Auteur Topic: Problemen aansluiten MK8 op Galaxy Flex 3 (FX20)  (gelezen 5340 keer)

SharksF31

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Problemen aansluiten MK8 op Galaxy Flex 3 (FX20)
« Gepost op: zaterdag 19 augustus 2017, 15:01 »
Goedemiddag,

Ik ben een redelijk handige DIY'er en ik ben op dit moment bezig met het installeren van een alarmsysteem in mijn woning. Ik heb hierbij gekozen voor de Galaxy Flex 3 (FX20), welke is voorzien van de nieuwste firmware. Ik krijg tot nu toe alles goed aan de praat inclusief de bediening op afstand.

Ik loop echter tegen het volgende probleem aan. Bij de Galaxy heb ik vier bediendelen gekocht.
3x MK8-prox bij de toegangsdeuren en 1x MK8 voor boven op de overloop.
Volgens de installatiehandleiding moeten er totaal 4 bediendelen op de centrale kunnen worden aangesloten, maar ik krijg er maar 3 werkend.

Ik heb ze aangesloten op de A en B poort van de RS485 bus.
Ze zijn volgens de DaisyChain principe aangesloten:

Galaxy Flex -> Rio Expander -> MK8Prox Hal -> MK8Prox Garage -> MK8Prox Achterdeur -> MK8 Overloop
De DaisyChain wordt aan het einde (MK8 Overloop) afgesloten met een 680Ohm weerstand.

Qua adressering heb ik de volgende apparaat instellingen gebruikt:
- Rio Expander: 2
- MK8Prox Hal: 0
- MK8Prox Garage: 1
- MK8Prox Achterdeur: 3
- MK8 Overloop: 4

Fouten in de bekabeling kunnen zo goed als worden uitgesloten. Ik krijg namelijk altijd 3 MK8's werkend op elke willekeurige plaats in de 'chain'.
Zodra ik een vierde MK8 aansluit, blijft het scherm "***************" vertonen en blijft de witte LED knipperen. De overige 3 bediendelen werken dan wel, maar piepen los van elkaar dan elke 25 seconden.

Het onderstaande stukje tekst komt uit de handleiding en het zou kunnen dat dit er iets mee te maken heeft:

"1. Voordat u de voeding inschakelt, moet u op elk apparaat een geldig en uniek adres selecteren. In
de meeste apparaten kan het adres worden ingesteld door middel van jumpers of een draaischakelaar. Let op dat een Keyprox een adres van een bediendeel en een MAX lezer gebruikt. Hiermee moet rekening gehouden worden zodat er geen dubbele adressen gebruikt wordt indien MAX lezers en Keyproxen toegepast worden."


Ik begrijp echter niet helemaal wat er met het bovenstaande wordt bedoeld.

Ik hoop dat iemand mij wat verder op weg kan helpen!!

Thanks!!

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Problemen aansluiten MK8 op Galaxy Flex 3 (FX20)
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2017, 15:48 »
Geef de bediendelen eens de adressen 0, 1, 2 en 3...

Tiekus

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 53
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Problemen aansluiten MK8 op Galaxy Flex 3 (FX20)
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2017, 15:59 »
Adres 4 word al gebruikt door de ip kiezer dus die kan je niet gebruiken dacht ik?

SharksF31

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Problemen aansluiten MK8 op Galaxy Flex 3 (FX20)
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2017, 16:06 »
Geef de bediendelen eens de adressen 0, 1, 2 en 3...
Thanks Sjakie, ik heb nu in ieder geval 4 bediendelen werkend en ze zijn stil!!

Welk adres gebruik ik nu voor de RIO extender? De reden dat ik de niet logische volgorde aanhield was namelijk dat ik dacht dat je adres 0 en 1 niet kon gebruiken op de externe RIO omdat de interne RIO's ook nummer 0 en 1 gebruiken...
De extender gebruikt nu nog adres 2, hetzelfde als een van de bediendelen maar lijkt wel gewoon te werken en de zones zijn benaderbaar...

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Problemen aansluiten MK8 op Galaxy Flex 3 (FX20)
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2017, 16:17 »
De Rio lekker op adres 2 laten staan, bediendelen en rio's kunnen dezelfde adressen gebruiken...

SharksF31

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Problemen aansluiten MK8 op Galaxy Flex 3 (FX20)
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2017, 16:25 »
De Rio lekker op adres 2 laten staan, bediendelen en rio's kunnen dezelfde adressen gebruiken...

Thanks, weer heel veel geleerd!! Het is nu rustig in huis...

Ik krijg nog wel de melding: "+gemist MAX13"

Wat betekent dit? Is dit nog het oude adres van een module die nu op een nieuw adres staat? Moet ik deze verwijderen?

Thanks allemaal!

Peppie31

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 32
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Problemen aansluiten MK8 op Galaxy Flex 3 (FX20)
« Reactie #6 Gepost op: zondag 20 augustus 2017, 08:31 »
Je hebt een keer een prox bedienpaneel op 3 ingesteld en die is er nu niet meer. Als het goed is heb je nog wel een prox 10, 11 en 12. Dit zijn de prox lezers die in de bedienpanelen 0, 1 en 2 zitten. Met andere woorden 13 kan je verwijderen. Wanneer je het systeem nog een keer opstart dan zal je deze melding niet meer tegenkomen.

Gr. Martin


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

SharksF31

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Problemen aansluiten MK8 op Galaxy Flex 3 (FX20)
« Reactie #7 Gepost op: zondag 20 augustus 2017, 12:23 »
Dank allemaal, werkt nu naar behoren en ik heb weer het e.a.a. bijgeleerd!