Auteur Topic: Rookmelder Aritech DP-652 aansluiten op galaxy Gd-48  (gelezen 4299 keer)

RichardCS

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 40
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Rookmelder Aritech DP-652 aansluiten op galaxy Gd-48
« Gepost op: woensdag 21 juni 2017, 13:02 »
Dag allemaal,

Ik ben weer aan de pruts met mijn Galaxy GD-48 en wil uitbreiden met een ander type rookmelder, namelijk de Aritech DP-652. Maar dit gaat natuurlijk niet van een leien dakje.

Ik heb het als volgt aangesloten.

In de Centrale:
- rood op uitgang relais, dacht NC (voor het resetten van de melders)
- groen en blauw op 0v
- geel op zone

In de melder:
- rood op L1 in
- blauw op L2
- groen op L2
- Geel op -R
Groen en geel met weerstand aan elkaar verbonden.

In het systeem staat de zone op gesloten, echter als ik de melder test zie ik aan het lampje in de melder dat deze alarm geeft, maar de centrale niet. Ook blijft de zone op gesloten staan.
Maar nu ik net de melder van de sokkel haalde gaf deze wel alarm in de centrale als BRAND.

Ik heb div mogelijkheden geprobeerd, maar ik zie het niet meer.  :-[

Ik hoor graag van jullie wat er fout gaat en hoe het wel moet.
Alvast bedankt.

Groeten,
Richard

Erikie

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Rookmelder Aritech DP-652 aansluiten op galaxy Gd-48
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 21 juni 2017, 15:01 »
Gaat niet werken op inbraak systemen. Deze is geschikt voor aansluiten op BMC,s. Je zal een rookmelder met relais contact moeten aanschaffen.

RichardCS

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 40
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Rookmelder Aritech DP-652 aansluiten op galaxy Gd-48
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 21 juni 2017, 15:46 »
Bedankt voor je antwoord Erikie.

Ik zie dat er sokkels met relais voor deze melders te krijgen zijn, dan zal ik deze nog moeten aanschaffen.

Is er op dit forum toevallig iemand die deze nog heeft, nieuw of 2e hands. Ze staan bekend onder de Aritech DB650 en Apollo relaissokkel S65 series.


Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Rookmelder Aritech DP-652 aansluiten op galaxy Gd-48
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 21 juni 2017, 20:01 »
Gaat niet werken op inbraak systemen. Deze is geschikt voor aansluiten op BMC,s. Je zal een rookmelder met relais contact moeten aanschaffen.

Deze info is niet correct.

Deze rookmelders zijn gewoon te gebruiken op een inbraakcentrale, ik heb deze thuis ook hangen.

Hier zijn zoals Richard ook al zei sokkels met een relais voor te krijgen waardoor je deze gewoon kan gebruiken

Je kan ook op de aansluiting -R en L1 in van de huidige sokkel de spoel van een relais aansluiten en dan het verbreekcontact aansluiten op de zone van je inbraakinstallatie en dan ben je er ook (dat is in feite wat er ook in de sokkel met relais zit), Je zal alleen een heel klein printrelais moeten zoeken en de boel er tussen solderen, gewoon een andere sokkel bestellen is uiteraard een stuk makkelijker en vooral netter.

RichardCS

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 40
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Rookmelder Aritech DP-652 aansluiten op galaxy Gd-48
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 21 juni 2017, 20:37 »
Ik heb inmiddels een sokkel besteld met relais, id zoals joep zegt wel zo netjes.
Ik heb daar meteen een vraag over de aansluiting.

Even zo uit mijn hoofd,
Groen gaat met weerstand in de NC en geel gaat in de COM tussen beide komt een 2e weerstand.

Maar ik las in een ander topic dat een rookmelder af kan met 1 weerstand, klopt dat en kan dat in dit geval ook?