De eerste verwarring ontstaat volgens mij bij het "aanvragen". Jij schrijft:
"Op maandag week 20 was de melding goedgekeurd zonder opmerkingen"
Wat voor melding was dat? (Normaal) verlof wordt goed of afgekeurd door een planner. Bijzonder verlof dient volgens mij niet door een planner, maar door een HR medewerker afgehandeld te worden, waarbij het niet zozeer "goedgekeurd" wordt, maar meer wordt gekeken of je aan alle voorwaarden hebt voldaan.
Verder beschrijft de CAO wel mooi in welke gevallen je allemaal recht hebt op bijzonder verlof, maar niet hoe dat dan in de dagelijkse praktijk zou moeten gaan. Er zijn namelijk een aantal situaties:
- Er is nog geen rooster vastgesteld
- Er zijn tijdvakken vastgesteld
- Er zijn diensten vastgesteld
Om met de laatste (makkelijkste) te beginnen, bij een aantal situaties dat er sprake is van bijzonder verlof (bijv overlijden, bezoek spoedeisende hulp) is dat op zeer korte termijn, en zijn de diensten al vastgesteld. Dan is het denk ik voor een ieder duidelijk, dat wanneer er sprake is van bijzonder verlof, de uren die de werknemer daardoor tijdens de eerder vastgestelde diensten niet kan werken door bijzonder verlof uren worden vervangen.
Lastiger wordt het wanneer er alleen tijdvakken zijn vastgesteld. Want een tijdvak betekend niet dat er dan ook altijd een dienst zal worden ingeroosterd. Moet er dan bijzonder verlof worden ingeroosterd, of mag een werkgever dan ook gewoon zorgen dat de werknemer vrij is?
En al helemaal lastig is het wanneer er helemaal geen rooster is. Mag een werkgever dan gewoon de tijdvakken/diensten inroosteren buiten de door de werknemer aangegeven dagen/tijden dat de werknemer bijzonder verlof vraagt?
Wat in ieder geval niet mag is dat er zonder dat jij (normaal) verlof aanvraagt, er gewoon verlof wordt ingeroosterd.