Auteur Topic: ATS4000 en aansturing uitgangen  (gelezen 7861 keer)

nathalia

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
ATS4000 en aansturing uitgangen
« Gepost op: zondag 11 september 2016, 08:58 »
Ik maak momenteel een koppeling tussen de ATS4000 en een domotica systeem (Fibaro).
Dit komt er op neer dat ik 4 vrij beschikbare uitgangspoorten gebruik (via de ATS1811) waarmee ik via het binaire getallenstelsel 16 verschillende combinaties kan aansturen genegeerd voor specifieke situaties op de ATS4000. Dit heb ik op zich werkend via binaire sensoren die 4 ATS1811 poorten uitlezen. So far, so good...

Nu even terug naar een simpele basis testopstelling...

Ik wil bijvoorbeeld de status van een PIR uitlezen om bijvoorbeeld het licht aan te zetten. Dus als een PIR detecteert dat er iemand aanwezig is (gewoon als het alarm uit staat), en er een zogenaamde BREACH is, dan wil ik deze detectie op  de uitgangspoort actief te maken.

Wat ik hiervoor via de Titan software gedaan heb is het volgende:
-   Bij “Ingang” heb ik bijv de kantoor PIR genomen, nr 60. Deze ingevuld met “Ingang actievlag” 120. Bij detectie zou dus actievlag 120 geactiveerd moeten worden (ga ik vanuit)
-   Vervolgens “Actievlag beschrijving” aangemaakt voor 120
-   Vervolgens “Uitgang” nr 5 aangemaakt en direct gekoppeld met 120

Ook heb ik nog een macro gemaakt om bijv 10 sec de actie aan te zetten en de poort te activeren in het mogelijke geval dat alleen een puls zou worden gegeven die niet zichtbaar zou zijn op de uitgangspoort:

-   Met macro de instelling “Met tijd” of “Met afvalvertraging” van 10 sec waarbij vervolgens een Actievlag 121 wordt opgestart (zodat 10 seconden de actievlag wordt geactiveerd)
-   actievlag 121 gekoppeld aan uitgang 5 

Nu zou ik verwachten dat bij het schenden van de PIR (waarbij ook een rode LED als bevestiging brandt) dat uitgang nr 5 aangaat. Dat is niet het geval...

Wat doe ik hier fout?

Of ligt het aan de definitie bij "Ingang details" waarbij de PIR staat ingesteld op "17-BA/130 Inbraakalarm"? Geeft deze wellicht alleen een signaal af als het alarm is ingeschakeld? Functioneert dit niet als het alarm is uitgeschakeld?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen! Bedankt alvast

bartgalaxy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 60
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS4000 en aansturing uitgangen
« Reactie #1 Gepost op: zondag 11 september 2016, 09:31 »
Vinkje zetten bij maak alles acties 24 uur, dan zal uw uitgang wel schakelen

erikj

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 212
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: security / mbv / tbv
Re: ATS4000 en aansturing uitgangen
« Reactie #2 Gepost op: zondag 11 september 2016, 11:17 »
was een ats 1820 niet makkelijker geweest ?

Marx

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 239
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS4000 en aansturing uitgangen
« Reactie #3 Gepost op: zondag 11 september 2016, 12:05 »
Bij zone ingang de vinkje aanzetten van. Bij verstoort de actievlag acties.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS4000 en aansturing uitgangen
« Reactie #4 Gepost op: zondag 11 september 2016, 13:43 »
was een ats 1820 niet makkelijker geweest ?
Dan moet het domotica natuurlijk wel met externe spanning overweg kunnen, ik weet niet of die fibaro dat ook heeft.
Zelf heb ik KNX en heb het inderdaad ook middels een ATS1811 aangesloten.

TechJoris

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 107
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS4000 en aansturing uitgangen
« Reactie #5 Gepost op: zondag 11 september 2016, 14:04 »
mss deze optie aanvinken ?

Ingang actievlag als verstoord
Als deze optie op JA staat, wordt de voor deze ingang geprogrammeerde ingangsactievlag geactiveerd zodra de ingang verstoord wordt.

JA: Ingangsactievlag wordt geactiveerd wanneer de ingang verstoord is, ongeacht de status van de aan de ingang toegewezen gebieden.

NEE: De ingangsactievlag wordt alleen geactiveerd wanneer de ingang een alarm genereert.


nathalia

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS4000 en aansturing uitgangen
« Reactie #6 Gepost op: maandag 12 september 2016, 10:19 »
Het is gelukt. Inderdaad slechts 1 vinkje "Ingang actievlag als verstoord" en works like a charm...

Bedankt allen!

Maar... het brengt me gelijk tot een volgend probleem: ik merk dat als een PIR verstoord is, de actievlag voor ca 1 a 1,5 sec actief is. Dat is veel te lang...
Want als ik in die tijd een andere PIR verstoor dan wordt er ook een actievlag geactiveerd.

Aangezien ik een binair stelsel van 4 poorten gebruik (dus 16 combinaties) voor de status weergave van de PIR-en krijg ik de meeste gekke combinaties. Uiteraard werkt het goed als ik heel langzaam de diverse PIR-en verstoor (het werkt op zich dus goed).

Mijn vraag is nu of de PIR een puls van korte duur kan afgeven, bijv 0,1 sec (ipv 1 sec). Helaas is dit niet via de macro in Titan te regelen, want die accepteert geen puls korter dan 1 sec. Het domotica systeem die de 4 poorten uitleest is namelijk snel genoeg.

Trouwens de binaire sensor van Fibaro is gewoon gevoed met 12 volt uit de systeemkast van de ATS (was een vraag van iemand).

Of is mijn opzet gedoemd te mislukken? Ik maak nl. gebruik van 4 poorten waarop ik via het binaire getallen stelsel 16 combinaties kan aansturen... moeten de poorten natuurlijk wel direct en zeer snel worden aangestuurd. Eigenlijk heb ik nog een bit nodig om de bitstroom af te sluiten (zodat het pas mag worden uitgelezen als dus de 5e bit zegt dat de reeks klaar is, zo gaat dat volgens mij ook in chip-logica).

nathalia

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS4000 en aansturing uitgangen
« Reactie #7 Gepost op: maandag 12 september 2016, 11:54 »
Er is trouwens bij "Output functie", die nu ingesteld staat als "Direct", de optie "Met geheugen". Dat zou natuurlijk ook een prima mogelijkheid zijn, echter dan dien ik na elke verstoring en het uitlezen ervan het geheugen weer moeten clearen of zoiets. Aangezien ik niet precies weet hoe de optie "Met geheugen" werkt, heeft iemand wellicht nog een idee....

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS4000 en aansturing uitgangen
« Reactie #8 Gepost op: maandag 12 september 2016, 17:56 »
Via de macro logica kun je ook tijd gestuurd sturen, ik weet niet of daar ook milliseconden tussen zit?

Maar vraagje heb jij alleen bewegingsdetectoren of ook deur en raam contacten die je wilt uitlezen?

nathalia

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS4000 en aansturing uitgangen
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 13 september 2016, 09:27 »
Het is allemaal met een min van 1 sec. Gebruik nu puls voor 1 sec en dat werkt redelijk (ik lees het uit na ca 0,5 sec via Fibaro zodat ik zeker weet dat alle 4 de poorten zijn gezet. helaas geen punt of comma mogelijk via Titan.

Ik lees voornamelijk PIR-en uit. Deurcontacten worden wel uitgelezen, maar alleen om de bediendelen te laten piepen zodat we weten dat er iemand binnenkomt. Ook gebruik ik de status van Gebieden om zo te kunnen bepalen dat het alarm aan staat en dus de lichten uit kunnen (ivm slapen...)

Wimliams

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Bedenk eer ge begint.
    • Bekijk profiel
  • Functie: Engineer Fire Safety@Security
Re: ATS4000 en aansturing uitgangen
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 14 september 2016, 10:47 »
beste jnathalia,
ik heb zelf ook de ATS4000 gekoppeld aan een fibaro systeem dmv de 1811 relais tbv in/uitschakeling, status en alarmmelding. Ik heb de koppeling in fibaro ingelezen met de universele sensor.
Kan jij aangeven hoe je jouw binaire uitgang met de fibaro ingangen hebt aangesloten zodat ik met de huidige componenten ook meerdere meldingen in Fibaro kan inlezen zonder meer universele module aan te moeten schaffen.Ik heb nu per relais uitgang een ingang op de universele sensor aangesloten.

ps, de tijden vanuit de macro's zijn ook bij mij te lang, dit voor het aansturen van de roldeurmodule voor de garagedeur naar aanleiding van het aanbieden van de toegangsbadge op de paslezer van de ATS. Ik heb voor deze ingang de tijd verkort door een timerrelais. Dit is te doen omdat het maar om 1 ingang gaat anders wordt het een prijzige optie.

nathalia

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS4000 en aansturing uitgangen
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 14 september 2016, 14:37 »
Ik dacht slim te zijn door idd juist niet een ingang 1 op 1 te koppelen aan een uitgang, want dit kost me per 2 uitgangen een binaire lezer (Fibaro kan 2 poorten uitlezen per Universal Binairy Sensor), maar middels 4 uitgangspoorten op de 1811 2^4=16 scenarios aan te sturen. Tevens heb ik nog maar 4 vrije uitgangspoorten beschikbaar...

Op zich werkt het theoretisch en wil ik mijn opzet wel delen, echter ik heb het nog niet feilloos werkend.

Het timing issue wat ik omschreef is niet helemaal juist. Het blijkt dat de poorten toch wel zeer snel worden aangestuurd (we hebben het over ms, ik snap ook niet helemaal jouw probleem maar ik vermoed dat de proximity kaartlezer niet snel genoeg werkt...). Ik heb dit namelijk kunnen uitsluiten door de poort met puls voor 1 sec aan te sturen en Fibaro op z'n gemak bijv 0,7 sec te wachten en dan de 4 poorten nogmaals uit te lezen. Als dan de bitstream nog steeds hetzelfde is dan weet ik zeker dat de bitstream omgezet kan worden en een scenario er aan gekoppeld kan worden. So far, so good...

Het probleem is eigenlijk de volgende. Stel PIR 1 wordt geschonden en levert als bitstream 1100 op. Als dan PIR 2 binnen die seconde (bijv na 0,3 sec) ook verstoord wordt dan moet de logica voor PIR 2 bitstream 0110 opleveren. Na 0,3 sec wordt ook daadwerkelijk 0110 op de poort gezet, echter na precies 1 sec wordt de bitstream 1100 van PIR 1 uitgezet waardoor je overhoud 0010. Vat je 'm... (sorry, ff nadenkertje maar als je de bitstreams onder elkaar zet zie je wat er gebeurt...)?
Na 1,3 sec wordt de bitstream 0110 (waarvan eigenlijk slechts over was 0010) weer op 0000 gezet.
Maar tijdelijk heb ik dus een valse bitstream 0010 die natuurlijk weer een andere betekenis heeft.

Hoe op te lossen? Eigenlijk eenvoudig, maar praktisch lastig. Eigenlijk als ik de 4 poorten aanstuur dan moet ik niet alleen de 1 actief aansturen maar juist ook de 0 (dus de hele bitstream van 4 uitgangspoorten). Het Fibaro clock-issue kan worden opgelost door bij 0,2 sec te wachten, nogmaals de waarde van de 4 poorten uit te lezen en als die dan nog hetzelfde is weet ik zeker dat de bitstream een scenario mag opstarten.

Aangezien Titan de "Uitgang" slechts met 1 actievlag kan aansturen (en dat is dan een 1 of geïnverteerd een 0) kan ik alleen 1-en actief naar de poort sturen, terwijl ik juist ook een 0 actief naar de poorten wil sturen (maw altijd een bitstream van 4 poorten moet aansturen). Aangezien ik met "Macro" werk en een "Actievlag" aanstuur die gekoppeld is met een uitgang, zal het probleem duidelijk zijn. De poort wordt alleen actief aangestuurd met een 1 en niet met de 0. Een combinatie met geïnverteerd (een 0) kan helaas niet.

Kortom, ik zit dus heel dicht bij de oplossing maar moet er nog ff op kauwen...

Wimliams

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Bedenk eer ge begint.
    • Bekijk profiel
  • Functie: Engineer Fire Safety@Security
Re: ATS4000 en aansturing uitgangen
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 14 september 2016, 21:04 »
De prox kaartlezer werkt heel snel echter de minimale schakeltijd van 1 sec uit de ATS is voor de roldeur module op de pulsingang te lang, regelmatig stuurt de roldeur module dan mijn roldeur niet aan. Ik heb de uitgangvan 1 sec dus verkort naar een puls van 0,5 sec en dan werkt de roldeur module perfect. Je bitstream binaire oplossing d.m.v. de 4 relais sturingen kan ik volgen. Het probleem van de minimale schakeltijd van 1 sec en de beweging van de pirren binnen 1 sec snap ik ook dat de uitgangen te traag afvallen om vervolgens de juiste uitgangen weer te activeren. Maar hoe lees je deze uitgangen in in het Fibaro systeem? Ik heb nog geen ingangen van verschillende modules gevonden in het fibaro systeem die ik kan combineren en dat dan in de korte schakeltijden. Hoe bepaal je de scantijd van de ingangen van Fibaro. De verschillende ingangen van Fibaro kan ik een scene stoppen om vervolgens aan te geven wat een actie bij een status zou moeten zijn maar is de scantijd van de scene niet te lang om de relais van de ATS te volgen? Meerdere malen uitlezen per seconde?

nathalia

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS4000 en aansturing uitgangen
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 15 september 2016, 12:19 »
@Wim,
Hoe heb jij de puls van 1 sec verkort naar 0,5s? Naar mijn weten kan dat niet bij de "Macro's" met Titan (geen punt of komma invoer mogelijk)?

Het inlezen in Fibaro:
Dit is heel simpel. Ik heb 2 UBS (universal binary sensor) die elk 2 poorten kunnen lezen. Vervolgens heb ik een scenario gemaakt met 4 triggers, nl de vier ID's van deze 2 UBS-en. Vervolgens bestaat het scenario script uit 16 if-then-else en dat werkt prima. De scenario staat dus niet in een while loop te pollen (dat is zonde van de resources), maar wordt gewoon getriggerd als een poort van waarde wisselt. Polling tijd kan je nog lager zetten, maar het blijkt dat Fibaro UBS vrijwel direct reageert (inleest). Op zich ook wel logisch want hij is continue gevoed en hoeft niet in slaapstand te gaan voor batterijbesparing.

De oplossing van mijn probleem is het actief aansturen van ALLE 4 de poorten, ook al moet er een 0 worden uitgezonden (bijv 0110) dan moet die gestuurd worden. In mijn geval blijft er dus een (actieve poort) met 1 hangen (in mijn voorbeeld dus t=0 1100, t=0,3 0110, t=1 als gevolg van actief aanzetten van poort 1 en 2 en niet actief uitzetten van poort 3 en 4 blijft over 0010 en t=1,3 0000).

Een uitgangspoort op de ATS1811 kan je via een macro aansturen maar alleen met een 1 of 0 (geïnverteerd). Welke complexe macro je dus ook maakt dit resulteert in een 1 maar je kan niet een 2e macro maken die actief een 0 uitstuurt en aan dezelfde uitgang is gekoppeld. Helaas kan een uitgangspoort maar aan 1 actievlag worden gekoppeld. Hier zit dus een Titan software hiaat...

Ik zou dit risico kunnen verkleinen door voor slechts 0,1 sec een puls op de uitgangspoorten uit te sturen. De kans dat een 2e PIR verstoord wordt is klein. Mocht je hiervoor een oplossing hebben dan hoor ik graag!