Auteur Topic: werken met kerst  (gelezen 9525 keer)

CAOvictim

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
werken met kerst
« Gepost op: donderdag 1 december 2016, 18:54 »
De jaarlijks terugkerende perikelen over diensten met kerst beginnen weer...

Ik wordt 25 en 26 december beide dagen voor 5 uur werken ingedeeld. Volgens mijn planner heb ik alléén de 26e recht op de extra vakantie uren retour, en ook alléén die 5 die ik werk want  de rest is al 3 uur FV aanvulling. De 25e valt op zondag en  is een "gewone" zondag zoals voor iedereen geldt. Ik Krijg die uren dus niet terug en slechts 35% toeslag. "25 december is dit jaar niets speciaals" gaf hij als antwoord door de telefoon. Ik maak wel uit de CAO op dat (werken op een) feestdag op zondag anders moet worden gezien als een door de weekse dag.

Ik wil niet weer mijn manager mailen/bellen voor ik het zeker weet. Hij raakt behoorlijk geïriteerd als ik hem weer mail/bel over de CAO. De laatste keer sneerde hij dat ik van geluk moet spreken dat de CAO als een soort coulance naar de medewerer nog wordt gehanteerd want die CAO bestaat in feitte niet meer. Het kwam er op neer dat hij zijn eigen lijn ging trekken als er nog langer wordt gekissebist met de planning over een dode letter.

Anne Stuiver

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: werken met kerst
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 1 december 2016, 23:21 »
Als je in je arbeidsovereenkomst hebt staan dat de CAO Particuliere beveiliging van toepassing is, dan zijn de voorwaarden die met geld en roosteraanzeggingen te maken hebben als het ware onderdeel geworden van je individuele arbeidsovereenkomst zolang er geen nieuwe CAO PB is.

Op het gebied van toeslagen is het volgende van toepassing volgens artikel 45


de werknemer die arbeid verricht op een feestdag heeft recht op een toeslag
op het basisuurloon van 50%. Naast deze toeslag blijft het eventuele recht op
de toeslag van artikel 44 bestaan.
artikel 44 zegt:
 35%: tussen zaterdag 00.00 uur en zondag 24.00 uur;
 20%: maandag tot en met vrijdag tussen 00.00 uur en 07:00 uur
10% maandag tot en met vrijdag tussen 18:00 uur en 00:00 uur.
In dit geval geld dus ook de weekend toeslag op zondag, en de andere toeslagen op maandag.

De vrije uren opbouw is als volgt van toepassing: Artikel 67 zegt hierover

De fulltimer heeft bij iedere feestdag die valt op een doordeweekse dag
recht op een extra vakantietegoed van 7,6 uur.
2. De parttimer heeft bij iedere feestdag die valt op een doordeweekse dag;
- als er op de feestdag arbeid wordt verricht recht op een extra
vakantietegoed van het aantal werkelijk gewerkte uren, met een
maximum van 7,6 uur;

Dat je manager aangeeft dat hij zijn eigen lijn mag trekken klopt dus niet, al hoewel er natuurlijk altijd werkgevers zijn die er anders over denken.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: werken met kerst
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 1 december 2016, 23:28 »
Als je in je arbeidsovereenkomst hebt staan dat de CAO Particuliere beveiliging van toepassing is, dan zijn de voorwaarden die met geld en roosteraanzeggingen te maken hebben als het ware onderdeel geworden van je individuele arbeidsovereenkomst zolang er geen nieuwe CAO PB is.

Dat hoeft niet eens in je arbeidsovereenkomst te staan. De CAO was Algemeen Verbindend, en geldt er gewoon een nawerking voor werknemers die ten tijde van de AVV onder de CAO vielen.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: werken met kerst
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 1 december 2016, 23:50 »
De jaarlijks terugkerende perikelen over diensten met kerst beginnen weer...

Volgens mij zijn er elke dag wel roosterperikelen....  :'(

Ik wordt 25 en 26 december beide dagen voor 5 uur werken ingedeeld. Volgens mijn planner heb ik alléén de 26e recht op de extra vakantie uren retour,

En daar heeft hij dus gelijk in.

en ook alléén die 5 die ik werk want  de rest is al 3 uur FV aanvulling.

Wat is "FV aanvulling"?

De 25e valt op zondag en  is een "gewone" zondag zoals voor iedereen geldt. Ik Krijg die uren dus niet terug en slechts 35% toeslag.

+ 50% Feestdag toeslag, dus 85% toeslag in totaal, en inderdaad geen verlofuren terug. Mensen met kantoordiensten krijgen immers ook geen extra vrije dag terug.

"25 december is dit jaar niets speciaals" gaf hij als antwoord door de telefoon.

Volgens mij is en blijft 25 december gewoon een feestdag.

Ik maak wel uit de CAO op dat (werken op een) feestdag op zondag anders moet worden gezien als een door de weekse dag.

Precies. Het verschil is dus wel of geen extra verlofuren.

Ben jij fulltimer of parttimer? Wanneer jij fulltimer bent heb jij op 26 december recht op 7,6 uur verlof. Overigens vind ik de CAO regels m.b.t. extra verlof voor parttimers in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Het mag namelijk niets uitmaken hoeveel uren je daadwerkelijk werkt op een feestdag voor de bepaling hoeveel extra verlof je zou moeten krijgen. Volgens het gelijkheidsbeginsel is dat 7,6 uur x Parttimepercentage.

CAOvictim

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: werken met kerst
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 2 december 2016, 02:02 »
Bedankt voor jullie antwoorden.

Volgens mij zijn er elke dag wel roosterperikelen....  :'(

Bij ons in het bijzonder met de feestdagen omdat we dan andere openstellingstijden hebben. Met bijbehorend gehannes over rooster/CAO/verlofuren.



"Wat is "FV aanvulling"?"

Ik werk normaliter van ma tm vrij. 26 December valt nu op maandag. Op Feestdagen zijn we meestal korter geopend zodat ik maar 5 uur werk. Ik kom dan 3 uur tekort en om aan 152 uur te komen zet de planner er 3 Feesturen bij. Mijn verlofsaldo wordt dan alléén met 5 uur verhoogd omdat ik die drie Feesturen al heb genoten.

"+ 50% Feestdag toeslag, dus 85% toeslag in totaal, en inderdaad geen verlofuren terug. Mensen met kantoordiensten krijgen immers ook geen extra vrije dag terug."

Ja die redenering heb ik ook gehoord, maar ik moet nog zien of kantoormedewerkers die op een feestdag die op een zondag valt op kantoor moeten verschijnen om te werken niet ook hun uren als verlof willen terughebben..

"Ben jij fulltimer of parttimer? Wanneer jij fulltimer bent heb jij op 26 december recht op 7,6 uur verlof. Overigens vind ik de CAO regels m.b.t. extra verlof voor parttimers in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Het mag namelijk niets uitmaken hoeveel uren je daadwerkelijk werkt op een feestdag voor de bepaling hoeveel extra verlof je zou moeten krijgen. Volgens het gelijkheidsbeginsel is dat 7,6 uur x Parttimepercentage."

Fulltimer. Doorgaans werkend van maandag tm vrijdag. Met Incidenteel openstellingen in het weekend. Maar  vooral de "Aziatische expats"  hebben de neiging om op onze feestdagen te willen werken zodat wij extra open gaan.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: werken met kerst
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 2 december 2016, 13:49 »
Ja die redenering heb ik ook gehoord, maar ik moet nog zien of kantoormedewerkers die op een feestdag die op een zondag valt op kantoor moeten verschijnen om te werken niet ook hun uren als verlof willen terughebben..

Natuurlijk willen ze dat. Alleen zijn dat voor hun dan extra uren, terwijl het voor jouw gewoon uren zijn die binnen je contract vallen. Voor het werken op een feestdag krijg je een toeslag, de vrije dag op doordeweekse feestdagen is ter compensatie van de extra vrije dag die kantoorpersoneel heeft, zodat je per saldo dus net zo veel uren moet werken als iemand met hetzelfde urencontract die op kantoor zit.

Op Feestdagen zijn we meestal korter geopend zodat ik maar 5 uur werk. Ik kom dan 3 uur tekort en om aan 152 uur te komen zet de planner er 3 Feesturen bij.

Dat zijn dan volgens mij gewoon 3 minuren.

Mijn verlofsaldo wordt dan alléén met 5 uur verhoogd omdat ik die drie Feesturen al heb genoten.

Het staat heel duidelijk in de CAO. Een fulltimer krijgt op elke doordeweekse feestdag gewoon 7,6 uur extra verlof, ongeacht het aantal uur dat hij/zij werkt (artikel 67 lid 1). Alleen als je de hele dag vrij bent dan mag de werkgever deze dag aanmerken als een vrije dag, en dan neem je als het ware die 7,6 uur meteen weer op (artikel 67 lid 3)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: werken met kerst
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 23 december 2016, 15:49 »
En hoe is dit nu afgelopen?

EstherW

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: werken met kerst
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 24 december 2016, 17:44 »
Op dit moment ben ik in conclaaf met de planner, dus planner ik hoop dat je mij hier antwoord op kunt geven.

Mijn redenatie is als volgt:
Parttimer of full-timer welke niet werkt op een doordeweekse feestdag heeft recht uitbetaling van een vakantiedag. Dit betekend dat je die uren bij de gewerkte uren dient op te tellen en het vakantiesaldo mag niet wijzigen met een maximum van 7,6 uur.

In het geval van iemand die werkt op een doordeweekse feestdag die krijgt wel een maximum van 7.6 uur bijgeschreven.

Nu ben ik vrij geroosterd op de maandag 2e kerstdag. Ik heb hier zelf geen vrij voor gevraagd zoals bedoeld in artikel 21.

Ik ben nu dus van mening dat ik uren moet zien op mijn loonstrook/ rooster dat ik een vakantiedag/ gewone werkdag uitbetaald krijg. (met een max. van 7.6 uur) zonder aftrek van vakantie uren, wat dan inhoud dat ik in de overuren kom omdat hiermee geen rekening is gehouden in het rooster.
Hoe verwerkt een planner dit gewoonlijk?


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: werken met kerst
« Reactie #8 Gepost op: zondag 25 december 2016, 00:02 »
Parttimer of full-timer welke niet werkt op een doordeweekse feestdag heeft recht uitbetaling van een vakantiedag. Dit betekend dat je die uren bij de gewerkte uren dient op te tellen en het vakantiesaldo mag niet wijzigen met een maximum van 7,6 uur.
In het geval van iemand die werkt op een doordeweekse feestdag die krijgt wel een maximum van 7.6 uur bijgeschreven.

Een fulltimer heeft altijd recht op 7,6 uur extra verlof, die bijgeschreven moeten worden bij het verlofsaldo (artikel 67 lid 1)

Een parttimer die arbeid verricht krijgt het aantal uren dat op die dag arbeid wordt verricht (in mijn ogen dus strijdig met het gelijkheidsbeginsel), met een maximum van 7,6 uur bijgeschreven. Wanneer er een dienst was ingepland en de werknemer neemt daarna vrij, dan wordt het aantal uur van de dienst bijgeschreven, met een maximum van 7,6 uur. En een parttimer die een vrije dag heeft krijgt 20% van de overeengekomen arbeidstijd per week bijgeschreven. (artikel 67 lid 2).

Nu ben ik vrij geroosterd op de maandag 2e kerstdag. Ik heb hier zelf geen vrij voor gevraagd zoals bedoeld in artikel 21.

Het doet er niet toe of het een vrije dag is die jij zelf hebt aangevraagd, maar slechts of het een vrije dag is.

Ik ben nu dus van mening dat ik uren moet zien op mijn loonstrook/ rooster dat ik een vakantiedag/ gewone werkdag uitbetaald krijg. (met een max. van 7.6 uur) zonder aftrek van vakantie uren, wat dan inhoud dat ik in de overuren kom omdat hiermee geen rekening is gehouden in het rooster.

Als jij fulltimer bent dan moet jij gewoon 7,6 uur extra verlof bijgeschreven krijgen, als jij parttimer bent 20% van de overeengekomen arbeidstijd per week

Hoe verwerkt een planner dit gewoonlijk?

Hoe dit gewoonlijk verwerkt wordt is niet zo relevant. Het gaat er om hoe het volgens de CAO zou moeten gaan, maar helaas blijkt keer op keer dat dit voor vele planners en werknemers niet duidelijk is.