Auteur Topic: Satel Integra voor combi met Fibaro  (gelezen 7379 keer)

haraldinho

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Satel Integra voor combi met Fibaro
« Gepost op: zondag 11 september 2016, 22:43 »
Beste forumleden,

Ik wil mijn huidige Aritech CS275 vervangen door een Satel en dan icm een Fibaro domotica systeem (voor de hobby). Het systeem is bedoeld voor de beveiliging van een gewone tweekapper zonder Van Goghs in de woonkamer. Ik ben zelf een hobbyist op het gebied van domotica, vandaar de Fibaro.

Ik dacht het volgende nodig te hebben:
Satel Integra 32
Touch bediendeel INT-TSH-WSW
RF wireless module ACU-100
Ethernet netwerk module ETHM-1 Plus
Integra servicekabel   
3x Aritech PIR herbruiken
1x Draadloze PIR APD-100
6x Magneetcontacten draadloos AMD-100
Binnensirene herbruik Aritech   
Buitenflitser/sirene herbruik Aritech
Accu   
Paniekknop
Fibaro Home Center 2   

Nu heb ik dus de Aritech nog hangen. Ik zat te denken dat ik de PIRren en sirene van dit systeem kan herbruiken en de opzet kan uitbreiden met componenten van Satel.

Ik had een aantal vragen:
1) kun je Aritech pirren en sirenes/flitsers herbruiken in een Satel?
2) wat is precies het verschil tussen de bedienpanelen TSH en TSI van Satel?
3) ik heb een UPS, voegt een accu in de Integra dan nog wat toe?
4) wat vinden jullie van de setup hierboven?
5) wie is er geïnteresseerd om dit eventueel te leveren incl. installatie en wat zou het ongeveer kosten (woon in Best bij Eindhoven)



nathalia

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Satel Integra voor combi met Fibaro
« Reactie #1 Gepost op: maandag 12 september 2016, 10:05 »
ik kan over de combi maar 1 ding zeggen: geweldig!
De manier waarop alle informatie direct in Fibaro is af te lezen betekent dat je 50% van je domotica installatie beschikbaar hebt. Integratie is zo goed...

De CS275 ken ik niet, maar heb zelf een ATS4000 en dat is gewoon verouderd spul (is niet iedereen mee eens, maar als je beide systemen goed kent dan is er gewoon een betere IP integratie out of the box bij Satel en de mate van detail via de software is ongekend. bij ATS zit je met Titan met oude Borland sw)

ik zou gewoon een accuutje erin stoppen. De kast heeft nl weer een sabotage melder, je UPS niet.

Ik had zelf de Integra 64. Prijsverschil is volgens mij zo klein... Ik had het gewoon gekocht in Polen: 3x zo goedkoop dan bij de importeur in NL. Perfecte levering. Ik had het zelf geïnstalleerd en kwam er wel uit (upgrade na Galaxy 16 met hergebruik van vrijwel alle melders en PIRen).

De andere vragen kan ik niet precies beantwoorden.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Satel Integra voor combi met Fibaro
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 14 september 2016, 21:03 »
Een 32 gaat bij voorbaat al niet werken.
Bij koppelingen met een home domotica systeem heb je uitgangen nodig en vooral als je ook nog logische schakelingen toe wil passen kom je met een 32 vrijwel zeker te kort.
Komt er home domotica bij kijken dan gebruiken wij standaard al een 128
Voor een simpele functie als "het is donker en na 20.00 en dan moet de uitgang na 30 minuten van de buitenverlichting gestuurd worden redt je al niet met een hand vol uitgangen.

Daarnaast zelf even wat kopen en in elkaar flansen in combinatie met domotica gaat het hem echt niet worden, zelfs menig installateur die de cursus heeft gevolgd laat het toch afweten omdat het niet even wat simpel programmeerwerk is.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Satel Integra voor combi met Fibaro
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 14 september 2016, 22:34 »
Ik heb ook 1 integratie gedaan met Fibaro, werk inderdaad leuk, maar ik vond de combinatie uitgangen reeksen uit elkaar houden lastig. Die werkt met die dat werkt met dat. Ik heb er steeds maar 3 virtuele uitgangen tussen gelaten om: en geprobeerd overzicht te creëren, en eventueel reserve ruimte te creëren in de schakeling. Waar een 32 allang volstaan had qua zones, maar het zekere voor het onzekere genomen en een Integra 64 geplaatst.

nathalia

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Satel Integra voor combi met Fibaro
« Reactie #4 Gepost op: maandag 10 oktober 2016, 10:07 »
Wat mij opvalt is dat home domotica hierboven wordt gekoppeld aan uitgangen en logische schakelingen om bijv aan te sturen: "het is donker en na 20.00 en dan moet de uitgang na 30 minuten van de buitenverlichting gestuurd worden redt je al niet met een hand vol uitgangen."

Dit zou ik dus nooit doen via de Integra, maar altijd via Fibaro. Fibaro kan je precies vertellen (middels LUA scripting) wanneer het donker wordt (dat is elke dag net ff anders) en daarmee kan je bijv het licht aansturen of een algemene parameter zetten die verteld dat het buiten donker is waaraan je weer scenarios koppelt.

Elke PIR die je hebt in huis kan je aan een scenario koppelen. Het buzz woord is triggers. Als een PIR geschonden wordt zet ik parameters of kan je code laten uitvoeren. Zo laat ik een lamp branden in een kamer waar ik niet vaak kom en het automatisch na 10 min weer uit zet (ik heb nota bene nergens schakelaars nodig in huis, volledig aangestuurd door het alarm systeem), de ringleiding voor warm water wordt even voor 5 min aangezet en hierna de komende 20 min uitgezet (blijft wel warm en het pompen leidt alleen maar tot verlies), ventilatie gaat automatisch aan/uit bij aanwezigheid op basis van alarmstatus, etc

Als je ver gaat dan heb je niet genoeg aan x uitgangen op het alarmpaneel. Het uitlezen van de alarmstatus en PIR-en is vaak genoeg voor koppeling aan domotica, mits je de logica onderbrengt in je domotica. Aangezien Fibaro de Satel Integra uit kan lezen hoef je niks te doen met uitgangspoorten. Via LUA scripting kan je ALLES uitlezen, dat gaat ontzettend ver, veel verder dan alleen de PIR uitlezen.

Je zal alleen goed thuis moeten zijn in programmeren of ervaring met software hoe je dat handig, overzichtelijk en niet warrig kan opzetten. De mogelijkheden zijn onuitputtelijk als je het verlegt naar Fibaro. Het alarmsysteem is slechts een middel om de status door te geven.


WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Satel Integra voor combi met Fibaro
« Reactie #5 Gepost op: maandag 10 oktober 2016, 12:44 »
Security en Fibaro (Z-wave). Ik zou er nog eens over nadenken.

https://youtu.be/KYaEQhvodc8

Kortom, weet wat je doet en ontwerp het systeem zeer zorgvuldig.