Auteur Topic: Gemiddelde toeslag tijdens verlof?  (gelezen 3565 keer)

Spww

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Gemiddelde toeslag tijdens verlof?
« Gepost op: dinsdag 19 september 2017, 02:10 »
Gewaardeerde collega's

Even 2 vragen, heb wel een vermoeden maar graag even een bevestiging.

Heb zomerverlof gehad, totaal 128 uur. Heb hier geen gemiddelde van mijn toeslagen ontvangen. Helemaal niks alleen mijn uurloon. Had gelezen online dat dat per 1-1 2017 weer ingevoerd is, klopt Dit?

Als ik boven mijn contract uren werk, meeruren. Krijg ik hier 0 toeslag voor, terwijl ik wel recht op Heb avond/nacht/weekend bijvoorbeeld. Iemand die mij wat helderheid kan verschaffen?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: Gemiddelde toeslag tijdens verlof?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 19 september 2017, 09:51 »
Heb zomerverlof gehad, totaal 128 uur. Heb hier geen gemiddelde van mijn toeslagen ontvangen. Helemaal niks alleen mijn uurloon. Had gelezen online dat dat per 1-1 2017 weer ingevoerd is, klopt Dit?

Als jij dit leest, kijk je dan ook naar de bronvermelding, of ga je er zo maar van uit dat alles wat er op internet staat klopt? Lees de CAO, en vooral ook de vele topics hier die aan dit onderwerp zijn besteed, en dan zie je dat de gemiddelde ORT toeslag over feestdagen al een paar jaar is vervallen in de CAO. Dat laatste zet ik er even expliciet bij, want als je de jurisprudentie over dit onderwerp leest, dan acht ik de kans groot dat wanneer je dit aan een rechter voorlegt, deze wel gewoon vind dat die ORT met terugewerkende kracht betaald zal moeten worden. Het wachten is alleen op de eerste beveiliger, of beter groep beveiligers, die zijn/hun recht zelf gaan halen en niet lijdzaam wachten op vakbonden.

Als ik boven mijn contract uren werk, meeruren. Krijg ik hier 0 toeslag voor

Dat klopt, wat dat zou niet eerlijk zijn t.o.v. full-timers. Wel heb je recht op extra verlofopbouw (zie artikel 64 lid 3) en vakantiebijslag (Zie artikel 68) over meeruren

Spww

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Gemiddelde toeslag tijdens verlof?
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 19 september 2017, 15:28 »
Ga er zeer zeker niet zomaar vanuit. Vandaar dat ik altijd hier weer op kan terugvallen.

https://beveiligingnieuws.nl/nieuws/cao-particuliere-beveiliging-goedgekeurd

Hier heb ik het gelezen wat betreft gemiddeld ORT tijdens vakantieverlof.

Jammer dat ik geen ORT krijg, 0 dus tijdens mijn extra diensten zijn over het algemeen allemaal nachten in t weekend, loop ik een hoop mis.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.355
    • Bekijk profiel
Re: Gemiddelde toeslag tijdens verlof?
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 19 september 2017, 16:04 »
Jammer dat ik geen ORT krijg,

Sorry, je hebt gelijk. Ik was even in de war met een andere CAO waar ik tegenwoordig vaak mee te maken heb!  Je hebt vanaf 1-1-2017 inderdaad wel weer recht op de gemiddelde ORT over vakantiedagen! Alleen hebben de bonden verzuimd dit met terugwerkende kracht te regelen, dus daar zal je zelf achteraan moeten gaan!

0 dus tijdens mijn extra diensten zijn over het algemeen allemaal nachten in t weekend, loop ik een hoop mis.

Tijdens extra diensten (meeruren of overuren) heb jij wel gewoon recht op de standaard ORT toeslagen (avond, nacht, weekend en/of feestdagtoeslag), dus in jouw geval 35% weekendtoeslag (geen nachttoeslag, want die krijg je alleen bij nachtdiensten op doordeweekse dagen) alleen heb jij bij meeruren geen recht op overwerktoeslag!
« Laatst bewerkt op: dinsdag 19 september 2017, 16:12 door Planner »