Auteur Topic: Volledige vakantie als verlof neerzetten  (gelezen 6383 keer)

Japiedeportier

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Volledige vakantie als verlof neerzetten
« Gepost op: donderdag 15 september 2016, 17:53 »
Goedendag lotgenoten,

Ik ben binnen 1 van de grote 3 van rayon veranderd.
Nu was ik gewend dat als ik een verlof aanvraag indiende alleen de dagen die op tijdvak stonden ook daadwerkelijk verlof waren.
Nu heeft mijn nieuwe planning mijn 2 weken vakantie volledig op verlof gezet dus 14 dagen.
Nu is het wel zo als ze dat niet zouden doen en zich alleen aan de tijdvakken zouden houden ik wel de min in draai.
Voordat ik weer ga koeren wil ik het even duidelijk hebben allemaal aangezien ik het zelf niet duidelijk kan vinden in onze cao.
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groet,

Danny

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Volledige vakantie als verlof neerzetten
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 16 september 2016, 09:40 »
Ik ben binnen 1 van de grote 3 van rayon veranderd.

En dan is het dus raar dat er binnen 1 bedrijf dus verschillende werkwijzes gehanteerd worden. Lijkt mij iets om bij de OR neer te leggen

Nu was ik gewend dat als ik een verlof aanvraag indiende alleen de dagen die op tijdvak stonden ook daadwerkelijk verlof waren.

Dat lijkt mij ook de juiste methode. Verlof is namelijk ook arbeidstijd, en er kan niet zo maar arbeidstijd neergezet worden buiten de tijdvakken.

Nu heeft mijn nieuwe planning mijn 2 weken vakantie volledig op verlof gezet dus 14 dagen.

Dat is niet juist. Wanneer er geen dienst ingepland is moet er per dag dat er een tijdvak ingepland stond 7,6 uur (voor een fulltimer of voor een parttimer naar rato) ingeroosterd worden

Nu is het wel zo als ze dat niet zouden doen en zich alleen aan de tijdvakken zouden houden ik wel de min in draai.

Dat is dan maar zo

Voordat ik weer ga koeren wil ik het even duidelijk hebben allemaal aangezien ik het zelf niet duidelijk kan vinden in onze cao.

Zoals gezegd, ik denk dat je beter de OR kunt laten 'koeren'

Japiedeportier

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Volledige vakantie als verlof neerzetten
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 16 september 2016, 20:17 »
Bedankt voor het antwoord eigenlijk wat ik zelf ook dacht. Or heeft zich er al bij neergelegd en heeft de rooster problematiek maar even laten rusten.

Beetje raar maarja ga nu eerst zelf contact opnemen om te overleggen en gewoon zelf proberen samen op te lossen. Heb nu allemaal weer duidelijk. Zo niet ga ik verdere stappen ondernemen.
Nogmaals bedankt!

Groet danny

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Volledige vakantie als verlof neerzetten
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 16 september 2016, 21:56 »
Or heeft zich er al bij neergelegd en heeft de rooster problematiek maar even laten rusten.

Waar houden zij zich dan wel mee bezig?

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Volledige vakantie als verlof neerzetten
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 11 oktober 2016, 09:15 »
14 dagen vrij veertien verlof dagen lijkt me niet kunnen
dan zouden het er maximaal 10 kunnen worden.
dit ligt ook aan of het ruim van te vorren aangevraagd verlof is of laatste moment.


Meneer

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Volledige vakantie als verlof neerzetten
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 19 oktober 2016, 23:32 »
-

CAOvictim

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Volledige vakantie als verlof neerzetten
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 1 december 2016, 18:28 »
Nou bij ons is het heel gebruikelijk dat 1 of 2 weken vakantie aangevuld worden met vakantiedagen om minuren te omzeilen in een periode. Als ik daarover ga "koeren" wordt mij te verstaan gegeven dat ik CAO technisch ook voor die minuren mag kiezen maar dan bij overwerk voor noppes werk een volgende periode. "Die keuze is aan jou" hoorde ik onze manager nog zeggen op het werkoverleg. Ditzelfde dreigement met minuren wordt gegeven over die 12 uursdiensten. Ja, ik mag ze  "CAO technisch wel weigeren. maar slechts 8 uur werken als we je 12 uur willen indelen dat kost je wel 4 minuren aan het eind van de periode..."
« Laatst bewerkt op: donderdag 1 december 2016, 18:32 door CAOvictim »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Volledige vakantie als verlof neerzetten
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 1 december 2016, 23:32 »
Als jij fulltimer bent heb jij bij het inhalen van minuren gewoon recht op 50% overwerktoeslag. Verder moet jou werkgever bij het inhalen van minuren ook nog steeds aan alle ATW en CAO regels houden daar waar het gaat om inroosteren van diensten.

Dus laat je niet onder druk zetten. Jij bepaald wanneer jij vakantiedagen op neemt, niet jouw werkgever. Jij bepaalt of je 12 uurs diensten wilt werken (en daarbij dus ook recht hebt op 2 uur verschuivingstoeslag!), of niet. En als dat leidt tot minuren, dan is dat maar zo.

Martos

  • Gast
Re: Volledige vakantie als verlof neerzetten
« Reactie #8 Gepost op: zondag 29 januari 2017, 22:35 »
Minuren ontstaan door genoten verlof zijn vervelend, maar mogen zeker niet worden opgevuld door verlofuren op aandringen van de werkgever. Een dag verlof mag maximaal 7.6 uur zijn en een week verlof mag maximaal 38 uur zijn. Bij twee weken verlof mag er in principe dus twee keer 38 uur (=76 uur) verlof afgeschreven worden, als dit niet het geval is zou ik de planner daar op wijzen. Dit geldt uiteraard in de fulltimer situatie 152 uur per periode, bij een parttime contracten zijn de verlofuren naar rato.