Auteur Topic: Nieuwe installatie - Texecom vs Interlogix (Aritech)  (gelezen 7212 keer)

Bonkers

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Nieuwe installatie - Texecom vs Interlogix (Aritech)
« Gepost op: donderdag 24 november 2016, 22:06 »
Beste lezer,

Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat een alarminstallatie een overbodige luxe is voor een doordeweeks rijhuisje in de stad, en dat ik beter kon investeren in kwaliteitsvolle sloten en hang- en sluitwerk, wat ook gebeurd is. Enkele van mijn buren waren dezelfde mening toegedaan, maar daar is op korte tijd desalniettemin enkele keren ingebroken.

Bijgevolg heb ik dan ook besloten toch maar een alarmsysteem te installeren, vooral dan voor de veiligheid. Eén van de inbraken in de buurt gebeurde namelijk 's nachts terwijl de bewoners thuis waren. Ik zou niet willen dat er 's nachts plots een vreemde op de kamer van de kinderen staat.

Ik was eerst van plan één en ander zelf te doen op basis van één of ander zelfbouwpakket, maar omdat het prijsverschil tussen de betere zelfbouwpakketten en een installatie door een professionele installateur niet onoverkomelijk groot blijkt, heb ik toch voor deze laatste optie gekozen, en enkele installateurs uitgenodigd om eens ter plaatse te komen kijken en een offerte op te maken. Enkel de bekabeling leg ik zelf.

Het viel me meteen op dat enkele van de zogenaamde installateurs me in de eerste plaats eerder verkopers leken te zijn, die me elke mogelijke optie trachtten aan te smeren in combinatie met een abonnement op een meldkamer. Ik heb geen behoefte aan controle van het systeem via een app (zie er het nut niet van in, lijkt me eerder onveilig mocht mijn GSM in verkeerde handen vallen), meldkamer (zoals reeds gezegd, voornamelijk voor eigen veiligheid wanneer we thuis zijn, en het afschrikeffect dat er ook zonder meldkamer is) camera's of draadloze detectoren...

Op basis van het vertrouwen dat de installateurs me inboezemden, heb ik twee offertes weerhouden, die bovendien in prijs erg dicht bij elkaar aanleunden.

Het ene voorstel is op basis van een Interlogix (Aritech) ATS1000-MM centrale en DD1012 detectoren. De andere offerte gaat uit van een Texecom Elite 48 Centrale met Bosch W12G detectoren. Beide voorzien ook nog in magneetcontacten op ramen die makkelijk toegankelijk zijn, een binnen- en buitensirene en branddetectoren.

Is er iemand op dit forum die ervaring heeft met één van beide systemen, of die om één of andere reden één van beide expliciet zou aan- of afraden? Het betreft een installatie zonder veel poespas voor een rijhuis, gecatalogeerd als risiconiveau 2.

Alvast bedankt voor alle feedback.



Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Nieuwe installatie - Texecom vs Interlogix (Aritech)
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 24 november 2016, 22:22 »
Ik zou gaan voor de ATS1000MM, waarom........omdat ik niet erg bekend ben met de Texecom, ken de naam, maar kan niet zeggen dat er veel over wordt gesproken.
Doe een zoek functie hier op het forum en je zult zien dat er nauwelijks tot niets over de Texecom wordt besproken.

Toch zou ik eens voor de gein navragen wat de IP variant extra kost van de ATS, nu denk je dat een app niets toevoegd of onveilig kan zijn (je moet toch altijd nog een code invoeren voor toegang), maar kan toch wel handig zijn dat wanneer je van huis bent toch bepaalde handelingen kunt uitvoeren.

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: Nieuwe installatie - Texecom vs Interlogix (Aritech)
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 25 november 2016, 05:18 »
Je buren zullen het na 3 uur al vervelend vinden dat de sirene loeit..
Dus een app waar je meldingen ook op ontvangt is beter dan achteraf thuis komen met klachten van je buren...




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe installatie - Texecom vs Interlogix (Aritech)
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 25 november 2016, 14:10 »
Kwalitatief is er geen verschil.

Beide merken leveren een goed product voor alle marktsegmenten.
Aritech (en Galaxy) zijn de grote merken in Nederland, Texecom (en Satel) de veelbelovende nieuwkomers.
Texecom is in het land van Herkomst, Groot-Brittannië, met afstand de marktleider.

Persoonlijk zou ik voor Texecom gaan, omdat deze esthetisch fraaier zijn.

Misschien nog wel belangrijker is te toetsen of de installateurs wel BORG erkend zijn en je ook een installatie krijgt die certificeerbaar zou zijn. Dat levert je doorgaans ook een korting op bij de verzekering.

Een BORG installateur geeft je o.a. de zekerheid dat de mensen waar je mee spreekt beschikken over een Verklaring omtrent Betrouwbaarheid of Verklaring omtrent Gedrag. Iets dat helaas geen vanzelfsprekendheid is.

Ik zou goed kijken naar het (verplichte!) PvE en beveiligingsplan dat bij de installatie hoort.
Hier kunt je goed opmaken wie van de twee het beste naar jouw situatie heeft gekeken in plaats van een 13 in een dozijn installatie heeft aangeboden.

Ook is het goed om na te vragen of de betreffende installateur een goed bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heeft. Beun de Haas heeft deze doorgaans niet.

Kijk ook goed of de dekking juist is. Zijn de bereikbare gevelelementen (ramen & deuren) voorzien van de juiste beveiliging. Is de installatie in balans met de bouwkundige beveiliging (te lezen in het PvE).

Is er rekening gehouden met eventuele huisdieren? Deelschakelingen? Is het een gesloten aanbieding of kun je achteraf 'verrast' worden met noodzakelijke meerwerken die met dubbele woordwaarde doorberekend worden?

Veel aanbieders van elektronische beveiliging sluiten de bouwkundige maatregelen uit in hun correspondentie en daarmee loop je het risico dat je heel snel detecteert dat er iemand binnen is, maar had je dat kunnen voorkomen door te investeren in goede bouwkundige beveiliging.

Een alarmsysteem is geen belemmering voor inbrekers, goede bouwkundige beveiliging wel.

Ik sluit me wel aan bij Julian. Zorg dat de Buitensirene niet zomaar af kan gaan. Zorg dat deze pas af kan gaan na een alarmverificatie. Let daarbij wel op dat de binnensirene en de buitenflitser wel bij het eerst alarm afgaan.

Tot slot; Je geeft aan dat je in risicoklasse 2 valt. (er is dus een PvE opgesteld neem ik aan)

Een gebouw beveiligen doe je in een bepaalde volgorde:

  • Organisatorisch; deur op slot, zorgen dat er geen opklimmogelijkheden zijn, buren informeren over aan- of afwezigheid, etc. etc.
  • Bouwkundig; kortom goed hang- en sluitwerk. Een wiebeldeurtje met een blikken slot, maakt een alarmsysteem vrijwel overbodig. De buit is binnen 3 minuten verzameld en de dader(s) is vaak al weg voor de WA aanwezig is.
Elektronisch; het alarmsysteem.

Dit noemen we de OBE maatregelen en deze dienen op elkaar zijn afgestemd.

Dan hebben we ook nog de C/M maatregelen en de responstijd.

C/M staat voor compartimentering en meeneembeperkende maatregelen. Een compartiment kan een ruimte zijn waar waardevolle items kunnen worden opgeslagen. Meeneembeperkende maatregelen kan een anker zijn waar een kostbare motorfiets aan kan worden vastgelegd, maar ook een inbraakwerende kluis.

C/M maatregelen hebben ook weer effect op de OBE maatregelen.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.105
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe installatie - Texecom vs Interlogix (Aritech)
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 25 november 2016, 19:20 »
Je buren zullen het na 3 uur al vervelend vinden dat de sirene loeit.

Volgens mij staat toch nog steeds in de meest APV's van vrijwel alle gemeentes dat akoestische signalering buiten het pand niet is toegestaan.

Nog een tip naast de opsomming van hierboven.

Kijk of de aanbieding voldoet aan de installatievoorschriften 2017 en of dit ook in de aanbieding is omschreven.
Immers per 1 jan 2017 worden de nieuwe installatievoorschriften van kracht (zijn al per 1 oktober openbaar gemaakt en vanaf dat moment ook toe te passen) en het kon wel eens zijn dat sommige systemen dan plots niet meer certificeerbaar zijn of een heel stuk duurder worden om hieraan te voldoen.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Systems

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 30
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe installatie - Texecom vs Interlogix (Aritech)
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 30 november 2016, 20:11 »
Mijn persoonlijke mening is dat da ATS1000 ideaal is voor privé installaties. Qua detectie zijn de DD en de Blueline (W12G) evenwaardig in werking. Maar bij een ATS centrale is het standaard om DD serie te nemen door hun plug and play mogelijkheid dan. (zelfde fabrikant en standaard alles juist gezet)

Nu wil je op het goedkope spelen kan je alle magneet contacten weglaten en detectoren plaatsen bij alle mogelijke ingangen en in ruimtes met hoogste diefstal gevaar. Ten 2de kan je ook de rook detectie weglaten of grondig nakijken. Ik kom vaak tegen dat er teveel rook detectoren verkocht worden. Als er al een rook detector op het hoogste punt en op een brand gevaarlijke plaats staat is voldoende. Of op de gang van de slaapkamer. (waarschuwing van rook in de nacht).

Ook een buiten sirene is niet helemaal verplicht volgens de (belgische)wetgeving heb je enkel een sirene nodig hoorbaar buiten het pand en een flitslamp zichtbaar vanop de openbare weg. Letterlijk kan je een luidere binnen sirene nemen en een goedkope flits lamp tegen de gevel.

Nu voor alle duidelijkheid mijn raad om goedkoop te zijn is niet de veiligste oplossing. Maar meer een goedkope basis veiligheid. Je kan altijd een fort maken van je huis met elk mogelijke beveiliging in elke ruimte :)

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.105
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe installatie - Texecom vs Interlogix (Aritech)
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 30 november 2016, 22:10 »
Je kunt nooit alle deurcontacten laten vervallen immers de regelgeving schrijft voor dat de entreedeur(en) en de deur van de meterkast (als daar de CCS gemonteerd wordt) altijd voorzien moeten zijn van openstand detectie. (dus deurcontacten)
Maar wil je ook vrij door je huis lopen terwijl de buitenschil (je ramen en deuren) "op alarm staan" dan kun je niet volstaan met alleen maar ruimtelijke detectoren.

Dus vanachter je computer een oplossing bieden gaat bijna niet als je niet de wensen van de opdrachtgever kent en de situatie ter plekke kent.

Maar vraag 5 installateurs om een advies en vrijwel zeker zal je 5 verschillende aanbieding krijgen.
Maak je een bestek waar in staat wat je wilt hebben en hoe het moet werken dan is de kans vrij groot dat je vergelijkbare aanbiedingen krijgt.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Systems

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 30
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe installatie - Texecom vs Interlogix (Aritech)
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 2 december 2016, 09:45 »
Je kunt nooit alle deurcontacten laten vervallen immers de regelgeving schrijft voor dat de entreedeur(en) en de deur van de meterkast (als daar de CCS gemonteerd wordt) altijd voorzien moeten zijn van openstand detectie. (dus deurcontacten)

Is dit in Nederland wetgeving voor residentieel? Bij ons gat deze regel pas in bij hogere risico niveaus bij mijn weten :)
Mijn excuses dan als dit zo is :)

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 310
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Nieuwe installatie - Texecom vs Interlogix (Aritech)
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 2 december 2016, 19:29 »
Je kunt nooit alle deurcontacten laten vervallen immers de regelgeving schrijft voor dat de entreedeur(en) en de deur van de meterkast (als daar de CCS gemonteerd wordt) altijd voorzien moeten zijn van openstand detectie. (dus deurcontacten)

Dit geldt dan misschien voor de Nederlandse regelgeving, in België denken ze daar anders over...

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.105
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe installatie - Texecom vs Interlogix (Aritech)
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 2 december 2016, 23:02 »
Is dit in Nederland wetgeving voor residentieel? Bij ons gat deze regel pas in bij hogere risico niveaus bij mijn weten :)
Mijn excuses dan als dit zo is :)

Dit is dus zelf bij de laagste risicoklasse zo
altijd een contact op de deur welke toegang geeft tot de ruimte waarin het toetsenbord is gemonteerd en altijd op de kast/ruimte waarin de CCs is gemonteerd.
In E2 moet zelfs elk bereikbaar raam en deur worden voorzien van openstand detectie.

bij Ed of E1 zijn de minimale eisen:
- Openstand detectie op de entreedeur(en) en nooduitgangen van het pand.
Met ‘entreedeur(en)’ worden alleen de deuren bedoeld waar de bedieningspanelen zijn aangebracht die worden gebruikt om het pand te betreden of te verlaten. Deze indicatie geeft de uitloop- en inlooptijd aan.
Met ‘nooduitgang(en)’ worden de nooduitgangen bedoeld die door middel van vluchtwegaanduiding als zodanig herkenbaar zijn. Voor overige deuren wordt geadviseerd om deze deuren aan de buitenzijde van blind bouwbeslag te voorzien, om bedieningfouten te voorkomen.
- Openstand detectie op rolluiken, rolhekken en schaarhekken met een beveiligingsfunctie.
- Openstand detectie op deuren van waardebergingen (compartimenten)
- Openstand detectie op de deur waarachter de CCS is opgesteld (meterkast)
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.