Auteur Topic: LET OP!! WETSWIJZIGING BETREFT AANHOUDING DOOR BURGER.  (gelezen 364 keer)

Julian Wendler

• Erelid
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
LET OP!! WETSWIJZIGING BETREFT AANHOUDING DOOR BURGER.
« Gepost op: zondag 19 maart 2017, 17:31 »
Ad e) In beslag nemen door de burger bij het aanhouden

Artikel 95 Wetboek van Strafvordering is aangepast en de bevoegdheid voor de burger om bij aanhouding vatbare zaken door de verdachte bij of met zich gevoerd in beslag te nemen, is vervallen. Dit is ook terug te zien in de tekst van artikel 53 ten aanzien van de aanhouding van de verdachte op heterdaad. In het nieuwe artikel 53 wordt niet langer gesproken over ‘onder afgifte aan deze van mogelijk in beslag genomen voorwerpen’, maar van ‘ onder afgifte aan deze van bij de verdachte aangetroffen voorwerpen’. De opsporingsambtenaar kan deze voorwerpen dan alsnog in beslag nemen. De burger beschikt dus niet langer over dit dwangmiddel.

Dit is per 1 maart van kracht gegaan. Het werk wordt ons niet makkelijker gemaakt.
Met Limburgse groet,

Julian Wendler

-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

MartinHaan

• Volledig lid
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: LET OP!! WETSWIJZIGING BETREFT AANHOUDING DOOR BURGER.
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 21 maart 2017, 02:12 »
Ad e) In beslag nemen door de burger bij het aanhouden

Artikel 95 Wetboek van Strafvordering is aangepast en de bevoegdheid voor de burger om bij aanhouding vatbare zaken door de verdachte bij of met zich gevoerd in beslag te nemen, is vervallen. Dit is ook terug te zien in de tekst van artikel 53 ten aanzien van de aanhouding van de verdachte op heterdaad. In het nieuwe artikel 53 wordt niet langer gesproken over ‘onder afgifte aan deze van mogelijk in beslag genomen voorwerpen’, maar van ‘ onder afgifte aan deze van bij de verdachte aangetroffen voorwerpen’. De opsporingsambtenaar kan deze voorwerpen dan alsnog in beslag nemen. De burger beschikt dus niet langer over dit dwangmiddel.

Dit is per 1 maart van kracht gegaan. Het werk wordt ons niet makkelijker gemaakt.

Hier word te zwaar aan getild is mijn idee..
Wat voor verschil maakt het, of je bij een aanhouding het aangetroffen voorwerp zelf in beslag neemt, of dat de agent dit doet wanneer je hem overdraagt?

Het enige wat een beetje tricky is aan de nieuwe regel.... Wat doe je wanneer je iemand moet aanhouden, en deze heeft een voorwerp bij zich waarmee hij jou als beveiliger kan verwonden. Denk hierbij aan gereedschap tijdens een inbraak, of nog erger een wapen.

Dit is wel een discutabel punt. Ik kan je wel vertellen, dat wanneer ik een aanhouding heb, en desbetreffende persoon heeft een hamer of dergelijke bij zich, dat deze wel ingenomen word uit zelfbescherming. Liever een onterechte aanhouding, dan een gat in mijn hoofd.

Het word eens tijd, dat wij als beveiliger niet enkel maar een burger zijn in uniform. Wij zitten in het grijze gebied. En dat word tijd om dit aan te passen...

Julian Wendler

• Erelid
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 21 maart 2017, 02:18 »
Tja, we roepen wel maar er is niemand die daadwerkelijk opstaat en actie onderneemt.
Ik heb stagaires bij ons bedrijf die dit in de theorie hebben staan, en bovenal: in de praktijkklapper...

Er is weliswaar een nieuwe versie maar daar is het ook nog niet verwerkt. Hoe zouden examinatoren hierop anticiperen? Kijk: een hele rits met nieuwe klappers is duur, das duidelijk.
Kan niet op zn minst een bijwerkbijlage verzonden worden aan alle onderwijsinstellingen die de theorie geven en klappers uitdelen? Dan ben je er ook.

Ik ben wat dit betreft volledig met je eens over het innemen van gevaarlijke goederen, maar dat ligt er ook aan hoe de verstandshouding ligt met de politieregio.
Bij ons is het zo dat er met beleid door de vingers wordt gezien als het gaat om bepaalde aanhoudingen of acties.
Dit verschilt natuurlijk overal en officieel mag het niet.

Maarja: wat is nu de beste manier van handelen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler

-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

MartinHaan

• Volledig lid
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 21 maart 2017, 02:38 »

Citaat
Tja, we roepen wel maar er is niemand die daadwerkelijk opstaat en actie onderneemt.
Hier zijn in verleden al meerdere kamer vragen over geweest. De politiek wil er niets mee.. Dus actie ondernemen heeft hierin totaal geen waarde!

Citaat
Ik heb stagaires bij ons bedrijf die dit in de theorie hebben staan, en bovenal: in de praktijkklapper...

Klopt de klapper is de oude versie, maar de klapper is dit schooljaar voor het laatst.

Citaat
Er is weliswaar een nieuwe versie maar daar is het ook nog niet verwerkt. Hoe zouden examinatoren hierop anticiperen? Kijk: een hele rits met nieuwe klappers is duur, das duidelijk.
Kan niet op zn minst een bijwerkbijlage verzonden worden aan alle onderwijsinstellingen die de theorie geven en klappers uitdelen? Dan ben je er ook.

In mijn ogen heel simpel... Explain is tegenwoordig een bedrijf zonder subsidie van de overheid, en dus betalen we nu voor deze boeken. Als ik ergens voor betaal, wil ik de juiste info.. Dus ik ben benieuwd wat ze gaan doen. In mijn ogen moet het gewoon aangepast worden.

Betreffende de scholen en examinators, is het heel simpel. Als school geef je aan dat er een recente wijziging is geweest, maar nog niet in de boeken staat, opgelost.

Citaat
Ik ben wat dit betreft volledig met je eens over het innemen van gevaarlijke goederen, maar dat ligt er ook aan hoe de verstandshouding ligt met de politieregio.
Bij ons is het zo dat er met beleid door de vingers wordt gezien als het gaat om bepaalde aanhoudingen of acties.
Dit verschilt natuurlijk overal en officieel mag het niet.

Het is geen kwestie meer van door de vingers zien, indien een verdachte word aangehouden, en wij nemen iets in beslag, kan de politie het wel door de vingers zien, maar als dit een zaak word, val je door de mand. Een agent gaat vast niet onder ede liegen(als het goed is), en dus ga je nat!

Citaat
Maarja: wat is nu de beste manier van handelen?
Ik doe het heel simpel. Bij een aanhouding laat ik wanneer mijn veiligheid niet in geding is, de voorwerpen gewoon lekker bij de verdachte, en draag hem over.

Wanneer mijn veiligheid wel in geding komt, zijn er 3 opties. 1 ik neem het voorwerp wel af, en zie wel hoe het af loopt.
2. je legt de verdachte zo klem, dat hij met het desbetreffende voorwerp niks meer kan, en je wacht op politie.
3. en ik denk dat vele beveiligers dit nu zullen doen.. Niet overgaan tot aanhouding wanneer verdachte iets bij zich heeft, waar hij een beveiliger wat mee aan kan doen. Dan is het kwestie van terugtrekken, politie bellen, en wanneer je geluk hebt, kun je verdachte samen met politie aanhouden.

Libo

• Volledig lid
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 23 maart 2017, 15:22 »
Ik zie in beslag nemen maar op één plek in de praktijkwerkboeken. Namelijk bij Bedrijfsorientatie, opdracht 3, bevoegdheden van de beveiliger.  Daar staat de vraag 'Mag je in beslag nemen je/nee Motiveer uw antwoord.
Dan kan je nu 'nee' antwoorden en dan klopt het praktijkwerkboek toch nog steeds?

Planner

• Erelid
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 23 maart 2017, 16:19 »
Volgens mij veranderd er in de praktijk weinig tot niets. Het enige is dat je als burger het dwangmiddel 'in beslag nemen' niet meer hebt, en dat is wellicht maar goed ook. Want wat nu als je iets ten onrechtte in beslag hebt genomen?

Maar nergens staat dat je aangetroffen voorwerpen niet even bij je mag houden in afwachting van de politie. Sterker nog, er staat gewoon dat je bij de verdachte aangetroffen voorwerpen 'af moet geven'. Als het gaat om wapens of goederen die als wapen gebruikt kunnen worden, dan lijkt het mij vrij logisch dat je deze niet aan een verdachte terug geeft of deze bij de verdachte laat. Je moet alleen niet meer gaan roepen dat je goederen 'in beslag neemt', maar 'onder je houdt in afwachting van de politie'.