 februari 2018, 13:14 »
Dat dit, vele jaren nadat deze systematiek in is gegaan, nog steeds niet duidelijk is, vind ik bijzonder. Maar goed, daar gaan we nog een keer

Begin van deze periode kwam ik netjes aan de 152 uur.

Dat kan niet, want zolang er tijdvakken ingeroosterd staan, weet jij niet hoeveel diensten en van welke duur er uiteindelijk ingeroosterd worden

Dit veranderde al snel door een vergadering en extra diensten die ik aan nam, totaal 182uur deze periode.
2de week ben ik weekje vrij (vakantie) geweest.

Er bestaat ook nog zo iets als een arbeidstijdenwet!!!

Maar nu komt het, ik zou eigenlijk al dinsdag beginnen met werken en tot mijn verbazing zag ik maandag dat ik de dinsdag dus ook opeens vrij was (tijdvak was verdwenen).
Niks van de planning gehoord erover maargoed 174 uur is ook lekker.

Je hebt daar dus wel wat van de planning van 'gehoord', namelijk dat bij de donderdaagse weekindeling op het tijdvak op dinsdag dus geen dienst is ingeroosterd.

Afgelopen woensdag keek ik nogmaals op mijn rooster en nog steeds stond er 174 uur.

En nogmaals, met tijdvakken weet je dus niet hoeveel diensturen dat uiteindelijk worden.

Gister (donderdag) keek ik nogmaals op mijn rooster voor volgende week en zie tot mijn verbazing dat er zonder enige vorm van communicatie 2 diensten zijn afgehaald (die ik normaal gesproken draai in een vast rooster)

Je bedoeld volgens mij dat er op 2 tijdvakken geen dienst is ingeroosterd?

Nu komen mijn uren uit op 157, nog steeds wel wat overuren maar half niet zo lekker als 174.

Ik heb dus begin van de periode extra gewerkt en nu op het einde van de rit haalt de planning mij van 2 vaste diensten af.

Vaste roosters bestaan in principe niet meer.

Mijn vraag is nu dus vooral mag dit zomaar?

Ja. Dat is dus precies hoe het zou moeten gaan. Een tijdvak moet uiterlijk op donderdag in de week daarvoor omgezet worden in een dienst, maar er hoeft geen dienst ingeroosterd te worden. Wanneer er echter wel een dienst ingeroosterd was (ook wanneer dat al eerder is gebeurd), en deze dienst komt te vervallen, dan dient er minimaal 3 uur uitbetaald te worden.

overigens heb ik de planning gemailed hierover en kreeg ik een mailtje terug dat mijn "leidinggevende" hierover met mij in overleg gaat.
Ik braaf mijn "leidinggevende" berichtje gestuurd maar die stuurt mij dus weer naar de planning.
Kortom ze lijken mij aan het lijntje te willen houden.
  :-\

Volgens mij moet je ook gewoon bij je planner zijn, en niet bij je leidinggevende. En je planner moet je gewoon even het bovenstaande uitleggen. Bovendien zegt de CAO, dat de werkgever overwerk tot het minimaal noodzakelijke dient te beperken. Dus feitelijk doet de planner hier alles volgens het boekje.