Auteur Topic: Zomerseizoen en lange diensten.  (gelezen 5232 keer)

V'tje

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
Zomerseizoen en lange diensten.
« Gepost op: vrijdag 21 april 2017, 16:06 »
Hoi.

In de museumwereld breekt het toerisme seizoen aan.
Beveiligers worden nu regelmatig ingepland op een dienst van 07.30 - 18.15 uur.
Dat is 10 uur werktijd en 3 kwartier pauze.
Dat komt over het tijdvak van 10 uur heen.
Volgens de planner mag dat omdat de werkelijke werktijd 10 uur is en de pauzetijd daarin niet meegeteld hoeft te worden.
Dus geen verschuivingstoeslag ondanks dat de dienst op het rooster staat van 07.30-18.15, dus meer dan 10 uur is.
Klopt dat dat de pauzetijd niet meegeteld hoeft te worden voor het vaststellen van verschuivingstoeslag?
De details in Harmony geeft aan dat deze dienst bestaat uit 10 uur werktijd en 3 kwartier pauze.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 april 2017, 16:07 door V'tje »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Zomerseizoen en lange diensten.
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 22 april 2017, 00:41 »
Het probleem is dat dit niet heel erg duidelijk in de CAO staat. Ik denk dat je daarom vooral moet kijken naar de bedoeling van de CAO.

Tijdvakken mogen, maar hoeven niet ingeroosterd te worden. In plaats van een tijdvak mag er ook meteen een dienst ingeroosterd worden. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de dienst dan langer dan de duur van een tijdvak mag zijn. Het gaat ook in tegen de logica, dat de werknemer maximaal 20 x 10 uur beschikbaar moet zijn. De enige uitzondering die in de CAO genoemd wordt voor het maximum van 10 uur, is wanneer er een gebroken dienst ingeroosterd wordt. Die mag maximaal 12 uur uit elkaar liggen, maar aangezien er tussen de 2 dienstdelen rust is, betekend dat nog steeds dat de werknemer maximaal 10 uur beschikbaar hoeft te zijn, meestal minder.

Ik interpreteer het dus dat een dienst van 10:45 niet zonder toestemming van de werknemer ingeroosterd mag worden, behoudens de 8 jokers. En wanneer de werknemer wel toestemming geeft, dan je in principe recht hebben op verschuivingstoeslag, ware het niet dat als de dienst meer dan 28 dagen van te voren wordt vastgesteld, er geen verschuivingstoeslag betaald hoeft te worden (artikel 47).

Maar wat ik er van vind is niet zo interessant. Dit is typisch een case die eens voorgelegd moet worden aan de Sociale Commissie, zoals wel meer punten m.b.t. de nieuwe roostersystematiek aan de commissie voorgelegd zouden moet worden om duidelijkheid te krijgen. De Commissie kan een bindende uitspraak doen (zie hoofdstuk 12)

https://www.beveiligingsbranche.nl/sociale-commissie/

Martos

  • Gast
Re: Zomerseizoen en lange diensten.
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 5 mei 2017, 13:38 »
Een tijdvak is een aaneengesloten periode van tien uur waarbinnen de arbeid verricht kan worden. Een tijdvak kan op elk heel uur aanvangen. Alleen met instemming van de werknemer, behoudens de mogelijkheid van werkgever om dit 8 keer per jaar te verplichten, kan buiten het tijdvak (of de ingedeelde dienst) arbeid verricht worden.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Zomerseizoen en lange diensten.
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 5 mei 2017, 14:03 »
Een tijdvak is een aaneengesloten periode van tien uur waarbinnen de arbeid verricht kan worden. Een tijdvak kan op elk heel uur aanvangen. Alleen met instemming van de werknemer, behoudens de mogelijkheid van werkgever om dit 8 keer per jaar te verplichten, kan buiten het tijdvak (of de ingedeelde dienst) arbeid verricht worden.

En wat voegt dit toe aan de discussie? Waar het juist om gaat is dat er geen tijdvak, maar meteen een dienst wordt ingeroosterd (wat gewoon mag). De vraag is echter, mag een dergelijke dienst dan ook langer zijn als 10 uur?

Martos

  • Gast
Re: Zomerseizoen en lange diensten.
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 5 mei 2017, 19:46 »
De vraag is of je een dienst met pauze 10 uur en drie kwartier mag duren. De tekst die ik gepost heb omschrijft wat een tijdvak is. Wat mij betreft is arbeidstijd inclusief pauzetijd een maximale tijd van tien uur, alles wat langer is, is verschuiving en als je weigert kunnen ze je acht keer jokeren, wat 'gratis' langer werken is voor de werkgever. Bedankt ja stemmers in 2013 haha

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Zomerseizoen en lange diensten.
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 6 mei 2017, 00:04 »
De vraag is of je een dienst met pauze 10 uur en drie kwartier mag duren. De tekst die ik gepost heb omschrijft wat een tijdvak is.

Precies, het omschrijft wat een tijdvak is, maar het gaat hier niet om een tijdvak maar om een dienst.

Wat mij betreft is arbeidstijd inclusief pauzetijd een maximale tijd van tien uur, alles wat langer is, is verschuiving en als je weigert kunnen ze je acht keer jokeren, wat 'gratis' langer werken is voor de werkgever.

Wat mij betreft dus ook, maar zoals gezegd, het staat niet echt heel duidelijk in de CAO. Dus wat wij vinden is niet relevant, laat de Sociale Commissie zich hier maar eens over uitspreken? Maar dan moet wel iemand dat gaan doen?

Bedankt ja stemmers in 2013 haha


Volgens mij kan je beter de vele niet-stemmers aanspreken. Die hadden er namelijk heel makkelijk voor kunnen zorgen dat er een meerderheid tegen was.

V'tje

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
Re: Zomerseizoen en lange diensten.
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 13 mei 2017, 18:31 »
Bedankt voor het meedenken.
Volgens de vraagbaak van de FNV bestaat een dienst uit werktijd excl pauzes.
Door de pauzes kan je aanwezigheid inderdaad langer dan 10 uur duren.
Dus als een dienst 10 uur en 3 kwartier duurt heb je geen recht op verschuivingstoeslag omdat die 3 kwartier pauzetijd is en die 10 uur werktijd valt dan precies in het 10-urige tijdvak.

Ik heb daar bevestiging voor gezocht en gevonden bij arbeidsrechter.nl:
"...De arbeidstijden voor medewerkers van 18 jaar en ouder bedragen maximaal:
12 uur per dienst (excl. pauzes, waardoor de aanwezige tijd langer zal zijn)..."
https://www.arbeidsrechter.nl/standaard-arbeidstijden-regeling-werknemers-maximum-werktijd-pauze




Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Zomerseizoen en lange diensten.
« Reactie #7 Gepost op: maandag 15 mei 2017, 00:11 »
Bedankt voor het meedenken.
Volgens de vraagbaak van de FNV bestaat een dienst uit werktijd excl pauzes.

Dan lezen die de ATW en CAO niet goed. Een dienst is toch echt de hele periode tussen begin en eindtijd van een dienst, dus inclusief pauze(s). De arbeidstijd is de duur van de dienst exclusief de pauze(s)

Door de pauzes kan je aanwezigheid inderdaad langer dan 10 uur duren.

Precies, en dat is de dus de Dienst tijd

Dus als een dienst 10 uur en 3 kwartier duurt heb je geen recht op verschuivingstoeslag omdat die 3 kwartier pauzetijd is en die 10 uur werktijd valt dan precies in het 10-urige tijdvak.

Dat heeft verder niet zo veel te maken met de definitie van een dienst. Ik zie nu overigens dat het gewoon letterlijk in de CAO staat, en wel in artikel 47:

"De verschuivingstoeslag is ook van toepassing over de uren in een dienst die de arbeidstijd van 10 uur overschrijden."

Maar nogmaals, het staat haaks op de logica, dat er maximaal 20 tijdvakken van maximaal 10 uur mogen zijn. In ieder geval lijkt mij dat de pauzeuren wel mee moeten tellen bij het totaal van maximaal 200 uur beschikbaarheid per periode.

Ik heb daar bevestiging voor gezocht en gevonden bij arbeidsrechter.nl:
"...De arbeidstijden voor medewerkers van 18 jaar en ouder bedragen maximaal:
12 uur per dienst (excl. pauzes, waardoor de aanwezige tijd langer zal zijn)..."
https://www.arbeidsrechter.nl/standaard-arbeidstijden-regeling-werknemers-maximum-werktijd-pauze

In de ATW kan je al helemaal geen bevestiging vinden. Die spreekt zich namelijk alleen uit over de arbeids- en rusttijden, niet over de beloning daarvan.
« Laatst bewerkt op: maandag 15 mei 2017, 00:17 door Planner »